Vinyylin pyörittäjää etsimässä. Mihin kiinnitän huomiota?

  • Keskustelun aloittaja Matti Lehtinen
  • Aloituspäivämäärä
Tawe sanoi:
Tätä juuri mietinkin, ja siksi epäilinkin olevani väärässä. Tietysti voidaan olla montaa mieltä siitä onko Goldmund Reference hyvä levysoitin... jossakin mielessä varmaan on. Onhan siinä tang.. siis lineaarinen äänivarsikin, joka on "täydellinen".


No, kyllä kai me voinemme myöntää, että Goldmund Reference on aika hyvä levysoitin (tai oli ainakin vuonna 1982) vähän samassa mielessä kuin se iänikuinen Ferrari Testarossa on aika hyvä urheiluauto...

Tosin AR-A (RIP) päätti sitten tehdä paremman 8) - omasta mielestään ainakin
 
Loppukatkaisusta,
Minusta tuo on kätevä ominaisuus jos kuunnellessa tekee muutakin kuin istuu kuuntelutuolilla.
Jos on esim. pyörän vaihteiden säätö tai perhon siiven kiinnitys just levyn loppuessa meneillään, niin tulee vanhaa loppukatkaisulla varustettua vähän ikävä.

Nykyisissä soittimissahan tuota ei juuri ole, varsinkaan kalliimmissa. Thorensin TD295 MKIII (tai MKIV:kö nykyisin?) soittimessa on mekaaninen loppukatkaisu. Eli levyn loputtua tai sähköjen katkettua neula nousee ylös ja lautanen pysähtyy. Ja ulkonäöltään tuo on minusta
yksi kauneimpia. :)
 
En tiedä mihin täällä hyvän ja hyvän raja vedetään, mutta ProJectilla on useita malleja, joissa on optinen loppukatkaisu (esim. Xperience Comfort ja ProJect 1.2C jne..).

Edellisestä soittimessani optinen loppukatkaisu löytyi, mutta nykyisestä ei. Täytyy sanoa että eipä ole haitannut pätkääkään. Sen sijaan 33/45 pyörimisnopeuden vaihtaminen on välillä ärsyttävää .. varsinkin kun huomaat väärän nopeuden vasta kun levy on jo soimassa. Tähän olisi kyllä helppo ratkaisu olemassa - eli kakkossoitin - mikäli vain tila antaisi myötä.
 
Tämä on nyt varmaankin se tyhmistä kysymyksistä tyhmin, mutta kun minä en ole koskaan nähnyt sellaista soitinta, jossa ei olisi loppukatkaisua. Ellei nyt sitten lasketa 60-luvun Saloran putkiradiossa ollutta levysorvia. Ei, ei lasketa.

Niin jääkös se levy tosiaankin pyörimään for ever sellaisessa "laadukkaassa" soittimessa, jossa ei ole loppukatkaisua? Vinyylisoittimien äänenlaadusta minä en ymmärrä mitään, koska minulla on ollut vain huonoja ja vielä huonompia soittimia, mutta kyllä tuo nyt teknisesti/taloudellisesti/sähköturvallisuuden ja vaikkapa käyttäjän yleisen mielenrauhan kannalta kuulostaa vähintäänkin arveluttavalta ratkaisulta :D Minäkin alan jo olla sellainen unissahaahuilija, että levy voisi hyvinkin unohtua koko päiväksi pyörimään. Ei kuulosta ollenkaan hyvältä.

---

Entä onko kellään tähän mielipidettä: etsiskelen Dualin korvaajaksi sellaista perinteisen näköistä soitinta, jossa olisi puurunko (tai puuviilu), pölykansi ja "kantti kertaa kantti" ulkonäkö. En siis haluaisi ostaa mitään inhamodernia öljynporaustornia. Hintaluokka alle 2000€ (ettei mene järjettömän kalliiksi muuhun systeemiini verrattuna). Reilu tonni voisi olla järkevä maksimihinta.

Olin itsekin huomannut tuon edellämainitun Thorens TD295:n, sekä ProJect Xperience Comfortin. Onko kokemusta noista soittimista, tai tiedättekö muita saman näköisiä? Ulkonäkö ennen kaikkea, sanoi puolikuuro hifisti :p
 
Itsellä myös levysoitin hankinnassa, toi Projectin mallisto ollu mielessä. Tosin muistan että joku maininnut sen nopeuden säädön olevan hankala?
Pakko hankkia kunnon soitin, nyt ne pyörii tällä... (no joo, olis sopinu kai tuonne laite-topiciin :D )
 
Horton sanoi:
Itsellä myös levysoitin hankinnassa, toi Projectin mallisto ollu mielessä. Tosin muistan että joku maininnut sen nopeuden säädön olevan hankala?

...

Minulla oli aiemmin Pro-Ject 1.2E, ja ainakin siinä nopeus vaihdettiin siirtämällä hihna eri kohtaan moottorissa. Levylautanen piti nostaa pois paikoiltaan, jotta hihnaan pääsi käsiksi. Jonkin verran työlästä siis.

Näin jälkiviisaana voin sanoa, että tuon soittimen äänenlaatu oli ihan luokattoman huono. Syypää tähän ei ollut kuitenkaan itse soitin, vaan siinä ollut Sumiko Oyster äänirasia, jollaista olen kokeillut myös nykyisessä levarissani, ja paskaltahan se kuulosti. Vaihto Audio Technica AT95E rasiaan toi ihan valtavan parannuksen ääneen.

- Jaakko
 
Horton sanoi:
Itsellä myös levysoitin hankinnassa, toi Projectin mallisto ollu mielessä. Tosin muistan että joku maininnut sen nopeuden säädön olevan hankala?
Pakko hankkia kunnon soitin, nyt ne pyörii tällä... (no joo, olis sopinu kai tuonne laite-topiciin :D )
Projectilla näytti muuten olevan jotain malleja joissa olisi myös 78 RPM (sinua luulisi kiinnostavan?), niissä oli jotain hankalaa apuhärrykkää ja sitten oli "helppoa" versiota, mutta ei minulle oikein auennut mitä ne käytännössä tarkoittaa. Minulla ei ole yhtään 78-levyä, joten en ole sellaista toimintoa kaivannutkaan.

Mutta hihnan siirto lautasta nostamalla on kyllä järjettömän hankalaa tällaiselle miehelle, jonka mielestä sinkut ja EP:t ovat yhtä tärkeitä kuin älppäritkin ;)
 
Hevimees sanoi:
Vaihto Audio Technica AT95E rasiaan toi ihan valtavan parannuksen ääneen.

- Jaakko

Miten koet AT 95E:n äänen. Minä en ole erityisen tyytyväinen tuohon rasiaan. Se kaivaa kyllä levyltä paljon, mutta ei hoida hommaa loppunasti. Ensinmäinen huomio kiinnitty kirkkauteen, jolla saavutetaan jotain, mutta pitemmässä juoksussa alkaa rasittaa. Rasian tunnuksena voi pitää myös tiettyä tiukkuutta. Rytmikkyyttä kyllä on, mutta siihen se sitten jääkin.
Minulla on huomioitavissa myös alimpien ja ylimpien voimakas vaimeneminen ja keskimmäisten diskanntien korostuminen, syynä tuohon voi olla riian hyväksymä kapasitanssi ongelma. Halpahan se on, niin halvaltahan se tietysti kuulostaakin. Tiettyjä puutteita lukuunottamatta kohtuullinen tekele. Puhaltimet ja kitarat, kuten jotkin muutkin soittimet toistuvat hetkittäin ja levykohtaisesti hyvinkin. Puhaltimet varsinkin tulevat hyvin luonnollisen tuntumattomasti ja elävyys on käsinkosketeltava.
Toki huomioni on tehty halvalla oheislaitteistolla, eikä näitä muutenkaan voida yleistää muutakuin sointivärin (kirkkaus) pohjalta.
 
seppo kaksonen sanoi:
Miten koet AT 95E:n äänen.
...

Hemmetti, kysyt vaikeita :) Olen nimittäin erinomaisen huono kuvailemaan kuulohavaintojani. Lisäksi kokemukseni äänirasioista rajoittuu AT95E:hen ja Sumikon osteriin.

Oysterin ääni oli ihan älyttömän epäselvä ja suttuinen, enkä ihan oikeasti ymmärrä miksi moista roskaa edes valmistetaan. AT95E toistaa levyt kutakuinkin "oikein", ja välillä olen jopa unohtanut kuuntelevani vinyyliä CD:n sijasta. Tätä ei koskaan tapahtunut Oysterin kanssa. Tästä syystä olen ollut tyytyväinen rasiaan, enkä koskaan ole kuunnellut sitä varsinaisesti ajatuksella, vaan olen keskittynyt musiikkiin.

Sain nykyisen levysoittimeni ilmaiseksi ja kuuntelen nykyään hyvin vähän vinyylejä. Tämäkin on osasyynä siihen, että en missään vaiheessa ole oikeastaan kiinnittänyt huomiota AT95E:n äänellisiin ominaisuuksiin.

- Jaakko
 
jussikoo sanoi:
Projectilla näytti muuten olevan jotain malleja joissa olisi myös 78 RPM (sinua luulisi kiinnostavan?), niissä oli jotain hankalaa apuhärrykkää ja sitten oli "helppoa" versiota, mutta ei minulle oikein auennut mitä ne käytännössä tarkoittaa. Minulla ei ole yhtään 78-levyä, joten en ole sellaista toimintoa kaivannutkaan.

Mutta hihnan siirto lautasta nostamalla on kyllä järjettömän hankalaa tällaiselle miehelle, jonka mielestä sinkut ja EP:t ovat yhtä tärkeitä kuin älppäritkin ;)
No jaa...78:t ei niin kiinnosta...saattaahan niitäkin tulla. Mutta se korjautunee jos saan erään isomman radio/levari yhdistelmän kesänä. Mutta muuten normi 33/45 rpm soi. Täytyypä tutkailla vielä...ei oikein nappais toi hihnan siirto... :D Täytyy vielä tutkailla ja etsiä vaihtoehtoja.
 
Horton sanoi:
No jaa...78:t ei niin kiinnosta...saattaahan niitäkin tulla. Mutta se korjautunee jos saan erään isomman radio/levari yhdistelmän kesänä. Mutta muuten normi 33/45 rpm soi. Täytyypä tutkailla vielä...ei oikein nappais toi hihnan siirto... :D Täytyy vielä tutkailla ja etsiä vaihtoehtoja.

Porejectilla on olemassa Speed Box lisäpalikka, josta voi vaihtaa pyörimisnopeuden nappia painamalla. Jotain muuta etua siitä taisi olla myöskin, en nyt muista tarkalleen. Lisäksi se normiboksi ei toimi kaikkien mallien kanssa, ja SE-versio joka vissiin toimii kaikkien kanssa, on melko kallis. Tästä asiasta voi varmaan joku muu kertoa tarkemmin, omaa kokemusta ei kyseisistä kapineista ole.

- Jaakko
 
"Minä en psty keskittymään musiikkiin AT 95E:n ollessa kiinni. "


Oikeasti hyvässä kombossa aa-tee on kyllä varsin toimiva - ekan kerran leukani loksahti kuullessani moista SME V -vartisessa raskaassa brittisoittimessa. Trackasi kuin piru eikä kuulostanut raa'alta tai kovalta, elävältä vain. Aa-tee pyrkii ravistelemaan vartta aika voimallisesti, joka joidenkin soittimien (varsien) laakerien kanssa voi kyllä tuoda lopputulokseen rauhattomuutta tai rasittavuutta.
 
Mallas sanoi:
"Minä en psty keskittymään musiikkiin AT 95E:n ollessa kiinni. "


Oikeasti hyvässä kombossa aa-tee on kyllä varsin toimiva - ekan kerran leukani loksahti kuullessani moista SME V -vartisessa raskaassa brittisoittimessa. Trackasi kuin piru eikä kuulostanut raa'alta tai kovalta, elävältä vain. Aa-tee pyrkii ravistelemaan vartta aika voimallisesti, joka joidenkin soittimien (varsien) laakerien kanssa voi kyllä tuoda lopputulokseen rauhattomuutta tai rasittavuutta.

En ole kuullut tuota SME V -vartisessa raskaassa brittisoittimessa ja nykyisen kuulemani mukaan en voi täysin uskoa tältä kuulemalta. Oletko nähnyt todellista varren "ravistelua", sehän on oikein silminnähtävää ja ihan oikeesti vaarallisen näköistä.
Tällaista tämä on tämän kuolleen formaatin kanssa. Lyhyellä kuuntelulla minullakin loksahti leuka, mutta päivän kuunneltuani huomasin pettymykseni.
Ehkäpä AT:n vahvuudet ovat keskialuella ja nimenomaan ylemillä. Lievä ylempien bassojen korostus tuo tunteen iskevyydestä.
 
Toisaalta voin hyvinkin ymmärtää AT:n toimivuuden SME:n varren kanssa, koska onhan senkin ominaisuus hieman tuota tukeva.
Tämän tyyppisiä äänikuvia kuulee messuilla, mutta missä on musiikin suurimmat tunteet.
 
Viittaamani 'ravistelu' ei ole ripustuksen resonanssin generoimaa 'viiden hertzin vipatusta' vaan kytkevän rasian raakaa rauhattomuutta - sitä ei silmä näe mutta korva kuulee sen sävyjen kiristymisenä ja eräänlaisena epäpuhtautena, joka kuulostaa monin paikoin seurantakyvyn huonouteen viittaavana suttuisuutena. SME V itsessään on melkolailla dempattu ja stabiili tapaus, joka ainakin tässä suhteessa antaa rasian tarjota parastaan.
 
Niin, Dualin oman äänivarren toleranssit ei varmaan ole tiukkuutensa suhteen päätä huimaavat, jos ei nyt aivan huonotkaan? Tällöin varmaankin juuri vähemmän kytkevä Shure toimii paremmin kuin AT? Mene ja tiedä...
 
Monesti rasioissa neula ja sen ominaisuudet tulevat esille. Neulavarren jäykkyys ja ripustus on yksi tärkeimmistä sointiin vaikuttavista tekijöistä.
Voit olla oikeassa Tawe. Kyllähän nuo ominaisuudet helposti huomaa ja tosiaankin voi olla, että "loistava" Dualini ei nyt antanut parastaan :)
Se AT on siksikin vielä siellä kiinni, koska se löytää vähemmän napsuja ja rahinaa.
Voihan sen pitää siksikin säästössä, jos joskus olisi vaikka SME ja laadukas brittipyöritin.

Mallas, minusta ääni ei missään nimessä ole nyt suttuinen-lähinnä tiukka olisi oikea sana kuvaamaan, mikäli yhdellä sanalla pitäisi. Sinulla on kuitenkin hyviä juttuja ja huomioita.
 
Puolestani pätkän tästä ketjusta voi poistaa merkityksettömänä. Laitoin Shuren takaisin, en kestänyt tuota AT 95E laatikkoa enää. Nyt nousut ja laskut ovat luonnollisemmat ja dynamikka on täysin toista luokkaa. Ilmeisesti Tawe on hyvinkin oikeassa tuossa kommentissaan. Vaikkei niihin sävyihin tulisikaan kiinnittää huomiota, niin Shure tuo äänitteisiin niiden luonnolliset sävyt, jolloin myös kappaleiden rakenne on huomioitavissa tunnetiloineen kaikkineen.

Olen pahoillani aiheuttamastani häiriöstä.
 
seppo kaksonen sanoi:
Olen pahoillani aiheuttamastani häiriöstä.

Kiitos kokemuksiesi välittämisestä. Mielenkiinnolla odotan myös tuota vihreää halpisrasiaa, niin pääsen vertailemaan sitä tuttuun Goldringiin (1012GX). Tulee Luxmanin levarin mukana.
 
Back
Ylös