ZYX äänirasiat

  • Keskustelun aloittaja Tawe
  • Aloituspäivämäärä

Tawe

Hallituksen jäsen
Hifiharrastaja
Liittynyt
12.9.2006
Viestejä
15 446
Kaupunki
Kuopio
No niin, nyt kun Mitro laittoi näitä ZYX ("Zikks") äänirasioita harrastajille jakoon ja sisäänajoon, niin ehkä voisimme siitä hyvästä kerätä tähän ketjuun hieman kokemuksia ko. merkistä?

Itse asensi ihan juuri äsken ZYX 4D-S/SB2 (Kupari-, hopea- tai kulta-kelaisina, sama hinta: 2483 euroa) äänirasian omaan SME20/2A soittimeeni. Rasian speksit ovat:

media.nl


Type: Moving Coil (Dynamic)/Real Stereo Generator System
Cryogenic Treatment Temperature: -196C (-320F)
Output Voltage: 0.24mV (H = 0.48mV) (3.54cm/sec., 1kHz)
Frequency Response/( +/- 1dB): 10Hz ~ 100kHz (20Hz ~ 20kHz)
Channel Separation: >30dB (1kHz)
Channel Balance: <0.5dB (1kHz)
Recommended Tracking Force: 2.0gm [20 ~ 25 degrees Celsius]
Tracking Force Range: 1.7gm ~ 2.5gm
Compliance horizontal (vertical): 15 x 10-6cm/dyne (12 x 10-6cm/dyne)
Trackability: > 80micro m/2.0gm
Internal Impedance: 4.0 ohm (H = 8.0 ohm)
Coil Wire: S type: 5N silver 0.035mm dia./CRYO X type: 6N crystal copper 0.035mm dia./CRYO G type: 24K Gold 0.035mm dia./CRYO
Recommended Load Impedance:>100 ohm
Cantilever Material: Boron solid 0.30mm dia
Stylus: Micro-Ridge Solid Diamond 0.07 sq.mm
Contact Radius: 3micro m x 60micro m, 2000 Hour/2.0gm
Output Terminals: 1.25mm dia. Gold plated (EIA)
Net Weight: 4.0gm (7.9gm when SB2 pre-mounted)


Joo, säädin HTA:n AVID:n SME-protractorilla niin tarkasti kuin pystyin (oli helppo!), VTA "dead parallel" ja VTF 2.0 grammaa Clearaudio Weight Watcherin mukaan (josta muuten loppui ensikertaa patterit! Onneksi oli paketti AAA:ta laatikossa...). Lisäksi mainittakoon, että jätin SME V:n rasiakelkan ja rasian väliin tuollaisen 4-5g painoisen SME lätyskän... miksikä näitä nyt sanotaan... no, sama se, lisäpaino kuitenkin tms.

Kattaus siis: SME20/2A, Kimber Kable TAK Ag, Naim Stageline K + Naim HiCap2

Ajelen tuossa nyt muutamia levyjä näin ja sitten myöhemmin tsekkaan pai juttua testilevyillä...
 
Ja mulla on sisäänajossa ZYX R50 Bloom (ovh n. 650e). Vinyylikombona on Clearaudio Performance + Satisfy Carbon + Trigon Advance. Nyt joku 10h sisäänajoa takana. Laittelen kommenttia kun sisäänajo edistyy.
 
Käytössäni on ollut ZYX yatra 100 jo muutamia vuosia.eikä ole ollut tarvetta lähteä etsimään
parempaa. Alussa heti huomio kiinnittyi tasaiseen kanava tasapainoon, mikä netti juttuja tutkiessani
olikin suunnittelijan alkuperäinen päämäärä.
Aika lailla tuntematon rasia suomessa, mutta hyvä Tawe kun otit esille. Kaiken kaikkiaan hyvä merkki
johon kannattaa tutustua.
 
Välirapsaa ZYX 4D-S/SB2 -rasiasta:

Naim Stageline K/HiCap2 -kombolla tuli heti ensinuoteista alkaen hyvin selväksi se, että nyt ei pelata budjettiluokassa. Rasia kuulosti heti pelottavan hyvältä. Erityisesti rock-musiikilla sen dynamiikka, impakti ja äänen eloisuus ja sopiva särmää imaisi helposti mukaansa. Ääni ei silti ollut mitenkään karhea, päin vastoin, rasian loihtima ääni oli laadultaan puhdasta, vapautunutta ja avointa, siten että mikään ei käynyt ahdistavasti päälle. Kaikkia kuuntelemiani levyjä oli suuri nautinto kuunnella. Ääni oli myös hyvin yksityiskohtaista siten, että soittimien sävyt ja soittajan tatsi välittyi mukavan kuunneltavasti, viemättä kuitenkaan huomiota kokonaisuudesta, musiikista. Myös tuo rytmipuoli oli tässä askissa oikein hyvin kuosissa. Se reagoi viiveettä kaikenlaisiin aika-akselin tapahtumiin nauliten asiat kohdalleen siten, että musiikin kuuntelu ja rytmiikan ymmärtäminen oli helppoa. Ja jalka vippa sekä ilmakitarat soi. Tuli sellainen olo, että tällaisen kanssa voisi elää helposti päiviensä päähän.

Tänään vaihdoin sitten äänirasiaesivehvistimeksi NaimSuperlinen (+ HiCap2). Kyseessä peli jota on ajettu aiemmin sisään 2-3kk, mutta nyt kylmä kone. Alkuun piti tehdä laitehyllyssäkin järjestelyjä, jotta purkin sai toimimaan oikein. Ensimmäiseksi asetukseksi laitoin 100 Ohmia resistiivista vastusta ja 100pF kapasitiivista kuormaa. Ei pelannut yhtään! Tuntui, että nyt tulee silmille ja ääni olin joten aivan liian ärhäkkä ja laadultaan jotenkin kova ja hyökkäävä. Kokeilin muutamia vaihtoehtoja ja päädyin lopulta Stageline S -tyyppiseen kuormaan, eli 500 Ohmia ja 5.6 nF. Nyt ääni asettui paremmin kuosiinsa, ollen vieläkin hieman päällekäypä versus Stageline K/HiCap2... mutta kuunnellaan lisää ja annetaan palikoiden leipoontua...
 
Tawe sanoi:
Välirapsaa ZYX 4D-S/SB2 -rasiasta:

Naim Stageline K/HiCap2http://hifiharrastajat.www25.zoner-asiakas.fi/forum/index.php?action=post;topic=1026259.0;num_replies=2 -kombolla tuli heti ensinuoteista alkaen hyvin selväksi se, että nyt ei pelata budjettiluokassa. Rasia kuulosti heti pelottavan hyvältä. Erityisesti rock-musiikilla sen dynamiikka, impakti ja äänen eloisuus ja sopiva särmää imaisi helposti mukaansa. Ääni ei silti ollut mitenkään karhea, päin vastoin, rasian loihtima ääni oli laadultaan puhdasta, vapautunutta ja avointa, siten että mikään ei käynyt ahdistavasti päälle. Kaikkia kuuntelemiani levyjä oli suuri nautinto kuunnella. Ääni oli myös hyvin yksityiskohtaista siten, että soittimien sävyt ja soittajan tatsi välittyi mukavan kuunneltavasti, viemättä kuitenkaan huomiota kokonaisuudesta, musiikista. Myös tuo rytmipuoli oli tässä askissa oikein hyvin kuosissa. Se reagoi viiveettä kaikenlaisiin aika-akselin tapahtumiin nauliten asiat kohdalleen siten, että musiikin kuuntelu ja rytmiikan ymmärtäminen oli helppoa. Ja jalka vippa sekä ilmakitarat soi. Tuli sellainen olo, että tällaisen kanssa voisi elää helposti päiviensä päähän.

Tänään vaihdoin sitten äänirasiaesivehvistimeksi NaimSuperlinen (+ HiCap2). Kyseessä peli jota on ajettu aiemmin sisään 2-3kk, mutta nyt kylmä kone. Alkuun piti tehdä laitehyllyssäkin järjestelyjä, jotta purkin sai toimimaan oikein. Ensimmäiseksi asetukseksi laitoin 100 Ohmia resistiivista vastusta ja 100pF kapasitiivista kuormaa. Ei pelannut yhtään! Tuntui, että nyt tulee silmille ja ääni olin joten aivan liian ärhäkkä ja laadultaan jotenkin kova ja hyökkäävä. Kokeilin muutamia vaihtoehtoja ja päädyin lopulta Stageline S -tyyppiseen kuormaan, eli 500 Ohmia ja 5.6 nF. Nyt ääni asettui paremmin kuosiinsa, ollen vieläkin hieman päällekäypä versus Stageline K/HiCap2... mutta kuunnellaan lisää ja annetaan palikoiden leipoontua...

Annahan sen Metabon ensiksi lämmetä kunnolla ja kokeile sitten uudestaan noita kuormia.

Torvihörhö
 
Petri Mutanen sanoi:
Annahan sen Metabon ensiksi lämmetä kunnolla ja kokeile sitten uudestaan noita kuormia.

Torvihörhö

Metabo ;)... juu, näin on tarkoitus tehdäkin! Tarkoitukseni oli todeta, että ZYX 4-D toimi siis Stageline K/HiCap2 kanssa hienosti. Nyt on Superline installoitu ja katsotaan mitä tapahtuman pitää... ja kuinka vertautuu Transfiguration Orpheus L:ään sitten kunhan sen taas asennan.
 
Tawen kuvaus sopii mainiosti myös tähän mun R50 askiin, mutta mulla on ainakin vielä pientä karheutta ilmassa vaikka kokonaisuus tuleekin kauniisti ulos. Sisäänajoa ja kuormien testailua... :)
 
Kuulostaa hyvältä. Koitahan Vaakko ajaa rasia nopeasti sisään että saan sen Regan nokkaan kiinni.
 
Kiukas sanoi:
Kuulostaa hyvältä. Koitahan Vaakko ajaa rasia nopeasti sisään että saan sen Regan nokkaan kiinni.

Ei mulla tässä mitään kiirettä ;)

Nyt taitaa olla joku 15h takana ja Mitro tais suositella 30h ennen mitään kriittisempiä kuunteluita. Ens viikon jälkeen vois olla sopiva aika pistää aski sulle. Tai sit en anna tätä kenellekään >:D
 
Kuorman kasvattaminen auttoi tuohon karheusongelmaan ja toki sisäänajoakin on nyt tehty lisää. Taitaa olla joku 25-30h mittarissa.

Tawe kuvasi soundin hienosti jo flättäritermein (Tawen sanomiset kalliimasta askista pätee tähänkin hienosti!), joten minä kokeilen kuvata muilla termeillä :D Soundista voisi sanoa, että se on puhdas, ilmava, napakka, kaunis. Löytyy sävyjä ja tosi luonnollisesti tulee kaikki ulos. Basso tulee nopeasti, tarkasti ja hyvällä impaktilla. Laulajan äänessä on realismia ja tunnetta. Äänikuvaltaan rasia on myös mielenkiintoinen, sillä ääni leviää kaiuttimista hienosti luoden yhtenäisen äänimaiseman, mutta silti yksittäisiä juttujakin on helposti erotettavissa kokonaisuudesta. Äänikuvassa on myös syvyyttä ja tämä auttaa imaisemaan kuulijan soundin tiukkaan otteeseen.

Mainio rasia, tosin minulla ei ole nyt rasiamielessä kokemusta oikeastaan muusta kuin Clearaudion Maestro MM:stä, mutta kyllä minäkin hyvän soundin tunnistan kun sellaisen koen :) Voisin antaa eteenpäin seuraavalle testaajalle esim. viikonlopun jälkeen niin kerkeän kuunnella sitten tuoreeltaan vielä Maestroa ja pystyy paremmin hahmottamaan millaiset ostohimot tästä oikein syntyy 8)
 
No niin, nyt on taas ZYX 4D-S/SB2 rasiaa soitettu sisään enempi ja koneet ovat lämmenneet jne. Kaikkinainen karheus on äänestä kadonnut ja voin todeta saman kuin Vaakkokin, että rasian loihtima ääni on että puhdas, ilmava, napakka ja kaunis. Erilaiset instrumenttien sävyt välittyvät hyvin. Rytmipuoli toimii. Ääni on ehyt ja kokonaisen oloinen, siis ulottuva molemmista päistä. Kaiken kaikkiaan kaikenlaista musiikkia on helppo kuunnella. Naim Superlinen phono stagen säädöt ovat tällä hetkellä 100 Ohmia ja 5.6 nF.

Pyöräyttelin vielä eilen paria testilevyäkin tuolle kokeeksi, eli Hi-Fi News Analogue Test LP (HFN 002) ja Vinyl Essentials - The Ultimate Pickup Test Record (Image Hifi LP 003). Molemmilla levyillä äänirasia/varsikombinaation niin lateraalinen kuin myös vertikaalinenkin resonassitaajuus aseetui hyvin tuonne 9-11 Hz tuntumaan kuten asian voi laskennallisestikin todeta. Eli asentamani SME spacer/lisäpaino (2.95g - digivaa'alla tarkistettu) oli hyvin tarpeen, vaikka kyseessä olikin rasian raskaampi, omalla lisäpainolla varustettu versio (7.9g with silver plate). Ilman sitä resonassitaajuus olisi tässä setissä jäänyt turhan ylös. Hmm, rasian lisäpainoton versio painaa 4.0g, mutta muuten sen speksit ovat samat... mietin vaan että minkäinen halko sen varren pitää tuolle olla...

Sen sijaan molemmilla levyillä rasian seurantakyky oli hämmästyttävän heikko. 60 micronia nippa nappa, 70 micronilla neula pomppasi jo urasta (Vinyl Essentials) ja HFN Bias setting -raidolla päästiin vain toiselle tasolla (300Hz tone L+R @ +14dB). Tarkistin että levysoitin on ehdottomasti vaaterissa jne. Tein muutamia säätöjä myös VTF ja antiskaten kanssa, mutta pikaisesti kokeiltuna en tuon parempia tuloksia nyt irti saanut. No, käytännössä oikeilla levyillä ja musiikilla en huomannut minkäänlaisia seurantaongelmia. Olen muutenkin hieman skeptinen noiden testiraitojen suhteen, mutta kyllä ne suuntia antavat tästäkin asiasta. Toki täytyy muistaa, että seurantakyky on vain yksi rasian ominaisuus, eikä välttämättä korreloi milläänlailla sen suhteen miten rasia soi.

Sanoisin, että kokonaisuutena todella hyvä rasia, jonka kanssa olisi helppo elää. Jos vertaan tätä suurin piirtein samassa hintaluokassa kuulemiini Benz Micro Ruby 3 ja Lyra Skala rasioihin, niin asettaisin tämän ehkä piirun noiden yläpuolella, koska tässä rasiassa yhdistyvät noiden molempien parhaat puolet hyvällä tavalla. Tietysti nämä ovat pitkälti maku- ja ennen kaikkea myös synergia-asioita, joten jokaisen ostokanditaatin on syytä tarkistaa itse missä mennään, mutta voin lämpimästi suositella kokeilemaan!

Eiköhän tämä ala olla tässä? Soittelen ja nautiskelen tästä vielä muutaman päivän ja voisin sitten palauttaa Mitrolla tai postittaa seuraavalla uhrille...
 
Tawe sanoi:
Sen sijaan molemmilla levyillä rasian seurantakyky oli hämmästyttävän heikko. 60 micronia nippa nappa, 70 micronilla neula pomppasi jo urasta (Vinyl Essentials) ja HFN Bias setting -raidolla päästiin vain toiselle tasolla (300Hz tone L+R @ +14dB). Tarkistin että levysoitin on ehdottomasti vaaterissa jne. Tein muutamia säätöjä myös VTF ja antiskaten kanssa, mutta pikaisesti kokeiltuna en tuon parempia tuloksia nyt irti saanut. No, käytännössä oikeilla levyillä ja musiikilla en huomannut minkäänlaisia seurantaongelmia. Olen muutenkin hieman skeptinen noiden testiraitojen suhteen, mutta kyllä ne suuntia antavat tästäkin asiasta. Toki täytyy muistaa, että seurantakyky on vain yksi rasian ominaisuus, eikä välttämättä korreloi milläänlailla sen suhteen miten rasia soi.

Tuo on itseasiassa aika tyypillinen, mitä oma otantani HFN:n bias-raidoilla olen kokeillut. Toinen raita menee vielä hyvin, mutta kolmosen kohdalla harvempi rasia enää selviää. Ja yksikään ei ole sitä torture trackiä pujotellut läpi.

Tietysti nämä ovat lähinnä melkein pakasta vedetyillä rasioilla ja käyttötunnit näkyvät positiivisesti tuloksessa. Esmes Lyra Delos ei ihan aluksi selvinnyt edes ensimmäisestä raidastakaan, mutta jokusen tunnin soittelun jälkeen suoriutui jo selvästi paremmin. Parhaiten ovat selvinneet DL-103 ja tuo Ortofonin Kontrapunkti, joille kummallekin on yhteistä "normaalia" korkeampi neulapaino ja sitä myöten oletettavasti jäykempi ripustuskin. Oikeastaan harmittaa, ettei ole tullut tarkemmin kirjattua näitä, sillä pieni tilastointi voisi olla hyvin mielenkiintoista luettavaa. Tai sitten ei.
 
Joo, näistä olisi ollut ihan hauska pitää kirjaa. Niin, kyllä tuollaiset 60-70 micronia aika tyypillisiä lukuja on ja ne pari kolme HFN testiraitaa. Eroja rasioissa on kuitenkin ollut. Hämmästyttävää kyllä, DL-103 on kyntänyt kaikki läpi... painolla kai, tai jollain, en tiedä...
 
Tawe sanoi:
Joo, näistä olisi ollut ihan hauska pitää kirjaa. Niin, kyllä tuollaiset 60-70 micronia aika tyypillisiä lukuja on ja ne pari kolme HFN testiraitaa. Eroja rasioissa on kuitenkin ollut. Hämmästyttävää kyllä, DL-103 on kyntänyt kaikki läpi... painolla kai, tai jollain, en tiedä...

Harmittaa jo sekin, etten tajunnut kuvata kaikkia askeja omassa soittimessa, olisi edes jotain muistoja. Jatkossa tilanne on ehkä parempi.

DL-103 oli tosiaan jännä, että testiraidat kyllä hoituu, mutta itse musiikin kuuntelussa äänessä tuntui olevan "hienompia" rasioita enemmän säröä, joka vielä tuntui olevan kytköksissä seurantaan (=voimakkaammissa kohdissa musiikkia säröytyi enemmän), mutta tässä on sekin mahdollisuus, että tuo Harrastajien kiertoaski on vain yksinkertaisesti niin lopussa, että tälläistä ilmenee.
 
Tuon kiertoaskin lisäksi olen kuullut toistakin 103:sta ja myös R-version. Kyllä ne karuja toistimia kaikkia ovat. Ei pallohiennolta voi paljoa odottaakaan.

Niin, olisi toisiaan ollut kiva itsekin olisi kaikki rasiat, soittimet, pelit ja vehkeet tullut aikoinaan kuvattua...
 
Ok boogie, ei se nyt ihan hirmuinen ole, IMO.
 
Tawe sanoi:
Sanoisin, että kokonaisuutena todella hyvä rasia, jonka kanssa olisi helppo elää. Jos vertaan tätä suurin piirtein samassa hintaluokassa kuulemiini Benz Micro Ruby 3 ja Lyra Skala rasioihin, niin asettaisin tämän ehkä piirun noiden yläpuolella, koska tässä rasiassa yhdistyvät noiden molempien parhaat puolet hyvällä tavalla. Tietysti nämä ovat pitkälti maku- ja ennen kaikkea myös synergia-asioita, joten jokaisen ostokanditaatin on syytä tarkistaa itse missä mennään, mutta voin lämpimästi suositella kokeilemaan!

Mitkä ovat noiden mainitsemasi rasioiden parhaat puolet?
 
Back
Ylös