Kuvavinyyleistä ja vinyylilevyjen tavallisista vioista

K J Manner

Käyttäjä
Liittynyt
20.10.2006
Viestejä
2 086
Onko tavallista että kuvavinyylissä on pohjakohina merkittävän voimakasta? Nimenomaan siinä missä kuva on alle painettuna, totesin kohinan sijaitsevan: levyn halkaisijaa pienempi kuva oli painettu hieman sivuun keskitetystä ja silloin kuva ja kohina tuli mukaan kierroksittain neulan alle ennen ensimmäistä kappaletta. (Iron Maiden, A Matter of Life and Death.)

Mielestäni 80-lukuun verraten valmistuksen huolimattomuus melkeinpä leimaa nykyisiä vinyylejä. Niin useasti on kohdalle sattunut erilaisia teknisiä vikoja, joista yleisin on levyn huono keskitys. Varsi kulkee silloin edestakaista sivuttaisliikettä. Neulan ja uran keskinäistä kohtaamista ja geometriaa ymmärtääkseni tämä vaikuttaa neulan kulkunopeuteen ja kuuluu pahimmillaan jatkuvana kierroksittaisena nopeusvaihteluna, huojuntana.

En muista ennen vanhaan kohdanneeni sellaista tavallista keskitysvikaa, jossa vain toinen levyn puoli on vinossa tai että puolet ovat vinossa eri suuntiin.
 
Kuvavinyyleissä on käsittelynä jonkinmoinen "lakka" pinnassa. Itse olen huomannut että kohina on huomattavan paljon voimakkaampaa.
 
Tässäkin tulee ilmi, että kuvavinyyli saattaisi aina olla heikonpuoleinen. Katkelmia muutamista sähköposteista:


Moro, jos haluat vaan pitää noi levyt, niin voitas ajatella jonkun sortin
hyvitystä sitte sulle. Esim. yks normaalihintainen lp/cd, kuulostaskos se
miltään? Mut jos haluat palauttaa levyt, niin laita levyt tulemaan
osoitteeseen:

Laita mukaan myös tilinrosi, niin maksamme sitten sinulle hyvitysrahat.

Pahoittelut tapahtuneesta, tän päivän vinyylipainoksissa on suhteessa tosi
paljon häikkää, ja mitä suuremmalla todennäköisyydellä toi sama ongelma on
koko Juana Molinan vinyylipainoksessa.


>
> Toiseen asiaa. Juana Molinan 2-LP on b-puolen osalta viallinen. Siinä
> neula heittää sivuttaisliikettä niin paljon, etten ole ennen moista
> nähnyt. Levyn keskitys on siis epäonnistunut samalla kun a-puoli on
> kunnossa. Heitto on siis suuri, että sen kuulee vouvaamisena.
>
> Olen joskus pyöröviilalla tällaisia säätänyt ja merkinnyt pikku nuolen
> reiän syrjään mihin sitten pitää levy painaa kiinni keskitappiin. Nyt
> minulla on soitin, jonka lautanen pyörii jatkuvasti ja homma on siksi
> astetta vaikeampi.

-------------------------


Moi,
no jo on huono tuuri. Laita levy vaan takaisin, niin saat rahan
takaisin. Jos laitat vielä tilinumeron niin saadaan palautus oikealle
tilille. Bushia on tällä hetkellä saatavana kahta eri painosta,
saatavuus on aika huono ja hinta on kova eikä näin kauppiaan
ominaisuudessa tee mieli ottaa enää kumpaakaan myyntiin niiden ongelmien
vuoksi.
----------------

Moi,
valitettavasti tätä painosta Coltraneinista ei ole enää saatavana.
Laitatko mulle tilinumeron niin maksan sulle Blue Trainin takaisin,

Sulla on nyt ollu huono tuuri levyjen kanssa, mutta ei se aina voi
jatkua. ;-)

-------------------

>Oletko verrannut Maiden levyn kohinaa muihin kuvalevyihin. Kohinahan on kaikkien kuvalevyjen ei-niin-mukava ominaisuus. Niiden funktio lieneekin muualla kuin äänenlaadussa.

En ole verrannut muihin. Jos tuo on tavallista, niin sitten olen taas viisastunut. Maiden on aikamoista mättöä eikä hiljaisia kohtia paljoa ole, joten siinä se menee. Huomasin jo sellaisenkin, että se kohina on nimenomaan siinä kuvan kohdalla. Yhdellä puolella nimittäin kuva on sen verran sivussa keskeltä että ennen ensimmäistä kappaletta kuulee kuinka suhina ilmestyy mukaan neulan kulkiessa eteenpäin, siis ensin lyhyesti suhinaa kierroksella ja sitten puolet kierroksesta ja viimein koko ajan, kun uran alla on jo kauttaaltaan kuvaa.
--------------------

Moi,
ja kiitos vielä asiallisesta reklamaatiosta.


 
Muutaman kerran olen saanut reklamoida uusista vinyyleistä.
Ramones Manian kolmospuolella oli selvä keskitysvika joka aiheutti aika kuuluvankin vouvauksen, tilalle saadussa ei vikaa ollut. Tästä Kate Bushin Aerialista on tainnut ennenkin ollut juttua. Ykköspuolella ärsyttävät rahinat omassa kappaleessa ja levyn reunat niin terävät että postituksessa tulleet läpi kaikista saumoista. Mutta kyllähän noista 80-90-luvun levyistäkin löytyy onnettomia tapauksia.

Kuvalevyjä ei tule hankittua muuta kuin keräilykappaleiksi juuri edellämainittujen ominaisuuksien takia.

Tässäpä vielä kuva jossa kierrätetyn levyn etiketti kurkkii Delgadosin Hate-levystä. :D
 
DLR sanoi:
Kuvalevyjä ei tule hankittua muuta kuin keräilykappaleiksi juuri edellämainittujen ominaisuuksien takia.

Tässäpä vielä kuva jossa kierrätetyn levyn etiketti kurkkii Delgadosin Hate-levystä. :D

Siis voimakkaamman pohjasuhinan takia. (Yksi ominaisuus mainittu.)

Mutta voisitko kertoa uudestaan tuon viimeisen, kun en ymmärtänyt lainkaan? Kierrätetty levy? Levyn etiketti kurkkii?
edit. Ehkä tajusin. Varmaan tarkoitit että levyjä pinnoitetaan todella uudestaan ja että tässä kuvalevy on pohjana.
 
K J Manner sanoi:
Siis voimakkaamman pohjasuhinan takia. (Yksi ominaisuus mainittu.)

Mutta voisitko kertoa uudestaan tuon viimeisen, kun en ymmärtänyt lainkaan? Kierrätetty levy? Levyn etiketti kurkkii?

Tarkoittanee että levyyn on käytetty kierrätettyä vinyyliä. Näissä joskus on mukana paperinpaloja kierrätetyn levyn etiketistä. Tapahtui silloin tällöin 70-luvun alun öljykriisin aikana jolloin raaka-aineen hinta nousi ja kai joskus myöhemminkin. Levyjä siis sulatettiin uusiokäyttöön. :mad:

Juhani
 
Jaa siis todellakin etiketti, paperinpaloja.. Siellä on joku ollut nero hommissa! :D "Kyllä ne paperit sinne häviää."

Kuvan vaaleat raidat lienevät sitten heijastumaa vain.
 
Mulla on kyllä vuosien saatossa hyllyyn kerääntynyt myös kohtuullisesti kuvalevyjä.Varsinkin aikoinaan kun keräsi joitain tiettyjä bändejä.Niin niitä tuli haalittu enemmänkin.Mun mielestä noi kuvalevyt on selkeästi keräilytavaraa.En mä niitä ole koskaan aktiivisesti kuunnellut.Kyllä ne on ostettu lähinnä keräily mielessä.Suurinta osaa en ole koskaan edes paketista ottanut ulos.Ne harvat mitä olen kuunnellut.On kyllä olleet erittäin surkeita soundillisesti.Varsinkin muutamat Elviksen levyt ovat olleet tosi kämäsiä ääneltään.No eipä noita kuvalevyjä enää tule ostettua.Kun ei aktiivisesti kerää mitään artistia.

Kyllä mun mielestä normaali levyissäkin on aina ollut surkeita prässejä joukossa.Jotenkin tuntuu että se on kuitenkin nykyään vielä yleisempää kuin ennen.Viime aikoinakin on tullut huonoja levyjä vastaan.Varsin usein osuu ihan kierojakin levyjä eteen.Uusin Elton John on ainakin meikäläisellä tosi huono.Varsinkin a-puoli rätisee ja paukkuu tosi paljon.Olisi mielenkiintoista kuulla onko muilla samanlaisia vaivoja uudessa Elton Johnin levyssä.
 
Miksi ihmeessä eivät julkaise kaikista levyistä ensisijaisesti normi älppäriä ja lisäksi erittäin rajattua kuvaa keräilijöille, olen kiukussa. Esim. Iron Maidenin älpyt jää ostamatta kun retaleet julkaisevat vaan sen kuvalevyn. Prkl. Mielestäni normi älppykin on ihan tarpeeksi specu juttu, jos sellainen julkaistaan (vrt. Lännän-Jukka).
 
Tulipas itsekin uutena vinyyliharrastaja haksahdettua muutamaan kuvavinyyliin. Iron Maidenin kuvavinyylit olivat ihan siedettäviä kun olivat sentään suoria (kohinaa oli sen sijaan aika reilusti verrattuna oikeisiin levyihin). Pari muuta tapausta olikin jo sitten melko kieroja ja soundillisesti jotain ihan kauheaa. Tulipahan opittua tämäkin asia että noita kannattaa vältellä, mikäli oikeasti haluaa kuunnella niistä musiikkia. Eniten harmittaa kun tilasin eBaysta U2:sen uuden kokoelman ja levyssä oli jokin prässäysvirhe tai jokin vastaava, sillä ensimmäisen raidan kohdalla oli "monttu", joka kuului selkeästi kuunneltaessa. Tuossapa pari kuvaa (laatu ei ole kyllä parasta mahdollista, oli hirveän hankala saada edes nuo otettua):
http://bugi.oulu.fi/~avartto/U2_1.jpg
http://bugi.oulu.fi/~avartto/U2_2.jpg

Toivottavasti myydä vaihtaa levyn ilman minulle tulevia ylimääräisiä kuluja, muuten voi harmittaa. Taitaa lähilevykaupat olla helpoimpia vinyyliostoksia ajatellen, pystyypähän palauttamaan levyt nopeasti ja ilman ylimääräisiä kuluja.
 
Väre sanoi:
Tulipas itsekin uutena vinyyliharrastaja haksahdettua muutamaan kuvavinyyliin. Iron Maidenin kuvavinyylit olivat ihan siedettäviä kun olivat sentään suoria (kohinaa oli sen sijaan aika reilusti verrattuna oikeisiin levyihin). Pari muuta tapausta olikin jo sitten melko kieroja ja soundillisesti jotain ihan kauheaa. Tulipahan opittua tämäkin asia että noita kannattaa vältellä, mikäli oikeasti haluaa kuunnella niistä musiikkia. Eniten harmittaa kun tilasin eBaysta U2:sen uuden kokoelman ja levyssä oli jokin prässäysvirhe tai jokin vastaava, sillä ensimmäisen raidan kohdalla oli "monttu", joka kuului selkeästi kuunneltaessa. Tuossapa pari kuvaa (laatu ei ole kyllä parasta mahdollista, oli hirveän hankala saada edes nuo otettua):
http://bugi.oulu.fi/~avartto/U2_1.jpg
http://bugi.oulu.fi/~avartto/U2_2.jpg

Toivottavasti myydä vaihtaa levyn ilman minulle tulevia ylimääräisiä kuluja, muuten voi harmittaa. Taitaa lähilevykaupat olla helpoimpia vinyyliostoksia ajatellen, pystyypähän palauttamaan levyt nopeasti ja ilman ylimääräisiä kuluja.

Ebayssa on aina riskinsä, ikävä kuulla että näin oli käynyt. Kyllä pitäisi saada vaihdettua - hyvällä tuurilla sinulle vaan tulee uusi levy ja that's it. Huomasin muuten kuvalevyjen kohdalla sellaisen mielenkiintoisen seikan, että kohina vaimenee mitä enemmän vinyyliä kuuntelee. Olisikohan jotain tekemistä sen "lakkapinnan" kanssa?
 
Jani sanoi:
Ebayssa on aina riskinsä, ikävä kuulla että näin oli käynyt. Kyllä pitäisi saada vaihdettua - hyvällä tuurilla sinulle vaan tulee uusi levy ja that's it. Huomasin muuten kuvalevyjen kohdalla sellaisen mielenkiintoisen seikan, että kohina vaimenee mitä enemmän vinyyliä kuuntelee. Olisikohan jotain tekemistä sen "lakkapinnan" kanssa?
Jep. Tietoisen riskin kyllä otin ja onneksi myyjällä oli yli 7000 palautetta joista 100% oli positiivisia eli eiköhän tässä hyvin käy. Olen huomannut tuon saman asian kuvalevyissä eli mitä enemmän levyä kuuntelee sen paremmalta se kuulostaa :). Ensimmäisellä kuuntelukerralla kohina (ja rahina) oli ihan omaa luokkaansa. Ei noista kuvalevyistä kuitenkaan mitään audiofiililevyjä tule koskaan.
 
Väre sanoi:
Jep. Tietoisen riskin kyllä otin ja onneksi myyjällä oli yli 7000 palautetta joista 100% oli positiivisia eli eiköhän tässä hyvin käy. Olen huomannut tuon saman asian kuvalevyissä eli mitä enemmän levyä kuuntelee sen paremmalta se kuulostaa :). Ensimmäisellä kuuntelukerralla kohina (ja rahina) oli ihan omaa luokkaansa. Ei noista kuvalevyistä kuitenkaan mitään audiofiililevyjä tule koskaan.

Ei, mutta sulattamalla aivan pirun hienoja lampunvarjostimia :D
 
:D. Kieltämättä on kyllä käynyt mielessä ovatko nuo kuvalevyt kovinkaan hyväksi soittimelle ja neulalle... Onneksi soitin on sen verran halpa ettei noista vielä tarvitse stressata, mutta kalliimmalla yhdistelmällä voisi kyllä käydä mielessä viitsiikö levyjä laittaa lautaselle ollenkaan :). Idea lampunvarjostimista on hyvä, voisikin viritellä oman threadin tonne DIY-puolelle asiasta ;).
 
Väre sanoi:
:D. Kieltämättä on kyllä käynyt mielessä ovatko nuo kuvalevyt kovinkaan hyväksi soittimelle ja neulalle... Onneksi soitin on sen verran halpa ettei noista vielä tarvitse stressata, mutta kalliimmalla yhdistelmällä voisi kyllä käydä mielessä viitsiikö levyjä laittaa lautaselle ollenkaan :). Idea lampunvarjostimista on hyvä, voisikin viritellä oman threadin tonne DIY-puolelle asiasta ;).

Testattu on - kuumailmapuhaltimella tarpeeksi kuumaksi ja painaa kahden kastellun kukkaruukun väliin niin johan kävi helposti. Jos ei kuumenna liika levyssä jää vielä kaikki uratkin näkyviin :D
 
Väre sanoi:
Toivottavasti myydä vaihtaa levyn ilman minulle tulevia ylimääräisiä kuluja, muuten voi harmittaa. Taitaa lähilevykaupat olla helpoimpia vinyyliostoksia ajatellen, pystyypähän palauttamaan levyt nopeasti ja ilman ylimääräisiä kuluja.

Vastasiko myyjä sinulle? Minulla on samanlainen tilanne, mutta myyjän vastaus tuntuu olevan vähintään hidasta. Sain todella huonon prässin Kate Bushin Aerialista (huonompi kuin minulla oli aiemmin) ja toisessa levyssä oli 'pikku vika' että neula jää paikalleen yhdessä biisissä. Joni Mitchell Blue. Hyppimisen voisi aina tietysti korjata, mutta...

Myyjä on saksasta ja ihan älyttömästi kauppoja takanaan. Uudet levyt kyseessä.
 
K J Manner sanoi:
Vastasiko myyjä sinulle? Minulla on samanlainen tilanne, mutta myyjän vastaus tuntuu olevan vähintään hidasta. Sain todella huonon prässin Kate Bushin Aerialista (huonompi kuin minulla oli aiemmin) ja toisessa levyssä oli 'pikku vika' että neula jää paikalleen yhdessä biisissä. Joni Mitchell Blue. Hyppimisen voisi aina tietysti korjata, mutta...

Myyjä on saksasta ja ihan älyttömästi kauppoja takanaan. Uudet levyt kyseessä.
Hups, onpa jäänyt vastaamatta tähän. Eli kyllä, myyjä vastasi ja pyysi lähettämään viallisen levyn hänelle, lupasi maksaa postikulut takaisin ja laitella uuden tulemaan. Sain lähetettyä levyn vasta pari päivää sitten, joten ei ole tietoa miten tässä loppujen lopuksi käy. Sinänsä kommunikointi tuntuu toimivan hyvin kun ilmoittelin että laittelin levyn postiin niin tuli hyvinkin ystävällinen vastaus ja lupasi hoitaa asian hetimiten eteenpäin kun levy saapuu.

Edelleen nuo uusien vinyylien ongelmat jaksavat hämmästyttää. Ostin tosiaan 15 LP:n boksin AC/DC:tä ja availin kaikki levyt läpi ja tarkastin kunnon. Kyseessä oli siis ihan pakkausmuoveissa oleva paketti ja jokainen levykin omissa muoveissaan. Parissa levyssä oli selkeästi jotain roskaa kiinni levyssä ja ensikuuntelulla ne napsuivat ikävästi. Onneksi pesun jälkeen levyt toimivat moitteettomasti, mutta silti ihmetyttää noiden "laatu". Täytynee kuunnella kaikki levyt vielä läpi ettei noissa ole mitään muita virheitä. Hyvää musiikkia tuli kuitenkin ostettua, AC/DC on paukkunut ahkerasti täällä pari päivää :).

PS. pitäiskö nämä vinyyliäänitekeskustelutkin siirtää Vinyyli -osion alle?

Edit: niin ja itse kun ostan jotain uutena niin toivon saavani 100% priimaa, vinyylien suhteen näyttää välillä olevan ongelmia. Ehkäpä nämä ongelmat ovat nyt kasautuneet tähän harrastuksen alkuvaiheeseen... Soundi on kuitenkin levyillä hyvä, eli kyllä minä nuo ennemmin LP:nä haluan omistaa.
 
Pitäisikö. Hyvä kysymys, jota silloin siirron aikana ajattelin..

Itsellä ei paljoa värivinyylejä ole, muutamaa poikkeusta lukuunottamati onnistunut välttämään. Kuitenkin tuo Mars Voltan Amputechture tupla on muuten ihan menettelevä otus, mutta jokaisella 4 puolesta viimeinen raita on loopissa eli jää siihen hinkkaamaan sitä viimeistä kierrosta. Liekö tarkoitettu ominaisuus vai virhe, onneksi ei ole kovin haitannut..
 
Mika K sanoi:
Pitäisikö. Hyvä kysymys, jota silloin siirron aikana ajattelin..
Varmaan tällaiset puhtaasti vinyyliaiheet kuten tämä ja tuo uutta vinyyliä pukkaa jne voisi laittaa vinyylin alle. Ei nämä tavallista CD harrastajaa kiinnosta... :D
 
Back
Ylös