Yleinen subwoofer-ketju

jlaakso

Käyttäjä
Liittynyt
22.8.2008
Viestejä
8 765
Kaupunki
Espoo
Oletko kiinnostunut rakentamaan subwooferin? Haluatko apua kokeneemmilta rakentajilta? Mietityttääkö tuleva projektisi? Mitä ikinä mieleesi tulee koskien diy-subwoofereita, tämä ketju on sinua varten.
 
Hyvää jälkeä, miten olet ajatellut pintakäsitellä? Mua toi tukirimojen avoin ala mietityttää, että oisko tuo keskimmäinen rima kannattanu avoimentaa lisää, jotta avoin ala olis väh. saman verran kun kartioden yhteenlaskettu Sd. Toi kauniisti porattu reikämuodostelma siis pois, ja tilalle vaan yks iso kotelon muotoja mukaileva reikä... Voi kyllä olla ettei tuolla ole mitään merkitystä koska bassot ovat symmetrisesti tukikehikkoon nähden ja kotelo on suljettu eikä refleksi. Yleensä tukipuiden avoimuus kuitenkin mitoitetaan samaksi tai suuremmaksi kuin Sd. Just a thought...
 
Hyvää jälkeä, miten olet ajatellut pintakäsitellä? Mua toi tukirimojen avoin ala mietityttää, että oisko tuo keskimmäinen rima kannattanu avoimentaa lisää, jotta avoin ala olis väh. saman verran kun kartioden yhteenlaskettu Sd. Toi kauniisti porattu reikämuodostelma siis pois, ja tilalle vaan yks iso kotelon muotoja mukaileva reikä... Voi kyllä olla ettei tuolla ole mitään merkitystä koska bassot ovat symmetrisesti tukikehikkoon nähden ja kotelo on suljettu eikä refleksi. Yleensä tukipuiden avoimuus kuitenkin mitoitetaan samaksi tai suuremmaksi kuin Sd. Just a thought...

Ei kai tuolla kohtaa koteloa ole mitään virtauksia koska paine on sama molemmin puolin, voisi olla vaikka umpilevy.
 
Ei kai tuolla kohtaa koteloa ole mitään virtauksia koska paine on sama molemmin puolin, voisi olla vaikka umpilevy.

No joo oot oikeessa, olettaen että bassot on hyvin lähelle identtiset kaksoset. Jos toinen puskee enemmän, niin sitten voi virrata hiukan (mutta ei kai ole juuri mitään väliä)?
 
Ymmärrän hyvin kyllä, mitä Legis ajaa takaa. Mutta, onko noilla reikien koolla väliä? Itse ajattelisin että mitä suurempi, sitä parempi. Mitattua tietoa asiasta ei taida löytyä, joten on turvauduttava ns. "peukalosääntöön", jota tämä "yhteensä enemmän kuin Sd":kin edustaa.
 
Kotelo on suljettu, noin 60-65 litrainen ja siihen tulee 2* Seas L26ROY sekä voimanpesäksi Hypex DS8.

Uskon, että tulet olemaan hyvin tyytyväinen. Näyttää joka suhteessa erittäin asialliselta. Yksi ainoa asia tulee mieleen, jonka olisi voinut tehdä vielä paremmin: elementit kotelon vastakkaisille puolille, jolloin liikevoimat olisivat nollautuneet.
 
Sijoitus murkkaan ei antanut myöten, joten tein kotelon 21 mm vanerista saadakseni siihen massaa ja jäykkyyttä. Sisäpinnat saavat katteekseen vielä 4 mm:n bitumilevyn (lisää massaa) ja vaimennushuopaa.
 
Vaneri on jees :cool:.

Pintaan viilu? Tai viilu ja etulevyyn villakangas?
 
Moikka! Olisin vähän kysellyt näistä subbareista..
Olen vähän yrittänyt kysellä tuolta kilpailevalta foorumilta myös ja kyselisin vähän myös teidän mielipidettä. Elikkä kaverin omakotitaloon olisi tarkoitus saada nasakka subwoofer. Tila mihin subbaris tulee on noin 25 neliöinen olkkari, tila kuitenkin aukenee asunnon muihin tiloihin. Subbari tulis pääasiassa musiikki käyttöön, mutta välillä tulee leffoja sillä myös paukutettua eli tehot ei saa loppua kesken.. Viimesin idea tuli tästä artikkelista..
http://audiovideo.fi/opas/tee-itse-skaalautuva-subwoofer
Eli ideana oli tehdä kaiutinjalustat kahdesta sls 12 elementistä ja toiset 2 menis sitte piiloon jalkarahiin. Ja vahvariksi sitten Hypexin ds 4 tai 8. Vai olsiko se perustylsä xxls12 80-100 litran refleksikotelossa parempi?
 
Moikka! Olisin vähän kysellyt näistä subbareista..
Olen vähän yrittänyt kysellä tuolta kilpailevalta foorumilta myös ja kyselisin vähän myös teidän mielipidettä. Elikkä kaverin omakotitaloon olisi tarkoitus saada nasakka subwoofer. Tila mihin subbaris tulee on noin 25 neliöinen olkkari, tila kuitenkin aukenee asunnon muihin tiloihin. Subbari tulis pääasiassa musiikki käyttöön, mutta välillä tulee leffoja sillä myös paukutettua eli tehot ei saa loppua kesken.. Viimesin idea tuli tästä artikkelista..
http://audiovideo.fi/opas/tee-itse-skaalautuva-subwoofer
Eli ideana oli tehdä kaiutinjalustat kahdesta sls 12 elementistä ja toiset 2 menis sitte piiloon jalkarahiin. Ja vahvariksi sitten Hypexin ds 4 tai 8. Vai olsiko se perustylsä xxls12 80-100 litran refleksikotelossa parempi?

Paljonko elementit saa maksaa ja kuinka isot jalustakotelot saa olla?
 
No jos kotelon sisätilavuus olis about 50-100 litraa ja hintaa elementeille yhteensä 400-500e. Ja toivomuksena oli plate amp vahvari, minkä saa pultattua koteloon kiinni. Koko subbariin menevä budjetti siinä tonnin pinnassa mielellään vähän alle..
 
No jos kotelon sisätilavuus olis about 50-100 litraa ja hintaa elementeille yhteensä 400-500e. Ja toivomuksena oli plate amp vahvari, minkä saa pultattua koteloon kiinni. Koko subbariin menevä budjetti siinä tonnin pinnassa mielellään vähän alle..

Lähtisin siitä liikeelle, että bassot laitettaisiin vain noihin jalustoihin, jotta vaiheongelmilta vältytään. Jalustan koko voisi sallia yli 100 litraakin hyvin kun korkeutta saa jalustalla olla kuitenkin sen 50-80 senttiä vähän kajarista riippuen. Dayton Audion Referencet olisivat passelit ~150 litran suljetuissa bokseissa (jos voi nostaa niin 170-180l) ja kapasiteettia on yli neljän SLS12 edestä. SLS:kin vaatii suljetulta boksilta kokoa suurin piirtein saman verran kuin tuo 15-tuumainen, koska SLS on sen verran lerpulla mottorilla. Lineaarinen moottori ja ripsutus noissa Daytonoissa, hyviä bassoja, DIYMA:lta löytyy Klippelit 12-tuumaisesta versiosta. Kotelomateriaaleihin, sahauksiin ja pintakäsittelyyn menee varmaan se 150-250€. Plate amppi (/ampit) sitten minkä parhaimmaksi katsoo. Kaippa noille kannattaisi kummallekin bassolle ostaa oma, saattaa joutua nostamaan vähän budjettia.

Jos pikkukotelo on ehdoton, niin SLS:ää ei kannatat tunkea 50-100l koteloon, mutta XXLS menisi kyllä noin pieneen sekä suljetussa että refleksissä. Musalle suljettu on parempi.
 
Viimeksi muokattu:
No jos kotelon sisätilavuus olis about 50-100 litraa ja hintaa elementeille yhteensä 400-500e. Ja toivomuksena oli plate amp vahvari, minkä saa pultattua koteloon kiinni. Koko subbariin menevä budjetti siinä tonnin pinnassa mielellään vähän alle..
Meikäläisen projekti menee noihin spekseihin.
 
No noihin kotelomateriaaleihin ei tarvi miettii hintaa, ku ne saadaan tosi halvalla. Noi kyseiset daytonit on ollu mielessä kyllä. Eikös tuo Hypexin ds8 jaksa ajaa kahta daytonia? Jos windsiä oikein vahtasin, ni elementti ei kestä ku 200 wattia ja xmaxi on ylitetty..
 
No noihin kotelomateriaaleihin ei tarvi miettii hintaa, ku ne saadaan tosi halvalla. Noi kyseiset daytonit on ollu mielessä kyllä. Eikös tuo Hypexin ds8 jaksa ajaa kahta daytonia? Jos windsiä oikein vahtasin, ni elementti ei kestä ku 200 wattia ja xmaxi on ylitetty..

Joo näin on, leffojen infratehosteilla paukkuu rajat jo noin 150 watilla 0,707:n kotelossa simun mukaan. Simulaattorit eivät osaa ottaa huomioon ripustusten laskevaa komplianssia, eli todellisuudessa elementti vaatii tehoa enemmän koska ripustukset jäykistyvät jonkun verran kartiota poikkeuttaessa. Tuo Hypexi jaksaa kyllä ajaa kahta subua niin hyvin, että en tiukalla budjetilla lähtisi tuplaamaan vahveja. Tehokaalla pro-päättellä selviäisi toki hypexiä halvemmalla ja saisi bassoista viimeiset mehut irti yläbassoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisessa projektissa kokeilisin tätä-->http://www.thomann.de/fi/behringer_inuke_nu3000dsp_amplifier.htm

Ilmoitetut tehot ehkä mainosmiesten juttuja mutta tarpeeksi siitä varmasti saa. Hyvillä säädöillä oleva suodatus ja eq löytyy samasta ja hiljaisia puhaltimia löytyy 10-20€/kappale että tuon saa kuunteluhuonekelpoiseksi. Vaihtotyö helppoa jos ruuvimeisseli ja kolvi on tuttuja.
Tuulettimien vaihdossa kannattaa malttaa mielensä muutaman viikon ajan koska kuukausi on palautusoikeutta jos ei jostain syystä miellytä. Tämä palautusoikeus siis Thomannilla (ja 3 vuoden takuu)

Jälleenmyyjä Suomessa esim. http://www.stpaulssound.fi/kauppa/



Ruma on eikä se plate-malli mitä kysyit mutta sen voi kuitenkin helposti piilottaa kirjahyllyn tai laitetason taakse kun säädöt on tehty. Se kuuluisa HLS saattaisi olla ihan kohdillaan.. Eikä olisi haitta ajaa noita jalustabassoja stereona jos vain signaali järjestyy muusta kuin LFE- reijästä.

Manuaali lupasi 2x 620W rms 4 ohmiin ja vaatimattoman 140 vaimennuskertoimen 8ohmiin. Halvalla saa siis ehkä toimivaa mutta hyvään tarvitaan jo vähän enemmän pelimerkkejä.
 
No lfe reijästä hyvinkin. Jooh mä yritin kvaerille noita pa-päätteitä kaupata, mutta pitää kuulemma olla plate amp..
 
Back
Ylös