Vinyylilevyjen digitointi.

... Esivahvistimesta vaan RCA - XLR piuhat, pitää vaan tarkkaan kattoa että esivahvistimessa tarpeeksi pieni DB syöttö ettei syötä liikaa volumea äänikorttiin. Esim Schiit Manilla joudun pitämään 30db asetusta päällä jotta ei syöttäisi liikaa volumea.

Rca-lähdöistä ei pitäisi olla mitään ongelmaa syöttää linjatasoista signaalia about 'täysillä' balansoituun tuloon. Mutta mikäli käytät nimenomaan XLR:ää piuhanpäässä, tulkitsee Focusrite sen mikrofoniksi ja laittaa aivan liikaa gain:ia siihen nähden, että syöttävä laite ei ole mikrofoni.


s. 13 "The Scarlett 2i2 has no “Mic/line” switch – the Focusrite preamp stage is automatically configured
for a microphone when you plug an XLR into the input, and for a line or instrument when you connect

a jack plug. Set the INST switch ON (‘INST’ illuminates red) if you are connecting musical instrument,
e.g., a guitar in the example, using an ordinary 2-pole (TS) guitar jack. Set the INST switch to OFF if
you are connecting a line level source such as a keyboard, synthesiser or the balanced output of an
external audio mixer via a 3-pole (TRS) jack. Note the Combo connector accepts both TRS and TS
types of jack plug.
"


s. 15 : " 1. Inputs 1 & 2 – “Combo” input sockets - connect microphones, instruments (e.g., guitar), or
line level signals here. Combo sockets accept both XLR and ¼” (6.35 mm) jacks. Microphones
connect using XLR plugs: instruments and line level signals should be connected via ¼” (6.35

mm) jack plugs of either TS or TRS type. The preamp gain is appropriate for microphones
when an XLR plug is inserted, and for higher level signals when a jack plug is inserted. Do not
connect anything other than a microphone - e.g., the output of a sound module or FX unit - via
an XLR plug, as the signal level will overload the preamp, resulting in distortion; , if phantom
power is enabled, you may damage your equipment.
"

t. ' RIF '
 
Rca-lähdöistä ei pitäisi olla mitään ongelmaa syöttää linjatasoista signaalia about 'täysillä' balansoituun tuloon. Mutta mikäli käytät nimenomaan XLR:ää piuhanpäässä, tulkitsee Focusrite sen mikrofoniksi ja laittaa aivan liikaa gain:ia siihen nähden, että syöttävä laite ei ole mikrofoni.


s. 13 "The Scarlett 2i2 has no “Mic/line” switch – the Focusrite preamp stage is automatically configured
for a microphone when you plug an XLR into the input, and for a line or instrument when you connect

a jack plug. Set the INST switch ON (‘INST’ illuminates red) if you are connecting musical instrument,
e.g., a guitar in the example, using an ordinary 2-pole (TS) guitar jack. Set the INST switch to OFF if
you are connecting a line level source such as a keyboard, synthesiser or the balanced output of an
external audio mixer via a 3-pole (TRS) jack. Note the Combo connector accepts both TRS and TS
types of jack plug.
"


s. 15 : " 1. Inputs 1 & 2 – “Combo” input sockets - connect microphones, instruments (e.g., guitar), or
line level signals here. Combo sockets accept both XLR and ¼” (6.35 mm) jacks. Microphones
connect using XLR plugs: instruments and line level signals should be connected via ¼” (6.35

mm) jack plugs of either TS or TRS type. The preamp gain is appropriate for microphones
when an XLR plug is inserted, and for higher level signals when a jack plug is inserted. Do not
connect anything other than a microphone - e.g., the output of a sound module or FX unit - via
an XLR plug, as the signal level will overload the preamp, resulting in distortion; , if phantom
power is enabled, you may damage your equipment.
"

t. ' RIF '
Kiitos viestistä. 42db asetuksella voi clipata helpommin, mutta vähemmän säätövaraa gainin kanssa. Ei ole koitunut ongelmia ollenkaan (vielä)
En noita instrumentti ja mikki/instrumentti nappeja käytä ollenkaan. Toimii erinomaisesti tolla esivahvistimen 30db asetuksella millä nykyään soitan myös kaiuttimien kautta. Mulla aika korkeat MV outputit Concordeissa - 5.5mv ja 8mv. Kyllä noita scarletin gain vipuja saa säätää, riippuen albumista tietty. Audacityssä hyvältä näyttää aallot. Kuuntele vaikka uusin sample jonka tuonne linkkasin hiukan aiemmin.

En nyt koe että tuo 30db asetus mitenkään paranisi RCA - JACK plugeilla? Vai?
 
En nyt koe että tuo 30db asetus mitenkään paranisi RCA - JACK plugeilla? Vai?

Miksi ei ? Gain structure osastolla pitäisi parantua.

Kokeminen paranee vain vertailemalla, vuorotellen vaimentamalla-vahvistamalla järjestelmäsi suorituskyvyn ei ainakaan pitäisi parantua. 'Kaiken järjen' mukaan.

tip sleeve focusrite unbalanced RIF.jpg

^ noin mä sen näen. Tehtävän, kuvatehtävän tein tässä ihan kotosalla, on 2i2 lainassa.

t. ' RIF '
 
Miksi ei ? Gain structure osastolla pitäisi parantua.

Kokeminen paranee vain vertailemalla, vuorotellen vaimentamalla-vahvistamalla järjestelmäsi suorituskyvyn ei ainakaan pitäisi parantua. 'Kaiken järjen' mukaan.

katso liitettä 231297

^ noin mä sen näen. Tehtävän, kuvatehtävän tein tässä ihan kotosalla, on 2i2 lainassa.

t. ' RIF '
Kiitos kuvista. Laitan jossain vaiheessa tilaukseen Cordialin piuhan. Jos äänenlaatu paranee pelkällä tuolla vaihdolla niin olen myyty. En tilaa jos se vaan helpottaa sitä että voin säätää gain vipuja pidemmälle/enemmän? :D
Tämä ajaa asian:
12501667_800.jpg
 
Pitää laittaa tuo Cordialin piuha tilaukseen tässä jossain vaiheessa. @rigging is fun :ille vielä kiitokset viesteistä ja kuvista. Eipähän tuo haitaksi ole ja varmasti helpottaa säätämistä. Toivotaan vielä että parantaa laatua ;) Sekään ei olisi haitaksi hehe :giggle:

Jaha taas yksi? Vähän innostuin tänään kun tuli löydettyä tuo Hollannin painos kirpparilta. Ajattelin että ei mikään painos tulisi voittamaan alkuperäistä UK painosta, mutta kuinka väärässä olinkaan. Varmasti moni muu suosisi UK painosta, mutta tämä Hollannin painos on itselle nyt The versio! Aiemmin tuli vertailtua kajareista sekä kuulokkeista noita kahta painosta. Rakastan eniten alataajuuksia musiikissa jotenka kai se sitten selittänee miksi vaihdoin Hollannin leiriin.
Päätin nyt napata osan vain tuosta pidemmästä The Fall Of The House Of Usher. Pavane valikoitui koska onhan se hieno instrumentaali kohta tuossa vaikka siis onhan The Fall Of The House Of Usher alusta loppuun eeppinen tekele. Kai sen kokonaisuudessaan joskus voisi upata.

Nyt ajattelin pitää hieman taukoa näistä hommista, tullut hieman liikaa postattua näitä:sneaky: Katotaan taas ensi viikonloppuna.
Edit: Ainiin... Volumea saa laittaa reippaasti. Youtuben algoritmit vetelee noi desibelit miten sattuu.

Edit2: Wav näyte:
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ei ? Gain structure osastolla pitäisi parantua.

Kokeminen paranee vain vertailemalla, vuorotellen vaimentamalla-vahvistamalla järjestelmäsi suorituskyvyn ei ainakaan pitäisi parantua. 'Kaiken järjen' mukaan.

katso liitettä 231297

^ noin mä sen näen. Tehtävän, kuvatehtävän tein tässä ihan kotosalla, on 2i2 lainassa.

t. ' RIF '
Nyt tuli tilattua Cordialin piuha - https://www.cordial-cables.com/en/products/cfu-pc . Toivotaan nyt että helpottaa/parantaa äänitysjuttuja. Kiitos vielä vinkistä ja avusta.
 
... Toivotaan nyt että helpottaa/parantaa äänitysjuttuja. ...
, no sitähän minäkin. Toivon 😄 , tavallaanhan se on epäonnistunut tuning, mikä ei laske suorituskykyä. 😉

Asiaan, olin mä näemmä sen tekstidokkarin taannoin tallentanut, missä oli tavallaan vastauksentynkää sulle.

Näin :

jälkiedit, katso myös kuvat 😎

" Impedanssisovituksen lisäksi on syytä tarkistaa vahvistinasteiden tu-
lo- ja lähtötasojen keskinäinen yhteensopivuus. ... ...
Laitteiden tarkoitus ei ole vahvistaa signaalia, vaan ai-
noastaan välittää signaali eteenpäin samantasoisena ketjussa. Käy-
tännössä laitteessa kuitenkin on vahvistusta, koska jokaisessa lait-
teessa pyritään korvaamaan siihen jäävät häviöt ja lisäksi jättämään
"pelivaraa" siirtohäviöiden kompensointiin. "

" Yksikin kohiseva tai huomattavasti mata-
lammalla tasolla toimiva laite saattaa pilata muuten laadukkaan ja
kalliin äänensiirtoketjun. "

" Hyötysignaali tulee kuitenkin
pitää mahdollisimman suuritasoisena, jolloin häiriöetäisyys (signaa-
likohinasuhde) pysyy myös mahdollisimman hyvänä. Tähän pyritään
juuri edellä olleella tasonsäätöjärjestyksellä vahvistinketjun alku-
päästä loppupäähän. "



Asiasta on muutamia varsin hyviä selkokielisiä oppaita netissä, jotka mun kyllä täytyisi saada johonkin kirjanmerkkeihin talteen. Tulen nimittäin aina aloittaneeksi sen hakukoneistamisen aina lähes nollasta, mikä on varsin tyhmää.

Jos jollain niitä on saa laittaa 'tuleen', vaikka tähän ketjuun.

t. ' RIF '
 
, no sitähän minäkin. Toivon 😄 , tavallaanhan se on epäonnistunut tuning, mikä ei laske suorituskykyä. 😉

Asiaan, olin mä näemmä sen tekstidokkarin taannoin tallentanut, missä oli tavallaan vastauksentynkää sulle.

Näin :


" Impedanssisovituksen lisäksi on syytä tarkistaa vahvistinasteiden tu-
lo- ja lähtötasojen keskinäinen yhteensopivuus. ... ...
Laitteiden tarkoitus ei ole vahvistaa signaalia, vaan ai-
noastaan välittää signaali eteenpäin samantasoisena ketjussa. Käy-
tännössä laitteessa kuitenkin on vahvistusta, koska jokaisessa lait-
teessa pyritään korvaamaan siihen jäävät häviöt ja lisäksi jättämään
"pelivaraa" siirtohäviöiden kompensointiin. "

" Yksikin kohiseva tai huomattavasti mata-
lammalla tasolla toimiva laite saattaa pilata muuten laadukkaan ja
kalliin äänensiirtoketjun. "

" Hyötysignaali tulee kuitenkin
pitää mahdollisimman suuritasoisena, jolloin häiriöetäisyys (signaa-
likohinasuhde) pysyy myös mahdollisimman hyvänä. Tähän pyritään
juuri edellä olleella tasonsäätöjärjestyksellä vahvistinketjun alku-
päästä loppupäähän. "



Asiasta on muutamia varsin hyviä selkokielisiä oppaita netissä, jotka mun kyllä täytyisi saada johonkin kirjanmerkkeihin talteen. Tulen nimittäin aina aloitettaneeksi sen hakukoneistamisen aina lähes nollasta, mikä on varsin tyhmää.

Jos jollain niitä on saa laittaa 'tuleen', vaikka tähän ketjuun.

t. ' RIF '
Kiitos linkeistä ja teksstistä, perehdyn noihin linkkeihin hiukan myöhemmin kun vaatii keskittymistä. Mä oon vielä niin aloittelija näissä jutuissa muutenkin.
Mikäli tekstistä ymmärsin niin tulee ainakin olemaan yhteensopivampi muun laitteiston kanssa sekä jättää enemmän *pelivaraa* siirtohäviöiden kompensoitiin.

Ps: Tajusin muuten että tuosta piuhastahan on muutenkin hyötyä, nimittäin saan USB-äänikortin ulostulon kytkettyä kiinni vahvistimeen :)
 
Pieni tauko on ohi (Joo ei se kauan kestäny). Joitain päiviä sitten saapui postissa noita Italian promo levyjä Alan Parsons Projectista ja yksi Al Stewartilta. Ajattelin että voisin tehdä ripin tuosta Al Stewartin - Russians & Americans levystä - Cafe Society valikoitui kappaleeksi. Olen aina pitänyt tästä hieman unholaan jäänneestä levystä ja etenkin Cafe Society kappaleesta. Nyt viimesiä rippejä tehdään Club Concordella koska piakkoin saapuu uusi neula Concorde R rasiaan ;) Pari videota tulee vielä clubilla ja sitten se menee tauolle.

Volumea saa taas laittaa.

Wav näyte:
 
Salainen pahe joka jo on tullut täällä aiemmin julki :D Nimittäin 80-luvun synapoppi. Kylie Monguen debyytiltä kappale: Look My Way. Saksan alkuperäinen DMM painos jossa mielestäni äänenlaatu todella hyvä. Mannequin (1987) elokuvasta joitain kohtauksia. Elokuvan teema sopii hyvin kappaleen kanssa. Elokuvakin taitaa mennä sinne guilty pleasure alueelle :oops:

Wav näyte:
 
Vielä viimeinen video Concorde Clubilla ennen kun se menee tauolle. Ajattelin valita biisin joka varmasti sopii Club rasialle ja eikä valinta metsään mennyt. Rockwell - Somebody's Watching Me valikoitui biisiksi. Tällä kertaa hieman kauhua videossa ja tietenkin sanoitukset viittaa myös siihen ;)
Tässä älppärissä on aivan huikea äänenlaatu, taattua Motown laatua kenties?

Nyt on siis ollut käytössä uusi OM20 neulla Concorde R rasian kanssa. Hyvin tyytyväinen olen ollut neula päivitykseen tähän mennessä. Sisäänajoa vielä jäljellä, mutta soi nyt jo todella hienosti. Perjantaina ajattelin aloittaa Alan Parsons Project rippaus maratoonin uuden neulan kunniaksi. Tämä maratooni kattaa kaikki studio albumit 1976-1987 + muutamat bonus jutut.

Noniin jaskan pauhaamiset sikseen ja sitä Rockwelliä kehiin Michael Jacksonin kera.

Wav näyte:
 
Viimeksi muokattu:
Aloitellaan The Alan Parsons Projectin needledrop maratoni. Uuden OM20 neulan kunniaksi ajattelin suorittaa tämän maratonin joka ollut suunnitteilla aiemminkin. Yksi kappale per albumi ja suunnitelmissa on julkaista kaksi kappaletta per viikko. Yritän parhaani että saisin julkaistua yhden kappaleen perjantaisin ja toisen sunnuntaisin - Lisää aiheesta täällä - https://www.youtube.com/@Livewire91/community

Debyytistä valitsin kappalen To One In Paradise. Vuoden 1981 Italian jälkipainokselta, jossa muuten mielestäni ehkä nyt se paras äänenlaatu. Ainakin siis omistamistani painoksista, mutta en nyt sano satavarmaksi vielä koska Hollannin painos on aika kova vastustaja.

Wav näyte:
 
Osa 2 youtube projekti maratonista. Tämä on Ranskan alkuperäisestä I Robot painoksesta jonka alataajuudet ovat vailla vertaa. Ensimmäisiä kertoja kun kasviruukut tärisi kuunteluhuoneessa tuon basson ja rumpujen voimasta. Biisiksi valikoitui: Genesis Ch.1.V.32. Hieno ja vahva instrumentaalii kappale. Isoin osa näistä äänityksistä on tehty kun OM20 neulaa on soitettu joitain tunteja. Matkaa on vielä optimaalisen sisäänajon suorittamiseen, mutta hyvin edistyy. Luultavammin viikko tai pari ja sitten voin olla varma että sisäänajo on suoritettu. Ainakin niin tahdon uskoa :D

Wav näyte:
 
Osa 3 maratonista. Saksan alkuperäiseltä Pyramid LP:eeltä - Shadow Of A Lonely Man kappale. Vielä pitäisi se alkuperäinen UK painos saada :) Eihän tässä Saksan versiossa kuitenkaan mitään vikaa ole. Huomasin että aiemmatkin rippaukseni on viimeiset kappaleet levynpuoliskolta ja niin on muuten tämäkin. Laitetaan OM20 neulalle hieman haastetta.
Kaunis kappale sanotuksineen vaikkakin surullisen puoleinen. Ericillä oli tapana kirjoittaa lyriikat niin että jokainen voisi tulkita ne omalla tavalla eikä välttämättä vain yhdellä tavalla. En nyt löydä sitä sanaa päästäni, mutta jonkinlainen monitarkoitus sanoituksilla oli. Musiikki ja sävellys ei ollut Ericille haaste vaan enemmänkin sanoitukset.

Wav näyte:
 
Osa 4. Jostain 80-luvulta oleva UK jälkipainos - Lacquer Cut By – Nickz . Mielestäni erittäin tasapainoinen ääni tässä prässissä vaikka ainahan sais olla vain hitusen lisää bassoa. No ei, kyllähän tässä ihan tarpeeksi se kuuluu. Biisiksi valitsin: (Winding Me Up) ja olen nyt valinnut aina levynpuoliskojen lopusta biisit koska haluan laittaa OM20 neulan testiin että kuinka hyvin se nyt sitten lukee noita loppuuria. Nämä kaikki Alan Parsons Project maratonin biisit on ripattu noin 2-10 tunnin sisällä siitä kun sain neulan. Joten sisäänajohan vasta on aluillaan, mutta hyvinhän tuo mielestäni jo soi.
Edelleen odottelen uutta piuhaa esivahvistimen - USB äänikortin välille. Vähän venähtänyt toimitus...

Wav näyte: https://www.dropbox.com/s/hxyslpofjkw2325/Winding Me Up (sample).wav?dl=0
 
Viimeksi muokattu:
Projectin osa 5. Alkuperäinen UK painos The Turn Of A Friendly Cardista. Tästä on aina hankala valita yksi biisi kun koko paketti kuuluu konseptiin, mutta The Gold Bug on mukavan letkeä instrumentaali jonka voi irroittaa tuosta kokonaisuudesta. Harmikseen mieleeni ei juolahtanut mitään elokuvaa tai pätkää joka sopisi tähän Edgar Allan Poen: The Gold Bug tarinaan. Päätin vähän laiskasti *improvisoida* :D Lopputulos oli kuitenkin toimiva. Äänenlaatu taas mielestäni tässä painoksessa erittäin bueno.

Wav näyte:
 
Osa 6. Children Of The Moon - Eye In The Sky, Italian alkuperäiseltä painokselta - Lacquer Cut By – DD (Daniele Delfitto)
Mystinen ja kaunis biisi jonka lyriikat ovat salaperäisiä. Video matskut tähän kesti tovin aikaa saada sopiviksi, mielikuvitukseni toki on hyvin laaja, mutta kaikkea video materiaalia ei vain löydy mitä päässäni näen. Äänenlaatu hyvin lähellä Saksan painostani, mutta tässä ehkä hitusen selkeämpi ja puhtaampi ääni.

Wav näyte:
 
Osa 7. Ammonia Avenue albumi ei yleensä saa samantyyppistä vastaanottoa kuin aiemmat albumit, mutta mielestäni sen pitäisi. Albumilla erittäin hienoja biisejä sekä lyriikoita. Colin Blunstone hoitaa vokaaliosuuden tässä Dancing On A Highwire kappaleessa ja häntä jaksaa aina kuunnella.
Olin jo valmiiksi äänittänyt ja kuvannut/editoinut videon tuolla Euroopan DMM painoksella. En jaksanut äänittää ja kuvata uusiksi Italian painoksella. Muutenkin tuossa Euroopan DMM painoksessa alataajuudet hitusen enemmän omaan makuun, mutta ei se Italian painos huono ole. Italian painoksessa hyvin selkeä ja paljastava äänikuva. Pieniä eroja vain loppujenlopuksi.

Wav näyte:
 
Back
Ylös