Vinyylin pyörittäjää etsimässä. Mihin kiinnitän huomiota?

  • Keskustelun aloittaja Matti Lehtinen
  • Aloituspäivämäärä
K J Manner sanoi:
Kiitos kokemuksiesi välittämisestä. Mielenkiinnolla odotan myös tuota vihreää halpisrasiaa, niin pääsen vertailemaan sitä tuttuun Goldringiin (1012GX). Tulee Luxmanin levarin mukana.

Mielenkiinnolla odottelen kokemuksiasi tuosta rasiasta. Miksi ei Goldringin 1012GX rasiasta myös. Tottahan on, että kaikki kokemukset eivät ole yleispäteviä ja rasian käyttäytymiseen vaikuttaa riian, pyörittimen ja varren mukaanaantuomat ominaisuudet. Varren ominaisuuksia voi muutta mm. vastapainoa lisäämällä, mutta tuolloin varsi on nollauksen jälkeen soittopainoon asennettava usein neulavaakaa käyttäen. Antiskatin täytyykin sitten kaiketi katsoa silmällä, silloin kun neula ei "vedä" kumpaankaan suuntaan levylle laskettaessa, niin antiskatin on bueno.

Korjatkaa, mikäli olen pahasti väärässä. Noin vain olen tehnyt.
 
Anti-skatea voi noinkin säätää, silmällä, mutta hienosäätö tehdää korvalla. Oletusarvoisestihan tuo voima pyritään säätämään kutakuinkin samaksi kuin neulapainovoimakin, mutta korvalla loput. Täytyy muistaa, että skating voima muuttuu ja vaihtelee koko ajan levyn modulaation mukaan/vaikutuksesta, ja siksi esim. "tyhjä levy" ei ole hyödyllinen kapistus tätä voimaa säädettäessä, kaiken hyvän lisäksi se ei tee hyvää neulallekaan.
 
Olet oikeassa Tawe, mutta en tiedä mistä johtuu, että Shure pakkaa sisäänpäin levyllä-Mahtaakohan syynä olla paino (rasian paino).
ProJectissa en saanut antiskatea millään kohdalleen, no se tappi jossa painoa siirretään onkin lähinnä vitsi, koska ProJectin sellaisessa on vain kolme kohtaa sivuttaisvedon poistopainolle.
Tässä Dualissakin kuulostaa hieman samalta, eli vaikka ääni onkin hyvin keskiöitetty, niin pyrkii oikea kanava joillakin levyillä hieman "rahisemaan", mutta tuohan on aika yleistä tässä kuolleessa formaatissa. Tässähän antiskate säädetään toisin ja on "portaaton". Antiskatea saa siis ilmeisesti olla ihan hieman liikaa, mutta ei ainakaan liian vähän. Toki tila ei välity siten, kun se on levylle miksattu mikäli sitä liikakin on hiemankin liikaa, harmi.
AT 95E ei sitten ole niin herkkä tuolle, mutta poimiihan se levyltäkin hieman vähemmän. Glanzin 310 rahisi taas vieläkin enemmän vaikka onkin "kevyt", mutta ehkä kulunut.
 
Ilman muuta ja oletettavasti levyt ovat puhtaita. Ikään kuin vastapestyjä. Levyharja, harjasten karkeudesta tai hienoudesta johtuen naarmuttaa levyä. Jättää jälkiä.
 
Neulavartta voi kammeta vinoon myös hieman kallellaan oleva azimuth. Ja joskus rasioissa neulavarsi on hieman vinossa, näin ei tietenkään pitäisi olla. Tsekkaa soittimen vaateri, azimuth, painovoiman ja antiskaten suhde, säädä korvalla niin että soundaa hyvin, relax.
 
Kuuleppas Tawe, minulla on tapana säätää nämä soittimet hengiltä. Kovasti pitää aina yrittää.
 
jussikoo sanoi:
Tämä on nyt varmaankin se tyhmistä kysymyksistä tyhmin, mutta kun minä en ole koskaan nähnyt sellaista soitinta, jossa ei olisi loppukatkaisua. Ellei nyt sitten lasketa 60-luvun Saloran putkiradiossa ollutta levysorvia. Ei, ei lasketa.

Niin jääkös se levy tosiaankin pyörimään for ever sellaisessa "laadukkaassa" soittimessa, jossa ei ole loppukatkaisua?

Tyhmiä kysymyksiä ei onneksi ole...
Kyllä, jää pyörimään sinne viimeiseen uraan vaikka maailman tappiin asti. Monesti olen herännyt kuuntelutuolista kun neula hinkkaa viimeistä uraa ja risteyksessä kuuluu pikkainen *puh*. Siitä vain pyyhkimään leualle valuneet kuolat pois ja nostaa neula pois levyltä. Ohjaan varren takaisin omaan tilaansa ja pysäytän pyöritinmoottorin. Kun on vähempi mekaanisia osia, on myös vähempi vikaantuvia osia. Niin kauan kun moottori pyörii voin kuunnella levyjä... Siis kauan sen jälkeen kun kaikki maailman soittimet ovat lakanneet lukemasta cd-levyjä...
 
Pekka Papula sanoi:
Ohjaan varren takaisin omaan tilaansa ja pysäytän pyöritinmoottorin.

Klämpittömissä soittimissa moottorin pysäytyskin on turha toimenpide. Maailmalla on kavereita joiden Linnit ja Regat ovat pyörineet tauotta vuosikausia. Ihan oikeasti.
 
Itse annan Regan pyöriä koko illan vaikka välillä kuuntelisinkin CD:tä, sammutan vasta kun on nukkumaanmenon aika. Ja loppukatkaisuahan siinä ei ole ja aika monta kertaa on väsy iskenyt kesken vinyylinkuuntelun, sitten herää tunnin-parin päästä ja levy pyörii edelleen siinä loppuraidassa ja 33 1/3 kertaa minuutissa kuuluu se pieni "kraps". Joissain vinyyleissä on siihen loppuraitaan laitettu ääntäkin, kuuluisin esimerkki on Beatlesien Sgt. Pepperin lopussa, sen piiiitkän pianosoinnun jälkeen on hetken hiljaisuus jonka jälkeen tulee parin sekunnin pätkä hälyä ja puhetta joka soi niin kauan kunnes nostaa neulan levyltä. Joku Beatles-friikki on väittänyt että takaperin siinä sanottaisiin jotain tuhmaa mutta sitä en voi itse testata. Oikeinpäin kuunneltuna siinä mun mielestä sanotaan "never could be any other way". Mitä lie sillä on fab four sitten tarkoittanutkaan...
 
Heh heh, minulla on ollut vain soittimia joista kuuluu, ei *puh* eikä "kraps", vaan RUTS ilkeän särön kera. Sitä ei ainakaan hereillä ollessa kuuntele kovin mielellään.

Mitäs tuo klämpitön soitin tarkoittaa? En kysele lämpimikseni, ihan oikeasti kiinnostaisi jokin laadukkaampi soitin, ainakin kokeilla joskus. Tuntuvat vain oleva ihan oma maailmansa, jossa mikään ennen opittu ei enää pädekään... :D

Ja onko noissa Linneissä ja Regoissa edes neulanlasku/nostovipua, vai joutuuko senkin tekemään käsin? Siitä olisi ainakin helposti seurauksena pitkä ja ilkeä kraaaaaps, tietää sanoa nimim. "useamman kerran puoliautomaatillakin toheloinut".
 
jussikoo sanoi:
Mitäs tuo klämpitön soitin tarkoittaa?

Soitinta, jonka mukana ei käytetä klamppia, eli sitä esinettä jolla kiristetään levy lautasta vasten.
Eli esimerkiksi tässä kuvassa tuo lautasen keskellä oleva metallijutska on klamppi.

jussikoo sanoi:
Ja onko noissa Linneissä ja Regoissa edes neulanlasku/nostovipua, vai joutuuko senkin tekemään käsin?

On. Tosin Suomessa vaikuttaa eräs erittäin arvostettu vinyylispesialistikauppias, joka kuuleman mukaan mielellään sahaa tämän vivun pois soittimista .. ainakin Regoista.
 
petri sanoi:
On. Tosin Suomessa vaikuttaa eräs erittäin arvostettu vinyylispesialistikauppias, joka kuuleman mukaan mielellään sahaa tähän vivun pois soittimista .. ainakin Regoista.

Miksi ihmeessä pitää käytettävyyttä sabotoida? Mun mielestä varren nostaminen levyn lopusta on aika tuskallista ilman nosto/laskuvipua, vaikka neulaa levylle laskettaessa harvoin käytänkin tuota vipua.
 
petri sanoi:
Soitinta, jonka mukana ei käytetä klamppia, eli sitä esinettä jolla kiristetään levy lautasta vasten.
Eli esimerkiksi tässä kuvassa tuo lautasen keskellä oleva metallijutska.

Ok, ymmärsin mikä on klämppi, mutta en edelleenkään tajua mitä sillä on tekemistä levyn pyörimään jättämisen kanssa?

petri sanoi:
On. Tosin Suomessa vaikuttaa eräs erittäin arvostettu vinyylispesialistikauppias, joka kuuleman mukaan mielellään sahaa tähän vivun pois soittimista .. ainakin Regoista.

Heh heh, tulihan se sieltä :D
 
petri sanoi:
On. Tosin Suomessa vaikuttaa eräs erittäin arvostettu vinyylispesialistikauppias, joka kuuleman mukaan mielellään sahaa tämän vivun pois soittimista .. ainakin Regoista.

Täh? Sahaa pois? Kaikkea sitä kuuleekin... pitää olla aikamoisen vakaa käsi että ilman vipua saa neulan laskettua siististi levylle tekemättä naarmuja.
 
jussikoo sanoi:
Ok, ymmärsin mikä on klämppi, mutta en edelleenkään tajua mitä sillä on tekemistä levyn pyörimään jättämisen kanssa?

Ilmeisesti kysymys on siitä, että ilman klampin käyttämistä levyn voi vaihtaa lennosta.
 
petri sanoi:
Ilmeisesti kysymys on siitä, että ilman klampin käyttämistä levyn voi vaihtaa lennosta.
Juu, jos se on jotenkin lukittava? Pelkästään omalla painollaan makaavan klämpin voisi teoriassa tempaista myös vauhdissa pois, heh heh.
 
jvaahtera sanoi:
Miksi ihmeessä pitää käytettävyyttä sabotoida? Mun mielestä varren nostaminen levyn lopusta on aika tuskallista ilman nosto/laskuvipua, vaikka neulaa levylle laskettaessa harvoin käytänkin tuota vipua.

Sanos muuta. Itse käytän vipua sekä äänivarren laskemisessa, että nostamisessa. Tämän edellä mainitsemani henkilön mukaan tuo vipu huonontaa ääntä. Henkilökohtaista kokemusta asiasta minulla ei ole, mutta en missään tapauksessa halua omaan soittimeeni tätä modausta. En toki lähde myöskään kiistelemään toimenpiteen vaikutuksista ääneen.
 
petri sanoi:
Sanos muuta. Itse käytän vipua sekä äänivarren laskemisessa, että nostamisessa. Tämän edellä mainitsemani henkilön mukaan tuo vipu huonontaa ääntä. Henkilökohtaista kokemusta asiasta minulla ei ole, mutta en missään tapauksessa halua omaan soittimeeni tätä modausta. En toki lähde myöskään kiistelemään toimenpiteen vaikutuksista ääneen.

Aivan totta. Vivun puuttumisen aiheuttama turvattomuuden tunne vaikuttaa taatusti psykologisesti kuuntelukokemukseen huonontavasti. Eli +-0 tämä hyöty. IMHO.
 
Voisin kai sanoa, että seuraavan (valmisteilla olevan) soittimeni (käytöllinen) heikkous on nimenomaan 'liftin' puute - bonus taas 'kaksinopeuksisuus' :p
Toisaalta nosto-lasku-laitteettomuus saattaa ohjata kuuntelemaan entistä enemmän kokonaisia levynpuoliskoja, tiedä häntä. Parin tonnin mc-rasian hyvinvointi tietysti ylipäänsä mietityttää, mutta what the hell, tällä kertaa tällä lailla :D
 
jvaahtera sanoi:
Aivan totta. Vivun puuttumisen aiheuttama turvattomuuden tunne vaikuttaa taatusti psykologisesti kuuntelukokemukseen huonontavasti. Eli +-0 tämä hyöty. IMHO.

Olen viime päivät leikkinyt uudella lelullani eli Garrardilla ja paitsi että siitä nostovipu puuttuu kokonaan on lisäksi fingerlift (mikä sekin nyt taas oli suomeksi...) poikki. Toisin sanoen 12-tuumaisen B&O:n putkiäänivarren kohdistaminen lp:n alkuun kun kunnon otetta ei saa oikein mistään on hermostuttavaa hommaa mutta lopulta kyllä palkitsevaa. Soitin yhden singlenkin mutta en taida soittaa toista.

Juhani
 
Back
Ylös