Yleinen subwoofer-ketju

Tein tämän ketjun vuosia sitten, koska bassonohjaus aiheuttaa niin paljon sekaannuksia.
 
Eraseri käyrässä punaisella korostettu olisi tavoiteltava vaste , niin olisi säädöt hyviä. Käännä Subwoofer phase -> reverse napaisuus.

Laita korjaukset - dB merkkisiksi , niin vaste suoristuu 15Hz - 300Hz välille.

Vaste.png

Karkeasti settisi tavoite vaste musta , subbari punainen ja pääkaiutin sininen.

Tavoite.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pakko sanoa, että itsekin kun olen yrittäjä niin pidän tuollaista toimintaa aivan käsittämättömänä. Mä vastaan mun asiakkaille aina ja välittömästi vaikka sitten vastaus olisikin etten voi juuri sillä kertaa auttaa. Sama kun mulle tulee jatkuvasti työhakemuksia vaikka ei ole mitään paikkaa auki. Mulle on kunnia-asia vastata niihinkin kohteliaasti ja välittömästi, koska jonain päivänä mulla toivottavasti on se paikka auki.

Mutta asiaan. Oliko Aura asiallinen? Tuo Toutlehautparleur ei oikein vakuuta kun niillä on edelleen ilmoitus saitilla, että teknisen vian vuoksi nurin...
Oli hyvä kokemus, vastattiin sähköposteihin vielä perjantai-iltanakin. Reilu viikko siinä muistaakseni meni että elementit sain, kiirettä ei ollut lainkaan mun puolelta kun aikaa koteloiden rakentamiseen ei ole vieläkään löytynyt, elementit olleet jo pari kuukautta...

Eipä se huono asiakaspalvelu kenellekään hyväksi ole, ei asiakkaalle eikä yrittäjälle. Silti sellaiseen törmää suhteellisen usein.
 
Eraseri onko pääkaiuttimen ja subbarin sovitus edennyt , jotta kokonaisuudesta saisi paremmin toimivan ?
 
Nyt lähti levyt tilaukseen. Periaatteessa kaikki onkin sitten vahvistinta lukuunottamatta kasassa. Liittimiin, tukiin ja muihin yksityiskohtiin liittyen on vielä kysymysmerkkejä ja hankintoja tekemättä.

Vahvistimesta laitoinkin pohdintaa vahvistinketjuun jo aiemmin.

Oli tarkoitus tilata vahvistin ja tilpehöörejä tänään, mutta tuli pieni tenkkapoo.

Ajattelin laittaa kaikkialle 2.5 mm2 kaapelia - onko ok?

Vahvistimelta subbarille löytyisi Hifitalolta 4 x 2.5 mm2 kaapelia, jolloin ei tarvitsisi vetää kahta kaapelia / subbari. Sisäinen kaapelointi Hifitalon omalla 2 x 2.5 mm2 kaapelilla. Molemmille elementeille / laatikko tulossa omat naparuuvit, jotta sarja- ja rinnankytkennän välillä on helppo vaihtaa.

Yksittäisen vedon pituus maks. 1,5-2 m.
 
Et tarvi kummassakaan tapauksessa kuin 2-napaisen johdon. Vedät vaan kaiuttimen liittimellä kytkennät.
 
Eraseri onko pääkaiuttimen ja subbarin sovitus edennyt , jotta kokonaisuudesta saisi paremmin toimivan ?
Kiitokset kysymyksestä ja vinkeistä! Olen lukenut ne ja pistän käytäntöön. Laittelen ilman muuta viestiä tulemaan kun homma etenee. Nyt on ollut vähän muuta tekemistä :)

Katsotaan jos peräti viikonloppuna ehtisi
 
Viereisessä langassa oli puhetta suurista jatkuvista tehoista, pienessä suljetussa kotelossa. Tähän laihasti liittyen löytyi video, jossa tätäkin asiaa sivutaan ihan ymmärrettävästi. Video (tai tallennettu striimi) käsittelee torvibasson suunnittelua "Hornresp" -ohjelmalla ja on mielestäni ihan katsomisen arvoinen. Itsehän en näiden torvibassojen suunnittelusta taikka "Hornresp" -ohjelmasta ymmärrä juuri mitään. :)

Hornresp: Front Loaded Bass Horn Basics....

Ed. Niin ja 50min jälkeen tulee subin autotallitesti jonka vuoksi kannattaa laskea volyymiä.
 
Viimeksi muokattu:
Olohuoneen tv-äänentoiston parantamiseksi olisi tarkoitus rakennella pieni subwoofer tukemaan pääkaiuttimien toistoa. Setti on täällä hetkellä seuraavanlainen: kaikki ohjelmalähteet ovat kytketty Yamaha rxv-2700 AV-vahvistimeen, joka soittaa kahta JBL control one -kaiutinta. Näiden kaiuttimien matalien äänien toisto on kuitenkin melko vaatimaton, joten on ajatuksena rakentaa pieni subwoofer tukemaan toistoa. Koska tarkoituksena on tehdä pieni ja huomaamaton subwoofer, niin 6-8 tuuman elementti olisi varmaan sopiva. Äänenpainetta ei tarvitse kovin paljoa tässä tapauksessa lähteä. (Tässä tilassa katsotaan lähinnä lastenohjelmia ja uutisia). Pieni kotelo on tärkeämpi. Olisiko teillä ehdottaa hyviä elementtejä/kotelosuosituksia tähän tarkoitukseen?


ps.
Meillä on erillinen kotiteatterihuone josta löytyy huomattavasti järeämpi setti musiikille ja leffoihin.
 
Hifitalolla löytyy peerless sls 6,5 ja soundimportsilta esim tangband w6-1139sif. Mulla oli joskus 2 kpl noita TB:tä. Olisko ollut 10l kotelo per elementti ja viritetty 30Hz tietämiin. Ne oli kyllä ihan hyvät.
 
Tuo ylempi (Tandbang) vaihtoehto jos pieni koko menee edelle, mutta 17l tilavuuteen menisi
"Dayton Audio RSS210HO-4" jolla saisi pienen ripauksen lisää varoja matalille.
Tässä kohtaa puhutaan n. 5db erosta 20-30hz alueella.
Hintaa tulisi toki melkein tuplat vs. Tandbang, mutta on halvempi kuin edellä mainittu tuplana. :)
 
Onko nimenomaan tarkoitus saada askarrella? Tuollaisia pieniä aktiivisubeja löytää Torista noin 50-80 eurolla.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ed9
Vanerin (12 mm koivu) tilaaminen sahattuna alkaa olla liipaisimella. SketchUpilla tuli hieman varmisteltua mittoja ja ulkonäköä. Kahdella vaihtoehdolla eteenpäin. Molemmat ja muutama muunnelma kuvan vaihtoehdosita toteutettavissa. Näitä siis kaksi kappaletta tulossa TV-tason taakse. Vaalea etulevy / kangas, sivut ja "katto" vaneria lakattuna ehkä vaalealla sävytyksellä. Paksuudeksi tulee 12,5 cm, "koristelistat" tuo muutamat millit lisää. Sisätilavuudeksi jää tukien jälkeen karvan verran yli 19 litraa / elementti eli 38 litraa / laatikko. Leveys reilut 60 cm ja korkeus vajaat 80 cm. Jos saisi kevään / alkukesän aikana laatikot tehtyä - kolmatta kuukautta taitaa nyt olla projekti ikääntynyt.

Ensimmäinen subbari kahdesta valmistui eilen testikäyttöön, olen vaikuttunut. Itse asiassa toinen samanlainen laatikko on kyllä vähän liioittelua. Toinen tuli ehkä 80 % valmiusasteeseen, ensimmäinenkin odottaa vielä viimeistelyä.

Sähköisiä korjauksia en osannut lähteä korvakuulolta tekemään, mutta hyvin soi ihan naturalina. Ihan matalia ei korjaamatta kuulu ja toisaalta joku 60-100 HZ taitaa olla aika "kovalla".

Toisto kuulostaa helpolta ja vaivattomalta. BK XLS ei tainnut ihan riittää tähän tilaan ja aiheutti ehkä jopa kuunteluväsymystä jonkin verran. Nyt meinaa vaan hymyilyttää.
 
Eiköhän tämä ole varsin soiva elukka suljettuunkin, Qts-arvo 0,39.
Tai siis oliko niin, että parametreillä ei ole niin kovasti väliä jos on tarkoitus kuitenkin runtata EQ:lla taajuudet ulos.

Pystyykö tuossa simuloimaan vertailun vuoksi refleksikotelon?
Millaisella putkella 85L kotelo viritetään 16Hz, ja paljonko saa lisää herkkyyttä verrattuna 85L suljettuun koteloon?
En nyt jaksa alkaa opetella uutta winisdtä. Vanha oli helpompi.
 
1617024117721.png
85 suljettu.
1617024147287.png
87,2 litr, 19.8Hz SBB4 vire.
1617024788593.png
vielä 85/21.8Hz SBB4.
1617024823817.png
85/16,5...

Alle 5 min vituixcadilla, kannattaa opetella.

1617024304424.png
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos.

E: Mitä putkimitoituksia 16Hz viritykselle? Kotelon suurin sisämitta noin 55cm.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen subbari kahdesta valmistui eilen testikäyttöön, olen vaikuttunut. Itse asiassa toinen samanlainen laatikko on kyllä vähän liioittelua. Toinen tuli ehkä 80 % valmiusasteeseen, ensimmäinenkin odottaa vielä viimeistelyä.

Sähköisiä korjauksia en osannut lähteä korvakuulolta tekemään, mutta hyvin soi ihan naturalina. Ihan matalia ei korjaamatta kuulu ja toisaalta joku 60-100 HZ taitaa olla aika "kovalla".

Toisto kuulostaa helpolta ja vaivattomalta. BK XLS ei tainnut ihan riittää tähän tilaan ja aiheutti ehkä jopa kuunteluväsymystä jonkin verran. Nyt meinaa vaan hymyilyttää.

Pikaisesti ehdin mitata ja säätää. Muutaman vaimentuneen alueen osalta täytyy katsella kuuntelupaikkaa, kunhan toinen subbari valmistuu. Muutamat korostumat on vaimennettu ja nostettu tasoa alle 40-50 hertsin. Taitaa mennä melko tasaisena vähän liian matalalle - eikös tässä saa elementit rikki, jos liikaa syöttää tehoa näillä säädöillä? Testivolyymit olleet lapsiperheen nukkumisajan volyymit.

E. Näillä tasoilla matalaa päätä tuskin omin korvin edes kuulee. Pääsiköhän kahdella elementillä johonkin reilun 90 dB tasolle ja neljällä noin 100 dB.

SPL_10-200_1x2xXLS-10 SLIM.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa huomioida, että käytetty jakotaajuus vaikuttaa subbarin alarajaan varsinkin suljetulla kotelolla. Ns."lift" kannattaa tehdä vasta sitten kun subbari(t) on säädetty ja integroitu kaiuttimiin. Tuommoinen n.15hz alaraja (-6db) näyttää normaalilta suljetusta kotelosta.

Sulla on vähän epätarkka asteikko... viivojen väli on 20db... siksi näyttää vasteen lasku noin loivalta :)
 
Back
Ylös