Voittaako mikään bassoelementin neliötuumia?

Denali

Hifiharrastaja
Liittynyt
9.5.2009
Viestejä
13 044
Kaupunki
Salo
Viimeaikoina on tullut sellainen olo, että sen kuulee, jos basso on toteutettu usealla pienemmällä elementillä yhden suuremman sijasta. En ole laskenut vastaako kartiopinta-ala näissä tapauksissa toisiaan, mutta silti epäilys kalvaa... Minusta siis yksi iso elementti tuntuu paremmalta kuin monta pientä. Mieleen tulee ainakin Aureliat, Dali Megaline ja Acapella Fidelio II, jotka eivät minusta potkineet aidontuntuisesti. Daleista lähti kyllä ääntä riittävästi (118dB), mutta potku jäi vielä vajaaksi. Raja tuntuu kulkevan jossain 10":n kohdalla. 804Di:n potkusta en ole vielä varma (liian vähän kuuntelukokemusta), mutta 802Di kyllä jo potkii niin kuin pitääkin. Perinteisesti suomalaisessa lehdistössä 100Hz:n (tai alemman taajuuden) kumpua on pidetty virheenä, mutta onko asia sittenkään niin?
Mitä mieltä muut ovat?
 
Riippuu varmaan tilasta ja äänenpaineesta. Itsellä äänenpaineet on aika matalat, joten en saa subbarikokoluokan bassoelementistä kaipaamaani napakkuutta. Aivan turha on mun edes unelmoida >100db äänenpaineista. Tosin en kyllä pidä live-konserteistakaan missä tarvitaan kuulosuojaimet, ettei osa kuuloa jää keikalle. Oisko se sitten useamman pienemmän elementtin suuntaavuus mikä tekee ääneen sopivasti potkun tunnetta. Eihän se varmaan ole luonnollista, mutta mikä sitten enää on >118db äänenpaineilla kuin afrikkalainen jalkapalloyleisö, sinivalas tai ukkonen.
 
Oikeastaan se menee niin että "ei kuutiotuumien voittanutta". Elementin bassontuottokyvyn näes ilmaisee parhaiten (kartiopinta-ala) x (lineaarinen liikepoikkeama). Eli iskutilavuus. Matalat taajuudet lujaa soitettuna vaativat aivan hirveitä tilavuusvirtoja (iskutilavuus kertaa taajuus). Oktaavin pudotus taajuudessa samalla voimakkuudella edellyttää nelinkertaista tilavuusvirtaa, samoin äänenpaineen kaksinkertaistaminen samalla taajuudella. Jos siis vekotin tuottaa 100 dB SLP 40 Hz taajuudella, ja halutaan soittaa 20 hZ 110 dB SPL äänenpaineella, pitää tilavuusvirta kertoa kuudellatoista eli 4x4. Tästä syystä pienikin alarajataajuuden lasku ja/tai äänenpainevaatimusten kasvu tarkoittaa subbarin koon kaksinkertaistamista.

Epäilisin tuon sinun huomiosi johtuvan siitä, että läjä pieniä elementtejä, vaikka kartiopinta-alaltaan sama kuin yksi iso, ei saa aikaan samaa tilavuusvirtaa, koska elementtien lineaari liikepoikeama on liian pieni. Pieni elementti: pienet ripustukset.
 
^^Minä pystyn kotona >100dB äänenpaineisiin, mutten häiritsemättä naapureita. En kuitenkaan tarkoita noin kovia äänenpaineita. Jo mittarin mukaan 85-90dB (dBC, 125ms painotettu max) riittää fiilistelypotkuun, jos systeemi sitä tarjoaa.
 
Kyllä elementeillä pitää olla pinta-alaa paljon, ja sen lisäksi ne pitää olla suunnattu päin näköä jos haluaa isoa, dynaamista ja realistista ääntä. Innobassot ei siihen pysty, vaikka kaikennäköisillä 100 Hz kuhmuilla yritetään hifistelijöitä hämätä. 8)
 
Padme sanoi:
Epäilisin tuon sinun huomiosi johtuvan siitä, että läjä pieniä elementtejä, vaikka kartiopinta-alaltaan sama kuin yksi iso, ei saa aikaan samaa tilavuusvirtaa, koska elementtien lineaari liikepoikeama on liian pieni. Pieni elementti: pienet ripustukset.
Tuo on myös totta, mutta esim. Dali Megaline:n tilavuusvirran luulisi päihittävän esim. B&W801D:n, mutta muistikuva 801D:istä on kyllä potkivampi. Tämä on tietenkin myös vahvistinkysymys, mutta järeissä Classeissa (B&W) ja EC:n Nemoissa (Dali) pitäisi kummassakin riittää vääntöä. Oikeastaan haenkin teidän mielipidettä siitä, vastaako sama kokonaisiskutilavuus yhdellä ja monella elementillä toteutettuna kuulohavaintonne mukaan toisiaan.
 
Vaikeaa eli mahdotonta on sanoa mistä kaikesta äänen ero voisi johtua: kotelotyypistä, virityksestä, sijoituksesta, elementtien koosta & määrästä, niitten liikevarasta, vahvistimesta jne jne. Pitäisi pömpelit kuunnella vierekkäin ja mielellään vielä mitata... Isompi tavallisesti parempi...
 
Joo, myönnetään. Mukana on monta muuttujaa, joita on vaikea saada vertailukelpoisiksi. Olen joutunut romuttamaan myös dipolibasso vastaan kotelobasso käsitystä, vaikka niiden erolle on olemassa fysikaalinenkin selitys.
 
moi
omissa töttöröissä jako 760hz per pönttö 2x15 tuuman elementtejä epäilisin että sillä on slämmin kanssa jotain tekemistä, 8)
ter,reiska
 
kre sanoi:
Kyllä elementeillä pitää olla pinta-alaa paljon, ja sen lisäksi ne pitää olla suunnattu päin näköä jos haluaa isoa, dynaamista ja realistista ääntä. Innobassot ei siihen pysty, vaikka kaikennäköisillä 100 Hz kuhmuilla yritetään hifistelijöitä hämätä. 8)

Kyllä se ääni voi kuulostaa isolta jo ennenkuin rintakehä pomppii mukana ja äänenpaine >100db. Mutta kyllähän se kunnolla alhaalta kouraiseva ääni on myös hienoa, sopivalla äänenpaineella. Omassa talossa noilla äänenpaineilla pääsee yhtiökokouksessa käsittelylistalle :(. Ei täällä saa nousta muut paineet kuin verenpaine.
 
ikis60 sanoi:
moi
omissa töttöröissä jako 760hz per pönttö 2x15 tuuman elementtejä epäilisin että sillä on slämmin kanssa jotain tekemistä, 8)
ter,reiska

Olen nykyisin samaa mieltä (niin ne mielipiteet muuttuvat). Eivätköhän omatkin kaiuttimeni tule jatkossa sisältämään aina reilun kokoisen bassoelementin. Soundi on erilainen, uskottavampi, kuin useita pienempiä elementtejä sisältävissä kaiuttimissa.
 
Padme sanoi:
Oikeastaan se menee niin että "ei kuutiotuumien voittanutta". Elementin bassontuottokyvyn näes ilmaisee parhaiten (kartiopinta-ala) x (lineaarinen liikepoikkeama). Eli iskutilavuus. Matalat taajuudet lujaa soitettuna vaativat aivan hirveitä tilavuusvirtoja (iskutilavuus kertaa taajuus). Oktaavin pudotus taajuudessa samalla voimakkuudella edellyttää nelinkertaista tilavuusvirtaa, samoin äänenpaineen kaksinkertaistaminen samalla taajuudella. Jos siis vekotin tuottaa 100 dB SLP 40 Hz taajuudella, ja halutaan soittaa 20 hZ 110 dB SPL äänenpaineella, pitää tilavuusvirta kertoa kuudellatoista eli 4x4. Tästä syystä pienikin alarajataajuuden lasku ja/tai äänenpainevaatimusten kasvu tarkoittaa subbarin koon kaksinkertaistamista.

Epäilisin tuon sinun huomiosi johtuvan siitä, että läjä pieniä elementtejä, vaikka kartiopinta-alaltaan sama kuin yksi iso, ei saa aikaan samaa tilavuusvirtaa, koska elementtien lineaari liikepoikeama on liian pieni. Pieni elementti: pienet ripustukset.

Mitenkäs luulisit? Ilmaa poikkeutetaan saman verran (samat kuutiotuumat), 1 mm:n liikepoikkeamalla tai 10 mm:n liikepoikkeamalla (vastaavasti pienempi kartio). Kumpi tapahtuu reaaliaikaisemmin, kummassa on suurempi mahdollisuus epälineaarisiin poikkeamiin, kumpi ihan oikeasti kuulostaa paremmalta, kummasta lähtee slammi?

t. nimimerkki 2 X 16":n bassokaiuttimet vahvoilla sähkömagneeteilla varustettuina. >:D :D
 
denali sanoi:
Kas vaan. Juuri samasta puhuttiin ja kattavasti. Kiitos tiedosta.

Ko. keskustelussa ei valitettavasti tullut selvyyttä tekeekö pienempi kartio leveässä etulevyssä samalla tavalla slämmiä kuin iso kartio. Voiko siis "lahnalla" päästä samaan lopputulokseen, jos äänenpaineet pysyvät maltillisina?
 
TapsaS sanoi:
Mitenkäs luulisit? Ilmaa poikkeutetaan saman verran (samat kuutiotuumat), 1 mm:n liikepoikkeamalla tai 10 mm:n liikepoikkeamalla (vastaavasti pienempi kartio). Kumpi tapahtuu reaaliaikaisemmin, kummassa on suurempi mahdollisuus epälineaarisiin poikkeamiin, kumpi ihan oikeasti kuulostaa paremmalta, kummasta lähtee slammi?

t. nimimerkki 2 X 16":n bassokaiuttimet vahvoilla sähkömagneeteilla varustettuina. >:D :D

Turha kysymys, pienemmällä liikepoikkeamalla eli isolla kartiolla on särön ja epälienaarisuuksien mahdollisuus tietenkin pienempi. Käytännön syistä, lue: hinta ja koko, tavallisesti kuitenkin käytetään hieman pienempiä pitkäiskuisia elementtejä. Tämä ei varmaankaan ole mikään uutinen. Jos maailma olisi ideaalinen paikka, meillä kaikilla olisi 100m2 kuuntelustudio ja siinä vänalipohjaan rakennettu 5 kpl 4x18" pitäiskuelementeillä varustettuja umpikotelosubbareita.
 
Mielestäni pienemmilläkin elementeillä päästään hyvään lopputulokseen mut parhaat basso soundit olen kuullut alkaen 12 tuumaa :)
 
Jyrki_H sanoi:
Ko. keskustelussa ei valitettavasti tullut selvyyttä tekeekö pienempi kartio leveässä etulevyssä samalla tavalla slämmiä kuin iso kartio. Voiko siis "lahnalla" päästä samaan lopputulokseen, jos äänenpaineet pysyvät maltillisina?

Eiköhän tuossa on kyse akustisen sovituksen parantamisesta ja osittain viiveellisen äänen vähentämisestä elementin säteilykulmaa pienentämällä. Eli lahna ja muut IB-toteutukset kompensoivat isommman kartion puutetta, ja etutorvi pissii noiden kummankin päälle. Monielementtiset ovat yleensä kapeassa kotelossa, joten ne eivät hyödy kokonaispinta-alasta samassa suhteessa kuin isommat elementit, jotka on pakko laittaa laajempaan koteloon. Vuotavat ja avoimet eivät pärjää tässä lajissa ellei pintaa ole todella paljon. Avoimet pitää myös sijoitella niin että heijastunut taka-aalto edes ylläpitäisi elementin potkua.
 
Back
Ylös