Kaapelointi kuntoon: DIY

Näyttää kunnon miehuulliselta touvilta tuo RG214. Mustalla nylonsukalla ja topakoilla liittimillä sais varmaan hienon johdokkeen. Pystyykö siitä tekee myös digitaalista coxua kun tuossa on speksien mukaan impedanssi 50 ja digiletkuille suositellaan 75 ohmia. Kaapelista tulis n 4 m pitkä niin onko erolla vaikutusta?
 
Kaapeleihin ja DIY:n liittyen kysyisin onko kellään hyviä kokemuksia mistä tilata värillisiä nylonpunossukkia? Eli perusmustan ja camoväritysten tilalle hakusessa olisi esim. punaista.
 
jkankkon sanoi:
Kaapeleihin ja DIY:n liittyen kysyisin onko kellään hyviä kokemuksia mistä tilata värillisiä nylonpunossukkia? Eli perusmustan ja camoväritysten tilalle hakusessa olisi esim. punaista.
Jokunen vuosi sitten tilasin wirecare.com:sta. Ihan pieniä määriä ei tosin tuolta kannata tilata. Silloinhan mä sain muutaman muunkin harrastajan mukaan kimppatilaukseen.
 
Tarkoitus olisi leikkiä Anti-kaapelin kanssa ja ottaisin ilolla vastaan suosituksia haarukkaliittimistä tuolle ohkaiselle johtimelle.
Toiveena olisi hyvä hinta/laatu-suhde sekä kaapelin luonteesta sekä kolvin puutteesta johtuen tarkoitus olisi hoitaa liittäminen puristamalla.
 
^QED airlock liittimet on hyviä, mutta liittäminen tarvitsee tehdä liikkeessä siihen tarkoitetulla työkalulla.
 
Aika hyvä, vaan ei taida olla ihan sitä mitä haen. Joku normihaarukka ja mieluusti vielä merkittävästi alle 10€/kpl saisi olla hintaa..
 
Kiukas sanoi:
^QED airlock liittimet on hyviä, mutta liittäminen tarvitsee tehdä liikkeessä siihen tarkoitetulla työkalulla.

Käsittääkseni Air lock puristuu ympyrän malliselta kehältä kuten QED:n piuhat on? Eli yksisäikeinen Antikaapeli voisi olla hankala.
 
AirLockia ei varsinaisesti ole tarkoitettu kovin ohuelle kaapelille, mutta voidaan koettaa soveltaa yhtä kikka-kakkosta - ei muuta kuin johto mukaan ja kaupalle.


-j-
 
Kimberin 4PR ei ole kauhean paksua kaapelia, mutta hyvin nuo QED airlockit pysyy noissa. Saa tehtyä biwire versionkin Kimbereistä airlockeilla.
 
Aloittelin heti tammikuussa miettimään vuoden ensimmäistä (ja toivottavasti viimeistä ???) DIY-projektia eli virtakaapeleita. Kaiutinkaapelit tuli hankittua vuodenvaihteessa valmiina TK Cablesilta kuuntelutestien jälkeen. Virtakaapeleitakin testasin, ilman mainittavia tuloksia. Skeptisyydestä huolimatta vanhat vakiovirtapiuhat menee vaihtoon, ovatpahan sitten ainakin uskottavan ja komean näköiset 8) Toivotaan, että äänestäkin löytyy jotain uutta.

Eri tarjolla olevien vaihtoehtojen tutkailun jälkeen päädyin VH Audion järeään Flavor 4 -kaapeliin, joka perustuu "Star Quad" -kaapeliin. Design löytyy täältä:

http://www.vhaudio.com/flavor4.html

Tarvikkeet tuli eilen tilattua, ainoa asia mitä en huomannut on se, että Furutechin halvimpaan Schuko AC-pistokkeeseen ei mene kahta 12 AWG -johdinta. Tämä pitää jotenkin ratkaista...

Jos joku on värkännyt nämä piuhat, kommentteja otetaan vastaan (janze?)
 
Hei!

Onko kenelläkään hajua, että mitä ääni sanoo, jos vetäis ainakin keski/bassolle bilteman virtakaapelia?

VIRTAKAAPELI RUSKEA 21MM² 3,0M
OFC-hapetonta kuparia. Monijohtiminen. Pehmeä ja taipuisa myös alhaisissa lämpötiloissa. Kunkin johtimen Ø 0,12 mm.
19,90€

Eikö tuo ole käytännössä samaa, kuin perus kaiutinkaapeli, mutta rutkasti vain paksumpaa? Diskanteille vetäisi jotain hopea/kupari lankaa? Esim coax johtoa tms?
 
Yli 4 mm²:stä on jo melko vaikea saada mahtumaan sinne kaiutinterminaaleihin. Ellei käytä jotain järeitä liittimiä, kuten autohifin virtakaapeleihin tulevia haarukkaliittimiä. Sen jälkeen siellä vahvistimen sisällä on edelleen ohutta kaapelia kuten myös kaiuttimen sisällä ja välissä on monta liitosta.
 
Joo ja eiks TNT audion porukka vähän ainakin jossain määrin dissaa ylipaksuja kaapeleita?
 
Dissaa jossakin määrin :D Mäkin dissaan joitain asioita, mutta ei tarkoita, että ne olis huono juttu :D
 
aika järeää olis tuo 21mm2.

ehkä hiukan pienempikin koko riittää varmaan kovaäänisiin.

itse olen ainakin aktiivisubbarin kaiuitinkaapelin paksuudessa havainnut ulotteisuus muutosta. eli ikään kuin sellaista miten sen nyt sanois. tavallaan pitkää kaikua ja luontevampaa ja lineaarisempaa eli siis tarkoitan siis selkeämpää bassoa ja helpommin seurattavaa. näin olen havainnut ja rekisteröinyt sen. itse ainakin kun vaihdoin studio mikki kaapelinjohdot tällaiseen itse tehtyyn johtoon joka on kokoa 4.0 mm2. ja subbari mulla on genelecin vanhaa mallia 1094a. tosin käännettynä lattiaa vasten refleksiaukot. ja jotka ovat 7 cm. korkeudella lattian rajapinnasta pyörivillä akselinsa ympärilllä olevilla pyörillä.

jos nostaa subin korkoa ylemmäksi lattiasta vaikkapa 8-9 cm niin korkeammat taajuudet tulevat esiin voimakkaammin ja mataluus kärsii (vaimenee selkeästi) eli ei hyvä.... kun taas muistaakseni alemmaksi kun 7 cm ääni tuli liian raskaaksi (tästä on tosin muutama vuosi aikaa kun subbarini muutos on tehty mutta nykyään ja vuosia subini on toiminut tolla 7cm korolla joka siis on täydellinen). vaihe säädöt ja herkkys säädöt eivät auta. ainoastaan määrätty mitta eli juuri tasan 7cm on just oikea määrä jolloin subin herkkyys ja laatu ja timmi basson juoksevuus laskee tasasesti mielestäni alemmaksi kuin mitä sen oma speci antaa myöten normaalikäytössä ilman tätä modausta. myös tuolla johdolla on osuutta asiaan. myös huoneessa paikka subille löytyy helposti kun sillä on pyörät alla.

ääni basson luonteessa muuttui tavallaan helposti mainittuna iskevämmäksi ja kuultavammaksi. tietenkin jos subwoower /basso kaiutin on joku halpa merkki niin se saattaa puskee yksiuloitteista saundia tällöin ulos. vähän sama kuin tikkaava ompelukone joka toistuu musiikissa kuin musiikissa puuromaisen tasan samalta aina. niin epäilen hiukan tämän johdon paksuuden hyötyä silloin tässä tapauksessa. tosin kokeilemallahan vastukset tulevat esille.



terv. behrelec.


asiasta toiseen.... miksi joku näkee vaivaa laittaa minun nimimerkilläni jatkuvasti kuukaudesta toiseen googleen hakusanalla jonnan jouttavaa tietoa minun kirjoituksistani yleiseen käyttöön tältä diy harrastajien foorumilta???? MIKSI moinen"""" turhamainen uteliaisuus"""" sinua siinä himoaa??? se joka sen tekee lopettaisitko sen välittömästi ja heti. kiitos.
 
behrelec31 sanoi:
asiasta toiseen.... miksi joku näkee vaivaa laittaa minun nimimerkilläni jatkuvasti kuukaudesta toiseen googleen hakusanalla jonnan jouttavaa tietoa minun kirjoituksistani yleiseen käyttöön tältä diy harrastajien foorumilta???? MIKSI moinen"""" turhamainen uteliaisuus"""" sinua siinä himoaa??? se joka sen tekee lopettaisitko sen välittömästi ja heti. kiitos.

Kukaan ei laita Googleen yhtään mitään. Googlen robotit kiertävät joka ikisellä sivustolla, minkä vain löytävät. Hifiharrastajien foorumi on julkinen, joten takuuvarmasti Googlen robotti myös viestisi löytää ja indexöi. Kokeile vaikka jonkun toisen nimimerkillä samaa (älä minun, koska Google luulee että haet instrumentinvalmistajaa pienellä typolla).
 
Kukaan ei laita Googleen yhtään mitään. Googlen robotit kiertävät joka ikisellä sivustolla, minkä vain löytävät. Hifiharrastajien foorumi on julkinen, joten takuuvarmasti Googlen robotti myös viestisi löytää ja indexöi. Kokeile vaikka jonkun toisen nimimerkillä samaa (älä minun, koska Google luulee että haet instrumentinvalmistajaa pienellä typolla).

no kerrotko Gretch hyvä mihin logiikkaan robotin valinta perustuu? ja miten/ valinta on kiinnostunut hankalista nimimerkeistä, joilla ei ole kiinnekohtaa mihinkään maailmalla ennestään olevaan asiaan/tietoon? onko se vain ja ainoastaan toistettavaan nimimerkkiin perustuvaa keräilyä vai jotain muutakin?


kiitoksia vastauksistasi Gretch hyvä. ainakin kerran avasin omalla nimimerkilläni googlesta yhden sivun ja heti oli hyökkäys koneelleni joka pyrki kopioimaan koko kovalevyäni lataus viivasta tai vastaavasta (ilmesty näyttööni) onneksi seurasin sivusta ja mitään vahinkoa ei sattunut kun pääsin väliin. ei toki minulla mitään salattavaa tietoa ole. mutta ilman lupaa silti aika röyhkeästi mennään vaan imuroimaan konettani ilman lupaa.


terv. behrelec31
 
Back
Ylös