Xenonit kuuntelussa - tunnelmia

  • Keskustelun aloittaja ssr
  • Aloituspäivämäärä
Voisiko tuossa käydä niin että kun olet ensin kuunnellut xenoneilla ja huomaat pieniä juttuja joita ei ole ennen kuulunut ja vaidat taas argoniin, osaat jo kuunnella ja silloin ennen kuulemattomat asiat tulevat argoneillakin esiin. Sokkotestissä tuo sitten hämmentää.

Itse olin huomaavinani tuollaista. Vaihdoi vähän aikaa sitten cd-soittimeni uuteen. Aikaisemmin olin yrittänyt kuulla eroja vanhan ( yli 10 vuotta vanha perus sony ) cd-soittimen ja halvan ( 170€ ) maksavan dvd:n välillä ja en niitä erottanut toisistaan. Joskus olin kuulevinani jotain mutta kun yritin varmistaa asiaa, en niitä enää kuullut. Nämä testit tehtiin laitteet kokoajan tiedossa.

Uusi soitin on 9 kertaa kalliimpi ja ero oli erittäin helppo huomata heti kättelyssä. Myös tyttökaveri hämmästyi ja tarkisti kantaansa äänellisten erojen mahdollisuudesta. Nyt kun kuuntelen vanhalla soittimella, kuulenkin niitä asioita joita en aikaisemmin ollut kuullut. Toki ero on edelleenkin kuultavissa varsin selkeästi, ainakin kun tietää kummasta ääni tulee. Sokkotestejä en ole ikinä tehnyt eli tilanne on minulle täysin outo.
 
Joe sanoi:
Voisiko tuossa käydä niin että kun olet ensin kuunnellut xenoneilla ja huomaat pieniä juttuja joita ei ole ennen kuulunut ja vaidat taas argoniin, osaat jo kuunnella ja silloin ennen kuulemattomat asiat tulevat argoneillakin esiin. Sokkotestissä tuo sitten hämmentää.

Mielenkiintoinen ajatus. :)

Mutta yleisellä tasolla, kuten kirjoitin alkuperäisessä viestissäni:

ssr sanoi:
...kyllähän minä Xenoneista tykkäsin ja jokatapauksessa ne hakkasivat Argonit jokaisella osa-alueella.

Eli eroja oli ja parempaan päin. Ne vain olivat pienempiä kuin itse odotin niiden olevan - myös sokkokuuntelun ulkopuolella. Syy voi olla sijoittelussa, huoneessa, vaatimattomassa etupäässä (ovh 599 e integroitu + perus DVD-soitin), meikäläisen korvissa tai yhdistelmänä kaikesta edellisestä. Tarkkaa syytä en itsekkään tiedä, muttei sillä minun kannaltani oikeastaan ole niin merkitystäkään.

Omasta näkökulmastani, ostamani Marantzin PM7001 on lähes tuliterä. Se on tarkoitus kiinnittää minun vahvistinkalusto pitkälle tulevaisuuteen (ehkäpä 5-10 vuotta?), ellei tule vastaan jotain lottovoittoa tai muuta selkeästi poikkeuksellista. Tällä reunaehdolla etsin Marantzille, huoneelle ja lompakolle sopivaa oheiskalustoa. Xenon oli hyvä, muttei mielestäni "riittävän paljon" parempi hintaansa nähden.

Jatko aukenee sitten omalla painollaan,

-Samppa
 
ssr sanoi:
Xenon oli hyvä, muttei mielestäni "riittävän paljon" parempi hintaansa nähden.

Tulet todennäköisesti rankasti pettymään jos oletat parannusten kasvavan samassa suhteessa kuin käytetyt eurot. Oman kokemukseni mukaan kunkin komponentin osalta parannukset ovat huimia tiettyyn rajaan saakka. Kyseisen rajan jälkeen lisäeurolla saa aina vain vähemmän. Esimerkkinä kajareiden hintaan lisätty 500 euroa tuo hurjan parannuksen 1000 euron hintaluokkaan verrattuna, mutta 10000 euron kajareiden tapauksessa 500 euroa ei äänenlaadullisesti tunnu oikein missään... Euron tuoma parannus pienenee sitä mukaan mitä enemmän euroja on kasassa...

Itselleni kävi kajareiden kanssa niin, että alkuperäinen budjettini ei riittänyt tavoiteltuun toistotasoon. Ero oli pieni, mutta eron poistaminen tarkoitti budjetin tuntuvaa kasvattamista...

t. jjahifi
 
Sori, jos menee liian paljon ohi alkuperäisestä aiheesta...

Mielestäni synergia laitteiston välillä on tärkeämpää korkeammissa hintaluokissa. Saman hintaluokan sisälläkin voi löytää huomattavia parannuksia, jos viitsii nähdä vaivaa.

Esimerkkinä juurikin Xenon, joka on kokemusteni perusteella tarkka oheislaitteiston suhteen. Olen kuullut Xenoneita, joista tullut ääni on ollut lähes sietämätöntä. Toisaalta olen kuullut saman hintaluokan laitteistoa, joka toimi loistavasti, kaiuttimina Xenonit.
 
jjahifi sanoi:
Tulet todennäköisesti rankasti pettymään jos oletat parannusten kasvavan samassa suhteessa kuin käytetyt eurot.

Tämän suuntaisesti mekin kavereiden kesken tuumailtiin session aikana. Argonit tarkoittivat mulle aikoinaan kaiuttimien hinnan kymmenkertaistumista ja ero vanhaan oli tällöin aivan huikea, kuten varmasti yleisemminkin k.o. hintaluokassa. Ymmärrän kyllä myynnin volyymien tippuvan hinnan mukana samalla kun suunnittelukulut kasvavat, joten aivan odotettavasti eurolla saa koko ajan vähemmän lisää edelliseen verrattuna. Messukokemukset olivat silti luoneet minulle korkeammat odotukset.

Korostuupahan taas kerran se kotikuuntelun merkitys,

-Samppa
 
ssr sanoi:
Korostuupahan taas kerran se kotikuuntelun merkitys,

Nimenomaan. Messukokemukset on messukokemuksia. Eivät ollenkaan sama asia kuin kotikokeilu.

Itse päädyin Kryptoneihin pitkän pitkän valintaprosessin jälkeen. Tunteja paloi aivan sairaasti. Mutta jos vertaa Kryptoneja vaikkapa Xenoneihin, niin jokainen voi itse päättää onko toiston ero hintaeron arvoinen. Minusta oli, mutta tiedän ihmisiä jotka olivat eri mieltä (eli he olivat sitä mieltä, että Xenonit olivat riittävä taso ja Kryptoneiden toisto ei tuonut euroa kohden riittävästi lisää, omasta mielestäni Kryptonit kuulostivat kertaluokkaa paremmilta). Kävin läpi käytännössä kaikki Euroopasta ko hintaluokassa saatavat kajarit ja Kryptonit olivat oma valintani...

Mutta oma rakkauteni on jazz, joten puhaltimet ja muu akustinen roina kontrabasso ja jazzrummut mukaanlukien sai merkittävän painoarvon omissa valintaperusteissani... Joku toinen arvottaisi toisin.

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Mutta jos vertaa Kryptoneja vaikkapa Xenoneihin, niin jokainen voi itse päättää onko toiston ero hintaeron arvoinen. Minusta oli, mutta tiedän ihmisiä jotka olivat eri mieltä (eli he olivat sitä mieltä, että Xenonit olivat riittävä taso ja Kryptoneiden toisto ei tuonut euroa kohden riittävästi lisää, omasta mielestäni Kryptonit kuulostivat kertaluokkaa paremmilta).
t. jjahifi

Näinhän se menee varmaan kaikilla merkeillä mallisarjojen välillä. Kyllä se kirpasee kun joutuu laittamaan puolet lisää päästäkseen seuraavalle tasolle. Rahojen vastinetta ei loppua kohden uskalla edes miettiä, tulee vaan paha mieli.
 
jjahifi sanoi:
Nimenomaan. Messukokemukset on messukokemuksia. Eivät ollenkaan sama asia kuin kotikokeilu.

Itse päädyin Kryptoneihin pitkän pitkän valintaprosessin jälkeen. Tunteja paloi aivan sairaasti. Mutta jos vertaa Kryptoneja vaikkapa Xenoneihin, niin jokainen voi itse päättää onko toiston ero hintaeron arvoinen. Minusta oli, mutta tiedän ihmisiä jotka olivat eri mieltä (eli he olivat sitä mieltä, että Xenonit olivat riittävä taso ja Kryptoneiden toisto ei tuonut euroa kohden riittävästi lisää, omasta mielestäni Kryptonit kuulostivat kertaluokkaa paremmilta). Kävin läpi käytännössä kaikki Euroopasta ko hintaluokassa saatavat kajarit ja Kryptonit olivat oma valintani...

Mutta oma rakkauteni on jazz, joten puhaltimet ja muu akustinen roina kontrabasso ja jazzrummut mukaanlukien sai merkittävän painoarvon omissa valintaperusteissani... Joku toinen arvottaisi toisin.

t. jjahifi

Lienee myös kuuntelutilasta riippuvainen miten isot veljet toimii... voin uskoa hyvinkin jos sinulla on tilaa hukattavaksi kuten minulla (tosin rakenteeltaan toisentyyppisten kanssa) tuovatkin "lisäpotkua"... Tilasidonnaista sanois...
IHMO !
 
jjahifi sanoi:
Itse päädyin Kryptoneihin ...

Kerran olen päässyt itsekin kuuntelemaan, kun niitä demottiin JKL:ssä pari-kolme vuotta sitten. Demotilanteessa löytyi kyllä äänikuvassa ilmavuutta ja syvyyttä, kun vertailuna soitettiin Helium+Impact kokoonpanoa. Oikein kiva kokemus.

-Samppa
 
jjahifi sanoi:
Nimenomaan. Messukokemukset on messukokemuksia. Eivät ollenkaan sama asia kuin kotikokeilu.

Itse päädyin Kryptoneihin pitkän pitkän valintaprosessin jälkeen. Tunteja paloi aivan sairaasti. Mutta jos vertaa Kryptoneja vaikkapa Xenoneihin, niin jokainen voi itse päättää onko toiston ero hintaeron arvoinen. Minusta oli, mutta tiedän ihmisiä jotka olivat eri mieltä (eli he olivat sitä mieltä, että Xenonit olivat riittävä taso ja Kryptoneiden toisto ei tuonut euroa kohden riittävästi lisää, omasta mielestäni Kryptonit kuulostivat kertaluokkaa paremmilta). Kävin läpi käytännössä kaikki Euroopasta ko hintaluokassa saatavat kajarit ja Kryptonit olivat oma valintani...

Mutta oma rakkauteni on jazz, joten puhaltimet ja muu akustinen roina kontrabasso ja jazzrummut mukaanlukien sai merkittävän painoarvon omissa valintaperusteissani... Joku toinen arvottaisi toisin.

t. jjahifi

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitkä kaiuttimet pääsi Kryptonien kanssa lähes samalle viivalle?
 
kaartovaara sanoi:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitkä kaiuttimet pääsi Kryptonien kanssa lähes samalle viivalle?
Tuo varmaan on kiinni omista painotuksista kaijuttimen ja kuunneltavan musiikin suhteen.


T.JH
 
jhyv sanoi:
Tuo varmaan on kiinni omista painotuksista kaijuttimen ja kuunneltavan musiikin suhteen.


T.JH

Olen ymmärtänyt että Kryptoniitit on erillisessä kuunteluhuoneessa joten hameväen mieltymyksiä tötteröiden ulkonäköön ei ole tarvinnut huomioida? Listaa esille vaan vaikka moni löytäisi omansa hylättyjen joukosta ;)
 
sepi_1 sanoi:
Olen ymmärtänyt että Kryptoniitit on erillisessä kuunteluhuoneessa joten hameväen mieltymyksiä tötteröiden ulkonäköön ei ole tarvinnut huomioida? Listaa esille vaan vaikka moni löytäisi omansa hylättyjen joukosta ;)

Laitoin asialle oman topicin.

t. jjahifi
 
Jees, en tarkoittanut etteikö niitä olisi, arvailin vain oman kokemuksen pohjalta, vai pitäisikö tässä tapauksessa sanoa kokemattomuuden pohjalta. Oma settikin on erittäin tuore eli kokemuksia yli parin, kolmensadan euron vehkeistä ei tätä ennen ole ollut. Ääni-, stereokuva ja syvyysvaikutelmat ja niiden arviointi on aika heikolla pohjalla.

Vertailenkin niitä täysin itsekseen omalla subjektiivisella asteikolla ja siinä tapauksessa riittää että koen itse saavani parannusta aikaan ja rahoilleni vastinetta.

Mutta noin omalla kokemuksella cd-soittimen vaihtaminen vaikutti merkittävästi ääneen kaikilla osa-alueilla. Tuo Marantzin vahvari on käsittääkseni kuitenkin ihan laatupeli hintaluokassaan eikä absoluuttisestikaan ajatellenen ollenkaan kehno. Kaiuttimien vaihdon vaihtoehtona kannattaa ainakin ottaa harkintaan vastaavan luokan cd-soittimen kuuntelu. Siinä ei häviä kuin tuhraantunutta aikaa jos et koe saavasi haluttua parannusta.

ps. Juttu oli mukavaa luettavaa ja vastaavia olis mukava lukea lisää on sitten vertailtavana vaikka parinsadan euron cd-soittimia. Jos ei ole äänellisiä eroja niin käyttömukavuudessa ja logiikassa ainakin on. Mielestäni kaiken ei aina tarvi käsitellä high end laitteita. Tuollaiset jutut palvelevat varmasti niitä jotka ovat ostamassa cd-mankan tilalle ensimmäistä stereosettiään.
 
Oma kokemukseni Marantzin budjettiluokan vahvistimista on ollut kovin positiivinen. Omistin useamman vuotta valmistajan PM-7000 -mallin. Mutta epäilen silti, riittääkö se amphioneille. Jo Argon2:lle valmistaja suosittaa jopa kolme kertaa kaiuttimen hintaista etupäätä, enkä lainkaan epäile tätä. Varsinkin yläpäältään kaiutin on kovin paljastava vahvistimen suhteen, ja väärällä vahvistimella keskialue jää tylsän etäiseksi. Regan Mira3:sta uskaltaisin jo kokeilla Argoneiden (kakkosten, siis) kanssa, mutta mieluiten parittaisin ne hyvän putkietupään kanssa.

Tästä voisimme siis päätellä, että Xenon ei ole mikään vaatimaton kuorma, vaan paljastaa raa-asti etupään heikkoudet. Enkä nyt tarkoita mitään överiksi vedettyä source-firstiä, vaan sitä realismia, että jos musiikki ei CD- tai vinyylisoittimelta lähtiessään rokkaa, ei kaiutin voi - eikä saisikaan - muuttaa sitä enää siitä paremmaksi.
 
kaartovaara sanoi:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitkä kaiuttimet pääsi Kryptonien kanssa lähes samalle viivalle?

Tuossapa tosiaan mielenkiintoinen kysymys. Se, että mikä kuulostaisi samalta, ei varmaan mikään. Monet kuuntelijat ovat heittäneet arvioita Amphionin pöntöistä, mutta onneksi tämä keskustelu ei ole mennyt mollaamiseksi.
Amphion on erittäin tarkka oheislaitteiston ja tilan suhteen. Myönnän, että se on yksi suosikeistani. Krypton vaatii tosiaan vapaan sijoittelun kauaksi rajapinnoista, jolloin se pystyy loihtimaan hyvän kuuntelunautinnon hyvän oheiskaluston kanssa.

Minulla on käytössä Triangle Celius 202 Es kaiuttimet ja olen joskus maininnut niiden olevan köyhän miehen Kryptonit-kauksi tosin jäädään, mutta juuri tuo jjahifin hinnansuhteutusteorian mukaan näitäkin pystyy kuuntelemaan. Tila ja oheiskalusto vaikuttaa todella paljon kokonaissointiin.
 
Pieni käytännön vinkki: on helpompi vaihtaa kaiuttimet kuin etsiä Xenoneille tai Argoneille sopivia oheislaitteita. Itse en saanut Xenoneita koskaan toimimaan meillä haluamallani tavalla, vaikka omistin pöntöt about 2,5 vuotta. Enää ei tarvitse kärvistellä. ;)
 
Knight Rider sanoi:
Pieni käytännön vinkki: on helpompi vaihtaa kaiuttimet kuin etsiä Xenoneille tai Argoneille sopivia oheislaitteita

Ihan rehellinen ohje: älä osta sellaisia vehkeitä, joista et pidä. Mielestäni absolut hölmöintä on ostaa kajarit, joista ei pidä. >:D Mutta jotkut pitävät brittityylisestä tummasta äänimaailmasta, mitä itse en voi sietää (puhaltimet kuulostavat mielestäni täysin tumpuilta...).

Kajareiden erot äänimaailmassa ovat paljon rajummat kuin muilla komponenteilla (perskohtainen mielipide). Itse pidän varsin tarkasta ja erottelevasta äänimaailmasta, oma ihanteeni lähestyy rasittavaa. Haluan ihan aikuisten oikeasti kuulla mitä fonisti tai huilisti sen instrumenttinsa kanssa tekee. Eikä ole ollenkaan vahingoksi, että viulun soinnista voi erottaa sormituksen yms tuoman lisävärin ääneen... Tuolloin erottelukyky, äänikuva ja dynamiikka nousevat rooliin arvaamattomaan.

Monet valmistajat luottavat Xenonin hintaluokassa siihen, että kun vähän pyöristetään ääripäitä, niin kuuntelu on rasittamatonta ja helppoa. Asiakkaat tykkää. Mutta moni akustisen musan detalji häviää mielestäni tuolloin jäljettömiin. Kajareita ostaessani kuuntelin myös Xenonit ja omaan korvaani olivat melko lailla OK, mutta eivät vielä kovin lähellä sitä mitä ajoin takaa. Pidän kyllä suunnittelijan näkemyksestä oikeasta äänimaailmasta, mutta ei yltänyt siihen mitä halusin tavoittaa... Hmm, olohuoneen settiin Xenonit olisivat ihan OK, mutta eivät ykkössettiin.

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Ihan rehellinen ohje: älä osta sellaisia vehkeitä, joista et pidä. Mielestäni absolut hölmöintä on ostaa kajarit, joista ei pidä.

Itse tein aikoinaan sen virheen, niinkuin moni muukin aloitteleva hifisti on varmasti tehnyt, että ostin Xenonit enemmänkin myyntipuheiden ja suositusten perusteella. Kuuntelin niitä toki liikkeessä, mutta laiska kun olen, niin en vaivautunut roudaamaan niitä kotia. Totuus valkeni sitten pikkuhiljaa kun levyhyllyt oli kuunneltu läpi, kaiuttimia pyöritelty ympäri olohuonetta ja oheislaitteita vaihdeltu => diskantti rasittaa korvia, ääni on kireähkö, yläbassot jää vaimeiksi. Noihin en löytänyt lääkkeitä monista kokeiluista ja kovasta yrityksestä huolimatta, joten Xenonit lähti vaihtoon.
 
jjahifi sanoi:
Itse pidän varsin tarkasta ja erottelevasta äänimaailmasta, oma ihanteeni lähestyy rasittavaa. Haluan ihan aikuisten oikeasti kuulla mitä fonisti tai huilisti sen instrumenttinsa kanssa tekee. Eikä ole ollenkaan vahingoksi, että viulun soinnista voi erottaa sormituksen yms tuoman lisävärin ääneen... Tuolloin erottelukyky, äänikuva ja dynamiikka nousevat rooliin arvaamattomaan.

Huomaan, että omassa äänentoistofilosofiassani on aika paljon samankaltaisuutta jjahifin kanssa. Ihanteena olisi, että nuo jjahifin mainitsemat hyveet yhdistyisivät mahdollisimman suureen rasittamattomuuteen. Mieluummin siedän kuitenkin liiallista tarkkuutta kuin tumpeloutta.
 
Back
Ylös