Yleinen DA-muuntimia koskeva ketju

Ja noi lukeneena oon taas enempi pihalla, no onneksi ääni on varmaan parempi ku mp3 jne, tosin kiinostaa silti pitää kiinni jonkinlaisesta hireslaadusta. Jännääku ku jotkut huomaa virtakaapeleiden ja muiden kaapeleiden erot, niin toivottavasti eivät eksy tänne lukemaan... :)
 
Tuo oli vain minun välikommentti. Ja oma näkemys ja kokemus. Ihan vaan siksi, että pysytään kriittisiä sille, millä on merkitystä ja millä ei. Totuuksia en julista, mutta oma mielipide on hyvä muodostaa asioista, ettei ole ihan markkinavoimien vietävissä. Omiin korviin kannattaa kuitenkin uskoa. Siitähän tässä harrastuksessa on kyse aika pitkälle.

Hyvä musa kuulostaa hyvälle hyvän dacin välityksellä ilman mqa:takin. Läheskään kaikki, tai aika harva osaa aina erottaa edes 320 bit/s mp3:sen CD tasosta. Onnistuu se, mutta ei aina lennosta eikä kaikella musiikilla.
 
Tuo oli vain minun välikommentti. Ja oma näkemys ja kokemus. Ihan vaan siksi, että pysytään kriittisiä sille, millä on merkitystä ja millä ei. Totuuksia en julista, mutta oma mielipide on hyvä muodostaa asioista, ettei ole ihan markkinavoimien vietävissä. Omiin korviin kannattaa kuitenkin uskoa. Siitähän tässä harrastuksessa on kyse aika pitkälle.

Hyvä musa kuulostaa hyvälle hyvän dacin välityksellä ilman mqa:takin. Läheskään kaikki, tai aika harva osaa aina erottaa edes 320 bit/s mp3:sen CD tasosta. Onnistuu se, mutta ei aina lennosta eikä kaikella musiikilla.
Totta tuo ja tärkeetä on just omaksua omamielipide, mutta ei ala pitämään sitä yksistään totuutena. On silti hyvä pitää tietty vaatimus päällä, jotta voi saavuttaa edes riittävän tason kokonaisuudessaan.
 
Hi res musasta extra maksaminen CD tasoon verrattuna menee itsellä samaan kategoriaan kuin mqa. Ei se laatu mun korvissa parane, laittoi niitä pisteitä kuinka paljon mihin tahansa väliin viivalle tai jopa viivan ulkopuolelle, kuten aiemmin esitettiin mqa:n osalta. Eikös siitä tule vain säröä? Se kyllä vaikuttaa ääneen tai on ainakin mitattavissa.

Ei siis ole mennyt jakeluun, miten Hi res kama muuttaa kuulemaani ääntä CD formaattiin verrattuna. Mikä puute siinä CD formaatissa taas olikaan? Hifi laadulla siis Node2i:llä Tidalissa surffataan, vaikka mqa:takin on osittain tarjolla omasta mielimusiikista.

Itsellänikin käytössä on Bluesound, joka tukee MQA formaattia. Kaksi muuta DACiani toistaa normaalin Tidalin Hi-Fi äänenlaadun parempana kuin Bluesound MQA:n. Siitäkin olen päätellyt, että mistään autuaaksi tekevästä teknologiasta ei ole kysymys. Bluesoundin käyttöjärjestelmä puolestaan on kerrassaan erinomainen. On toiminut kuin junan vessa. Tätä ei voi sanoa monesta muusta striimeristä, jota olen kokeillut.
 
No pakko oli asioita tarkistaa...

MQA Core Decoder
This unfolds the MQA file once to deliver even higher than CD-quality. It is included in some products with digital outputs such as Pioneer and Onkyo players, as well as streaming services and desktop and mobile apps such as TIDAL and Xiami Music. Media players like Audirvana and Roon have also implemented the core decoder.
The first unfold recovers all the direct music-related information. Output is 88.2kHz or 96kHz.

Tuossa valossa on outua, että USB-S/PDIF-adapteri-palikkani näyttää MQA:lle 192k. Signaali menee siitä vain G1238:ille, joka ei liene upottanut käsiään :poop::aan, eiku MQA touhuihin.

Onkohan tämäkin taas erehtyväinen:

41JBzB-WNRL._AC_.jpg
 
Hi res musasta extra maksaminen CD tasoon verrattuna menee itsellä samaan kategoriaan kuin mqa. Ei se laatu mun korvissa parane, laittoi niitä pisteitä kuinka paljon mihin tahansa väliin viivalle tai jopa viivan ulkopuolelle, kuten aiemmin esitettiin mqa:n osalta. Eikös siitä tule vain säröä? Se kyllä vaikuttaa ääneen tai on ainakin mitattavissa.

Sekoitatkohan tässä aidot hiressit, joissa on oikeasti tavataa enemmän, pelkkiin alemman tason materiaalista upsamplattuihin? Jos laitteesi pystyvät hiressit toistamaan, niin kyllä kunnollisissa sellaisissa biiseissä saat enemmän tietoa (etkä säröä). Eri asia on sitten arvostatko sitä niin paljon, että maksaisit siitä enemmän.


Läheskään kaikki, tai aika harva osaa aina erottaa edes 320 bit/s mp3:sen CD tasosta. Onnistuu se, mutta ei aina lennosta eikä kaikella musiikilla.

Höpöhöpö, kyllä tuon eron eroittaa useimmat, jos toistolaitteet sen sallivat. Tässä ketjussa on nyt viimeiset sivut sellaista mutuilua ja väärää tietoja, että modet voisivat käydä siivoamassa pois? Tai ainakin siirtämässä mqa ketjuun, streamereihin nämä liittyvät enää hyvin hatarasti.
 
^ ja sinulla on Tidal softa exclusive modessa?
Kyllä. Täytynee kokeilla vääntää ensin Windowsista vaikka 96k ja katsoa sanooko palikka sitten 96k vai 192k. Joka tapauksessa Win asetus oli aina tuo 192k, vaikka Tidal-matsku näytti MQA:lla 192k ja normilla 44.1k.
 
Sekoitatkohan tässä aidot hiressit, joissa on oikeasti tavataa enemmän, pelkkiin alemman tason materiaalista upsamplattuihin? Jos laitteesi pystyvät hiressit toistamaan, niin kyllä kunnollisissa sellaisissa biiseissä saat enemmän tietoa (etkä säröä). Eri asia on sitten arvostatko sitä niin paljon, että maksaisit siitä enemmän.
En sekoita. Enemmän tietoa eli dataa on automaattisesti enemmän kuultavaa äänenlaatua?

Höpöhöpö, kyllä tuon eron eroittaa useimmat, jos toistolaitteet sen sallivat. Tässä ketjussa on nyt viimeiset sivut sellaista mutuilua ja väärää tietoja, että modet voisivat käydä siivoamassa pois? Tai ainakin siirtämässä mqa ketjuun, streamereihin nämä liittyvät enää hyvin hatarasti.
Tästä olen samaa mieltä. Nämä mainitsemasi "useimmatkaan" eivät aina osu ymmärtääkseni oikeaan.

Tämä on jo offtopiccia, joten ei tästä sen enempää. Mutta alkuperäisessä postauksessa oli pointti DA ketjuun. Tämä MQA ominausuus on tässä saanut aika paljon huomiota oikean DA-muuntimen valinnassa. Onko se äänenlaadun kannalta sittenkään niin välttämätön.
 
Viimeksi muokattu:
En sekoita. Enemmän tietoa eli dataa on automaattisesti enemmän kuultavaa äänenlaatua?

Kuten huomaat kirjoitukseni lopusta, jätän tuon paremmuden jokaisen itsensä päätettäväksi. Mutta minusta et edelleenkään vetää samalle viivalle enemmän tietoa sisältävää materiaalia, joka saattaa sen vuoksi maksaa enemmän, ja materiaalia, joka vähemmästä tiedosta ”täytetään” korkeammalle tasolle ilman tiedon lisääntymistä. Sen vuoksi arvelin sinun sekoittavan nuo, hyvä jos et, mutta ei niitä silti voi yksioikoisesti samaistaa?
 
Hei, tosiaan olikos täällä tai toisessa ketjussa läyhätty vielä sellasesta etusesta/dac:ta jonka digi lähtö aes/ebu tai muu olisi säädettävää laatua. Tosiaan tossa blusound node2i on säädettävä digilähtö, mutta omat kaiuttimet eivät ole sitä tukeneet
 
^Eihän kaiuttimet tiedä onko digisignaalin volumea säädetty vai ei. Sama standardinmukainen AES/EBU tai S/PDIF -signaali kaiuttimeen tulee joka tapauksessa.
 
Siis haluaisin vain eroon yhdestä turhasta muunnoksesta, kun näissä kajareissa on dsp joka mielellään ottas digiä sisään. Noissa digilähdöissä on usein volat täysillä
 
Kuten huomaat kirjoitukseni lopusta, jätän tuon paremmuden jokaisen itsensä päätettäväksi. Mutta minusta et edelleenkään vetää samalle viivalle enemmän tietoa sisältävää materiaalia, joka saattaa sen vuoksi maksaa enemmän, ja materiaalia, joka vähemmästä tiedosta ”täytetään” korkeammalle tasolle ilman tiedon lisääntymistä. Sen vuoksi arvelin sinun sekoittavan nuo, hyvä jos et, mutta ei niitä silti voi yksioikoisesti samaistaa?
Ei voi samaistaa, ei ollu tarkoitus vetää niitä samalle viivalle. Vaikkakin molemmat saattavat kuulostaa identtiseltä ihmisen korvaan, koska alle 20 kHz taajuuksilla hi res ei sisällä teoriassa mitään uutta lisätietoa analogisen signaalin muodostamisessa CD laatuun verrattuna.

CD laatu vs. aito hi res keskustelulle löytynee joku toinen viestiketju. Siellähän varmaankin keskustellaan juuri siitä, että miten analoginen signaali eroaa ilmisen kuuloalueen taajuuskaistalla, jos se on konvertoitu esim. 44,1kHz versus 96 kHz materiaalista. Toisin sanoen, mikä ongelma on CD-resoluutiossa, jonka Hi res korjaa DA-munnoksen yhteydessä.

Hei, tosiaan olikos täällä tai toisessa ketjussa läyhätty vielä sellasesta etusesta/dac:ta jonka digi lähtö aes/ebu tai muu olisi säädettävää laatua. Tosiaan tossa blusound node2i on säädettävä digilähtö, mutta omat kaiuttimet eivät ole sitä tukeneet
Ymärtääkseni yleensä AES/EBU lähdöt eivät ole volasäädettäviä. Tämä tavallaan sotii liitännän käyttötarkoitusta vastaan. Ammattikäytössä ei haluta lähtökohtaisesti menettää bittisyvyyttä volasäädöllä. Voi tosin olla, että tällainenkin laite löytyy.

Oudolta kuulostaa, jos kaiuttimet eivät tue Noden säädettävää digilähtöä. Samoja bittejähän ne on, vain hieman eri sisällöllä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei voi samaistaa, ei ollu tarkoitus vetää niitä samalle viivalle. Vaikkakin molemmat saattaa korvaan kuulostaa identtiseltä ihmisen korvaan, koska alle 20 kHz taajuuksilla hi res ei sisällä teoriassa mitään uutta lisätietoa analogisen signaalin muodostamisessa CD laatuun verrattuna.

CD laatu vs. aito hi res keskustelulle löytynee joku toinen viestiketju. Siellähän varmaankin keskustellaan juuri siitä, että miten analoginen signaali eroaa ilmisen kuuloalueen taajuuskaistalla, jos se on konvertoitu esim. 44,1kHz versus 96 kHz materiaalista. Toisin sanoen, mikä ongelma on CD-resoluutiossa, jonka Hi res korjaa DA-munnoksen yhteydessä.


Ymärtääkseni yleensä AES/EBU lähdöt eivät ole volasäädettäviä. Tämä tavallaan sotii liitännän käyttötarkoitusta vastaan. Ammattikäytössä ei haluta lähtökohtaisesti menettää bittisyvyyttä volasäädöllä. Voi tosin olla, että tällainenkin laite löytyy.

Oudolta kuulostaa, jos kaiuttimet eivät tue Noden säädettävää digilähtöä. Samoja bittejähän ne on, vain hieman eri sisällöllä.
Tosiaan aikasemin oli genelec 8250 ja 8361 jotka eivät tukeneet. Nyt otin lomaa noista muutenkin raskaista geneleceistä ja hommasin adam s3v joissa on samaa pätkimistä kuin geneissä. Menetetäänkö bittisyyttä jos volumesäätö tehdään vaikka dsp pohjaisesti. Tuli vaan mieleen kaikenmaailman mikserit ja muut digipuolen tason säädöt?
 
^ ja sinulla on Tidal softa exclusive modessa?
Tarkistin. Eipäs ollutkaan. :mad: Noita asetuksia tulee rukattua aika usein. Joskun käytettävyys ajaa exclusiven ohi. Eli on tarvetta pystyä vaihtelemaan nopeasti eri ohjelmalähteiden välillä. Exclusive:han siis ryöstää äänet itselleen. Vaatii soitto-ohjelmien sammuttamista tai exclusiven disablointia, mikäli haluaa lennosta vaihtaa vaikkapa JRiverin, Tidal ja Foobarin välillä.
No, nyt kuitenkin näytetaajuus näkyy oikein, eli Tidalin MQA:lla joko 88.2k tai 96k.
🤪 Tämä on sitä digimaailman neulan puhdistusta ja levyn pesua.

Eräs syy esim. Foobarissa DS:n (Direct Sound) käyttämiseen välillä ovat muutamat monikanavaiset hires-lataukset, jotka eivät suostu soimaan exclusivena tällä hetkellä, koska äänet menevät USB:n, eikä HDMI:n kautta. Toki tällä hetkellä monikanavaisuus ei edes ole käytettävissä. Järkevin korjaus tähän hätään olisi, että lataisi myös 2ch-versiot noista hires:eistä, kun kerran saa ladata samaan hintaan. Luultvasti mch:n kuuntelu kaksikanavaisena myös kadottaa osan äänistä, koska tietokonesysteemi tuskin alasmiksaa noita kaksikanavaisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tässä hiljattain on ollut päivitys joka nollasi Tiladin asetukset. Näin kävi itselläkin.
 
Menetetäänkö bittisyyttä jos volumesäätö tehdään vaikka dsp pohjaisesti. Tuli vaan mieleen kaikenmaailman mikserit ja muut digipuolen tason säädöt?
Kyllä ja ei. Käytännössä asia ei eroa analogisesta voimakkuudensäädöstä, jossa volume vaikuttaa signaalikohinasuhteeseen. Ainoastaa ääritapauksissa, jossa digitaalinen voimakkuus joudutaan laittamaan erittäin pienelle, mutta ääntä toistetaan silti suhteellisen kovalla voimakkuudella, saattaa käytännön resoluutio jäädä heikoksi.
 
Kyllä ja ei. Käytännössä asia ei eroa analogisesta voimakkuudensäädöstä, jossa volume vaikuttaa signaalikohinasuhteeseen. Ainoastaa ääritapauksissa, jossa digitaalinen voimakkuus joudutaan laittamaan erittäin pienelle, mutta ääntä toistetaan silti suhteellisen kovalla voimakkuudella, saattaa käytännön resoluutio jäädä heikoksi.
Varmistelen, etten ole hakoteillä. Nyt korjatkaa, jos meni väärin.

Jos CD kykenee 16 bitin (6 db x 16 = 96 db) dynamiikkaan, ja kuunneltavan levyn dynamiikka mahtuu 8 bittiin, voidaan digisignaalia huoletta vaimentaa 8 bitin (48 db:n) verran ilman, että äänitteen dynamiikasta jää jotain kokematta, tai että kohina alkaa kuulua läpi peittäen äänitteen hiljaisimmat kohdat? Eli CD:n bittiresoluutiossakin on tässä tapauksessa puolet tekemässä vain häiriöetäisyyttä pohjakohinaan, eikä mitenkään vaikuta äänitteen resoluutioon.
 
Varmistelen, etten ole hakoteillä. Nyt korjatkaa, jos meni väärin.

Jos CD kykenee 16 bitin (6 db x 16 = 96 db) dynamiikkaan, ja kuunneltavan levyn dynamiikka mahtuu 8 bittiin, voidaan digisignaalia huoletta vaimentaa 8 bitin (48 db:n) verran ilman, että äänitteen dynamiikasta jää jotain kokematta, tai että kohina alkaa kuulua läpi peittäen äänitteen hiljaisimmat kohdat? Eli CD:n bittiresoluutiossakin on tässä tapauksessa puolet tekemässä vain häiriöetäisyyttä pohjakohinaan, eikä mitenkään vaikuta äänitteen resoluutioon.
Ei, kun resoluutio on 16 bittiä. Kuvittele 10 metrin pituinen mittanauha, jossa on 65536 (2^16) mittaviivaa, eli n. 0,15 mm välein. Jos hiljennät voimakkuutta siten, että koko mittanauhan pituus ei ole käytössä, niin siltikin mittaviivat ovat 0,15 mm välein.

Jos huoneesi taustamelu on esim. 35 dB ja maksimi kuunteluvoimakkuutesi on 110 dB, niin kohinaetäisyydeksi tulee 75 dB. Jos haluat kuunnella musiikkia erittäin hiljaisella ja keskimääräinen taso asettuu vaikkapa 65 dB:n tasolle, niin signaalin voimakkuus voi olla 45 dB alle maksimitason ja kohinaetäisyys suhteessa taustameluun on huoneessasi on vain n. 30 dB. Voimakkaasta digitaalisesta vaimennuksesta huolimatta "portaat" ovat edelleen 16 bitin resoluutiolla, eli 1/65526.
Ongelma syntyy silloin, jos vaimennat signaalia reilusti digitaalisesti, mutta sen jälkeen käännätkin volumea isommalle vahvistimesta, jolloin tavallaan katsot aikaisemman esimerkin mittanauhaa suurennuslasilla ja 0,15 mm viivaväli näyttääkin huomattavasti suuremmalta. Resoluutio ja bittisyvyys on siis suhteessa kuunteluvoimakkuuteen. Samahan tapahtuu analogisessa maailmassa, jos erittäin herkät torvikaiuttimet kytketään tavanomaiseen vahvistinkalustoon. Herkät kaiuttimet vahvistavat kohinan kuuluville, eikä laitteiden resoluutiota saada kunnolla käyttöön.
 
Back
Ylös