Musiikin tulkinta

  • Keskustelun aloittaja terae
  • Aloituspäivämäärä
Mullakaan ei ole kuin vähän reilut 1000 ceedeetä ja naurettavat n.200 vinyyliä eikä
YHTÄÄN klasari levyä kummassakaan kuolevassa formaatissa.Olenko erikoinen ?
Sen päälle olen paska rumpali.
 
kolme paskaa basistia marssi näin,aurinkoista tietä eteen päin,koooska matka oli hauska niin,pyysivät he mukaan yhden rumpaaalin.
 
Tawe sanoi:
No, meitä on tässä sitten kolme paskaa basistia! :D

Silloin kun tulkitaan todella tunteella, on erotettavissa keskittynyt ilme soittajan kasvoilla:

27804.jpg
 
Ei ole basisti,ei näy kuolaa,kaappibasisti :D Tosta EVH kuviosta passossa saa ylimääräisiä pisteitä ;)
 
Nuottiuskovaisten... :D

Jos laitetaan 3 Pasistia sinfonia orkkaan, niin nuoteillahan se yhteensoittaminen helpoiten onnistuu?
Vai rytmikapulallako?
Lyö mua! :p

edit: puhelimella räpelletty viesti lähti vähän liian aikaisin.
korjattu tarkoitettuun muotoon.
 
holpoti sanoi:
Nuottiuskovaisten... :D

Jos laitetaan 3 Pasistia sinfonia orkkaan, niin nuoteillahan se yhteensoittaminen helpoiten onnistuu?
Vai rytmikapulallako?
Lyö mua! :p

edit: puhelimella räpelletty viesti lähti vähän liian aikaisin.
korjattu tarkoitettuun muotoon.

Kapellimestari on se rytmikapula. Tai siis rytmikapu, tässä tapauksessa.

Nuoteista saadaan äänenkorkeudet ja aika-arvot. Jää vielä aika paljon soittajan tulkittavaksi, vaikka se rytmikapu siellä edessä huitookin ja pistää palettia omaan muottiinsa.
 
Sam Other sanoi:
Nuoteista saadaan äänenkorkeudet ja aika-arvot. Jää vielä aika paljon soittajan tulkittavaksi, vaikka se rytmikapu siellä edessä huitookin ja pistää palettia omaan muottiinsa.

Nuotin vieressä on paljon tilaa! :D
 
No joo, okei. Myönnetään!
Olen väärässä!
Johan pätkässä tekstiäkin on tulkintoja monia. Saati sitten nuoteissa...
My bad!
 
Siis se tulkinta nuotteihin kirjoitetussa musassa kohdistuu lähinnä tempoon, sointiväriin ja dynamiikkaan. Näistä sointiväri tullee esille lähinnä solistisessa soitossa. Sävelkorkeuksien muuttaminen tai sillä alueella tulkitseminen on "salittua" kun säveltäjä on tarkoituksella jättänyt improvisaatiolle tilaa (vrt. kadenssi). Muuten sanotaan että soittaa väärin. Toki avarasti ajatellen sekin on tulkintaa mutta harvoin toivottua (vrt. Retuperän VPK).
 
pirkka sanoi:
Siis se tulkinta nuotteihin kirjoitetussa musassa kohdistuu lähinnä tempoon, sointiväriin ja dynamiikkaan. Näistä sointiväri tullee esille lähinnä solistisessa soitossa. Sävelkorkeuksien muuttaminen tai sillä alueella tulkitseminen on "salittua" kun säveltäjä on tarkoituksella jättänyt improvisaatiolle tilaa (vrt. kadenssi). Muuten sanotaan että soittaa väärin. Toki avarasti ajatellen sekin on tulkintaa mutta harvoin toivottua (vrt. Retuperän VPK).
Asia on täsmälleen näin ainakin klassisen sinfoniamusiikin suhteen. Siinä on vielä merkittävä osa tulkinnasta kapellimestarin harteilla, koska hän on (toivottavasti) ainakin tempon ja dynamiikan valtias.

Saas nähdä pystyykö konemusiikki minun elinaikanani tulkintaan, eli siis varioimaan näitä osa-alueita inhimillistä toimintaa matkien. Nyt kun on vielä suurehkoja ongelmia perussoitinten sointivärien matkimisessa, solisteista ja eksoottisista soittimista puhumattakaan.
 
mikahe sanoi:
Saas nähdä pystyykö konemusiikki minun elinaikanani tulkintaan, eli siis varioimaan näitä osa-alueita inhimillistä toimintaa matkien. Nyt kun on vielä suurehkoja ongelmia perussoitinten sointivärien matkimisessa, solisteista ja eksoottisista soittimista puhumattakaan.

Mielestäni on vinksahtanutta ajatella, että konemusiikin ja elektroonisen musiikin tulisi pystyä jäljittelemään todellista elämään. Eikö se voisi olla juuri päin vastoin, siis mahdollisimman "luonnotonta", jota tavallisin soittimin ei voida tehdä.
 
Tawe sanoi:
Mielestäni on vinksahtanutta ajatella, että konemusiikin ja elektroonisen musiikin tulisi pystyä jäljittelemään todellista elämään. Eikö se voisi olla juuri päin vastoin, siis mahdollisimman "luonnotonta", jota tavallisin soittimin ei voida tehdä.
Eikös elektroninen ja konemusiikki ollut jo syntyessään tuolla tasolla? ;) Ellei entistä suurempien kakofonioiden teko enää kiinnosta, on pyrittävä inhimillisen musiikin jäljittelyyn. Siinä ei haasteet lopu heti kesken.
 
Niin no, minä näen sen niin, että elävät soittajat akustisine (mekaanisine, traditionaalisine) instruimentteineen tekevät akustista / traditionaalista musiikkia, elektronisin keinoin laajennetaan kuviota alueelle jonne 'pianot ja viulut ja laulu' ei yletä. Se, että osa alkupään elektronimusiikista oli suhinaa ja piippausta, ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö sillä alueella olisi tehtävissä (ja olisi toki tehtykin) valtavaa "kehitystä" ilman elävien äänten suoranaista jäljittelypyrkimystä.


Elektronimusiikki / konkreettinen musiikki on vielä kovin nuori taidemuoto vrt vaikka klassinen perinne.



http://fi.wikipedia.org/wiki/Elektroninen_musiikki
http://fi.wikipedia.org/wiki/Konkreettinen_musiikki
 
Back
Ylös