Wimp/Tidal vs Qobuz?

^ mulla on samanmoinen kokemus. Parempi toi Q on, tai ainakin mä tykkään siitä enemmän, wotever. Ja siis myös ceedee -tasoisella tavaralla, juuri kuten sanoit.
 
Pari päivää sitten kuuntelin eppujen cocktail baria ja ihmettelin miten hyvin ja puhtaasti se soi. 😎. Qubuz ja cb laatu.
 
Enpä tainnut väittääkkään kaikkia ylimielisiksi narsisteiksi. Mainitsin suuimman osan olevan aivan normaalia harrastusväkeä. Itse olen hyvinkin epänormaali ihmisenkuvatus. Mutta asiaan takaisin. Onko muitakin kuin minä ollut kuulevinaan että Qobuzilla ääni olisi parempi ihan perus 16/44 asetuksella saatikka 24/96 tai 24/192? Siis vertaan lähinnä Tidaliin tietenkin. Eli Hires on oikea Hires. Minulla on käytössä kaksikin dacia. Nad M51 ja AntiMode Dual Core 2.0 Molemmilla yhdessä sekä erikseen, huonekorjauksella tai ilman kuulee sen paremmuuden. Joillakin näytteillä selvästikkin toisilla taas tasaisempaa. Liitäntä on siis läppäriltä usbilla daciin ja siitä xlr kaiuttimiin.
Olen huomannut tämän selkeästi jo ihan cd-laadulla. Päässä nyt juuri HD800S kytkettynä hdv820:aan ja siitä koaksiaalilla menee audiolabin dackiin joka koneelle äänikorttina. Ennen cd:llä ollut verho on poissa ja sointi on mukavan ilmava. Rumpujen iskut kuuluvat nykyään huomattavasti paremmin kuin ennen ja kitaroissa ollut pieni epämääräisyys on poissa. Mielestäni tämä muutos on tapahtunut kuukauden sisällä todella selkeästi, olisiko joistain kappaleista saatu qobuziin paremmat versiot.
 
Onko Tidalin ja Qobuzin high-res materiaalista (suurin) osa todellisuudessa vain upattua tavaraa 16 bittisestä? Kaikesta vanhasta analogisesta materiaalista tuskin on alkuperäisiä nauhoja tai mastereita edes olemassa ja -80-90 -luvuilla tehtiin kyllä vain 16 bittisiä äänityksiä, jopa vielä 2000-luvun puolellakin. Nyt näitä high-res versioita kuitenkin tuppaa tulemaan kuin sieniä sateella ko.palveluihin.
 
^Olen itse tehnyt empiirisen havainnon, että suoratoiston tarjoamista albumiversioista on vaikea saada selvyyttä kuinka ne on toteutettu. Lisäksi versiot voivat milloin tahansa vaihtua. Tämän epävarmuuden kanssa pitää vaan oppia elämään tai käyttää omia fyysisiä äänitteitä. Omaa Qobuz Studio musiikinkuuntelutapaani tämä ei ole häirinnyt. "Löytäminen" on suurempi ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Olen samassa käsityksessä kuin Ask0.
Iso osa materiaalista on digitoitu aikoja sitten. Sen jälkeen jakeluketjut ovat monimutkaistuneet ja materiaaleja hallinnoivat ihmiset ja organisaatiot ovat vaihtuneet. Tuo pelkästään tekee materiaalin alkuperän selvittämisestä haastavaa..
Lisäys: Fyysisyys ei sekään välttämättä takaa alkuperäistä masteria. Pitäisin tosin riskiä paljon pienempänä.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin Qobuz on mestari siinä asiassa, että samasta albumista on monta versiota. Pisimmän korren vetää Metallica, jonka Black-albumista on useampi versio. Joistain muistakin Metallican albumeista on vähintään 2-3 versiota. Monilla yhtyeillä löytyy sekä 16bit että high-res versio samasta albumista. Aikamoinen sillisalaatti tuo musiikin jakelu alkaa olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin Qobuz on mestari siinä asiassa, että samasta albumista on monta versiota. Pisimmän korren vetää Metallica, jonka Black-albumista on useampi versio. Joistain muistakin Metallican albumeista on vähintään 2-3 versiota. Monilla yhtyeillä löytyy sekä 16bit että high-res versio samasta albumista. Aikamoinen sillisalaatti tuo musiikin jakelu alkaa olemaan.
Yhdestä versiosta voidaan downsamplata vaikka vauhdissa heikompaa kamaa ehkä helpostikin.
Tärkeintä lienee että HiRessejä on ylipäänsä tarjolla....

T: Vesku
 
Yhdestä versiosta voidaan downsamplata vaikka vauhdissa heikompaa kamaa ehkä helpostikin.
Joo. Mutta jos aattelee nyt vaikkapa Metallican Black albumia joka on julkaistu 1991, niin onkohan se äänitetty alkujaan analogisesti vaiko digitaalisesti? Tuolloin ei digitaaliset äänitykset olleet mitään 24 bittisiä. Miten nykyään voi taikoa tuollaisesti 90-luvun digitaalisesta masterista muutoin 24 bittisen kuin vain uppaamalla sen.
 
  • Tykkää
Reaktiot: J1
Qobuzin käyttäjänä olen huomannut että kun itselle tutusta albumista tulee palveluun uusi versio, lähes poikkeuksesta äänenlaatu paranee. Koskaan en ole huomannut että äänenlaatu olisi uuden version myötä huonontunut. Qobuzin ainoa kilpailuetu on parempi äänenlaatu tai ainakin pyrkimys paremmuuteen. Valtaosa Qobuzin asiakkaista on hifistejä tai vähintäänkin vakavasti musiikkiin suhtautuvia. Oletan että tästä johtuen Qobuzissa uusi versio albumista soi lähes poikkeuksetta aiempaa laadukkaammin. Yhtiö siis määrätietoisesti vahvistaa kilpailuetuaan, ei sen kummempaa.

Useat eri versiot albumeista ovat kyllä riesa.
 
Qobuzin käyttäjänä olen huomannut että kun itselle tutusta albumista tulee palveluun uusi versio, lähes poikkeuksesta äänenlaatu paranee.
Tämä on muuten monen artistin kohdalla totta. Kannattaa ainakin ehdottomasti aina kokeilla kaikista levyistä uusimpia versioita, oli se sitten hires tai ei. Uudetkin julkaisut on nykyään monesti erittäinkin hyviä Qobuzissa.
 
Yhdestä versiosta voidaan downsamplata vaikka vauhdissa heikompaa kamaa ehkä helpostikin.
Tärkeintä lienee että HiRessejä on ylipäänsä tarjolla....

T: Vesku
Downsamplaus aidosta hiresistä 44k tasoon vaatii taajuusrajoituksen tekemisen signaalille ja siihen ei kyllä mikään palvelu ryhdy.
Jos hires olisi tuotettu 44k soveltuvalla kaistanrajoituksella voitaisiin vain jättää näytteitä pois, mutta silti striimi muistisisällöstä on aina helpompaa kuin datan muokkaus.
 
Downsamplaus aidosta hiresistä 44k tasoon vaatii taajuusrajoituksen tekemisen signaalille ja siihen ei kyllä mikään palvelu ryhdy.
Miten studiot sitten tekee cd-levyn? Sen tiedän, että lähes poikkeuksetta äänityksessä ääniraidat on 24 bittisiä. Ei nuo varmaan palvelun tekemiä olekaan, vaan studiosta palvelu tilaa haluamansa laadun. Sitä on sitten vaikea sano, että tehdäänkö jollekin palvelulle ihan oma masteri.
 
Miten studiot sitten tekee cd-levyn? Sen tiedän, että lähes poikkeuksetta äänityksessä ääniraidat on 24 bittisiä. Ei nuo varmaan palvelun tekemiä olekaan, vaan studiosta palvelu tilaa haluamansa laadun. Sitä on sitten vaikea sano, että tehdäänkö jollekin palvelulle ihan oma masteri.
Siis siitä hiresistä digitaalisesti rajoitetaan taajuus jolloinka se ikää kuin koostuu alemmantaajuisista aikaeron omaavista näytteistä, joista voi valita.
Tuon tekee digitaalinen signaaliprosessori DSP, joten tuossakin täytynee lopputuloksissa olla eroja, eli eri laitteilla tehdyt eivät ole bittitarkkoja keskenään.
Olisikin hieno kun joku kokeilisi, kuinka paljon eroavat ääneltään 88,2kHz:n signaalin "osat".
 
^juuuh

Sitä siis tuossa tarkoitin, että ainakin uudet masterit on studioissa vähintään 24/48, joten cd:tä varten se pitää lopulta downgradeta 16/44. Todennäköisesti nämä toistopalveluissa olevat hiressit on suora studion mixaussoftasta tulostettu master.
 
ei oo kaikissa tuo mahdollisuus ja tossa levyllä ei tapahtunut mitään tosta
Olisko käytännössä semmoinen, että jos levyllä on säveltäjä, niin hakee muita saman säveltäjän tekeleitä. Ei ainakaan minun järkeen muu tule mieleen.
 
Back
Ylös