Yleistä turinaa kuulokkeista ja siihen liittyvää

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spittis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Luultavasti huonoiten hifiin käytetty rahani oli 250€ puolalainen (ei Forza) hopeapäällystekaapeli tefloneristeellä, ja hankin sen puhtaasti ulkonäkösyistä. Koristeena se on edelleen varsin pätevä ja siis käytän sitä edelleen jatkuvasti, koska ei se sen huonompi ole.

Sen sijaan parhaat kaapelihankintani ovat olleet amerikkalaisia heidän mittapuullaan halpapajakaapeleita Audiophile Ninjalta ja sovitin Hart Audiolta. Ja syy on yksinkertainen: ne ovat rakenteellisesti todella mukavia käyttää ja menevät todella siististi kasaan. Kuulenko mitään eroa? En todellakaan, ja tämä ei nyt ole ASR:n 'millään muulla kuin kuulokkeella ei ole väliä' -mielipide. Tykkään hyvälaatuisista lähdöistä ja olen panostanut niihin.

Kiinalaisista on tuttu esimerkiksi Openheart, jolta hankin kaapelin Meze 99:n kanssa käytettäväksi alkuperäisen kaapelin mikrofoonisuuden vuoksi. Laadussa ei todellakaan ole ollut valittamista, vaikka väri harmittaakin noiden kuulokkeiden kanssa. Mutta jos kukaan tuttava tai edes verkossa vastaan tuleva vieras henkilö kyselee kaapeleiden perään, ohjaan heidät käytännössä tähän suuntaan. Syy on hyvin yksinkertainen: näihin menevä muutama kymppi kaapeliin on 99.9% kuuntelijoista jo ihan tuntuva mutta ei sietämätön sijoitus. Kuudestakympistä kahdeksaankymppiin halvimmista länsimaissa valmisteluista kaapeleista saa aikaan epäuskoisen parahduksen. Mikään sen yli saa kenetkään, joka ei ole tämän harrastuksen syvässä päässä, katsomaan sinua kummasti.
 
Luultavasti huonoiten hifiin käytetty rahani oli 250€ puolalainen (ei Forza) hopeapäällystekaapeli tefloneristeellä, ja hankin sen puhtaasti ulkonäkösyistä. Koristeena se on edelleen varsin pätevä ja siis käytän sitä edelleen jatkuvasti, koska ei se sen huonompi ole.

Sen sijaan parhaat kaapelihankintani ovat olleet amerikkalaisia heidän mittapuullaan halpapajakaapeleita Audiophile Ninjalta ja sovitin Hart Audiolta. Ja syy on yksinkertainen: ne ovat rakenteellisesti todella mukavia käyttää ja menevät todella siististi kasaan. Kuulenko mitään eroa? En todellakaan, ja tämä ei nyt ole ASR:n 'millään muulla kuin kuulokkeella ei ole väliä' -mielipide. Tykkään hyvälaatuisista lähdöistä ja olen panostanut niihin.

Kiinalaisista on tuttu esimerkiksi Openheart, jolta hankin kaapelin Meze 99:n kanssa käytettäväksi alkuperäisen kaapelin mikrofoonisuuden vuoksi. Laadussa ei todellakaan ole ollut valittamista, vaikka väri harmittaakin noiden kuulokkeiden kanssa. Mutta jos kukaan tuttava tai edes verkossa vastaan tuleva vieras henkilö kyselee kaapeleiden perään, ohjaan heidät käytännössä tähän suuntaan. Syy on hyvin yksinkertainen: näihin menevä muutama kymppi kaapeliin on 99.9% kuuntelijoista jo ihan tuntuva mutta ei sietämätön sijoitus. Kuudestakympistä kahdeksaankymppiin halvimmista länsimaissa valmisteluista kaapeleista saa aikaan epäuskoisen parahduksen. Mikään sen yli saa kenetkään, joka ei ole tämän harrastuksen syvässä päässä, katsomaan sinua kummasti.
Forzan kaapelit ovat myös erittäin mukavia käyttää, ei mikrofonisia ja menevät siististi kasaan. Ja äänenlaatu on peruskaapelista poikkeava. Tapauskohtaista sitten paraneeko ääni vai ei. Mulla on parantunut aina. Toki Forzan paras kaapeli kuulosti musta huonommalta kuin edukkaampi versio.
 
Vaikka olenkin kuullut tai ainakin luullut kuulevani eroja kuulokekaapeleiden välillä, en ole havainnut mitään korrelaatiota hinnan ja äänenlaadun suhteen jolloin ainakin mun kannattaa käyttää rajalliset resurssini ensisijaisesti kaapelin muihin ominaisuuksiin joista ergonomia on aivan ylivoimainen ykkönen.
Viimeiset vuodet olen lähinnä ostellut Tripowinin piuhoja koska niissä tunnen saavani parasta vastinetta rahoilleni tällä painotuksella.
Toki jos saisin päättää, kuulokkeissani olisi ainoastaan Austrian Audion johtojen materiaalista tehtyjä piuhoja, mutta vastaavia en ole löytänyt ilman niitä AA:n dingelisdongelis-liittimiä. Tokihan niitä voi modailla muille sopiviksi, mutta laiskuus voittaa tässä yleensä.
Yhdet Audio Technicat piuhoitin sellaisella ja kuulokkeiden käytettävyys parani huikeasti.
 
Eli sun näkemys siis on että kaapeleilla ryöstetään typeryksiltä rahat?

Ei koske tietenkään kaikkia kaapeleita, mutta... Jos korkea hinta pohjautuu keksimällä keksittyihin innovaatioihin ja fysiikan lakeja kumoaviin teknologioihin, kyseessä on mielestäni tietynlainen huiputus. Jos taas tekijälle maksetaan korkeaa palkkaa tai materiaalit itsessään ovat hintavia, minkäs kalliille loppuhinnalle silloin mahtaa. Kyllähän hienot kaapelit ovat ylipäätään kivoja ja tekevät kuulokkeiden käyttökokemuksesta tavallista erityisemmän.

Kaapeleiden valmistus ei kuitenkaan ole kovinkaan monimutkaista, joten pointtini on, ettei pohjimmiltaan hyvin samanlaisesta kaapelista välttämättä kannata maksaa selvästi enemmän pelkästään siksi, että sen myy länsimaihin rekisteröity yritys omilla katetavoitteillaan. Toisaalta tällöin kaapelin voi saada selvästi nopeammin kuin vaikkapa juuri Kiinasta, eikä esimerkiksi sukitukseltaan täysin identtisiä kaapeleita saa yleensä useammalta valmistajalta. Käytettävyydeltään hyviä ja huonoja kaapeleita löytyykin sitten kaikista hintaluokista. Itse en jäykkää ja paksua kaapelia ostaisi, vaikka sen miten kerrottaisiin parantavan äänenlaatua. Kiinalaiset monesti tekevät taipuisampia kaapeleita, koska heillä on kokemusta nappikuulokkeista. Itse toivoisin over-ear-kuulokkeiden kaapeleiden muistuttavan nykyistä enemmän IEM-malleja.

Äänenlaadullisten erojen olemassa oloa en lähde tyrmäämään, mutta kuten olenkin saattanut aiemmin mainita, niistä on vaikeaa löytää kunnollista logiikkaa. Kaapelin hinta ja merkki vaikuttaa selittävän äänenlaadullista parannusta vähintään yhtä paljon kuin käytetyt materiaalit ja tekotapa. :unsure: Jään siis odottelemaan selvyyttä siitä, mistä mahdolliset erot voisivat johtua ja millainen kaapeli tekee mitäkin.
 
^Niin ei se hinta mitään takaa. Setitys se koskee kaapeleita siinä missä muitakin komponentteja.
Edukas kaapeli voi sopia settiin ja mieltymyksiin paremmin kuin se kallis. Tapauskohtaista.

Esim. Fiio FT5 oma kaapeli sopi settiini paremmin kuin Forzan kallein johto.
Forzat on toki huikean mukavia käsitellä ja laadukkaasti tehtyjä.
Samoin E3:n oma johto on oikein mukava käytössä, ja laadukkaan oloinen. Hintakin on sen mukainen. Mulla ois tarve pidemmälle Vivo-kaapelille mutta en todellakaan ole valmis maksamaan siitä 400€. Vielä.
Ja en myöskään missään tapauksessa aio mitään Kiinan halpajohtoa E3 tarjota.
Kun kuuloke maksaa 2500€ niin ois lähinnä rienausta varustaa se Aliexpressin halpistuotteella.
IMHO taas.
 
Ja en myöskään missään tapauksessa aio mitään Kiinan halpajohtoa E3 tarjota.
Kun kuuloke maksaa 2500€ niin ois lähinnä rienausta varustaa se Aliexpressin halpistuotteella.
IMHO taas.

OpenHeart-laatua: vasemmalla lyhyempi DAP-kuunteluun ja oikealla pidempi desktopille. DCA-liittimillä, toimii myös E3:n kanssa ;-)

VIVO muistuttaa enemmän metrilakua.

IMG_2509.webp
 
OpenHeart-laatua: vasemmalla lyhyempi DAP-kuunteluun ja oikealla pidempi desktopille. DCA-liittimillä, toimii myös E3:n kanssa ;-)

VIVO muistuttaa enemmän metrilakua.

katso liitettä 356057
No meillä itse kullakin on tapansa. Ei istu mun filosofiaan.

Edit: vissiin sama myydä kaikki pois ja siirtyä Airpodseihin kun ei millään ole mitään väliä.🙃
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko Dan Clark itse muuttanut mielipidettään, mutta ainakin vuosikymmenen alussa oli sitä mieltä ettei kaapeli vaikuta äänenlaatuun, mutta tuovat sen VIVOn markkinoille DUM-, distinctly unmagical cablen, ja DUMMER-kaapelin lisäksi ihmisille jotka haluavat premium-tuotteen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Itselle kaapelien vaikutus äänenlaatuun on ollut selviö jo kymmeniä vuosia.
Perustuen omiin kokemuksiin ja havaintoihin.

Mun suhtautuminen asiaan on se että jos panostetaan toistoketjun kaikkiin osa-alueisiin, miksi jättää yksi osa-alue paitsioon?
Miksi ylipäätän hankkia premium-dacia, parin tonnin vahvistinta, parin tonnin striimeriä kun saat ne satasilla Alilta?🤷‍♂️
Tai edes yli satkun kuulokkeita?

Ja voihan sitä hankkia 200keur pirssin ja ostaa Kiinanpojilta renkaat? Halvat kun ovat.
 
Ei se väärin ole. Jokaisessa harrastuksessa pääsee samaan tapaan syvään päätyyn, jolloin pienillä yksityiskohdilla voi olla yllättävänkin suuri vaikutus, jotta homma pysyy edelleen kiinnostavana jatkossakin. Jokainen myös priorisoi hankintansa eri tavalla.

Useimmille kaapeli vaikuttaisi olevan äänenlaadun kannalta yksi vähiten tärkeistä asioista etenkin, kun pelkkä kuulokkeiden liikuttaminen eri kohtaan korvilla muuttaa ääntä siinä määrin, että kokemuksesta saa halutessaan aina hieman erilaisen.

Olenkohan outo, jos miellän kaapelit vain signaalin välittäjiksi? Heikoimmaksi lenkiksi muodostuu joka tapauksessa aina kuulokkeiden sisäinen johdotus, joka voi olla ohutta siimaa. Ehkä valmistajat laittaisivat paksumpaa tai erikoisempaa johdinta, jos sillä olisi merkitystä? Tai ehkä tässä on markkinarako, jota ei vielä hyödynnetä. Esimerkiksi Forza tms. voisi alkaa tekemään jonkin kuulokefirman kanssa yhteistyötä, jolloin kuppien sisältä löytyisi samaa kaapelia.

Olen toki itsekin välillä kuvitellut kuulevani pieniä eroja, joskin aina siten, että tietyt diskanttitaajuudet tulevat enemmän esiin. Sitten jonkin ajan kuluttua uudelleen kokeillessa en olekaan asiaa enää havainnut, joten jää arvoitukseksi, mistä asia johtuu. Tai ehkä juurikin kuulokkeiden asento on muuttunut. Viking Weave Cablesin kuparipiuhaa pidin myös joillakin ZMF-malleilla alataajuuksiltaan tuhdimpana, mutta nykyään en enää löydä samanlaista eroa, vaikka ottaisin verrokiksi hopeakaapelin. En suuremmin ihmettelisi, jos joskus käy vielä niin, etten huomaisi myöskään DAC:ien eroja A-B-testien aikana. Omiin aivoihinkin alkaa suhtautua kriittisesti. 😅
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kuulokepiuhalla on merkittävä vaikutus äänenlaatuun. Se on rinnastettavissa välikaapeleihin tai kaiutinkaapeleihin kaiutinsetissä. Vuosien varrella on omistanut jos jonkinlaista piuhaa mm. Sennheisereille ja nyt Dan Clarkeille ollut kolmea erilaista. Erot ovat selkeitä. Edellä mainitsemani Audiophile Ninjan piuha oli selvästi raaemman ja kolkomman kuuloinen kun Dan Clarkin oma VIVO-kaapeli, joka tuo sopivan ripauksen lämpöä ja smoothia otetta E3:n soundiin. Selvää synergiaa on noiden soinnin kanssa. Sennheisereille hommasin aikoinaan legendaarisen Cardasin harmaan kuulokepiuhan. Senkkujen tapauksessa se selkeytti niiden sointia ja toi ripauksen dynamiikkaa soundiin. Vakiopiuha soi latteammin.
 
C
Ei se väärin ole. Jokaisessa harrastuksessa pääsee samaan tapaan syvään päätyyn, jolloin pienillä yksityiskohdilla voi olla yllättävänkin suuri vaikutus, jotta homma pysyy edelleen kiinnostavana jatkossakin. Jokainen myös priorisoi hankintansa eri tavalla.
Nimenomaan; niistä se lopullinen soundi niputtuu.
Useimmille kaapeli vaikuttaisi olevan äänenlaadun kannalta yksi vähiten tärkeistä asioista etenkin, kun pelkkä kuulokkeiden liikuttaminen eri kohtaan korvilla muuttaa ääntä siinä määrin, että kokemuksesta saa halutessaan aina hieman erilaisen.
Eli myös vahvistimien ja dacien erot ovat mitättömiä/kuviteltuja tästä johtuen?
Olenkohan outo, jos miellän kaapelit vain signaalin välittäjiksi?
Myös vahvistin on vain signaalin välittäjä ja vahvistaja? Taajuusvaste kaikissa viivasuora=ääni sama?
Heikoimmaksi lenkiksi muodostuu joka tapauksessa aina kuulokkeiden sisäinen johdotus, joka voi olla ohutta siimaa.
Niin. Tähän samaan asiaan vedotaan niin kaiuttimissa, rca-kaapeleissa kuin virtajohdoissakin. Iänikuinen selitys.
Kaiutinkaapelilla esim voi säätää setin soundia melko paljonkin, koskematta sisäiseeen johdotukseen.
Ehkä valmistajat laittaisivat paksumpaa tai erikoisempaa johdinta, jos sillä olisi merkitystä? Tai ehkä tässä on markkinarako, jota ei vielä hyödynnetä. Esimerkiksi Forza tms. voisi alkaa tekemään jonkin kuulokefirman kanssa yhteistyötä, jolloin kuppien sisältä löytyisi samaa kaapelia.
Ensialkuun suosittelen totuttamaan korvansa yhteen ainoaan kuulokkeeseen, vaikkapa 2-4 viikoksi. Sitten kaapelin vaihto.
Jos päivittäin kuuntelee eri kuulokkeita niin en ihmettele jos eroja ei havainnoi. Kun ei pääse edes sen yhden kuulokkeen sielunelämään syvällisesti käsiksi.😅
Myös tämän takia haluan omistaa vain yhdet kuulokkeet. Tuttu soundi. Koti.

Edit:
Ja ennenkuin huomataankaan ollaan kuulokekeskustelussakin kaapelia vääntämässä.
Ei kiitos, mä lopetan tähän. Ei vaan jaksa samaa shittiä vuodesta toiseen.🙂
 
Viimeksi muokattu:
Itselle kaapelien vaikutus äänenlaatuun on ollut selviö jo kymmeniä vuosia.
Perustuen omiin kokemuksiin ja havaintoihin.

Kyllä, sekä kuuloke- että kaiutinkaapelit ja liittimet vaikuttavat ääneen. Mutta kun sekä liittimet, kaapelit ja kiinnitykset on tehty hyvin, on niiden välillä vaikea kuulla eroa "normaalikäytössä". Jos esimerkiksi Openheart, joka myy tuotteitaan erilaisissa verkkokaupoissa (myös aliexpress), tekee hopeiotua 8-kertaista punottua puhdaskuparista kaapelia hyvälaatuisilla plugeilla ja hyvin koottuna, en lähtisi niitä dissaamaan vain siksi että kaapelin voi ostaa satasella eikä viidellä sataa. Pidän sitä turhan kalliina hintana stanssatusta logosta liittimissä (ja saa näissäkin nahkaisen logollisen kiinnittimen ;)

Ja juu, omiin havaintoihin tämäkin mielipide perustuu.

Mun suhtautuminen asiaan on se että jos panostetaan toistoketjun kaikkiin osa-alueisiin, miksi jättää yksi osa-alue paitsioon?
Miksi ylipäätän hankkia premium-dacia, parin tonnin vahvistinta, parin tonnin striimeriä kun saat ne satasilla Alilta?🤷‍♂️

Jep, ja oikeassa mittasuhteessa kaikkiin osa-alueisiin. Joillain on isompi vaikutus lopputulokseen, joillain pienempi, mutta kaikilla joku.
Ei voi oikein sanoa että kuulokkeet vaikuttaa eniten, DAC toisiksi eniten, vahvistin sen jälkeen, koska tuo on kombinaatio. Oikeat kuulokkeet sopivaan vahvistimeen omaa korvaa miellyttämään, ja DAC sen mukaan minkälaista ääntä siitä ulos haluaa.
Esimerkiksi suurin osa DACcien eroistakin pitäisi olla alle kuulokynnyksen - onko ESS oikeasti kuivempi kuin AKM? Erottaako nykyaikaisen R2R:n niistä? Se, että minusta tuntuu että niissä on eroa ja osaan laittaa itselle sopivimpaan järjestykseen, riittää minulle.

Tällä hetkellä minua mietityttää virransyöttö. Pitäisikö sitä testata, pitäisikö sille tehdä jotain?
Varsinkin OTL-putkivahvarilla (tai analogisyntikoilla) sähköverkon heilunta on havaittavissa. Eikä se verkko taida olla ihan niin vakilaatuinen mitä fingrid yrittää markkinoida. AV-UPS väliin, tai joku edullisempi suodin? Suojatut virtapiuhat, ja jos niin mihin laitteisiin? Vai pyörittää kaiken sähkön akuston läpi?
 
Kyllä, sekä kuuloke- että kaiutinkaapelit ja liittimet vaikuttavat ääneen. Mutta kun sekä liittimet, kaapelit ja kiinnitykset on tehty hyvin, on niiden välillä vaikea kuulla eroa "normaalikäytössä". Jos esimerkiksi Openheart, joka myy tuotteitaan erilaisissa verkkokaupoissa (myös aliexpress), tekee hopeiotua 8-kertaista punottua puhdaskuparista kaapelia hyvälaatuisilla plugeilla ja hyvin koottuna, en lähtisi niitä dissaamaan vain siksi että kaapelin voi ostaa satasella eikä viidellä sataa. Pidän sitä turhan kalliina hintana stanssatusta logosta liittimissä (ja saa näissäkin nahkaisen logollisen kiinnittimen ;)
Just luin kun joku head-fi:ssä kiros Openheartin laatua heppoiseksi, ja oli väärin kytketty.
Ja juu, omiin havaintoihin tämäkin mielipide perustuu.



Jep, ja oikeassa mittasuhteessa kaikkiin osa-alueisiin. Joillain on isompi vaikutus lopputulokseen, joillain pienempi, mutta kaikilla joku.
Ei voi oikein sanoa että kuulokkeet vaikuttaa eniten, DAC toisiksi eniten, vahvistin sen jälkeen, koska tuo on kombinaatio. Oikeat kuulokkeet sopivaan vahvistimeen omaa korvaa miellyttämään, ja DAC sen mukaan minkälaista ääntä siitä ulos haluaa.
Esimerkiksi suurin osa DACcien eroistakin pitäisi olla alle kuulokynnyksen - onko ESS oikeasti kuivempi kuin AKM? Erottaako nykyaikaisen R2R:n niistä? Se, että minusta tuntuu että niissä on eroa ja osaan laittaa itselle sopivimpaan järjestykseen, riittää minulle.
Oma havainto on että ESS on kuiva ja kirkas vs samettinen ja tukeva AKM. Denafripsin erottaa ainakin omakseen, jos ei muusta niin äänikuvasta.
Tällä hetkellä minua mietityttää virransyöttö. Pitäisikö sitä testata, pitäisikö sille tehdä jotain?
Varsinkin OTL-putkivahvarilla (tai analogisyntikoilla) sähköverkon heilunta on havaittavissa. Eikä se verkko taida olla ihan niin vakilaatuinen mitä fingrid yrittää markkinoida. AV-UPS väliin, tai joku edullisempi suodin? Suojatut virtapiuhat, ja jos niin mihin laitteisiin? Vai pyörittää kaiken sähkön akuston läpi?
Virransyötöllä uskon olevan merkitystä, itse en ole asian eteen tehnyt muuta kuin tarkastanut virtajohdon vaiheen.
 
Virransyötöllä uskon olevan merkitystä, itse en ole asian eteen tehnyt muuta kuin tarkastanut virtajohdon vaiheen.

Valtakunnan verkon taajuusheilunta näkyy reaaliaikaisena netistä, jänniteheiluntaa ei.

Sitten on se paikallinen last mile, varsinkin jos on ilmajohto, siihen voi iskeä kamikazelintu tai pudota puun oksa tai mitä vain, jolloin hehkulamput välkähtävät ja vahvari kyykkää.


Screenshot 2025-06-12 at 20.30.56.webp
 
Eli myös vahvistimien ja dacien erot ovat mitättömiä/kuviteltuja tästä johtuen?

Niitä on sentään helpompi vertailla kuulokkeita liikuttamatta. Ehkä joku onnistuu vaihtamaan kaapelinkin siten lennosta? Tavalliselle kuulokekuuntelijalle kutsuisin silti laitteiden välisiä eroja varsin mitättömiksi, mutta harrastajalle jo merkityksellisiksi, kunhan odotukset pidetään realistisina ja mieluummin maltillisina kuin ylisuurina. Kuulokkeiden taajuusvasteen muutos kävisi joka tapauksessa hieman helpommin ilmi.

Myös vahvistin on vain signaalin välittäjä ja vahvistaja? Taajuusvaste kaikissa viivasuora=ääni sama?

Näinhän se pohjimmiltaan taitaa olla. Mahdollisimman puhtaaksi tehdyllä laitteella saa hyvin väritöntä ääntä. Sanoisin myös, että viivasuoralla taajuusvasteella eri taajuuksien kuuluvuus onkin pitkälti identtinen hyvinkin erilaisten laitteiden välillä. Jokin muu, kuten säröprofiili, selvästi muodostaa sitten eroja, koska niitä huomaa helpommin kuin DAC:ien välillä. Oikeastaan DAC:eissakin output-stage saattaa muodostaa suurempia eroja kuin itse DAC-piiri.

Toistaiseksi huomaan laitteiden välillä eroja, mutta pidän todennäköisenä, ettei moni muu välttämättä koe niitä aivan samoin. Jos olisin syntynyt joksikin toiseksi, saattaisin arvostella tyytyväisenä myös kuulokekaapeleita löytäen niistä selkeitä eroja. Kaikki on hieman sattumaakin. Kun jonkin asian ajattelee tietyllä tavalla, siitä haluaa luonnollisesti pitää kiinni, jottei minuus ja maailmankatsomus ala ihan murentua. Kaapeleiden väliset äänenlaadulliset erot ja niiden täydellinen samankaltaisuus voivat siis olla aivan yhtä totta henkilöstä riippuen.
 
Olennaista lienee havaintojen (mittausten, kuulohavaintojen) stabiilius ja johdonmukaisuus. Sekä kotimittauksissa että arkisissa kuulohavainnoissa voi olla monenlaisia oheisolosuhteita.
Itsellä on pääasiallinen dac+kuulokevahvistin-yhdistelmälaite pysynyt samana vuositolkulla. Analogisten välikaapeleiden vaikutusta olen huomioinut dacin ja toisen vahvistimen välillä, mutta noissa havainnoissa on ollut jonkun verran epäjohdonmukaisuutta ((:) pidempien aikojen kuluessa. Uusimman kuulokkeen (Arya Stealth) suhteen olin kuulevani selkeästi sisäänajon vaikutusta, tosin aika pitkällä (n. 2kk ajanjaksolla). Toisto tukevoitui ja luonnollistui niin paljon, että tuntuu vaikealta laittaa vain pelkän aivojen sopeutumisen tiliin. Asiassa on kuitenkin myös rahtusen epämääräisyyttä, joten en siitä mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä tekisi. Harrastuksessa ei tarvitse onneksi tehdä muille tiliä, vain itselle, joten rauhassa voi kuulla, mitä kuulee. Olennaista on, palveleeko toisto omia ajankohtaisia harrastuspyrkimyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tällä hetkellä olen sitä mieltä, että Kate Bushin The Kick Inside -levy kuulostaa täydelliseltä erityisesti dynaamisilla kuulokkeilla. Kuulokevahvistimessa on kiinni yhtä aikaa sekä Beyerdynamic T1.2 että Focal Utopia. Beyerit ääneltään hieman tummemmat ja pehmeämmät (ja hiljaisemmat), Focalit kirkkaammat ja paljastavammat. Molempien kanssa levy on aivan täydellinen ja samalla kuulee myös sellaisia pikkujuttuja sovituksesta joita ei tule normaalisti bongattua. En osaa noista valita suosikkia. Molempi parempi.

Nyt levy vaihtui Lionhearttiin ja vaihdoin samalla DAC+AMP -settiä. Samat kokemukset jatkuvat - T1 on lämpimämpi ja Utopia on tarkempi, diskanttivoittoisempi ja hieman lujempi. T1:ssa on tukevampi bassoisku, kun taas Utopiassa se on kapeampi ja hallitumpi - ei hiljaisempi.

... ja molemmissa kuulokkeissa alkuperäiset kaapelit (Beyerissä niiden muuttaminen vaatisi lievää törkeämpää väkivaltaa muutenkin).
 
Itselle kaapelien vaikutus äänenlaatuun on ollut selviö jo kymmeniä vuosia.
Perustuen omiin kokemuksiin ja havaintoihin.

Mun suhtautuminen asiaan on se että jos panostetaan toistoketjun kaikkiin osa-alueisiin, miksi jättää yksi osa-alue paitsioon?
Miksi ylipäätän hankkia premium-dacia, parin tonnin vahvistinta, parin tonnin striimeriä kun saat ne satasilla Alilta?🤷‍♂️
Tai edes yli satkun kuulokkeita?

Ja voihan sitä hankkia 200keur pirssin ja ostaa Kiinanpojilta renkaat? Halvat kun ovat.
Kaikkiin osa alueisiin ei kannata panostaa, varsinkaan sellaisiin jotka eivät vaikuta äänenlaatuun tai mukavuuteen, jotkut jopa hyväksyvät painavat kuulokkeet luullen, että paino täytyy hyväksyä saadakseen muut ominaisuudet, mutta tuostahan ei ole näyttöä.
Joitakin vie tuotteen hintaan upotettu uskomus, jotkut testaavat itse, Kiinan renkaissa on myös sellaisia jotka tekevät niistä 200k€ pirsseistä parempia kuin merkkirenkailla, luulisi, että äänettömyys ja mukavuus olisi huippu renkaan ominaisuuksia, mutta ei, vaan tekniikan maailman painotukset mm. Pieni vierintävastus (kunnon köyhäilyä kalliin pörssin omistajalta) määrittää kansan mielestä renkaan laadun, kovin on helppoa markkinoiden ohjailu. Itseäni olen huvittanut sillä tosiasialla, että rengas testeissä on sellaisia, että jos rengas saisi parhaat pisteet vesiliirrosta ja käsittelystä märällä radalla, saa se olla äärettömän epämukava ja äärettömän äänekäs ja silti veisi testi voiton, minusta jotain pielessä tuollaisessa pisteytyksessä.
 
Takaisin
Ylös