Vinyl essentials testilevy

Jyri

Käyttäjä
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
5 544
Kaupunki
Nurmijärvi
Ostin kyseisen testilevyn. Ikävä myöntää, että vaikka olen 16 vuotta koulun penkillä istunut, niin silti englantini on sen verran heikkoa, että en täysin ymmärtänyt tuon testilevyn sisäaukeaman selostuksia. Olin ilmeisesti paremmin hereillä vain mekaniikan ja fysiikan luennoilla...

Jos jollain kanssa sattuu olemaan tuo kyseinen testivinyyli ja englanti hieman paremmin hallussa kuin itselläni, niin olisin kovin kiitollinen, jos joku viitsisi kirjoitella, että mitä noilla kuudella eri raidalla on tarkoitus kuunnella.

Eli raidoittain, että mitä kuuluu jos säätö on kunnossa. Mitä kuuluu jos säätö ei ole kunnossa. Ja mikä tärkein, että mitä säädän jos tuo testiääni ei kuulu niin kuin pitää.

Itse tosiaan ymmärsin kunkin raidan tarkoituksen vain puolittain.

Jyri
 
track 1 ja 2: kanavatsekkaus, ja vaiheet kuntoon. Perusasioita.

track 3 ja 4: kanavien ylikuuluminen. Tällä voi hinkata rasian azimuuttia (sivuttaiskallistusta) kohdilleen, sikäli kuin soitin (varsi) sen säätämisen sallii.

track 5: seurantakyky. Tällä voi todentaa soittimen (rasia-varsi) seurannan, ja myös hienosäätää antiskatingia (= seuranta ei saa loppua yhdellä kanavalla ennen toista kanavaa, periaatteessa).

track 6: rasia/varsiyhdistelmän resonanssitesti - optimiresonanssi tyypillisesti jossain 8Hz yläpuolella muttei kuitenkaan 15Hz:ssä (about). Näkemykset vaihtelevat. Säätö on massan lisäämistä / poistamista tai erilaisen joustavuuden omaavan rasian käyttöä.

Ja muista - tieto lisää tuskaa.
 
Mallas sanoi:
track 5: seurantakyky. Tällä voi todentaa soittimen (rasia-varsi) seurannan, ja myös hienosäätää antiskatingia (= seuranta ei saa loppua yhdellä kanavalla ennen toista kanavaa, periaatteessa).

Kyllä, tällä raidalla voi testata seurantakykyä ja sen avulla hakea "optimaaliset" arvot anti-skatelle kuin myös neulapainovoimalle, ja tietenkin näiden suhteelle toisiinsa. kaikki rasiat eivät seuraa lähellekkään 100 micronia, ei ole tarvekaan, eikä siihen tule edes pyrkiä. Hyvä seurantakyky itsessään ei kerro/anna takeita siitä soiko rasian hyvin. Eli tällä voi optimoidea rasian tracking ominaisuuksia, mutta valmistajan suosituksia ei tule ylittää, vaikka paras tulos olisi vain 60 micron.
 
Alkuun tuo 5 raita särki 70 micronia oikeen kanavan. Lisäsin neulapainoa 2,3g:tä => 2,4g:aan (Max 2,5g ja suositus 2,3g valmistajalla) ja antiscatingin säädin aikas tappiin.

Säätöjen jälkeen 90 micronia alkaa särkeä oikeaa kanavaa. Satasella oikea särkee koko ajan. vieläkö kannattaa jotain tehdä, vai rupeisko oleen kohdillaan?

Millä tuota antiscatingia sais katsottua tarkemmin, kun en omista yhtään levyä missä olisi pelkkää mustaa toinen puoli. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.

Jyri
 
jos 80 micron toistuu puhtaasti tulos on hyvä. oikean kanavan säröytyminen viitaisi mahd siihen että antiskatea on suhteessa hieman liian vähän, mutta jos se tapissaan kokeile vähentää hieman vtf:ää. toisaalta hieman vtf:ää vähempi antis pitäisi riittää. onhan soitin aivan suorassa? testiraitaa voi alkaa testamaan minimisuosituksista lisäämällä niin logiikka säilyy ja huomaa mitä oikeasti tapahtuu. blank disciä ei tule käyttää, ei vastaa todellisuutta. juuri modulaatiot ovat yksi skating ilmiön synnyttäjä, ja se vaihtelee musiikin mukaan. lisäksi tyhjällä vinyylillä neula kyntää pohjaa ja kaivertaa levyyn itse uran, mitä se ei norm tee. antiskate hienosäätö tehdään korvalla ja musiikilla, asioiden tulisi fokusoitua oikein kaikissa ulottuvuuksiss ja olla puhdasta ja yhtä voimakasta molemm kanav sekä dynaamista. wallyllä on antiskatetyökalu jos haluaa neurootikoksi ryhtyä.
 
Tawe sanoi:
blank disciä ei tule käyttää, ei vastaa todellisuutta. juuri modulaatiot ovat yksi skating ilmiön synnyttäjä, ja se vaihtelee musiikin mukaan. .

oletkos säätänyt tasaisella levyllä ja jos olet mikä on mennyt pieleen,onko antiskatea pitänyt lisätä vai vähentää.

ymmärsinkö oikein että antiskatingin määrä vaihtelee eri kohdissa levyä,optimaalisesti ajateltuna varmaan kyllä mut ei nyt käytännössä sentään.
Tawe sanoi:
. lisäksi tyhjällä vinyylillä neula kyntää pohjaa ja kaivertaa levyyn itse uran, mitä se ei norm tee.

ei nyt näillä 1-2g neulapainoilla sentään levyä kaiverreta.
 
Huvikseni olen kokeillut blank discillä, enkä nyt muista minne suuntaan heittää. Skating -ilmiö vaihtelee modulaatioden (ja myös neulahionnan) mukaan ja siksi mitään exactia "oikeata" arvoa ei ole olemassa, vaan kyseessä on kompromissi. Ja kyllä se neula tyhjälle levylle uran kaivaa, ei toki vastaavanlaista kuin oikea kaiverrin, mutta kumminkin, kokeile vaikka. Lisäksi tuo blank disc -tilanne on hyvin erilainen muutenkin kuin normaalisti neula seuraisi V-muotoista uraa neulan molemmilla reunoilla kärjen koskettamatta pohjaa.

Ja jos vielä jatketaan anti-skate asiasta, niin säätämisohjeet vaihtelevat hieman rasiavalmistajienkin suhteen. Sumikolla taisi olla se "puolet VTF:stä" ja esim. Lyra Skalan manuaali ohjeistaa säätämään anti-skaten visuaalisesti, eli otetaan ihan silmä käteen ja katsotaan ettei se neulavarsi mkampea puoleen eikä toiseen levyn soidessa, toki hieman se lieppaa moduulaatioden vaikutuksesta, mutta tulisi pysyä enimmäkseen keskellä. Tuo kannattaa joka tapauksessa tarkistaa. Ja kannattaa pitää myös mielessä se, että kun noita voimia säädetään (VTF ja anti-skate) niin se vaikuttaa myös sinne neulavarren toiseen päähän, eli neulan oikean seuraavuuden lisäksi tarkoitus on myös sähkömagneettisen generaattorin vuo kohdentuu oikein, kelojen ja magneettien etäisyys on toisiinsa nähden symmetrinen.
 
Tawe sanoi:
...eli neulan oikean seuraavuuden lisäksi tarkoitus on myös sähkömagneettisen generaattorin vuo kohdentuu oikein, kelojen ja magneettien etäisyys on toisiinsa nähden symmetrinen.

Jes, taas lisäys "aiheuta paskahalvaus vinyyliä aloittelevalle" -osastolle!

Tähän mennessä moni on mennyt jo vakavan näköiseksi selittäessäni rasia-varsi-yhteensopivuuksista ja resonanssitaajuuden ihmeellisestä maailmasta, mutta tolla tappaa jo talossa ja puutarhassa...
 
Tawe sanoi:
eli otetaan ihan silmä käteen ja katsotaan ettei se neulavarsi mkampea puoleen eikä toiseen levyn soidessa, toki hieman se lieppaa moduulaatioden vaikutuksesta, mutta tulisi pysyä enimmäkseen keskellä.
joo,minä säädän sillä tasaisella levyllä ja teen ton edellämainitun.
oisko tuurilla osuutta mut sileällä onn saanu kyllä aina kohdalleen.
 
Sam Other sanoi:
Jes, taas lisäys "aiheuta paskahalvaus vinyyliä aloittelevalle" -osastolle!

Tähän mennessä moni on mennyt jo vakavan näköiseksi selittäessäni rasia-varsi-yhteensopivuuksista ja resonanssitaajuuden ihmeellisestä maailmasta, mutta tolla tappaa jo talossa ja puutarhassa...

tuolla etusivulla pitäis olla varoitus:

jos olet aloittamassa hifiharrastusta älä koskaan lue tätä palstaa.
 
japanin keisari sanoi:
tuolla etusivulla pitäis olla varoitus:

jos olet aloittamassa hifiharrastusta älä koskaan lue tätä palstaa.

Eikös siellä lukenut jo sama muodossa "Welcome to the funny farm!"?
 
Annoin antiscatingin olla tapissaan, tiputin neulapainon takaisin 2,3g ja suoristin vielä passilla rasiakelkan poikittaissuunnassa varteen nähden. Miksi tuota säätöä nyt sitten virallisesti kutsutaankaan, sekä hienosäädin vielä levylautasta passiin, niin nyt tulee myös 90 micronia puhtaasti ja säröyttää oikean kanavan vasta 100 micronilla.

Rasian edestä katsottuna neula ei väännätä oikeastaan kumpaankaan suuntaan. Ehkä aivan vähän vasemmalle yläpäätä, mutta ei paljoa. No antiscatingissa on säätö lopussa joten sitä en saa enään oikaistua ilman isompaa punnusta tuohon säätöön.

Koska tuolla jubileella on noin iso suosituspaino kuin 2,3g, niin ilmeisesti antiscatinki pitääkin olla aikas tapissaan? Tai ainakaan itse en ole paljoakaan tuon suurempiin neulan suosituspainoihin muistaakseni törmännyt.

Yksi asia tuohon hienosäätöön vielä askarruttaa, joka ilmeisesti ei kuitenkaan enään kovin paljoa asiaa muuta mihinkään, mutta kumminkin.. Eli tuo rasian etäisyys kelkassa varren suunnassa. Sanotaanko sitä nyt sitten mounting distance, tai jotain.. Tuosta NAS:sin Ace Space arm 9'' varren mukana tulleesta selostuksessa ei ole tuosta etäisyydestä mainittu mitään. Sattuuko kukaan tietämään että mikä se pitäisi tuolla varrella olla? Nyt tuo Jubilee on asennettu kelkan ruuvihahlojen puoleen väliin, mutta pitäisikö sitä rasiaa siirtää lähemmäs varren juurta, vai kauemmaksi, vai antaako olla tuossa puolessa välissä, niin siitä ei ole mitään tietoa. Saikohan tuosta taas mitään selvää, mitä tarkoitin..

Jyri

Edit: google löysi seuraavaa
http://www.aslgroup.com/nottingham/manual/faq.htm
sivulta löysin että "Ace Space Arm 210 mm"

Johtaakos tuo tieto minua minnekään?
 
Tuo 90 micronia puhtaasti on loistava arvo. Anna olla noin jos vielä kuulostaa musiikillakin hyvältä.

Mounting distance on sen varren asennusreiän keskipisteen etäisyys levylautasen tapin keskipisteeseen. Tuo mainitsemasi rasian sijainti kelkassa viittaa overhang:iin, joka on käytännössä vahvasti sidoksissa myös HTA:han, eli rasian sivuttaissuuntaiseen kohdistukseen. Kuka rasian asensi? Ja millaisin työkaluin tuo sijainti/kohdistus on määritetty? Todennäköisesti kaikki on kunnossa kerta noin hyvin seuraa, inner groove distortionia ei havaittavissa ja muutenkin hyvin soi.
 
Back
Ylös