Yleinen DA-muuntimia koskeva ketju

Kokeilepa ylipäästösuodattaa signaalia esim. 10-50 hertsiä missä matalan pään kuultavuusraja on?
Nopeasti työhuoneessa kokeiltuna 25 Hz, subina Genelec 7370A. Siniaallolla pistetaajuutena. Volumet maltillisella tasolla.
 
Omat tutkimukset digitaalisesta äänestä voisi laittaa tänne vaihteeksi.
Aloitin äänitykset levysoittimelta aika nopeasti, kun Soundblasterit tulivat markkinoille. Vertailu alkuperäisen äänityksen ja didgitaalisen toiston välillä oli havaittavissa selvä ero. Teoriassahan eroa ei pitäisi kuulla. Uudemmilla laitteilla jatkoin äänityksiä ja sama ongelma jatkui, vaikka käytti 24bit äänitystä. Samalla tein testiäänityksiä testisignaaleilla, kanttiaallolla tuli aina selvä ero. Jos mittasi kanttiaaltoa oskilloskoopilta, huomasi, että jopa hyvin lyhyen pulssin pystyi kuulemaan, siis jopa yli 20kHz. Välillä tuntui, että pystyy kuulemaan yli ko. taajuuden, mutta todellisuudessa tämä lyhyt pulssi kuului aika matalalla taajuudella, vaikka näytti oskilloskoopilla paljon korkeampaa taajuutta. Todellisuudessa särösignaalit olivat lyhyttä signaalia matalampia taajuuksia, yleensähän ne ovat äänen monikertoja. Tästä päästiin mielenkiintoiseen ongelmaan pitääkö digitaalinen ääni äänittää todella suurella näytteenotolla.
Digitaalissa äänityksissä huomasin myös, ettei kasettinauhurilla enää saanut Azimuth-kulmaa monolla kohdalleen , suoralla analogisella äänityksellä sen sai. Luulen tämän olevan laitevika eikä systeemin vika.
Vähän samaa aihetta, nelikanttiäänitystä käydään läpi ko. videolla, joka on mielestäni tosi hyvä ja silmiä avaava, varsinkin niille henkilöille, jotka pitävät Nyqvistin teoreema täysin oikeana.
 
Ainakin laitteiden kohina (Noise) kuuluu tosta mun 110 dB / 1 W / 1 m torvi+kompressioajuri-combosta. Toiseksi juuri bassoselementin herkkyyseron vuoksi DSP-säädöt täysaktiivisessa kaiuttimessa ovat aika villit, mikä alkaa syödä sitä "headroomia", jota korkeat SINAD-arvot tarjoavat.

Toinen käyttäjäkunta ovat kuulokekuuntelijat, jotka kuuntelevat normaaleihin kaiuttimiin verrattuna "tosilähikentässä" ja kuulokkeissa ei taida olla suotimiakaan ollenkaan, eli pienetkin erot muuttuvat isoiksi. ASR-porukasta suurin osa vaikuttaa olevan näitä.
Vastaan tähän kun sattumalta toistoketjustamme löytyy yllättävän paljon yhtäläisyyttä.

Laitteiden kohina voi olla ongelma mutta käytännössä olen törmännyt siihen ainoastaan päätevahvistimien kanssa, signaaliahan vaimennetaan reilusti mutta päätteen jäännöskohinalle ei oikein voi mitään. Tavallaan näkisin että DAC ei voi tässä yhteydessä olla rajoittava tekijä, toisaalta todellista kokemusta löytyy tasan yhdestä, nykyisestä, DAC:sta. En kuitenkaan koe esimerkiksi levysoittimen ja RIIA:n kohinaetäisyyttä ongelmana normaalissa kuuntelutilanteessa.

Kuulokekuuntelu sitten erikseen vaikka sekin tarvittaessa onnistuu. Tosiaan jossain määrin kuulokekuuntelu tuo tiettyjä toiston virheitä paremmin (pahemmin?) esiin, osin varmaan myös siksi että kuulokeet itsessään vaimentaa ympäristön ääniä ja siten korostaa toistoketjun signaalikohinaetäisyyttä.

Käytännössä en kuitenkaan pitäisi DAC:n kohinaetäisyyttä erityisen merkityksellisenä omaa valintaa tehdessäni, muita äänenlaadultaan merkityksellisempiä ominaisuuksia painottaisin.
 
Itse kuuntelen lähinnä kuulokkeilla, STAX L700 (ja moddattu T1 vahvistin) jotka on kyllä yhdet tarkimmista ja erottelukykyisimmistä kuulokkeista mitä on ikinä tehty.
Tuo stage tai stereokuva ei ole vain "vasen oikea ja keskellä" vaan se on kuultavissa 360 astetta pään ympäri.
Esimerkiksi live esitys joka on äänitetty binauralina on kyllä huikea kokemus, silloin eroittaa soittimien paikan siinä lavalla tarkalleen, joku soitin voi kuulua esim pianon takaa ja kitara vasemmalta triangelin edessä. Se miten tuo saadaan aikaan niin siihen en osaa vastata mutta DAC:lla on siihen suurikin vaikutus. Ainakin itsellä. Kiinalaisella 30€ DAC:lla tuo lava on vain juuri tuo "vasen, oikea ja keskellä" ja instrumenttejä ei paikanna toistensa takana tai tarkasti siinä lavalla sun muuta.
 
Nyt olen noin viikon verran tehnyt harkittua AB testausta (muutaman kerran blinded eli vaimo tai kaveri vaihtoi randomisti DAC:ja) SMSL SU-9 DAC ja parin kiinalaisen donglen (AKM dac chip ja ESS) kanssa vastaan Denafrips ARES II.
Ero on vain valtava ARES II eduksi. Tämä kuulee heti kun kytkee kiinni, vaikka volyymit ja DAC:n lähdöt on säädetty tarkalleen (Db noin 0.5-1 tarkkuudella ja lähtö voltit molemmissa DAC:ssa on RCA:n kautta 2.0) niin ero on iso. Jopa niin että ARES II soi paljon hiljempaa.
Ero on kuin siirtyisi suljetuista kuulokkeista HD800 soundstagen kanssa ja yleinen erottelevuus/tarkkuus sekä instrumenttien paikannus on aivan järjettömän isolla erolla muihin.
Ne ikuiset heitot että "DAC jopa tärkein laite" näyttää pitävän paikkansa ainakin STAX L700/T1 vahvistimen kanssa.
Halpis vahvistimen ja Audeze SINE:jen kanssa ero ei ole näin iso.
 
Nyt olen noin viikon verran tehnyt harkittua AB testausta (muutaman kerran blinded eli vaimo tai kaveri vaihtoi randomisti DAC:ja) SMSL SU-9 DAC ja parin kiinalaisen donglen (AKM dac chip ja ESS) kanssa vastaan Denafrips ARES II.
Ero on vain valtava ARES II eduksi. Tämä kuulee heti kun kytkee kiinni, vaikka volyymit ja DAC:n lähdöt on säädetty tarkalleen (Db noin 0.5-1 tarkkuudella ja lähtö voltit molemmissa DAC:ssa on RCA:n kautta 2.0) niin ero on iso. Jopa niin että ARES II soi paljon hiljempaa.
Ero on kuin siirtyisi suljetuista kuulokkeista HD800 soundstagen kanssa ja yleinen erottelevuus/tarkkuus sekä instrumenttien paikannus on aivan järjettömän isolla erolla muihin.
Ne ikuiset heitot että "DAC jopa tärkein laite" näyttää pitävän paikkansa ainakin STAX L700/T1 vahvistimen kanssa.
Halpis vahvistimen ja Audeze SINE:jen kanssa ero ei ole näin iso.
Kun muu setti sen mahdollistaa, on dacilla merkittävä vaikutus lopputulokseen. Joskus pieni, mutta merkittävä.

Itselläni yhtenä daccina tuo Ares 2, joka ei ole huono.
 
Minulla oppo udp205 ja node 2i. Tossa tommonen ilmeisesti jitteriin vaikuttava säätö tms. Nii kummassa se kannattaa pitää?
 

Liitteet

  • 20211010_142804.jpg
    20211010_142804.jpg
    67,8 KB · Katsottu: 61
Siis tuo node 2i on kytketty oppoon optisella ja opposta menee gensuille analogisesti.
 
Siis tuo node 2i on kytketty oppoon optisella ja opposta menee gensuille analogisesti.
Ootko kokeillut että node toimittaisi "esivahvistimen virkaa" ja se syöttäisi digiä kajareille? eli tuo oppo optisella nodeen( onkos tuossa digi ulostulo)?
 
Ootko kokeillut että node toimittaisi "esivahvistimen virkaa" ja se syöttäisi digiä kajareille? eli tuo oppo optisella nodeen( onkos tuossa digi ulostulo)?
Liian hankalaa, kun tolla oppolla on muutakin virkaa ja helppo ja sujuva volume. Mutta siis tota täppää vaan ihmettelen, että kummassa asennossa sen kannattas olla tässä tapauksessa
 
Liian hankalaa, kun tolla oppolla on muutakin virkaa ja helppo ja sujuva volume. Mutta siis tota täppää vaan ihmettelen, että kummassa asennossa sen kannattas olla tässä tapauksessa
"Perinteinen" lisäkysymys:
Kummassa asennossa kuullostaa parmmalta?

T: Vesku
 
Tällaisia ratkaisuiltaan/ääneltään erilaisia dac -vertailuja kun olisi enemmän, niin dacin valinta (ehkä) helpottuisi hieman:
ARES II vs D90 vs Bifrost 2 vs ADI-2 vs Gungnir vs Qutest
Tuossa arvioinnissa hyvää mielestäni on myös se, että arvioitsija arvostaa monenlaisia daceja eikä aseta jotain yhtä daceihin liittyvää ja tärkeänä pidettyä ominaisuutta muiden ominaisuuksien yläpuolelle.
 
Tällaisia ratkaisuiltaan/ääneltään erilaisia dac -vertailuja kun olisi enemmän, niin dacin valinta (ehkä) helpottuisi hieman:
ARES II vs D90 vs Bifrost 2 vs ADI-2 vs Gungnir vs Qutest
Tuossa arvioinnissa hyvää mielestäni on myös se, että arvioitsija arvostaa monenlaisia daceja eikä aseta jotain yhtä daceihin liittyvää ja tärkeänä pidettyä ominaisuutta muiden ominaisuuksien yläpuolelle.
Ja kun vielä olisi tekstinä, niin voisi lukea viidessä minuutissa, eikä hukata 40 minuuttia turhaa lätinää kuunnellen... Tiedän, että tämä on vain lukutaitoisen ja aikarajallisen turhaa valitusta, mutta YouTube pätkät jäävät kyllä yleensä katsomatta.
 
Back
Ylös