Kaksikanavasetti appiukolle

tokunen

Käyttäjä
Liittynyt
25.9.2007
Viestejä
271
Kaupunki
Uusikaupunki
Nyt on vävypojan maine koetuksella. Lupasin kasata appiukolle kaksikanavalaitteiston, jonka kokonaisbudjetti saa olla maksimissaan 2000 euroa. Laitteiden pitää olla uusia. Käytettyjen markkinoilta tuohon hintaan saisi jo ihan mukavan setin, mutta täytyy kunnioittaa toimeksiantajan toiveita. Ideaalitapaushan olisi, että ostaja pääsisi itse kuulemaan ja vertailemaan laitteita. Appiukko sijaitsee Tampereella. Tosin luulen, että päädyn tilailemaan laitteet omavaltaisesti ympäri Suomea. :D

-tarvitaan: vahvistin, viritin, kaiuttimet, cd-soitin ja kaapelit. Vinyylisoitin löytyy jo ennestään.
-lähes ainostaan klassisen musiikin kuunteluun
-huone noin 20m2

Laajakaistaa ja kiinaputkia? Eipä taida tehdastekoisia laajakaistoja tuohon budjettiin saada mahtumaan? Vahvistinehdokkaaksi tulee mieleen äkkiseltään Xindakin MT-1 ja V15. Toisaalta taas Regakin houkuttaisi - ainakin kaiutinrintamalla. Kaapelit väsään kyllä DIY-hengessä, joten niille riittää budjetista n. 100 euroa. Mitäs tuumaatte?
 
Sen enempää ottamatta kantaa mitä kannattaisi harkita niin kuitenkin kannattanee selvittää, että onko appiukolla rasiana MM vai MC tai, että onko kiinnostusta siirtyä jatkossa mahdollisesta MM-rasiasta myöhemmin MC-rasiaan. Useinhan noissa nykypäivän integroiduissa ei MC-rasialle sopivaa phonoetusta ole. Eli onko syytä varata osa budjetista erilliseen phonoetuseen? Tai vaikka ei olisikaan kiinnostusta MC-rasioihin niin on otettava huomioon, että suurimmassa osassa vahvistimista ei ole nykyään minkään valtakunnan phonoastetta.
 
Tuohon budjettiin ei varmaan ihmeellistä CD-soitinta saa uutena. Mutta entäs seuraava yhtälö: Beresford DAC + halpa CD-soitin pyörittimeksi, yht. n. 300-500 euroa = 1000-2000 euron soitin. Ainakin nettiarvostelujen perusteella voisi noin luulla. Itsellänikin on Beresford ja pyörittimenä Marantzin halvin CD-soitin, ja ääneen olen todella tyytyväinen.
 
Kiitoksia kommenteista! Täytyy tuo levysoitinjuttu selvittää. Itse olen vasta suunnittelemassa ekan soittimen ostoa ja olen jokseenkin pihalla ko. kapistusten sielunmaailmasta. Mitä tulee CD-soittimiin, tuo Beresford/pyöritin-kokonaisuus kuulostaa hyvältä. Olen miettinyt myös Advance Acoustic MCD-203:sta länsinaapurista hankittuna. Ainakin jossain vaiheessa tuota ykkösmallia sai noin 300 euroon. Paremmilla putkilla siitä saa ihan kivan vekottimen. Olettaen, että on onnistunut arpomaan yksilön, jonka koneisto ei vingu ja rutise...
 
tokunen sanoi:
Kiitoksia kommenteista! Täytyy tuo levysoitinjuttu selvittää. Itse olen vasta suunnittelemassa ekan soittimen ostoa ja olen jokseenkin pihalla ko. kapistusten sielunmaailmasta. Mitä tulee CD-soittimiin, tuo Beresford/pyöritin-kokonaisuus kuulostaa hyvältä. Olen miettinyt myös Advance Acoustic MCD-203:sta länsinaapurista hankittuna. Ainakin jossain vaiheessa tuota ykkösmallia sai noin 300 euroon. Paremmilla putkilla siitä saa ihan kivan vekottimen. Olettaen, että on onnistunut arpomaan yksilön, jonka koneisto ei vingu ja rutise...
Mulla on just toi AA MCD-203 Ruotsista tuotuna, koneisto vaihdettiin kokonaan takuuseen, kun piti ääntä, nyt ei tikitä eikä pidä muutakaan ääntä ja loistopeli hintaisekseen.
 
tokunen sanoi:
-tarvitaan: vahvistin, viritin, cd-soitin ja kaapelit. Vinyylisoitin löytyy jo ennestään.

Ja vielä ne kaiuttimet, eikö niin?
 
tokunen sanoi:
Nyt on vävypojan maine koetuksella. Lupasin kasata appiukolle kaksikanavalaitteiston, jonka kokonaisbudjetti saa olla maksimissaan 2000 euroa. Laitteiden pitää olla uusia. Käytettyjen markkinoilta tuohon hintaan saisi jo ihan mukavan setin, mutta täytyy kunnioittaa toimeksiantajan toiveita. Ideaalitapaushan olisi, että ostaja pääsisi itse kuulemaan ja vertailemaan laitteita. Appiukko sijaitsee Tampereella. Tosin luulen, että päädyn tilailemaan laitteet omavaltaisesti ympäri Suomea. :D

-tarvitaan: vahvistin, viritin, cd-soitin ja kaapelit. Vinyylisoitin löytyy jo ennestään.
-lähes ainostaan klassisen musiikin kuunteluun
-huone noin 20m2

Laajakaistaa ja kiinaputkia? Eipä taida tehdastekoisia laajakaistoja tuohon budjettiin saada mahtumaan? Vahvistinehdokkaaksi tulee mieleen äkkiseltään Xindakin MT-1 ja V15. Toisaalta taas Regakin houkuttaisi - ainakin kaiutinrintamalla. Kaapelit väsään kyllä DIY-hengessä, joten niille riittää budjetista n. 100 euroa. Mitäs tuumaatte?


Laita Nad c315bee ja c515bee ja Nadin viritin ja levysoitinvahvistin. Tuohon q-acoustics 1030i tai 1050i kaiuttimet. Piuhoiksi Linn k20 ja välikaapeliksi vaikkapa musical blue. Itse kasasin hieman tuollaisen setin porukoille ja tosi tyytyväisiä ovat olleet. Kaikenlainen musiikki soi hienosti ja rasittamattomasti, täyttää isommankin tilan ja musiikki lähtee voimalla.
 
op sanoi:
Ja vielä ne kaiuttimet, eikö niin?

D'oh! No toki.

teekal sanoi:
Laita Nad c315bee ja c515bee ja Nadin viritin ja levysoitinvahvistin. Tuohon q-acoustics 1030i tai 1050i kaiuttimet. Piuhoiksi Linn k20 ja välikaapeliksi vaikkapa musical blue. Itse kasasin hieman tuollaisen setin porukoille ja tosi tyytyväisiä ovat olleet. Kaikenlainen musiikki soi hienosti ja rasittamattomasti, täyttää isommankin tilan ja musiikki lähtee voimalla.

Laitetaanpas nuo harkintaan. Nad lienee aina perusvarma valinta ja Q-acousticista olen kuullut paljon kehuja.
 
tokunen sanoi:
D'oh! No toki.

Laitetaanpas nuo harkintaan. Nad lienee aina perusvarma valinta ja Q-acousticista olen kuullut paljon kehuja.

Kyllä q-acoustics on erittäin tasapainoinen kaiutin ja olisi aika ihme jos joku noihin pettyisi hintaluokassaan. Nadien kanssa noilla on erityistä synergiaa joka kannattaa kyllä kuunnella.
 
Kaiuttimiksi Triangle Titus ja vaffiksi joku halpa kiinaputkari, esim. Xindak MT-1. Soittimeksi jotain, en nyt keksi mitään kivaa :p
 
Kannattaa tsekata Xindakin ja Dussunin mallistot. Dussunilla hyviä integroituja hyvään hintaan ja Xindakilla erittäin laadukkaita piuhoja suht halpaan hintaa, jos Kiinasta tilaa. :p
 
Perusvarma paketti:

Harman Kardon HK 980 -vahvistin 500€
HK HD 980 -cd-soitin 350€
HK TU 980 -viritin 400€ (mikä tuossa virittimessä on noinkin arvokasta?)

Kaiuttimiksi sitten joko Aurelia Magenta, Elac BS123, Epos M 12.2i tai Usher V-601. Jokeriksi voisi heittää jonkun Dali Lektor -sarjan jalustakaiuttimen.

Toinen hyvä paketti elektroniikan osalta voisi olla:

Marantz PM7003 -vahvistin 600€
Marantz CD6002 -cd-soitin 400€ (tarjouksessa ainakin MrHifillä)
Marantz ST6003 -viritin 250€

Näille samat kaiutinvaihtoehdot niinkuin ylempänäkin.

Edit. MrHifillä näyttää olevan Cambridge Audion tuotteista tarjouksia joten setin voisi kasata myös CA:n 640 -sarjan vahvarista ja cd-soittimesta sekä 340 -sarjan virittimestä.
 
Joonas Piiroinen sanoi:
Kannattaa tsekata Xindakin ja Dussunin mallistot. Dussunilla hyviä integroituja hyvään hintaan ja Xindakilla erittäin laadukkaita piuhoja suht halpaan hintaa, jos Kiinasta tilaa. :p
Dussunin DS99:iä ainakin voin siihen hintaluokkaan suositella. Omistuksessani on Korsun KS99. Korsunin nimi vaihtui tuossa vuosi vai kaksi sitten Dussuniksi. Karu, mutta ääneltään asiallinen laite.

Ja samalla kannattaa harkita noita Kiinan merkkien cd-soittimia sille pariksi. Itselläni oli aikoinaan Originaalin halvin cd-soitin eikä siitäkään ole mulla pahaa sanottavaa. Ainoa syy miksi myin sen eteenpäin oli kun laatikoita oli liikaa talossa ja jostain piti luopua.

Viritin on vähän hankalampi tapaus. Valikoimaa on vähemmän. Kelpaisko vaikka Tivoli Audion One. Eikös siinä ole linjatasoinen anto?
 
Ai niin, ja jos Cambridge Audiolta kasaa settiä niin levysoitinta varten joutuu hankkimaan erillisen phono-etusen. CA:lta löytyy tuohon tarkoitukseen parikin mallia.
 
Kun kuuntelun kohteena on enimmäkseen klassista niin en välttämättä lähtisi nadin tuotteille settiä kasaamaan, rytmikästä räimettä niillä irtoaa muttei välttämättä sitä mitä klassisen kuuntelija hakee.
Klasari on yleensä vielä hyvin äänitettyä, joten setin ei ole välttämätöntä selviytyä radiorockin hittiputkesta vaan paljastavampikin ääni menisi hyvin.
Aurelia Ambera kenties kaiuttimeksi, ääntä irtoaisi jo sen verran matalillakin taajuuksilla, että tietää milloin patarumpua hakataan.
Loppusummalla sitten Marantzin M-CR502 cd-soitin/viritinvahvistin kompaktiyhdistelmä, peruslaadukas TC-750 riaa (noinhan se nimi meni?) ja Schulzin piuhaa (näistä mainintoja Jykylän harrastajissa ja öö.. diy-osastolla) kytkentöihin.
Näin on kaikki rastit merkattu, kaiuttimet varmasti kestävät parempaakin etupäätä (joten jos nälkä kasvaa), mutta nyt huoneeseen ei kuitenkaan ilmesty hirveää laitepinoa mikä varmasti auttaa pitämään hyvät välit anoppiin. :D
 
Jaa että marantzin yhdistelmälläkö se klassinen sitten irtoaa? :D ...epäilen. Kyllä Nadilla soi kaikenlainen musiikki ja nimenomaan dynaamisesti ja uskottavasti. Pitää muistaa kuitenkin että sieltä etupäästä se voima lähtee, ei siihen auta aureliat yksistään. Tuo tc-riaa on myös järkyttävän huonoista osista kasattu mitä kaveri tuota modaili, ei sitä kyllä juurikaan sellaisenaan kehumaan pääse. En tiedä mutta tuntuu jotenki että osa porukasta heittelee laitteita sieltä täältä, ilman minkäänlaisia kokemuksia niistä? Minä olen kuunnellut Nad-Q komboa useampaan otteeseen ja voin sanoa että sillä kyllä klassinenkin lähtee, eikä tarvitse hampaita kiristellä, kuten omilla marantzeilla aikoinaan. Naurettava väite että nadit olisivat tehty johonkin kompressoituun huttuun, kyllä nuo soundin silottelijat löytyy jostain ihan muualta.
 
TC-750 riaa:ta olen kuullut Sepolla, en kyllä keksinyt äänessä mitään valittamista, Sepon laite tosin on originaali, ei piraattiversio joka hieman kohinaa aihetta käsittelevässä ketjussa aiheutti.
Nadista yleensä on kokemusta vahvistimena kaverin setistä, ajaa se asiansa vaikkei mitään erikoista tarjoakaan, tuota cd-soitinta (jos malli ei ole vuoden sisään vaihtunut) kuulin musiikin.com:ssa (vahvistimena expoa), slämmiä oli paljon mutta sillä monimutkaisempi musiikki meni hälinäksi eli ei ollut kovin "musikaalista", siksi vierastan sitä ehdotuksena klasarille.
Schulzia on omassa setissä ja äänikuva levisi hieman neutrikin peruspiuhaan verrattuna mikä on hyvä taas klasaria ajatellen, että orkesterissa olisi kokoa.
Kaiuttimella lähinnä hain sitä että ääntä tulisi vielä 50Hz jälkeenkin, kyllä se nyppii jos rumpujen jytinän sijaan kuuluu vain putputput, nimim kokemusta on.
Marsun valitsin ihan lehdestä lukemani perusteella, miellyttää silmää ja sisältää kaikki halutut ominaisuudet, antaa 36W/8ohm ja Amberan herkkyys on 90db, joten luulisi riittävän. Jos ikäkuulo on vienyt hieman herkkyyttä appiukon korvista niin pieni kirpeys voi tehdä terää.

Kuunneltavahan tuo on ennen ostoa, ja olin vain esittämässä vaihtoehtoa.
Jos Marantzin all-in-one tuntuu heikolle niin vastaavia kompaktipakkauksia löytyy Primarelta (CDI10) ja Arcamilta (SOLO), hinta tosin nousee, joten kaiuttimiin jää sitten vähemmän jolloin on katseltava sinne Q:n tai Simexin suuntaan.
 
sihvis sanoi:
TC-750 riaa:ta olen kuullut Sepolla, en kyllä keksinyt äänessä mitään valittamista, Sepon laite tosin on originaali, ei piraattiversio joka hieman kohinaa aihetta käsittelevässä ketjussa aiheutti.
Nadista yleensä on kokemusta vahvistimena kaverin setistä, ajaa se asiansa vaikkei mitään erikoista tarjoakaan, tuota cd-soitinta (jos malli ei ole vuoden sisään vaihtunut) kuulin musiikin.com:ssa (vahvistimena expoa), slämmiä oli paljon mutta sillä monimutkaisempi musiikki meni hälinäksi eli ei ollut kovin "musikaalista", siksi vierastan sitä ehdotuksena klasarille.
Schulzia on omassa setissä ja äänikuva levisi hieman neutrikin peruspiuhaan verrattuna mikä on hyvä taas klasaria ajatellen, että orkesterissa olisi kokoa.
Kaiuttimella lähinnä hain sitä että ääntä tulisi vielä 50Hz jälkeenkin, kyllä se nyppii jos rumpujen jytinän sijaan kuuluu vain putputput, nimim kokemusta on.
Marsun valitsin ihan lehdestä lukemani perusteella, miellyttää silmää ja sisältää kaikki halutut ominaisuudet, antaa 36W/8ohm ja Amberan herkkyys on 90db, joten luulisi riittävän. Jos ikäkuulo on vienyt hieman herkkyyttä appiukon korvista niin pieni kirpeys voi tehdä terää.

Kuunneltavahan tuo on ennen ostoa, ja olin vain esittämässä vaihtoehtoa.
Jos Marantzin all-in-one tuntuu heikolle niin vastaavia kompaktipakkauksia löytyy Primarelta (CDI10) ja Arcamilta (SOLO), hinta tosin nousee, joten kaiuttimiin jää sitten vähemmän jolloin on katseltava sinne Q:n tai Simexin suuntaan.


Juu. Porukoilla on tuo Nadin yhdistelmälaite C715 ja Q-acoustics 1020i:t Linn k400 kaapeloinnilla(halkaistu) Tuolla ei ainakaan pääse mikään musiikki rasittamaan, ei varmasti tarjoa suurinta erottelua mutta ei mikään kokeilemani musiikki ole menettänyt otettaan täysin, yllättävän isoa ja laajaa soundia tarjoaa isoon olohuoneeseen. Tuota mainitsemaasi soitinta (c515bee) olen kuullut pariin otteeseen kaverilla Nadin c315bee vahvistimella ja isommilla 1030i:llä. Tuossa on kyllä paljon samaa kun tuossa yhdistelmälaitteessa mutta musiikki tulee paljon räväkämmin esille. Tuo yhdistelmälaite on yllättävän rauhallinen soinniltaan ja siksi tuo voisi olla parempi vaihtoehto ketjun aloittajalle, tosin en tiedä miten ajaisi isompia Q:n kaiuttimia, tuskin kuitenkaan sen huonommin kun tuo ehdottamasi Marantz. Minä tykkään tuossa porukoiden setissä siitä rennosta ja kuitenkin tarpeeksi selkeästä esillepanosta kaikella musiikilla, todella rentouttavaa kuunneltavaa soundia vaikka raskaan työpäivän jälkeen.
 
Kiitos & kumarrus hyvistä ideoista. Erilaisten ehdotusten runsaus muistuttaa jälleen siitä, kuinka subjektiivisten asioiden äärellä hifiharrastuksessa liikutaan. Ja hyvä niin. :)
 
Nadien kaveriksi mahtuisi Epos M16i joka on saanut hehkutusta Stereophilessa ja on sisustuksellinenkin. :)
 
Back
Ylös