Dayens Ampino integroitu

Gretch

Käyttäjä
Liittynyt
2.9.2007
Viestejä
10 849
Dayens Ampino on pieni, mutta massiivisesti hypetetty vahvistin. Onko kenelläkään täällä kokemusta tästä käsintehdystä värkistä joka etenkin hintaan nähden vaikuttaa melkoiselta yllättäjältä (2009 Realsization 6moons palkinto)?

Ampino1.jpg
Ampino3.jpg


6moons artikkeli kannattaa tsekata. Verokkina >70k€ putkimonot, FirstWatt F5 (Pass suunnittelemia), Glow "hypeputkari" yms.

Power (Watt): 2x25 / 8 Ohm 2x40 / 4 Ohm
Inputs: 2
Frequency response (Hz): 1Hz - 200kHz
SNR (dB): >100
Dimensions (mm): 150x285x90
Weight (kg): 3,7

6Moon arvostelu (2009 Realsization)
Valmistajan sivut
Audiocircle palstan ketju Keskustelun sävy "melko" positiivinen, vahvarin kierrätys harrastajilla alkamassa.

Ps. Olen ollut yhteydessä tähän hyvää englantia kirjoittavaan kroatiin. Vahvistimen hinta on 220€ ja +60€ lisäsijoituksella saa peruskonkkien tilalle Mundorfit ja sisääntuloon MundorfZN sarjaa. Rahti meillepäin on 75€. (Tilaus ei ole vielä vetämässä...)
 
Gretch sanoi:
Ps. Olen ollut yhteydessä tähän hyvää englantia kirjoittavaan kroatiin. Vahvistimen hinta on 220€ ja +60€ lisäsijoituksella saa peruskonkkien tilalle Mundorfit ja sisääntuloon MundorfZN sarjaa. Rahti meillepäin on 75€. (Tilaus ei ole vielä vetämässä...)

Oisko se kimppatilauksen paikka..
 
Kyllä voisi ollakin kimpan paikka. Vähän varovaisesti/rivien välistä yritin peliä avata, koska välttämättä en itse omien kiireiden takia haluaisi ottaa vetovastuuta. Hintaan toki kannattaa ottaa se pelivara, että paketti todennäköisesti jää tulliin eli ALV tulee ainakin päälle. Tuo rahti oli pientilaukselle, eli 1-2 kappaleelle. Useammista pitäisi kysyä erikseen.

Omalla kohdalla kiinnostus on ainakin suoraan tuohon Mundorf-versioon. Tuossa hintaluokassa ei yksi 60€ tunnu missään.
 
Gretch sanoi:
Kyllä voisi ollakin kimpan paikka. Vähän varovaisesti/rivien välistä yritin peliä avata, koska välttämättä en itse omien kiireiden takia haluaisi ottaa vetovastuuta. Hintaan toki kannattaa ottaa se pelivara, että paketti todennäköisesti jää tulliin eli ALV tulee ainakin päälle. Tuo rahti oli pientilaukselle, eli 1-2 kappaleelle. Useammista pitäisi kysyä erikseen.

Omalla kohdalla kiinnostus on ainakin suoraan tuohon Mundorf-versioon. Tuossa hintaluokassa ei yksi 60€ tunnu missään.

Joo-o, tuo mundorf versio sopisi kyllä itsellekkin. Itse kyllä voisin lähteä kimppatilaukseen jos nyt joku ottaa sen vetovastuun. Enpä nyt osaa muuta sanoa...

ATD sanoi:

Yllyttäjä. :D
 
Hauska peli, tuollaisenhan vois hankkia vaikkei ois juuri nyt käyttöäkään :)
 
Jos meitä innostuneita alkaa olla 4-5 niin ehkä tuolta voisi kysyä tarjousta. Se vaan on varmaa, että tuon kokoinen paketti jää tulliin. Yksittäisen laitteen kohdalla hyvällä tuurilla paketti voi tulla läpi, mutta luonnollisesti tuollaisessa tapauksessahan tilaaja ottaisi tulliin yhteyttä ja maksaisi alvit... Pffffft ;)
 
Jos pistäisi Densenin ja Coplandin myyntiin ja ostaisi Ampinon....
 
Kiukas sanoi:
Jos pistäisi Densenin ja Coplandin myyntiin ja ostaisi Ampinon....

Osta ensin ja päätä sitten mitä myyt ;) Jos joku haluaa ottaa kimppatilauksen vedettäväksi niin kättä ylös.
 
Gretch sanoi:
Osta ensin ja päätä sitten mitä myyt ;) Jos joku haluaa ottaa kimppatilauksen vedettäväksi niin kättä ylös.

Jos tuota maallista mammonaa olisi enemmän, niin tilaus olisi jo vetämässä.
 
Dayens Ampino saapui, hulvattomine tullimaksuineen ja rahtimaksuin. Toimitusaika oli vaatimattomat kuusi viikkoa. Sokerina pohjalla kuljetuksen aikana tuote taisi olla saanut iskua: potikka kääntyy vastahakoisesti ja minimiasennossa se vuotaa läpi, myös ekoilla -monelle niillä merkittävimmillä- wateilla kanavatasapaino on pahasti venkuralla. Tämä on mundorfeilla upgreidattu versio.

Sointi? Totta tosiaan, tämä ei ole t-amp, hyvällä tavalla. Äänessä on paljon aitoutta, sisäänajo on välttämättömyys ja ajan "sointi-ihanteelle" ominainen muun oheiskaluston kirkkaus rajaa tämän laitteen käyttöä. Ässätkin olen saanut paikoin sihahtelemaan räkäisemmin kuin ne tiettävästi millään levyllä on taltioitu. Teholukemia tuotetietoja silmäillessä on selvää, ettei tästä valitettavasti ole esim. paneelien kaveriksi. Potikan tuntuma, se on kamala. Käytän sanaa "halpa". Vaan on tässä soinnisa sitten sellaistakin mitä soisi olevan muissakin laitteissa, hintaan katsomatta. Modaajalle saattaa olla todellinen löytö. Selvää on, että toisto paranee vielä kun toiset 200 tuntia tulee break-inniä. Sointi ei liioittele tai laahaa, se ei myöskään ole pidättynyt. Piano, puhaltimet ja viulut, ne toistuvat hyvinkin pitkälti uskottavina. Tässä saattaa olla monelle paljon vahvistinta rahamäärään nähden. Jos kaksi linjaottoa ja kaukosäädönpuute eivät ole esteenä. Tämä ei ole kuivakka presentaatio, Srajan Ebaenin kielikuva engl. ´sparkling´ on varsin osuva luonnehdinta. Nyanssit? Ei hätää, mitään ei ole kadonnut. Bassot, oikein mallillaan. Tausta on todella hiljainen. Vinyyliharrastajalle suosittelen ehdottomasti kokeiluun.

Enempää en paljasta, serbit toimittavat tilauksesta.

Yst. Terv.
"svoo"

Ps. Mainitkaapa muut laitteenne lunastaneet, jos mainitsemani puutteet eivät stemmaa, niin laitan tän serbiaan takuuhuoltoon, jos sellainen kaiken muun rahtitöppäilyn (=valmistajan ilmoittamien "kiireiden") sijaan pelaa Dayensin laskuun.
 
No niin. ALkuperäinen vaatimaton hiilipotentiometri on "korjautunut itsestään". Balanssi ei puolla mainittavasti ja rahinakin loppui. Ei se mitään, saa tämä vielä sisuksiinsa Alpsin sinisen ja paremmat terminoinnit ETI Research-tuoteperheestä. Kerran se vain kirpaisee.

Yst. Terv.
-svoo-
 
Moi,

Olen höristellyt Ampinoa puolisen vuotta. Vasta hiljan olen alkanut saamaan siitä enemmän irti. Tämä on todellinen yleispätevä hintaihme. Mulla on ollut Kingrexiä modattuna, set-päätettä, Lavardinia ja monoblokkeja, ties mitä.

Soundissa ei ole noiden mainittujen vahvuuksia, kaikissa on omansa. Silti, ilman putkilaitteille vaadittua lämpenemisaikaa, tämä soi kylmiltään hyvin. Rakenne on mielenkiintoinen. Trafomaticilla teetetty toroidimuuntaja, etuaste passiivina ja kohtuullisen laadukkaita konkkia. Rytmilliset asiat ovat tämän yksi vahvuus, toinen löytyy kyvyssä toistaa nyansseja. Ensimmäiset 200 tuntia edellytettiin breakinniä, sitten sointi rauhoittui neutraalimmaksi. Jos vielä myöhemmin käytössä sointi parani, en ainakaan itse sitä enää huomannut. En yrittänytkään.

Viimeistelyä on kehuttu lehdistössä. Siitä olen tyystin eri mieltä. Samoin ihan oikeasti risuja saa firman suunnittelema pahvilaatikko pehmikkeineen. Ei ole mitenkään epätavallista, että Ampino vahingoittuu rahtilennon aikana. Näin olen lukenut ulkomaisilta foorumeilta ja olen siitä vastoinkäymisestä saanut itsekin osani.

Alpsin hiilipotentiometri on mitoiltaan ja rakneteeltaan yhtenevä Alpsin siniselle, mutta sen soundi on huonompi. Kannattaa ehdottomasti harkita vaihtoa. Myös japanilaisella TKD:llä on näihin mittoihin soveltuvia potentiometrejä, ne maksavat jo enemmän, mutta vastavuoroisesti olen itse kiinnostunut juuri niistä.

Kondensaattoripuoli ainakin tehdasmodifioiduissa on virtapuolella erinomainen. Linjatasoon voisi asia olla kyllä vieläkin paremmin. Itselläni pyörii vaihtoehtona mielessä halvat Obligaton ilmasydänkondensaattorit tai hinnakkaammat Jupiter Beeswaxit. Ampino ei pahastuisi pienestä hunajaisuuden lisäyksestä sointisävyssä. Tehdasupgreidatut Mundorfit eivät ole sieltä kaikkein "smootheimmasta" päästä.

Virtajohtoihin uskova Ampino-harrastaja päivittää varmasti tämänkin puolen. IEC-oton voisi hellällä väkivallalla irrottaa vahvistimen takapaneelista ja kiinnittää tilalle vaikkapa Furutechin rhodium-pinnoitetun mallin. Se ei ole edes kovin kallis. Tavis-liitin on kiinnitettyy runsaalla liimalla. Vaihtamalla siivompaan liittimeen ei laitteen ainakaan voi väittää rumenevan.

Joissakin asiayhteyksissä maailmalla korostetaan myös laiteassujen vaihdon merkitystä. Kokeilin tätä itsekin aika monella variaatiolla, ajan kanssa. Ampino on kevyt ja kapea. Sille ei tuntunut kelpaavan oikein mikään. Ei kelvannut sorbotaani, ei diy-puupalikat, ei oikeastaan Finite Elementen Ceraball:kaan päässyt oikeuksiinsa. Sitten tuli vielä kertaalleen kokeiltua muuta. Tämä kokeilu ei turhauttanut. Sahautin mittoihin kaksi hieman Ampinoa isompaa 10mm akryyylilevyä ja sijoitin niiden väliin kolme Finiten Ceraball-dämperiä.
Sain idean eräästä kaupallisesta platformista, mikä osoittautui erinomaiseksi. Käytin kahta akryyylilevyä, koska laitetasoni itsessään on ohutta ja pehmeää liimapuumäntyyä. Se on hifiharrastamiseen todella oikukas alusta, mutta jokseenkin kivan näköinen siitä tuli. Alemman akryylilevyn tehtävä on siis toimia alustana platformille, karkeasti ilmaistuna.

Jestas, mitä sainkaan aikaan... Bassonuotit eivät koskaan ole kulkeneet vastaavalla resoluutiolla ja voimalla. Suotuisa vaikutus toki kuuluu muillakin osa-alueilla ja kohennus on melkoinen. Olisiko tässä "tviikkien tviikki"? Ampinon suhteen sanoisin, ehkä. ;)

Toiseksi, akryyli on halpaa.

Summa summarum: en ole milloinkaan saanut vahvistimesta näin hyvää ääntä tällä budjetilla. Korkeimmat suositukseni!

Yst. Terv.
-svoo-
 
^ Svoo,

voisitko laittaa kuvan tuosta akryylialustavirityksestä kansan nähtäville?
 
Jarmo,

Voisin kyllä. Eli kuvassa näkyvät 10mm akryyylilevyt mittoihin sahautettuina. Etualalla näkyyy cd-soittimen akryyliplatformin kulmaa. Siinä levyn vahvuus on 12mm ja se on kaupallinen sovellus. Siis kyseessä on Direct Audion MagixBase ja se on järkyyttävän hintainen retailina. Sitten takaisin Ampinoon: välissä 3x Finite Elemente Ceraball. Mainittakoon, etten millään muulla innovaatiolla / kokeilulla / kaupallisella sovelluksella saanut vastaavaa kohennusta.

Akryyli on peräisin Vantaalta, osoitteesta foiltek.fi. Hintalappu oli olematon ja palvelu nopeampaa kuin missään kuunaan. Itella niisti joitakin euroja tietenkin kuriirin tehtävistään, mutta toinen levy saapui jo sitten ehjänä perillekin. Go! Go!

[Vinkki kerrostaloasujalle: kirjeenä saapuva akryylilevy osaa arvostaa postiluukusta lopsahtaessaan pehmeää tyynyä tms. Kuoren kuplamuovista huolimatta.]

No, okei... On mulla vielä suunnitelmissa lunastaa Salelta vaahterakuutioita noiden Ampinon omien kumitassujen tilalle. Muutenkin nuo muikulat ovat aika kelvottoman näköiset... Jos ne vaahteraiset vaikka vielä hieman vaikuttaisivat suotuisasti tähän sointiinkin, niin... ;)

Yst. Terv.
-svoo-
 

Liitteet

  • P1020575.JPG
    P1020575.JPG
    80 KB · Katsottu: 41
Back
Ylös