FM-virittimet

moukkunen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
1 290
Kaupunki
Kärkölä
Kerätäänpä tänne tietoa laadukkaista markkinoilla olevista FM-virittimistä? Valikoima lienee aika suppea? Kokemuksia otetaan myös mielellään vastaan?

Mikseiköhän kukaan tuo Suomeen Magnum Dynalabin tuotteita?
 
moukkunen sanoi:
Mikseiköhän kukaan tuo Suomeen Magnum Dynalabin tuotteita?

Valmistaja, jonka mallisto käsittää yksinomaan virittimiä, ja joka operoi hintaluokassa USD 1.600 ... 6.000.
Montako yksikköä arvelisit menevän Suomessa kaupaksi vuosittain ;)

Ei silti, hyviä ne on, ja tälläkin saitilla kirjoittelee ainakin yksi henkilö jolla on Magnum Dynalab.
 
Parasoundin T-3:sta on kokemuksia. Äänenlaadullisesti kuulemistani huipputasoa ja siinä on jopa XLR-ulostulot (en ole kokeillut noita). Aikaisemmin mulla oli Sonyn ST-SA3ES, joka kuulosti muistaakseni yhtä hyvältä, mutta käyttömukavuus oli parempi ja toiminnot fiksumpia kuin tuolla Parasoundilla. Lisäksi on kokemusta H/K:n AVR8500 viritinvahvistimesta (viritinosa oli mielestäni hyvä, Sonyn tasoa). Accuphasen T-1000:sta ei ole kokemusta. Lisäksi mieleen tulevat Naim NAT, Creekin joku malli, Marantzillakin on joku kalliimpi ja taitaa Arcamillakin olla jotain tarjolla. Japanilaisilla (Denon, Marantz ja Pioneer ainakin) on myös edullisia viritimiä, jotka lienevät ääneltään hyvää tasoa. Lisäksi jos käytetyt virittimet käyvät, niin on olemassa useita vanhoja japanilaisia hyviä virittimiä kuulemma.
 
Mallas sanoi:
Montako yksikköä arvelisit menevän Suomessa kaupaksi vuosittain ;)

Aika heikosti maahantuojat ja jälleenmyyjät noita virittimiä esittelevät ja suosittelevat, olisikohan tässä se syy...
 
HiFi sanoi:
Aika heikosti maahantuojat ja jälleenmyyjät noita virittimiä esittelevät ja suosittelevat, olisikohan tässä se syy...

Viritinbisnes painottuu käytännössä satojen eurojen laitteisiin, ei tuhansien. Kattaaksesi edes yhden demokappaleen kustannukset (päästäksesi siis nollille) on myytävä monta kappaletta.

Eipä silti, muna vs kanahan se on, tuo tilanne...
 
CYRUS FM6 on kokemukseni mukaan oiva viritin hintaluokassa reilusti alle tonnin. Todella suuri laadullinen loikkaus "parinsadaneuron" luokasta. What Hifi väitti että tuossa olisi kevyt basso osasto, mutta en ymmärrä miten ovat saaneet semmoisen mielipiteen muodostettua. Kaikinpuolin erittäin tasapainoinen suoriutuja. Kalliista peleistä tuon Accuphasen olen hätäisesti kuullut, hieno peli sekin. Arcamin FMJ sarjan viritin lienee myös hyvä. Magnumit sitten vaikka Audiofreaksilta enklannista.
 
Mallas sanoi:
Viritinbisnes painottuu käytännössä satojen eurojen laitteisiin, ei tuhansien. Kattaaksesi edes yhden demokappaleen kustannukset (päästäksesi siis nollille) on myytävä monta kappaletta.

Eipä silti, muna vs kanahan se on, tuo tilanne...

Niin, siis sitä myydään mitä maahantuojat ja kauppiaat haluavat ja joissa on parhaat katteet pienimmällä vaivalla, ei välttämättä sitä mitä haluttaisiin tai olisi tarjolla... Onneksi ulkomailta saa tilattua mitä tarvitsee ;)

ps. jos demolaitteen kustannukset kaikkine kuluineen olisi vaikka 1000 euroa netto (svh. olisi vaikka esim.2500 euroa) ja asiakas maksaisi demolaitteesta tuon 1000 euroa joka sisältää jo kaikki investointi kustannukset, niin missä vaiheessa kauppais tekee tappiota kun saa rahansa pois, vaikkakin vain nolla katteella? Valaisetko minua kun en ymmärrä tuota matematiikkaa.
 
HiFi sanoi:
jos demolaitteen kustannukset kaikkine kuluineen olisi  vaikka 1000 euroa netto (svh. olisi vaikka 2500 euroa) ja asiakas maksaisi demolaitteesta tuon 1000 euroa joka sisältää jo kaikki investointi kustannukset, niin missä vaiheessa kauppais tekee tappiota kun saa rahansa pois, vaikkain vain nolla katteella? Valaisetko minua kun en ymmärrä tuota matematiikka.

Tuossa heittää nyt ihan ensiksikin tuo osto- ja myyntihinnan ero eli kate aika pahasti. Lisäksi sitoutuva raha on jostain pois, se pitää siis saada niistä myytävistä yksiköistä, niiden katteesta (joka ei siis todellakaan ole tuon esimerkin omainen 60%).

Käytännössä myytyäsi nelisen konetta alat olla nollilla. Eihän sitä demokappaletta tietenkään voi myydä, milläs demoat? Vasta mallin vaihtuessa demo pannaan kiertoon - vaikka sitten nollilla, tai alle omien. Tämä on realiteetti.
 
Mallas sanoi:
Tuossa heittää nyt ihan ensiksikin tuo osto- ja myyntihinnan ero eli kate aika pahasti.

Tuo nyt oli vain ihan esimerkki veto. Leikitään että svh olisi 1500 euroa, oletko tähän tyytyväinen?
 
Mallas sanoi:
Valmistaja, jonka mallisto käsittää yksinomaan virittimiä, ja joka operoi hintaluokassa USD 1.600 ... 6.000.
Montako yksikköä arvelisit menevän Suomessa kaupaksi vuosittain ;)

Ei silti, hyviä ne on, ja tälläkin saitilla kirjoittelee ainakin yksi henkilö jolla on Magnum Dynalab.
On varmaan totta, että markkinat ovat pieniä.
Voisi tosin kuvitella että Magnum Dynalabin antenneilla olisi myös pientä kysyntää. Lienevät aika hyviä?
 
Mallas sanoi:
Tuossa heittää nyt ihan ensiksikin tuo osto- ja myyntihinnan ero eli kate aika pahasti. Lisäksi sitoutuva raha on jostain pois, se pitää siis saada niistä myytävistä yksiköistä, niiden katteesta (joka ei siis todellakaan ole tuon esimerkin omainen 60%).

Johan esimerkissäni latelin että mikäli demolaitteen hinta sisältää kaikki sisäiset ja ulkoiset kustannukset (hallinnolliset yms. muut logistiset kulut jne.) ja asiakas on valmis maksamaan tuo hinnan joka jo sisältää kaikki kulut, niin miten kauppias voi tehdä tappiota. Oletuksen aon että kauppais saa ainakin omansa pois.
 
Mallas sanoi:
... mallisto ... virittimiä ...hintaluokassa USD 1.600 ... 6.000.

Ajattelin että pahasti alakantissa olisi tuo yläraja , mutta eihän MD109 ( kivasti lentokoneelta kalskahtava mallinimi, ja sen on sen näyttö näköinenkin :) ) maksakaan kymppiä enempää ;) !

Eiliseen digioutput keskusteluun viitatakseni
-> tajutonta että m.dynalab tarjoaa dac-modulin kaikkiin virittimiinsä jälkiasennuksena :

http://www.magnumdynalab.com/dac-fmtuner-upgrade.htm

f*****n' triodi-putki-whatever-analogi-koneisiin dac sisälle >:D
sekaisin ollaan siellä sun täällä t. ' RIF '
 
HiFi sanoi:
Tuo nyt oli vain ihan esimerkki veto. Leikitään että svh olisi 1500 euroa, oletko tähän tyytyväinen?

Ollaan ainakin lähempänä totuutta. Laskepa sitten siitä itse ;) huomioiden sitoutuvan pääoman kustannukset ja muut todelliset kulut. Mutta tämä tästä. Jos se olisi kultakaivos, believe me, sitä tehtäisiin. Olen vain nähnyt niin monia erimerkkejä yrityksistä joissa kaikkia kuluja ei ole huomioitu.

HiFi sanoi:
Johan esimerkissäni latelin että mikäli demolaitteen hinta sisältää kaikki sisäiset ja ulkoiset kustannukset (hallinnolliset yms. muut logistiset kulut jne.) ja asiakas on valmis maksamaan tuo hinnan joka jo sisältää kaikki kulut, niin miten kauppias voi tehdä tappiota. Oletuksen aon että kauppais saa ainakin omansa pois.

Niin, mikäli ja jos.

Ja toivon todellakin että joku noitakin toisi. Ja hänelle asiakkaita riittäisi.

moukkunen sanoi:
On varmaan totta, että markkinat ovat pieniä.
Voisi tosin kuvitella että Magnum Dynalabin antenneilla olisi myös pientä kysyntää. Lienevät aika hyviä?

Itselläni on sellainen piiskamalli jossain tuolla siivouskomeron nurkassa, haluatko kokeilla joskus? Omissa oloissani normi-lapamato-T ajoi saman asian, ja seuraavana tavoitteena on uskaltautua katolle kiinnittelemään oikeaa antennia.

ANW055.jpg
 
Mallas sanoi:
Ollaan ainakin lähempänä totuutta. Laskepa sitten siitä itse ;) huomioiden sitoutuvan pääoman kustannukset ja muut todelliset kulut. Mutta tämä tästä. Jos se olisi kultakaivos, believe me, sitä tehtäisiin. Olen vain nähnyt niin monia erimerkkejä yrityksistä joissa kaikkia kuluja ei ole huomioitu.

Niin, mikäli ja jos.

Ja toivon todellakin että joku noitakin toisi. Ja hänelle asiakkaita riittäisi.


Kyllä niitä laatutietoisia ja maksavia asiakkaita tässä maassa on, vaikea vain on täältä ostaa kun ei saa eikä myyjät ole halukkaita sellaisia edes tarjoamaan niitä haluavaille. Tarjotaan vain ei oota ja "käy anttilasta ostamassa" asennetta ;)
 
Syvennetäänpä aiheen juurta hivenen.

Olen pitkään pähkäillyt hyvää viritintä, sillä en haluaisi heittää hukkaan sitä hienoa musiikkitarjontaa joka sieltä käsin olisi tarjolla.

Muutaman kerran olen kiinnittänyt Tivoli audion model 1:n kiinni laitteistooni, mutta olen huomannut että viritin ei palvele siinä oikein minua. Radion kuuntelu on jotenkin erilaista, kuin valmiin äänitteen, eikä sitä välttämättä jaksa samalla tavalla keskittyneesti kuunnella, jos aika ja paikka ei ole oikea. Onhan se laatukin tietysti erilaista(ei kuitenkaan niin huonoa kuin moni olettaa, jos laitteisto ja antennit ovat kohdallaan).
Olen sittemmin siirtänyt tivoli audion makuuhuoneeseen ja liittänyt siihen kuulokkeet. Ja niin kuuntelu on muuttunut aivan toiseksi. Lähäs joka ilta ennen kuin käyn nukkumaan, kuuntelen radiota vähintään tunnin. Lähes aina sieltä löytyy jotain mielenkiintoista ohjelmaa ja eritoten uutta mielenkiintoista musiikkia.
Näin olen alkanut haaveilemaan paremmasta erillisestä laitteistosta makuuhuoneeseen, jonka äänilähde olisi pelkästään viritin.
Kuulokevahvistin ja kuulokkeet ovat sitten oma juttunsa, kunhan oikea viritin löytyy. :)

Pyrkimyksenä olisi kuitenkin kasata laitteisto niin, että olen siihen oikeasti tyytyväinen. Mitään väliaikaista en halua. :) Se että toteutuuko laitteisto koskaan on sitten toinen juttu, nyt voi kuitenkin suunnitella. :D
 
Tuo viha-rakkaus virittimeen (radioon) omalta osaltani...

Radion kuuntelu on todellakin ihan erilaista hommaa kuin levyjen kuuntelu. Radiosta tulee uusia juttuja, se on kanava jonnekin ulos, sinne missä tapahtuu. Jos laitan levyn soimaan, määrään itse hyvin pitkälti tapahtumien kulun. Radion viehätys on siinä etten voi tietää tarkalleen (tai ollenkaan) mitä sieltä tulee (en siis kuuntele formaatti-rock-kanavia).

Olen omistanut lukuisia virittimiä, ja myynyt niitä miltei samaa tahtia pois. Taloudessa on nyt muutama strategisesti sijoiteltu pöytäradio, sekä yksi high fidelity -viritin osana varsinaista audiosysteemiäni.

Nyttemmin kun virittimeni on integroitunut laitteistoni käyttöön vaivattomasti (kaukosäädin...) sitä on tullut kuunneltua aika paljonkin. Aiemmin saattoi mennä viikkoja ilman että edes kokeilin kuunnella, nyt se (hifi-virittimeni) soi päivittäin.

Autossa radiolla on oma roolinsa, ja nimenomaan autossa saatujen kiksien perusteella olen kotivirittimeen toistuvasti hurahtanutkin. Ne suorat konserttilähetykset tai kantanauhat vaan kuulostaa niin todellisilta...
 
Mallas sanoi:
Tuo viha-rakkaus virittimeen (radioon) omalta osaltani...

Radion kuuntelu on todellakin ihan erilaista hommaa kuin levyjen kuuntelu. Radiosta tulee uusia juttuja, se on kanava jonnekin ulos, sinne missä tapahtuu. Jos laitan levyn soimaan, määrään itse hyvin pitkälti tapahtumien kulun. Radion viehätys on siinä etten voi tietää tarkalleen (tai ollenkaan) mitä sieltä tulee (en siis kuuntele formaatti-rock-kanavia).

Olen omistanut lukuisia virittimiä, ja myynyt niitä miltei samaa tahtia pois. Taloudessa on nyt muutama strategisesti sijoiteltu pöytäradio, sekä yksi high fidelity -viritin osana varsinaista audiosysteemiäni.

Nyttemmin kun virittimeni on integroitunut laitteistoni käyttöön vaivattomasti (kaukosäädin...) sitä on tullut kuunneltua aika paljonkin. Aiemmin saattoi mennä viikkoja ilman että edes kokeilin kuunnella, nyt se (hifi-virittimeni) soi päivittäin.

Autossa radiolla on oma roolinsa, ja nimenomaan autossa saatujen kiksien perusteella olen kotivirittimeen toistuvasti hurahtanutkin. Ne suorat konserttilähetykset tai kantanauhat vaan kuulostaa niin todellisilta...

Kuulostaa kovin tutulta - sillä erotuksella, että tällä hetkellä taloudessamme ei ole yhtään "hifi"-viritintä.


EDIT: Onpas sittenkin, kun oikein mietin. (Siihen ei ole kuitenkaan kytketty antennia). :D
 
Back
Ylös