Vinyylisoittimen rakentelusta, yleistä

alspe

Käyttäjä
Liittynyt
13.3.2007
Viestejä
15 027
Kaupunki
Tampere
Mitä hyötyä ylipäätään voi olla vinyylisoittimen rakenteessa siitä, että moottori, päälaakeri ja äänivarsi on samassa plintissä? Eihän sen pitäisi olla niin vaikea rakentaa kolmeksi eri osaksi oikeille etäisyyksille?
 
Hinhavetoisissahan moottori on pääsääntöisesti irti levyn pyörittimestä.
Varsi ja päälaakeri kannattanee ankkuroida kuitenkin aika tukevasti toisiinsa - tai ainakin liikkumattomiksi toisiinsa nähden.
 
Erillisille rakenteille rakennettuna kaikki kolme osaa värähtevät omaan tahtii ja aiheuttavat huonolla tuurilla resonoivan rakenteen missä etäisyydet muuttuu kappaleiden resonanssitaajuuksien ja yhteis resonoinnin mukaan tietyllä taajuudella ja amplitudilla. Moottorilla ei nyt ole hirveätä haittaa vaikka se rakennetta värisyttääkin mikäli äänivarsi ja lautanen on ankkuroitu mahdollisimman kiinteäksi rakenteeksi toisiinsa, silloin ne heiluu samassa tahdissa ja pientä stereokuvan epämääräisyyttä lukuunottamatta homma toimii hienosti. Resonoinnin amplitudiin vaikuttaa sitten se millainen rakenne milläkin osalla on tai toisin sanoen, mihin suuntaan mikin häiriövoima pääsee vaikuttamaan milläkin voimalla. Häiriövoimiin vaikuttaa vipuvoimat, momentti, kitka, rakenteiden ominaistaajuus jne.
 
^^Välillä näkee tosin ratkaisuja, joissa noitakaan ei ole ankkuroitu. Yleensä kyse on näyttänyt olevan diy-ratkaisusta, jossa esin. 12-tuumainen varsi on patentoitu plintin ulkopuolelle, mutta on noita kaupallisiakin ratkaisuja, esmes tämä:

DaVinci_AAS-Gabriel.jpg


Da Vinci Audio Labs - AAS Gabriel / Da Vinci Turntable
 
Tuollaisessa ratkaisussa on varmaan vähän pakko tarkistaa/virittää systeemi useammin. Äkkiäkös tuosta joko levylautanen tai varsi liikahtaa johonkin suuntaan hiukan. Toisaalta se ei välttämättä harrastajalle ole mikään ongelma tai kynnyskysymys.

Olen tainnut nähdä yhden tuollaisen DIY ratkaisun livenä Tampereella. Eikös Corleonen soittimessa varsi ole erillisessä plintissä?
 
Kyllä noi kaikki kolme; varsi, moottori ja lautanen, pitäisi sijoittaa myös erillisille laitetasoille...ihan jo sen kuuluisan mielenrauhan saavuttamiseksi. :p
 
... ja erilliselle telineelle... lattialaatalle... Kuinkahan pitkälle eristämistä voisi jatkaa. Ja epämääräistämistä. Mitähän ongelmaa tässä ollaan ratkaisemassa?
Kysymys, että mitä itse kukanenkin pitää vinyylisoittimen suurimpana ongelmana, ja sen ratkaisemisessahan sitten voidaan mennä pitkälle, ehkä liiallisuuksiinkin. On ollut näitä topikkeja: suora vs S-varsi, suoraveto vs remmiveto, pivot-varsi vs tangentiaalivarsi, jousitettu vs kiinteä plintti jne. Mahtaakohan mikään periaate olla ylitse muiden? Ilmeisesti toteutuksen laadulla on eniten merkitystä.
 
Tehdäänpä ehdotus Islantilaisille kanssaharrastajillemme. Siellä moottorin voisi sijoittaa eri mannerlaatalle, kuin levylautasen. :D.

Suspension pitää tuolla kuitenkin olla harvinaisen hyvin toteutettu. ;)
 
silmaauki sanoi:
Tuollaisessa ratkaisussa on varmaan vähän pakko tarkistaa/virittää systeemi useammin. Äkkiäkös tuosta joko levylautanen tai varsi liikahtaa johonkin suuntaan hiukan. Toisaalta se ei välttämättä harrastajalle ole mikään ongelma tai kynnyskysymys.

Olen tainnut nähdä yhden tuollaisen DIY ratkaisun livenä Tampereella. Eikös Corleonen soittimessa varsi ole erillisessä plintissä?

Toi kuvan soitinkokonaisuus taitaa painaa sen verran, ettei se kovin kevyellä tönäisyllä hievahdakaan. Mutta olet kyllä täysin oikeassa asiasta.

Corleonella oli ainakin se hyypän varren kopio erikseen, koska pituutta tais olla enemmänkin kuin se 12 tuumaa. Lyhyempi varsi oli muistaakseni kiinni soittimessa. Pitäis kaivella ne kuvat jostain taas...
 
Da Vinciltä löytyy tämmönenkin

normal_da-vinci-monument.jpg


Kyllä tässä ihan silmä ja mieli lepäävät :D
 
jiteko sanoi:
Erillisille rakenteille rakennettuna kaikki kolme osaa värähtevät omaan tahtii ja aiheuttavat huonolla tuurilla resonoivan rakenteen missä etäisyydet muuttuu kappaleiden resonanssitaajuuksien ja yhteis resonoinnin mukaan tietyllä taajuudella ja amplitudilla. Moottorilla ei nyt ole hirveätä haittaa vaikka se rakennetta värisyttääkin mikäli äänivarsi ja lautanen on ankkuroitu mahdollisimman kiinteäksi rakenteeksi toisiinsa, silloin ne heiluu samassa tahdissa ja pientä stereokuvan epämääräisyyttä lukuunottamatta homma toimii hienosti. Resonoinnin amplitudiin vaikuttaa sitten se millainen rakenne milläkin osalla on tai toisin sanoen, mihin suuntaan mikin häiriövoima pääsee vaikuttamaan milläkin voimalla. Häiriövoimiin vaikuttaa vipuvoimat, momentti, kitka, rakenteiden ominaistaajuus jne.

Tässä onkin varmaan paljon sitä mitä hain ja syiksi mietiskelin.

Jos soitin on hihnavetoinen (ohut kumiremmi) niin moottori varmaan saa olla erikseen ja vaikka väristä/keikkua omiaan sillä liike ei liiaksi välity hihnan kautta.

Varren kiinnitystä varten voi olla erikoisiakin ratkaisuita kuten Roksan Xerxes'n joustava saareke.
 
anttiruha sanoi:
... ja erilliselle telineelle... lattialaatalle... Kuinkahan pitkälle eristämistä voisi jatkaa. Ja epämääräistämistä. Mitähän ongelmaa tässä ollaan ratkaisemassa?
Kysymys, että mitä itse kukanenkin pitää vinyylisoittimen suurimpana ongelmana, ja sen ratkaisemisessahan sitten voidaan mennä pitkälle, ehkä liiallisuuksiinkin. On ollut näitä topikkeja: suora vs S-varsi, suoraveto vs remmiveto, pivot-varsi vs tangentiaalivarsi, jousitettu vs kiinteä plintti jne. Mahtaakohan mikään periaate olla ylitse muiden? Ilmeisesti toteutuksen laadulla on eniten merkitystä.
moi
paras mitä olen nähnyt jollain saitilla,muurannut tiilistä telineen levysoittimen alle olohuoneeseen.
ter,reiska
 
alspe sanoi:
Varren kiinnitystä varten voi olla erikoisiakin ratkaisuita kuten Roksan Xerxes'n joustava saareke.


Olennaisena pidetään sitä, että varsi ja lautanen on kiinnitetty tukevasti samaan subchassikseen - kuten mm. ^ Roksanissa. Moottorin kiinnittämisestä joustavasti lautas/varsi-assyyn nähden on ainakin kahta mielipidettä, samoin kuin moottorin sijainnista ylipäänsä (klo 10 vrt klo 7).
 
^ kuten on sitten myös useampi remmisiä pyörittimiä ja eikö ollut useammallakin moottorilla olevia? (muistelin nähneeni pyörittimen jossa oli moottori klo 7:ssä Ja klo 10:ssä.

Creek_Wyndsor_1400.jpg
 
alspe sanoi:
^ kuten on sitten myös useampi remmisiä pyörittimiä ja eikö ollut useammallakin moottorilla olevia? (muistelin nähneeni pyörittimen jossa oli moottori klo 7:ssä Ja klo 10:ssä.


Kolmea moottoria käyttää/-i mm. Clearaudio ja Voyd, ja 'yksi moottori kahdella idle pulley'lla' löytyy mm. Funkin repertuaarista.
Useampaa kuin yhtä hihnaa ovat käyttäneet ainakin Michell (varhainen Gyro), Avid (nykyiset mallit) sekä ilmeisesti VPI.
 
Tuli mieleen tuosta varren laakeripisteen staattisuudesta suhteessa levylautaseen tämä:

wta_1.jpg


Golfpallohan lilluu tuossa suht "vapaasti", joten ihan staattisesta suhteesta ei voi puhua. Toisaalta kyseessä on muutenkin aika omalaatuinen, mutta jokseenkin toimiva, lähestymistapa levysoittimeen.
 
^ niillä taajuuksilla ja voimilla joita rasiasta varteen välittyy tuo lienee kuitenkin aika stabiili asennus. Massa ja visko hoitelee homman. Eikä synny trad. laakerivälyksistä johtuvaa säröä / heijastumia
 
Mallas sanoi:
^ niillä taajuuksilla ja voimilla joita rasiasta varteen välittyy tuo lienee kuitenkin aika stabiili asennus. Massa ja visko hoitelee homman. Eikä synny trad. laakerivälyksistä johtuvaa säröä / heijastumia

Heh, mitä enemmän tuota ihmettelee, sitä nokkelammaksi designiksi se osoittautuu...
 
^^^ ja missä on antiskating säätö....voipi olla hieman hankala toteuttaa tuollaiseen, ilman, että varren "tukipiste" siirtyy :D
 
Back
Ylös