Vinyyli vs. digitaalinen lähde

Mika

Käyttäjä
Liittynyt
3.2.2009
Viestejä
818
Moi,

Avataanpa taas vanhat haavat :). Testasin seuraavalla kokoonpanolla:

- Rotel esivahvistin
- Yamaha päätevahvistin
- Magnat jalustakajarit

Analogista : Rega P3-24 + TT-PSU + joku äänirasia (parempi kuulemma kuin paketissa tuleva sano myyjä)
Digitaalista: Squeezebox

Musana soi Dylanin Oh mercy (remastered)

Tulos : Ei eroa musiikissa. LP-levyn kansia oli mukavampi hypistellä, kun boxin kaukosäädintä :)

Kysymys: Koska ollaan vinyylipalstalla, niin miten saisin analogiaosaston voittamaan kisan? Linn Sondek on väärä vastaus :)
 
lisätietona edelliseen : digitaalinen musa oli FLACia
 
Panosta lisää rasiaan ja varsinkin RIAA:han. Jää bitit kalkkiviivoille.
 
Ehkä sä et saa mitenkään. Mutta jotta voisit olla tuplasti tyytyväinen, niin mä voin vaihtaa tuon Regan Squeezeboxiin. Sitten sulla olis niitä kaksi.

PS. Mikä on Rotel? Mikä on Yammu ja mitkä ovat Magnat?
 
Mika sanoi:
Musana soi Dylanin Oh mercy (remastered)

Tulos : Ei eroa musiikissa.

no ei varmaan musiikissa ole eroa oli se sitten digi tai ana mut luulisi soundissa olevan eroa,tosin digitekniikalla remasteroitu vinyyli voi olla(ja yleensä onkin perseestä).
 
Sam Other sanoi:
Panosta lisää rasiaan ja varsinkin RIAA:han. Jää bitit kalkkiviivoille.

ja VARSINKIN runkoon ja laitealustaan.

ja VIELÄ ENEMMÄN oheislaitteistoihin.

:D
 
Oli varmaan digimaster. Samaltahan ne kuulostaa ja pitääkin.
 
Moi !

Oman kokemukseni mukaan erot syntyvät enemmänkin masteroinnista kuin formaattien eroista.
Tästä esimerkkinä lp-levyltä luetun signaalin voi tallettaa cd:lle ja sen jälkeen ko cd-levy kuulostaa aivan samalta.

Tosiasia kuitenkin on että vanhoilla (60-luku) vinyyleillä masterointi on ensiluokkaista. Siksi kuuntelen paljon vinyyliä.

--
 
Alex sanoi:
Moi !

Tästä esimerkkinä lp-levyltä luetun signaalin voi tallettaa cd:lle ja sen jälkeen ko cd-levy kuulostaa aivan samalta.

--

Ei sen pitäisi kuulostaa samalta, hyvällä ad konvertterilla päästään toki pitkälle.
 
Tässä studiopuolelta vinkkiä. Otetaan valmis miksattu "master" tavara, ajetaan se C-kasetille. Ajetaan C-kasetti takaisin koneelle. Ajetaan kohinanpoistoalgoritmit ja toistetaan toimenpide. Tadaaa. Analogista saundia CD:llä. Tämä ei ole pilaa, vaan ihan oikeasti näin on tehty. Jopa iTunesin expander efektin läpi on ajeltu tavaraa. Sitten loppukäyttäjä kauhistelee jos joku tietokoneella vähän tavaraa equttaa. Please...

Kuinka moni on kokeillut vetää sillä killer LP-soittimella materiaalia suoraan digitaaliselle medialle kunnon sisääntulojen läpi (ei todellakaan mikään tietokoneen built-in äänikortti). Voisi olla jännä kokeilla sellaista CD:tä LP:tä vastaan ABX-kokeessa.
 
Gretch sanoi:
Kuinka moni on kokeillut vetää sillä killer LP-soittimella materiaalia suoraan digitaaliselle medialle kunnon sisääntulojen läpi (ei todellakaan mikään tietokoneen built-in äänikortti). Voisi olla jännä kokeilla sellaista CD:tä LP:tä vastaan ABX-kokeessa.
ikävä kyllä alex on oikeassa,master first.
 
Vinyylirippejähän on netti pullollaan ja niillä voi helposti todeta että saundi on vähintään yhtä hyvä kuin vinyyliltä jos on ajettu läpi asianmukaisella kalustolla. Tietenkin 24 bit / 96 Khz tiedostoja vähintään.
 
Gretch sanoi:
...
Kuinka moni on kokeillut vetää sillä killer LP-soittimella materiaalia suoraan digitaaliselle medialle kunnon sisääntulojen läpi (ei todellakaan mikään tietokoneen built-in äänikortti). Voisi olla jännä kokeilla sellaista CD:tä LP:tä vastaan ABX-kokeessa.

_o/
 
Alex sanoi:
Moi !

Oman kokemukseni mukaan erot syntyvät enemmänkin masteroinnista kuin formaattien eroista.

--

Ne, ja äänitysten väliset erot ovat IMO paljon talleneformaattien välisiä suurempia.
Mutta vinyyliä on kivampi hiplata. Ja se kuulostaa paremmalta:D

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, olisi ensin hyvä tietää käytetty rasia ja phono.

Tai radikaalimpi ehdotus: mitäs jos toteaisi että molemmat ovat kelvollisia välineitä musiikin kuunteluun, jos kerran eroa ei synny, ja keskittyis lähinnä siihen?
Eikö sen siis noin pitäsikin mennä, että valtaisaa eroa samalla äänityksellä, siis jos ei ole erikseen miksatty älppy- ja seede versiota ei pitäisikään syntyä?
 
Vähän päivitystä kehiin. Päätin kokeilla vielä erillisellä RIAA:lla. Hankin testiin Head Questarin ja Graham Slee Special Editionin. Olen nyt soitellellut noita tämän päivän FLAC-kamaa (AC/DC,John Coltrane,Def Leppard,Jethro Tull, Bob Dylan) vasten. Kielen mitalla älpykkä ehkä erottuu eduksen. En ole vielä varma, viitsinkö maksaa tosta erosta X sataa euroa. Noh, ehkä herääminen tulee myöhemmin. Oliskohan pullonkaula nyt kajareissa - http://www2.magnat.de/index.php?id=2386&L=1 tai sitten pitää tunnustaa, että tasapeli tuli.
 
Gretch sanoi:
Tässä studiopuolelta vinkkiä. Otetaan valmis miksattu "master" tavara, ajetaan se C-kasetille. Ajetaan C-kasetti takaisin koneelle. Ajetaan kohinanpoistoalgoritmit ja toistetaan toimenpide. Tadaaa. Analogista saundia CD:llä. Tämä ei ole pilaa, vaan ihan oikeasti näin on tehty. Jopa iTunesin expander efektin läpi on ajeltu tavaraa. Sitten loppukäyttäjä kauhistelee jos joku tietokoneella vähän tavaraa equttaa. Please...

Kuinka moni on kokeillut vetää sillä killer LP-soittimella materiaalia suoraan digitaaliselle medialle kunnon sisääntulojen läpi (ei todellakaan mikään tietokoneen built-in äänikortti). Voisi olla jännä kokeilla sellaista CD:tä LP:tä vastaan ABX-kokeessa.

Kelanauhurin läpi kierrättäminen on myös yleistä.
 
Back
Ylös