Apua kolvaukseen?

jantze

Hifiharrastaja
Liittynyt
16.12.2007
Viestejä
1 501
Kaupunki
Helsinki
Piti tuossa jo itse kolvailla uudet osat Woo Audion WA6:een, mutta vähän meinaa arastaa pitkän tovin jälkeen.
Joten pitempiä selittelemättä, mahtaisiko palstalla olla joku kokeneempi kolvaaja?

Mikäli lähistöltä löytyy joku avulias, niin apu otettaisiin mieluusti vastaan.

Kuulokevahvistimeen siis pitäisi vaihtaa kaikki vastukset ja kondensaattorit.

Täältä löytyy kuvia tuosta projektista.

Ja nyt noutamaan viimeisetkin osat postista..
 
No voi hitsinpimpula, kai se pitää käydä ostamassa uus rauhallisempi kolvi ja puuhastella ite. Saapahan juoda ite laatuviunakset :D

Mikähän mahtaisi olla joku hyvä ja inhimillisen hintainen kolvi? Nykyiset kolvini kun lämpenevät kärjestään yli 400 asteiseksi, niin niistä ei oikein ole näihin hommiin.
 
Kannattaa ehdottomasti hakea Partcosta Soder-Wick tinaimunauhaa. Se on ylivoimaisesti paras imunauha, jota olen käyttänyt. Huonolla imunauhalla ei tee mitään.

Komponentteja ei käytännössä saa irti ilman kunnollista imunauhaa. Älä missään tapauksessa käytä jousella toimivaa tinaimuria. Ne ovat aivan liian väkivaltaisia laitteita. Tinaimunauha ryystää viimeisetkin tinan rippeet juotoksesta, jolloin komponentti on mahdollista saada irti ehjänä ja mikä tärkeintä: rikkomatta piirilevyä. Jos piirilevyn kuparijohteita kuumentaa liikaa (liian kuumaksi tai liian pitkään) ne menevät rikki tai irtoavat paikoiltaan. Kuvista päätellen melkein kaikissa kiinalaisissa laitteissa on herkkä piirilevy. Kunnollisissa laitteissa piirilevy kestää melkein mitä vain.

Maltti on valttia. Jos ei heti onnistu, anna piirilevyn ja komponentin jäähtyä rauhassa ja kokeile sitten uudestaan. Kovin pitkään ei kannata tahkota yhtä paikkaa, koska ylikuumenenminen on todellinen risti.

Itse käytän Wellerin pientä WHS-40 40W juotosasemaa. Kevyt ja näppärä, mutta järeämpiä juotoksia tehdessä aivan liian tehoton. Itse maksoin tuosta muistaakseni luokkaa 40 euroa. Hinnat ovat näköjään pompsahtaneet. Järeämpiä juttuja varten mulla on halpa Bilteman tehokas kolvi joka toimii ihan hyvin.

Tinojen kanssa saa myös olla tarkkana. Mutta en tunne asiaa niin hyvin, että voisin antaa päteviä neuvoja.

Edit: Kappas. Eipäs ollutkaan piirilevyjä. Hyvä juttu, sillä se helpottaa hommaa huomattavasti. Tinaimunauha on tosi hyvä tälläisissäkin tapauksissa, sillä sen avulla saat juotoskorvakkeista tinat pois ja reiät auki.
 
DIA sanoi:
Kannattaa ehdottomasti hakea Partcosta Soder-Wick tinaimunauhaa. Se on ylivoimaisesti paras imunauha, jota olen käyttänyt. Huonolla imunauhalla ei tee mitään.

Komponentteja ei käytännössä saa irti ilman kunnollista imunauhaa. Älä missään tapauksessa käytä jousella toimivaa tinaimuria. Ne ovat aivan liian väkivaltaisia laitteita. Tinaimunauha ryystää viimeisetkin tinan rippeet juotoksesta, jolloin komponentti on mahdollista saada irti ehjänä ja mikä tärkeintä: rikkomatta piirilevyä. Jos piirilevyn kuparijohteita kuumentaa liikaa (liian kuumaksi tai liian pitkään) ne menevät rikki tai irtoavat paikoiltaan. Kuvista päätellen melkein kaikissa kiinalaisissa laitteissa on herkkä piirilevy. Kunnollisissa laitteissa piirilevy kestää melkein mitä vain.

Maltti on valttia. Jos ei heti onnistu, anna piirilevyn ja komponentin jäähtyä rauhassa ja kokeile sitten uudestaan. Kovin pitkään ei kannata tahkota yhtä paikkaa, koska ylikuumenenminen on todellinen risti.

Itse käytän Wellerin pientä WHS-40 40W juotosasemaa. Kevyt ja näppärä, mutta järeämpiä juotoksia tehdessä aivan liian tehoton. Itse maksoin tuosta muistaakseni luokkaa 40 euroa. Hinnat ovat näköjään pompsahtaneet. Järeämpiä juttuja varten mulla on halpa Bilteman tehokas kolvi joka toimii ihan hyvin.

Tinojen kanssa saa myös olla tarkkana. Mutta en tunne asiaa niin hyvin, että voisin antaa päteviä neuvoja.

Edit: Kappas. Eipäs ollutkaan piirilevyjä. Hyvä juttu, sillä se helpottaa hommaa huomattavasti. Tinaimunauha on tosi hyvä tälläisissäkin tapauksissa, sillä sen avulla saat juotoskorvakkeista tinat pois ja reiät auki.

No ostin myös tuota tinaimunauhaa samalla kun hain uuden kolvin. Kotona olikin jotain vähän huonompaa nauhaa ja tinaimuri.
Piti kuitenkin ostaa Bebekin halvin asema, kun tuntuu olevan aika tyyriitä nuo muut.
 
Olihan tuossa vähän puuhastelua, mutta alottelijaksi meni ihan hyvin.

Ennen:



Jälkeen:



 
Uuuh. Ihania komponentteja :D

Hommahan onnistui mainiosti vaikka epäilitkin taitojasi.
 
DIA sanoi:
Uuuh. Ihania komponentteja :D

Hommahan onnistui mainiosti vaikka epäilitkin taitojasi.

Ja ihanan kalliita. 270 euroa tuli näemmä maksamaan nuo Millssin & Kiwamen vastukset sekä V-Capin & Black Gaten konkat.
Olisi ollut enemmänkin, mutta eivät jääneet tulliin :D
 
Ja taas tuunataan ja puunataan. Saas nähdä miten äijän käy ku tekasen modit virtaskan puolelle ja pitäs vielä ympätä DACT CT2:n Alpsin tilalle. Onkos muilla kokemuksia tommosesta "pseudo dual power supply mod":sta?

Niinkusta jotenki näin:
rectifier - cap1 - (1K resistor) - cap2 - left drive/power tube
- (1K resistor) - cap3 - right drive/power tube

Ekaks konkaksi ajattelin laittaa Mundorf M-Cap ZN (4.70uF 250v):n ja noi toiset olis Black Gate WK (220uF 200v). Ton modin jälkeen sais huoletta sitten laittaa Sophia Princess Mesh Plate 274B:n :)

Tällä hetkellä homma menee jotenki näin pelkillä BG:n konkilla:
rectifier - cap1 - (500R resistor) - cap2 - left+right drive/power tube
 
Näissä threadin linkeistä löytyvät kolvit lienee kaikki samasta tehtaasta poikkeavista koteloista huolimatta,itselläni on C.Ohlssonin myymä versio samasta aiheesta.Ainoa mikä näissä on huonoa,terävalikoima.Toinen mukana tulevista on piikkimäinen ja toinen 1,6mm taltta.

Itse kolviosio näyttää Wellerin kopiolta,ajattelinkin käydä Partcossa tsekkaamassa käykö Wellerin erään mallin terät tuohon,malli on sama ainakin näissä.Jos ne tosiaan on yhteensopivia,tuon juottimen käyttöarvo nousee huimasti.
 
Back
Ylös