Visiitti nim. Msar:in luona ennen joulua.

Mitro

Kaupallinen toimija
Hifiharrastaja
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
1 385
Kaupunki
Nokia
Muutama päivä ennen jouluun laskeutumista tuli piipahdettua
kävelymatkan päässä kotoani asustavan palstalla msar -nimimerkillä asiaa
hienosti muotoilevalla herrasmiehellä kuulolla ja olisi ollut kivasti
maistitarjontaakin mutta kynsin hampain sain pärjättyä ns. ”yksillä”. :)

Asiaan; itse kun en ole koskaan ollut kotimaisen suurimman kaiutinvalmistajan
ylimpiä ystäviä, katson aiheelliseksi mainita että nyt olen kuullut yhden parhaista
musiikinkuuntelukattauksista kautta oman hifihistorian, ja ”hieman harmiksenikin”
tämä on todella toteutettu Genelec 1238-kaiuttimin.
Ottaisin lopputuloksen johon msar on suurella työllä päässyt, omakseni ilolla.
Ihan kaikki mitä isäntä laittoi soimaan, oli veretseisauttavan realistista, tarkkaa, livemäistä,
instrumenttien harmoniarakenteita myöten ”aidon asian” kuuloista.

Mutta, onneksi isäntä myös paljasti, että oli täysin omien korviensa sekä musiikkitajunsa kanssa
tämän takana. Ts. teki suoran vertailudemon GLM-automatiikan ”loihtiman” lopputuloksen ja omin korvin
säädetyn kanssa. Suosittelisin tämän perusteella msarille toiminimen perustamista, nimittäin
ihmiset eivät todellakaan tiedä mikä noilla monitoreilla on mahdollista.
En ikinä hankkisi itselleni sitä ”talon sointia”, jonka automatiikka luo, mutta msarin soinnin kyllä.

Jos pääsette, suosittelen paikalle hakeutumista erittäin lämpimästi. Itse meinaan mennä lyömäsoitintaiteilija-poikani
kanssa sinne omien levyjemme kanssa jo lähiaikoina uudelleen pidemmän kaavan mukaan. :)
 
Heh..
:)

Hieno lukea tällaista selontekoa Mitrolta. Uskon joka sanaan. Noin se tietämys etenee.
 
Hieno ja elekäs raportti Mitrolta.

Minä olen vahvasti samaa mieltä, että Genelecin SAM-settien osaajalle olisi kysyntää. Samalla tietengin pitäisi tarjota akustointipalvelua ohessa. Aika moni Genelecin tuotteiden jälleenmyyjä tarjoaakin palvelua SAM-kaiuttimien säätämiseen, mutta rohkenen epäillä, että resurssien puitteissa ei ihan parasta pystytä tarjoamaan. En sitten tiedä onko kokopäiväiseksi hommasi asti, mutta sivutoimisena harrastuksen lisänäkin mainio ajatus.
 
Muutama päivä ennen jouluun laskeutumista tuli piipahdettua
kävelymatkan päässä kotoani asustavan palstalla msar -nimimerkillä asiaa
hienosti muotoilevalla herrasmiehellä kuulolla ja olisi ollut kivasti
maistitarjontaakin mutta kynsin hampain sain pärjättyä ns. ”yksillä”. :)

Asiaan; itse kun en ole koskaan ollut kotimaisen suurimman kaiutinvalmistajan
ylimpiä ystäviä, katson aiheelliseksi mainita että nyt olen kuullut yhden parhaista
musiikinkuuntelukattauksista kautta oman hifihistorian, ja ”hieman harmiksenikin”
tämä on todella toteutettu Genelec 1238-kaiuttimin.
Ottaisin lopputuloksen johon msar on suurella työllä päässyt, omakseni ilolla.
Ihan kaikki mitä isäntä laittoi soimaan, oli veretseisauttavan realistista, tarkkaa, livemäistä,
instrumenttien harmoniarakenteita myöten ”aidon asian” kuuloista.

Mutta, onneksi isäntä myös paljasti, että oli täysin omien korviensa sekä musiikkitajunsa kanssa
tämän takana. Ts. teki suoran vertailudemon GLM-automatiikan ”loihtiman” lopputuloksen ja omin korvin
säädetyn kanssa. Suosittelisin tämän perusteella msarille toiminimen perustamista, nimittäin
ihmiset eivät todellakaan tiedä mikä noilla monitoreilla on mahdollista.
En ikinä hankkisi itselleni sitä ”talon sointia”, jonka automatiikka luo, mutta msarin soinnin kyllä.

Jos pääsette, suosittelen paikalle hakeutumista erittäin lämpimästi. Itse meinaan mennä lyömäsoitintaiteilija-poikani
kanssa sinne omien levyjemme kanssa jo lähiaikoina uudelleen pidemmän kaavan mukaan. :)

Kiitos Mitro vierailusta ja tervetuloa uudelleen pitkällä kaavalla pojan kera! Juu, ei riitä ihan tuo GLM säätökään, tarvitsee hyvän akustiikan ja laitteiden, kaapeleiden sekä sähköistyksen hyvän yhteensovittamisen. Lisäksi pitkää pinnaa ja paljon, korostan paljon kuuntelemista sekä testaamista. Oikotietä ei ole. Sinänsä hienoa bonusta, että viime viikkojen säädöt ja pienet tviikit lähinnä sähköpuolella ovat nyt tarjottavassa soundissa myös omien korvien lisäksi muillakin korvapareilla saaneet hyvää vastaanottoa. Nykyistä kattaukselle en tee kyllä hetkeen yhtikäs mitään, sen verran tukevasti soundi on omien referenssien mukainen. Tämän talon parasta soundia makuuni koskaan, kyllä sen näin sanon aivan rehellisesti. :)
 
Hieno avaus Mitrolta. Respect kun taitaa msar setti olla kilpailijoiden tuotteita kokonaisuudessaan.

Ei liene suuri rikos jos laitan tähän alle Denalin postauksen huoneesta. Akustoinnin merkitystä kun ei voi aliarvioida tässäkään.

” Sitten pääsimme ihmettelemään kuunteluhuonetta. Isäntä mainosti etukäteen, että akustoinnin vaikutukset aistii välittömästi sivuhuoneesta sisään astuessaan - totta. Monenlaisissa yksityiskohdissa riitti tarkkailtavaa koko illaksi. Minusta huone, ja erityisesti akustointi, oli esteettisesti toteutettu. Kun jossain vaiheessa poistuin huoneesta ja satuin miettimään oliko siellä yhtään ikkuna, niin en muistanut. Tila oli valoisa, mutta verhot sulautuivat ympäristöönsä, eikä niihin kiinnittänyt huomiota. Akustointi oli näkyvää, mutta tyylikästä, eikä silti teknisesti kuitenkaan liioiteltua. Jälkikaiullekin oli annettu mahdollisuutensa. Huone oli varsin pieni, hiukan yli 15m2, pituutta hiukan enemmän kuin leveyttä. Pääkuuntelupaikka oli seinä edustalla. Kuohkea selkänoja ulottui pään taakse ja sen yläpuolella oli vielä paksu akustointilevy. Katossa oli kolme arviolta 140x140cm kokoisia rimadiffuusoria, joiden takana oli 10cm villaa akustointikankaaseen käärittynä ja ylimpänä 5cm ilmarako. Asentaminen oli kuulemma ollut haastavaa, koska monta juttua oli pitänyt kohdistaa tarkasti. Kaikissa neljässä nurkassa oli tyylillisesti kattodiffuusorien kanssa täydellisesti yhteen sopivaa nurkka-ansaa. Ne ulottuivat lattiasta kattoon. Sivuensiheijastumien kohdalla oli myös 5cm paksut akustointilevyt. Huoneen runko villoituksineen oli myös tehty harkiten. Tilassa oli vain tarpeelliset tavarat ja nekin seinien vieressä, jolloin tuuhealla matolla peitetty keskilattia oli mukavasti vapaana. Pienestä koosta ja isoista esineistä huolimatta huoneessa oli väljää.
Genelecin 1238:t jalustoineen olisivat helposti hyvin hallitseva näky, mutta nyt ne oli sijoiteltu etunurkkiin bassoansojen eteen. Ratkaisu näytti, ja myöhemmän perusteella myös kuulosti, toimivalta. Massiivipuusta itse tehty laiteteline tosi paksuine kulmatolppineen sopi hyvin kokonaisuuteen. Levysoitin kerroksellisine kivilevyineen vei huomion jopa kaiuttimilta. Siihen oli selvästi panostettu. Katselin kivilevyjä, joita oli päällä ja alla ja kaikkialla niiden välissä. Isäntä kehotti nauramaan ihan vapaasti. Sen verran 10 vuotta palstalla vietetty aika on muovannut minua, että jäin vain uteliaana odottelemaan niihin liittyviä harrastustarinoita. Joka ikinen oli kuuntelemalla hyväksytty paikalleen.”
 
Nimimerkillä MPS (lainausmerkkien sisällä kirjoitus aiheesta) ja Mitrolla on selkeästi samansuuntainen kuulokokemus, siksi lainasin sen nyt tähän. Heidän kanssa myös keskusteluissa ilmeni korvamme analysoivan hyvin samankaltaisia asioita, heillä voi olla jopa paremmat kuulovälineet kun itselläni. Pidän kumpaakin herrasmiestä todella analyyttisinä kokeneina kuuntelijoina.

”Ensinnäkin kiitokset isännälle kuuntelumahdollisuudesta.
Jos settiä pitäisi kuvailla yhdellä sanalla niin se olisi tasapainoinen. Jotenkin se (sanana) kuulostaa liian vaatimattomalta vaikkakin pitää sisällään poikkeuksellisen yhtenäisen ja taajuudesta tai äänenpaineesta riippumattoman toiston. Kokonaisuus on erittäin hiottu ja tarkkakorvaisen sekä analyytisyyteen kykenevän omistajansa pitkäaikaisen ja -jänteisen kehitystyön tulos. En usko koskaan aiemmin kuulleeni vastaavaa toistoa jossa mikään ominaisuus tai osatekijä ei nouse muiden yli tai jää muiden suhteen vajaaksi, ehkä ollaan lähellä sitä mitä neutraali oikeasti tarkoittaa. Oli miten oli, niin laitteisto on äänitteiden suhteen läpinäkyvä ja poikkeuksellisen yleispätevä. Äänenpaineet kävivät ajoittain 105dB luokassa mutta ainoa asia mikä äänessä muutui oli voimakkuus. Osansa tässä on myös huoneakustiikalla, se on 200ms tasaisella vaimenemisajallaan niin lähellä optimaalista etten vastaavaa ole tavannut muualla. Genelec toisinaan jakaa mielipiteitä ja voi olla että BBC-dipin ja muiden tarkoituksellisien äänensävymuutosten puuttuessa kuuntelutila ominaisuuksineen tulee kriittiseksi tekijäksi. Sopivalla äänitteellä basson isku (keskialueella?) oli jotain ennenkokematonta samoin alapää seurattavuus parasta a-luokkaa. Ehkä joku kutsuisi tätä oikea-aikaisuudeksi.
Vinyyliä kuunneltiin Transrotor/Ortofon yhdistelmällä joka noudatteli poikkeuksellisen hyvin kokonaisuuden mukaista tasapainoisuutta ja tuottikin mielestäni sinänsä huippulaadukkaan McIntosh pyörittimen syöttämää digisignaalia säväyttävämmän äänen. Oli sitten kyseessä eri tai sama masterointi niin kaikilla näytteillä vinyyli vei pidemmän korren.
Tässä on yksi niistä seteistä mitkä kannattaa ehdottomasti käydä itse kuulemassa, saattaapa siinä muutama ennakkoluulokin karsiutua mikäli vaan pitää korvat ja mielen avoimina.”
 
Genelecin pilvipalvelun tarjoaman sekä oma korjauskäppyrä allekkain ihmeteltäväksi? :) Kieltämättä omin korvin jämähtää joskus tiettyyn tuttuun kaavaan. GLM:ssä on se hyvä puoli, että eri näkemyksiä soundista voi räätälöidä talteen. Olisi ihan mielenkiintoista, jos ryhmä kokeneita kuuntelijoita kävisi säätämässä kukin oman näkemyksensä.
 
^Eikös msar ole useasti todennut, ettei jaa korjauskäppyröitään tänne. Jos jossain vaiheessa pääsen kuuntelemaan setin, niin ehkä myös säädöt on nähtävissä. Asia kyllä kiinnostaa minuakin, mutta ymmärrän, ettei tietoja haluta jaella tänne ruodittavaksi.

Mitä Mitron kommentointiin tulee, niin käytetyn setin lisäksi erittäin suuri merkitys on akustoinnilla. Omaan kokemukseen peilaten etenkään nämä isot Genelecit eivät toimi erityisen hyvin ilman raskasta akustointia. Toisaalta moni muu kaiutin toimii hyvin jo kevyellä akustoinnilla. Suurin osa kaiuttimista hyötyy akustoinnista (tosin jotkut on viritetty toimimaan akustoimattomassa huoneessa ja vaste saattaa mennä huonommaksi kun huoneheijastuksia vähennetään reilusti). Voisin kärjistää, että Genelecit vaativat erittäin hyvän akustoinnin (tai lähikuuntelun) ja ilman sitä moni muu vaihtoehto on paljon parempi.
 
^
Juu, niitä on kyllä aivan turha tänne jakaa. Kaiuttimet & huone on aina pari, ei muissa olosuhteissa täällä tehdyillä säädöillä ole mitään virkaa. Korvahan sen kertoo, onko onnistuttu..., :)
Hieman vivahdetta tuon tähän, kyllä käytännössä kaikki kaiuttimet hyötyvät niille speksatusta akustoinnista, jos tosissaan aletaan säätämään ja mittaamaan. ;) Mutta joo, ei esim. 1238A soundi ainakaan itselleni akustoimattomassa tilassa kelpaa. Vähän olen ronkeli myös muualla, väärin kuultu, jos vieraissa ollaan..., :D
 
Jyrki puhuu jaskaa nyt.

genelec huonetta ei tarvitse enenpää akustoida kuin sen että käsiä läimäyttäen olohuoneessa yhteen saadaan pahin kaiku pois. huonekaluilla tuo ratkaistaan ongelmat ja niiden järkisijoittelulla.

Glm softa kun on työkone jolla muutetaan eri asetelmia äänessä, mutta jos ei ole siitä mitään kokemuksia itse henk koht, niin suun voi laittaa tukkoon ja rullalle ja taskuunsa.
Akustiikka toki parantaa, mutta huonekaluilla sen saa varsin vaikuttavaksi ilman kalliita erillisiä akustiikka levyjen ostoa. Järkeä nyt saa käyttää jos järkeä päähän on kasvanut.
 
Viimeksi muokattu:
genelec huonetta ei tarvitse enenpää akustoida kuin sen että käsiä läimäyttäen olohuoneessa yhteen saadaan pahin kaiku pois. huonekaluilla tuo ratkaistaan ongelmat ja niiden järkisijoittelulla.

Genelec-juliste seinälle ja se on siinä?
 
Jyrki puhuu jaskaa nyt.

genelec huonetta ei tarvitse enenpää akustoida kuin sen että käsiä läimäyttäen olohuoneessa yhteen saadaan pahin kaiku pois. huonekaluilla tuo ratkaistaan ongelmat ja niiden järkisijoittelulla.

Glm softa kun on työkone jolla muutetaan eri asetelmia äänessä, mutta jos ei ole siitä mitään kokemuksia itse henk koht, niin suun voi laittaa tukkoon ja rullalle ja taskuunsa.
Akustiikka toki parantaa, mutta huonekaluilla sen saa varsin vaikuttavaksi ilman kalliita erillisiä akustiikka levyjen ostoa. Järkeä nyt käyttää jos järkeä päähän on kasvanut.

Minulla on käynyt molemmat 1038 ja 1238 kotona kokeiltavana, enkä kelpuuttaisi kumpaakaan nykyiseen huoneeseen. Ja minulla on akustointia suhteellisen runsaasti. Sen verran hyvältä taas 1038 kuulosti Iisalmessa tuotekehityksen raskaasti akustoidussa kuunteluhuoneessa, että kokemus intoutti kirjoittamaan akustointioppaan, enkä myöskään epäile etteikö msarilla tai eräässä Parkanon tuvassa soisi erinomaisesti, kun huone on laitettu viimeisen päälle. Ehkä et vaan itse ole kuullut parempaa arpoessasi filtteriparametreja kaikukammiossasi, että vähempikin kelpaa.
 
Kyllä tähän harrastukseen saa uppoamaan vaikka satatonnia riihikuivaa rahaa seiniin ja kattoon ja lattioihin, ja totta kai akustiset elementit parantaa kaikkien kaiuttimien yleislaatutasoa myös geneleccien. Se että annetaan mielikuva että isot master sarjan kovaääniset ei voisi soida riittävän hyvin perushuoneessa perus ihmisille on hiukan yli ampuvaa.

Ne toimii ihan mielettömän hienosti jo varsin vaatimattomallakin huone täytteillä.

Eihän kukaan tavisihminen uskalla ostaa isoja genejä koskaan, jos ensimmäisenä määritellään tällä foorumilla syyt että akustiikkalevyjä on myös ostettava esim. 10 000e eurolla kattoon sekä joka seinälle. Menee ihan hulluksi ja naurettavaksi tää harrastus. Ei tässä ensimmäisenä studioita olla rakentelemassa kotikäyttäjille. Toki kun jos rahaa on riittävästi ylimääräistä, voi täydentää alustiikka levyillä jälki kaikua.

Paksuu mattooa olohuoneessa, kirjahyllyä ja kohtuu isokokoista sohvakalustolla jo saa vakuuttavaa näyttöä irti jo.
 
On maailmassa muitakin kaiuttimia kuin Genelec ja Mitro voi tarvittaessa sellaisia suositella "tavisihmisille", jos halutaan paras lopputulos.
 
Arvoisa Jyrki_H kyllä paljon on hyviä kovaäänisiä markkinoilla, mutta ei riittävän tasokkaita genelecciin vertailtaessa kykyihin ja laatuun isommalla otannalla eri äänilähteitä tarkastaen. Markkinajohtaja pitäisi jotain jo kertoa miten hommat hoidetaan oikein.

Sä et hallitse nyt laajoja suhdemittoja, valitettavasti. Mutta toki olen samaamieltä että hyvin hyvin paljon on hyviä kaiuttimia joilla voi tulla monikin ihminen tarpeensa tyydytettyä rajatuin musiikki tyylein, tosin astianmausta saa sitten lopullista makua kun aika kertoo eri viat/ epätoivotut piirteet, ja sitä makua on monessa merkissä valitettavan hyvin hyvin paljon tarjolla.

Eikö muuten ole erikoista ihmispersoonissa kautta joka ainoan mantereen telluksellamme, se että jos oikeasti tahdottaisiin ottaa laatu asioista selvää, niin yhdelläkään super high end messulla maapallon kamaralla ei samaa kotelotilavuutta ja vahvistin tehoja vastaavia stereosettejä ole rinnakkain geneleccien kanssa samassa tilassa koskaan.

Tämänlainen testi osuus kertoo jo pelosta, tai täydellisestä vihasta studiokovaäänisiä kohtaan. Tai täysin tietämättömyydestä että on olemassa myös studio tuotteita joilla olisi potentiaalia näyttää kykyjä.

Minä tiedän miksi näin on sillonjoutuisi myyjät aika hyper hikisiin kohtaamisiin kun yleisö saisi kertoa kylmää raskauttavaa todistustaakkaa mikä heidän tuotteissa oikein on vialla tai jotenkin nurinpäin tai väärin.


Realismi on niin kyllmää kyytiä yleensäkin, että moni ei kestä raakaa mutta aitoa totuutta. Mutta toki tietenkin moni kallis setti kuullostaa ihan hyvältä nykyään jos sille haluaa tukensa antavan. Tykkään itsekin monesta kalliista hifi systeemistä, mutta ei niitä kovin kauaa aikaa pysty kuuntelee kun vikoja alkaa esiintyä äänen jäljittelyssä ja luonnollisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiltti Behrelec31, etkö ole itse koskaan tullut ajatelleeksi, että sinulla on setissäsi jotain pahasti pielessä, kun se kaipaa jatkuvaa säätämistä?
 
Mnn.. Ei . kaverit sanoo monesti että toi on hurjan hyvä jo pleeesss.. jätä tohon.

Kyllä mulla kaikki oleellinen läppärin muistissa on. Mutta minulla on halu ja tahto rikkoa glm:n rajapintoja testata eri kylläisyys kuormia tavalla joka itselleni tekee hyvää. Toki paljon kuuntelen musiikkia jota itselläni on hyvin paljon. Minä tosin rakastan kun voi etsiä uusia viidakoita, aavikoita ja vesistöjä, tää on vain minun halujani täyttävää tarvetta, eikä todellakaan sovi kaikille. Tämä glm muokkaus on harrastus intoa jossa löytää suuria salaisuuksia kun pikkasen kutitellaan sieltä ja täältä. Onneksi glm softan tulokset pysyy puhtaana koko ajan vaikka mitä tekee.
 
Back
Ylös