Vinyylisoitin FDD:stä

jussipaita64

Käyttäjä
Liittynyt
27.1.2009
Viestejä
127
Muistaako joku männävuosina sen artikkelin suomalaisessa hifi-lehdessä jossa oli juttua henkilöstä/yrityksestä joka oli rakentanut levysoittimen, tietokoneen korppuaseman moottorin pohjalle?


Olisin kiinnostunut asiasta. Jos jollain olisi tietoa mistä tuon jutun voisi löytää, ja tietoa yleensäkin miten tuon voisi toteuttaa? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin korppuasemien moottorit ovat laatupelejä.
 

Atex

Käyttäjä
Liittynyt
14.7.2008
Viestejä
39
Vaikuttaa ihan asialliselta pyörittimeltä. Testikäyttöön kelvannee viallinen koppuasema, joka ei enään lue kunnolla.
Löytyy hyllystä, joten pitää testata, kun aikaa löytyy :)
 

jussipaita64

Käyttäjä
Liittynyt
27.1.2009
Viestejä
127
Minulle jäi epäselväksi paljonko vetopyörän halkaisija tulisi olla??? 33/45 rpm nopeuksille?

Tietysti pitäisi tietää myös levylautasen halkaisija.

Onko yleensä olemassa matemaattista kaavaa sille paljonko vetopyörän halkaisija on kierrosluvuille 33/45 rpm jos tiedetään toisiopuolen vetopyörän halkaisija ja moottorin kierrosnopeus.
 

Jari

Kaupallinen toimija
Liittynyt
8.9.2006
Viestejä
15 082
Kaupunki
Espoo
mites toi nyt menee... jos pyörät on samankokoiset, välitys on 1:1. Tällöin myös moottorin olisi pyörittävä mainitulla nopeudella.
Jos moottori taasen pyörii vaikkapa 100rpm, siitä 1/3 antaa 33.33 rpm, eli vetopyörän halkaisijan olisi oltava kolmannes apulautasen halkaisijasta. Tuohon malliin. Joku näppärästi tekee tuosta nätin kaavan.
 

alspe

Käyttäjä
Liittynyt
13.3.2007
Viestejä
14 542
Kaupunki
Tampere
Mallas sanoi:
mites toi nyt menee... jos pyörät on samankokoiset, välitys on 1:1. Tällöin myös moottorin olisi pyörittävä mainitulla nopeudella.
Jos moottori taasen pyörii vaikkapa 100rpm, siitä 1/3 antaa 33.33 rpm, eli vetopyörän halkaisijan olisi oltava kolmannes apulautasen halkaisijasta. Tuohon malliin. Joku näppärästi tekee tuosta nätin kaavan.

Jäin vähän miettimään kehän pituushan sen nopeuden aina määrää (remmi ei luista tai veny), mutta kehän pituus onkin Pi*d eli lineaarinen halkaisijan suhteen jolloin Pi voidaan supistaa pois.

KL = KLm*dvp/dal eli

-> dvp=KL/KLm*dal

Mahtaisko olla noin?

vp - vetopyörä
al - apulautanen
m - moottori
KL - kierrosluku
 

ealab

Käyttäjä
Liittynyt
3.8.2006
Viestejä
1 074
Välityssuhteet voi laskea halkaisijan, kehän pituuden, hammasrattaissa hammasluvun perusteella. Aivan sama. Sitten tietysti pyörimisnopeudet riippuvat niistä, jättämät, sun muut vielä päälle.
 

Mika K

Käyttäjä
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
13 136
Kaupunki
Olut, eikun Oulu..
Tuosta kunnon moottori DIY-levariin..

http://cgi.ebay.co.uk/sme-30-motor-and-power-supply_W0QQitemZ170325305336QQcmdZViewItemQQptZTurntable_Parts_Accessories?hash=item170325305336&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72:1300|66:2|65:12|39:1|240:1318
 
Ylös