Yamaha NS-1000

Jyrki_P

Hifiharrastaja
Liittynyt
2.8.2006
Viestejä
9 050
Kaupunki
Lahti
Sain eilen sattuneesta syystä tilaisuuden kuunnella nasuja koko päivän messuhuoneessamme. Mitä enemmän kuuntelin, sitä enemmän aloin pitää kaiuttimien kirkkaasta ja yleispätevästä soundista. Yritin kaivaa netistä informaatiota (kuvia) kaiuttimien sisuksista sekä mahdollisista teknisistä modifikaatioista sekä ulkonäkömodauksista, mutta en oikein onnistunut.

Jos jollakin on hyviä linkkejä ja mielipiteitä, tähän ketjuun sellaiset ovat enemmän kuin tervetulleita.
 
Varmaan Mika tietää asiasta paljon, kun on välillä omistanut kaksikin paria.
 
soivat messuilla muuten kuin timangia vain! olen kuullut näitä aiemminkin ja silloin ne olivat ihan tukossa. se on sitä ammattitaitoa.
 
INNER 1/2007:ssa oli Vaughan Warrenin - turhankin ylistävä? - juttu Yamaha NS-1000Ms:stä. Moni hieno kaiutin (esim. Dahlqvist DQ-10) on saanut paikan Vaughanin luota, mutta joutunut tilan puutteen vuoksi poistumaan ajallaan. NS1000 on jäänyt, yhdessä Klipschornien ja Quadien (pinotut ESL57:t) kanssa.

www.innerworldaudio.com
 
kuulin nytten ekaa kertaa kuuluisia yamahan 1000:a. joita on kehuttu mennen tullen aikoinaan. olivat tosi pettymys ja päätin että meille ne eivät kyllä tule.kuuntelutila oli mikä oli ,mutta niinhän oli kaikilla. minusta 1000:set olivat vain yksi monien joukossa.Eivät mitkään ihme vehkeet. ehkä olikin hyvä että kuuntelu ympäristö oli noin rankka erottuivat jyvät akanoista. kyllä selviä eroja oli laitekokonaisuuksien kesken. Hyvä oli hyvää ja huono oli huonoa.
 
Nasut on muuten aika läpinäkyvät äänellisesti, tosin niin studiomonitorin pitääkin.
Eli siinä kappaleita vaihdellessa huomasi koko ajan onko hyvin tehty, onko kompressoitu, samoiten vahvistimen voimakkuudensäädintä sai veivata aika tiuhaan kun soitettavaa levyä vaihtaessa oli aina liian lujaa, liian hiljaa ja sittenkin osa materiaalista, esim queen greatest hits 2 oli vain tumpun kuuloista kappaleesta riippumatta.
Samoin käytettävä laitteisto vaikuttaa huomattavasti noiden ääneen, Mikalla kuultu naimkattaus oli, no, prättäävämpi sisältäen enemmän energiaa diskantissa ja ollen koko ajan sillä hilkulla käykö rasittamaan. Accun perässä äänestä ei löytynyt mitään rasittavaa, diskantista puuttui räyhäkkyys, prät ei ollut samaa luokkaa olevaa eteenpäinlaukkaamista, esim AC/DC ei yltynyt samanlaiseen kiitoon. Sitten taas klassista kuunnellessa... oli se vaan niin hyvä, siihen ei mitään laukkaa tarvita.

Jos tuntuu että laitteiston komponentteja vaihtamalla ei huomaa mitään eroa milloinkaan, niin hankkikaapa nasut, alkaa laite-erot tulla pintaan.
 
Suurin osa vieraista tuntui olevan todella innostuneita sekä soundista että kaiuttimien "tuttuudesta". Varsinkin vanhemmat äijät olivat suu virneessä :D
 
Minusta niiden olis pitänyt soida selvästi paremmin. Johtui varmaan materiaalista (jotain 80-90-luvun kompressoitua tavaraa tuli juuri tuolloin ulos) sekä osittain myös etupäästä. Onko ihan varma, että langaton järjestelmä ei resamplannut missään välissä? Minulle tuli nimittäin sellainen olo, että siellä tapahtui jotain sellaista, jota ei olisi pitänyt tapahtua. Sointi oli perushyvä, mutta kovin 2-ulotteinen ja innostamaton. Myöskään ison kartiopinta-alan mahdollistama auktoriteetti ei välittynyt ainakaan minulle (kuuuntelin aivan kaiuttimien edessä). Onko konkat tarkistettu ja woofereiden ripustukset kunnossa? Oliko säätimet nollassa?

Olen noita kuullut viimeeksi 20 v. sitten, joten muisti voi tietenkin tehdä tepposet.
 
LaJazz sanoi:
Onko konkat tarkistettu ja woofereiden ripustukset kunnossa? Oliko säätimet nollassa?

Mitään ei oltu tarkistettu tai vaihdettu, kaikki on sitä mitä sinne on tehtaalla alunperin laitettu, ripustuksissa ei silminnähden mitään vikaa, säätimillä oli käännetty tasoja alaspäin.
 
No ne kaksi pyöritettävää säädintä siinä kaiuttimen etupaneelissa, toinen vaikuttaa diskantteihin ja toinen bassoihin (eikö?) ja molempia oli säädetty pienemmälle.
 
sihvis sanoi:
No ne kaksi pyöritettävää säädintä siinä kaiuttimen etupaneelissa, toinen vaikuttaa diskantteihin ja toinen bassoihin (eikö?) ja molempia oli säädetty pienemmälle.

Ne vaikuttavat tweeterin ja mid-elementin tasoihin. Yksi trendi on tiputtaa hieman toisesta tai molemmista, itselläni ne molemmat ovat 0-asennossa.
 
Mallas sanoi:
Ne vaikuttavat tweeterin ja mid-elementin tasoihin. Yksi trendi on tiputtaa hieman toisesta tai molemmista, itselläni ne molemmat ovat 0-asennossa.

Kuulitko tuon HHry-kattauksen? Jos, niin kommentteja kiitos.
 
LaJazz sanoi:
Kuulitko tuon HHry-kattauksen? Jos, niin kommentteja kiitos.

Liian pikaisesti (juoksin sisään ja ulos, hain jäsenmerkkini ja vinyylioppaan) ja vieraalla materiaalilla - ei pysty kommentoimaan.
 
LaJazz sanoi:
Minusta niiden olis pitänyt soida selvästi paremmin. Johtui varmaan materiaalista (jotain 80-90-luvun kompressoitua tavaraa tuli juuri tuolloin ulos) sekä osittain myös etupäästä. Onko ihan varma, että langaton järjestelmä ei resamplannut missään välissä? Minulle tuli nimittäin sellainen olo, että siellä tapahtui jotain sellaista, jota ei olisi pitänyt tapahtua. Sointi oli perushyvä, mutta kovin 2-ulotteinen ja innostamaton.

Kaikki materiaali oli cd:ltä häviöttömästi ripattu ja palautettu toistossa alkuperäiseen kuosiin. Mitään ylimääräistä ei tapahtunut. Lienee kyse tässä tapauksessa soitettavasta levystä; mehän emme valinneet niitä kaiuttimien myymiseksi, vaan soitimme hauskoja ja mielenkiintoisia biisejä menneiltä vuosikymmeniltä. Taisi olla keskimääräistä vähemmän kompressoitua tavaraa kuitenkin, volyymiä sai väännellä yhtenään :D Ikävää jos sinulle jäi huono maku suuhun, mutta kommentistasi päätellen vierailusi aikana soinut musiikki ("jotain 80-90- luvun kompressoitua tavaraa") ei tainnut olla oikein yksi yhteen makusi kanssa.
 
milesdavis sanoi:
Ikävää jos sinulle jäi huono maku suuhun, mutta kommentistasi päätellen vierailusi aikana soinut musiikki ("jotain 80-90- luvun kompressoitua tavaraa") ei tainnut olla oikein yksi yhteen makusi kanssa.

Ei jäänyt huono maku vaan ihan vaan spontaanisti ihmetettelin että mikä sitä ääntä vaivasi. Mutta pannaan musan piikkiin ;).
 
Tuli tosiaan kuunneltua tuota aika monta tuntia. Hyvin jaksoi kuunnella ja mielestäni suurin osa soittamastamme materiaalista toistui varsin mainiosti. Lähes kaikki musiikki oli jollain tapaa tuttua, mutta ei sellaista mitä yleensä kuuntelen. Minulla oli kuitenkin mukana kaksi omaa levyä, klassista orkesterimusiikkia. Kuuntelin niitä aivan lyhyesti muutamaan otteeseen ja ne eivät toimineet ollenkaan, kuulostivat aika oudoilta. En lähde tarkemmin kuvailemaan sen verran lyhyesti kuuntelin. Vastaavaan en törmännyt millään muilla äänitteillä mitä siinä päivien aikana soitettiin. En em. perusteella lähtisi arvioimaan Nasuja, mutta eivät ne tuossa tilassa ongelmattomasti soineet. Kahdelta ihmiseltä tuli muuten kommenttia että Nasuissa pitäisi olla selkeästi korkeampi jalusta.
 
Karhu sanoi:
Nasuissa pitäisi olla selkeästi korkeampi jalusta.

Nasu on tarkka kuuntelukorkeudesta. Parhaan balanssin huomaan niistä itse saavani kun kuuntelen likimain wooferin yläreunan korkeudelta. Liian ylhäältä kuultuna Nasun soundi menee suppuun. Seisten niitä ei normaalimittaisen henkilön kannata yrittää arvioida - olettaen että jalustakin on siis normaalikorkuinen.
 
Mallas sanoi:
Nasu on tarkka kuuntelukorkeudesta. Parhaan balanssin huomaan niistä itse saavani kun kuuntelen likimain wooferin yläreunan korkeudelta. Liian ylhäältä kuultuna Nasun soundi menee suppuun. Seisten niitä ei normaalimittaisen henkilön kannata yrittää arvioida - olettaen että jalustakin on siis normaalikorkuinen.

Ahaa, nyt taidetaan olla jäljillä...
 
Ne jalustat juu, jotka olivat paketissa kiinni ovat aika matalat. Ostin aikoinaan kun sain edullisesti hätävaraksi. Omassa käytössä nuo olivat liian matalat omalle kuuntelutuolilleni tai olisivat vaatineet kallistusta. Nyt onkin kotosalla hieman korkeammat ja tukevammat jalustat omalle nykyiselle nasuparille.

Balanssi noissa kaiuttimissa on tosiaan hieman kirkas tai sanotaan vaikka ei niin tukeva. Suljetun kotelon ja 12" elementin bassovaste alkaa laskemaan tosiaan jo yli 100Hz päältä, joidenkin netissä olevien tietojen mukaan muistaakseni -3db piste on jossain 60-70Hz tienoilla ja -6db siellä jossain hieman alle 50Hz:n tienoilla? Syy tähän on nasujen suunnittelun pohjana ollut perinteinen sijoitusmuoto eli kiinni akustoidun studion rajapintoihin. Tästä huolimatta se basson laatu, joka noista tulee on aika hienoa ja uskonkin, että muunlaisella virityksellä/koteloinnilla sitä ei olisi saatu matsaamaan noiden kahden muun Be-elementtin suorituskykyyn ja nopeuteen.

Mielipideasia varmasti mitä noista tykkää, varsinkin isommassa tilassa ja kaukana huoneen rajapinnoista olevalla sijoituksella. Itsellä meni sivusta kuultuna noin 3-4 vuotta, ennenkuin nasuille enemmän lämpesin, mutta lopulta sellaiset oli omaan huusholliin saatava :) sillä hieman kevyttä bassopäätä lkm toisto on varsin korkeaa tasoa, vaikka esim. laajakaistaan tottuneille ei kolmitie-toteutus vastaavaa koherenssia omaakaan.
 
Back
Ylös