Vintage: Sansui 1000A:n käyttöönotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K J Manner
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jep, bias = lepovirta ja 7591:ssä pinni nro 6 = hila (eli grid).
 
Tuosta "apaja"- sivulta löytynytttä tiedon päivitystä: alunperin "hammond"- tekninen soitin ( sähkömekaaninen) on liene suomalainen keksintö! Samoin on pintaliitäjä; Di Toivo Kaario rakensi sellaisen toimivan 50- luvun lopulla. Liikkui sillä itse. Olen nähnyt valokuvan joskus. Nämä, kuten muutkin suomalaiskeksinnöt toppasivat lyhytnäköiseen hölmöyteen. Ei osattu miettiä tulevaisuutta. Oli vaan tässä ja nyt. Maitokärryt aina ja iankaikkisesti.
 
markus sanoi:
Jep, bias = lepovirta ja 7591:ssä pinni nro 6 = hila (eli grid).

Tässä on nyt vähän semmoinen olo, että mihinkäs sitä ammattilaista tarvitsen, jos homma on kiinni vain siitä miten mittaan hilajännitteen ja saan ylikuuman putken ja muuntajan vähän korjattua. Sitten uskallankin jo käyttää laitetta ja alkaa vaihtamaan konkkia. Uudet pääteputket tulee varmaan hankittua kanssa. Muut putkethan eivät kai juuri kulu.

Vaikkei tehtävää ole paljoa, tietoa puuttuu paljon. Pitäisi osata valita ainakin yleismittari. Vanhan hifilehden palstalla sain kerran hyvät ohjeet konkkien vuotomittaukseen ja siinä tarvittiin analogista mittaria. En saanut sitä juttua valitettavasti talteen ja enää en sitä haulla löydä. Mutta millainen mittarin olisi oltava todella? En analogisia ole edes löytänyt mistään.

Jos pinni kuutosesta mitataan hilajännitettä, niin mikä on se toinen kohta? Maa? 7591:
7591.jpg


Konkkatyyppi ja merkki olisi myös osattava valita. Ja ehkä sopivia apuvälineitä juottamiseen.

Tinaa minulla on vanha Bebekin rulla ja sitten toista Tarjoustalosta. Sitten huomaan tällaisia ja tulen ajatelleeksi onko tinalla väliä: "Multicore Juotostina 500G 1.0mm - CRYSTAL 5-400 Tina-lyijyseos elektroniikan juotostöihin. Koostumus Sn 40% / Pb 60%. Sulamispiste +188°C. Juottimen suositeltu lämpötila vähintään +245°C. Juoksute (fluksi) Ersin- kolofonihartsi, heikosti aktivoitu, halidivapaa Crystal 400, kristallinkirkas jäämä, ei vaadi pesua. SISÄLTÄÄ LYiJYÄ. ESIM. KORJAUSTÖIHIN. MYYDÄÄN VANHA VARASTO LOPPUUN." http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=85

Sieltä löytyi vielä biasointiohje. http://www.uraltone.com/kauppa/shop_content.php?coID=17 Kuulosti monimutkaisemmalta kuin ohje "mittaa hilajännite ja säädä se - 19 V (Tai - 20V) Mitä tuo miinusmerkki siinä meinaa. ???
 
Jo olet vahvistimen löytänyt ,alapohja näyttää siistiltä ,vaikka komponentteja on paljon piirilevyttömäksi vahvistimeksi
Kannattaa muistaa että noilla jännittellä operoiminen on TAPPAVAA!!!!!!!!!! .

5k trimmeristä kannattaa säätää bias tasan -19 v
Päätemuuntajien DC vastus (Varmaan noin 100 Ohm???) kohdasta W kullekkin anodille kannattaa mitata jos nämä ei ole symmetriset on jossain jotain pielessä . jos jompikumpi puoli vetää liikaa virtaa on myos anodijännite putkella alle 470 vdc . Lisäksi suojahilan jännite 420 vdc on tarkka suhteessa anodijännitteeseen
Kun vahvaria tarkistaa niin kannattaa verrata jännitteita samoissa pisteissä L/R niin ettäon suurinpiirtein identtiset kanavilla

On tossa ollu Geisha tytöillä kolvaamista 60-luvulla . Jos toi hurisee jostain niin siitä ei kyllä ota päällisin puolin Erkkikään selvää??
Ei kannata alkaa suinpäin muuttelemaan konkkia jos ei ole pakko .Laittaa ensin että toimii niinkuin ylipäätänsä moitteettomasti sitten vastaa pikkuhiljaa vaihtelee osia . Uudet osat ei ole pelastus jos ei ole varma mikä masiinassa on vikana varmasti


Helpompiakin aloitusvahvareita olis varmaan löytynyt . Hauskoja kolvaamishetkiä.



Pappa
 
Joo tuota, on edistytty vähän.

Ensinnä laitteen toiminta korvin kuullen.

Balanssisäädin pitää kovaa ääntä. Muut säätimet ja kytkimet hyviä.

Cd (aux) toimii hyvin, ei häiriöitä.
Radio samoin, vaikka en ole sitä tarpeeksi vielä kuunnellut. Pitäisi tulla hiljaisia kohtia ohjelmassa kanssa. Radio on kuitenkin uskomaton: Olen toistaiseksi kuunnellut sitä ilman antennia. Venäjänkielistäkin kuuluu kaikkien tavallisimpien suomalaisten lisäksi.

Loppuja en ole kuunnellut kuin ilman ohjelmalähdettä.
Phono 2 on hiljainen kuten cd. En tiedä onko se sellaisenaan toiminnassakaan. Sisään saa joitain rasiakohtaisia MC-palikoita laitettua ja nyt siellä on vain jonkinlaiset tulpat. Pitäisi saada käyttöohje.
Phono MM kohisee vasen kanava.
Tape kohisee vasen, selvästi phonoa matalampi kohina, mutta yhtä voimakas.
Mic kohisee vasemmalla kuten MM, mutta hiukan matalammin sävyin.

Nyt minulla on mittari. :)

DC jännitteet anodeille symmetriset, 21 Volttia kaikki. Pinneistä 4 ja 8 (välillä lanka) 394V kaikissa putkissa. Pinnistä 3 taas toisen kanavan putkissa 435V ja toisessa parissa 438V. Pappa: "jos jompikumpi puoli vetää liikaa virtaa on myos anodijännite putkella alle 470 vdc . Lisäksi suojahilan jännite 420 vdc on tarkka suhteessa anodijännitteeseen" Mika Nissinen Elektronipekassa katseli skemaa ja tuota lausettasi sanoen "ei voi olla noin paljoa". Minua kiinnostaa, mistä tuollaiset näette. Skemoja on myös erilaisia, tämä oli kopioitu paperille ja tuli laitteen mukana.

Biakset olivat välillä 20,7 -23,4 (vaihdoin eilen putkien paikat ja ilmeisimmin hehkumisista päätellen ne olivat aiemmin pahemmin pielessä) , säädin 19 Volttiin kaikki neljä ja nyt seurailen kuinka ne pysyvät. Kun taas kylmenee ja sitten kunnolla lämpiää yms.

Toinen muuntaja käy kylmempänä säädön jälkeenkin. Huomasin että niissä on eri merkinnät kyljessä, 5243A 75-2 ja 5234B 73-2. Jospa se on suunniteltu noin?

Mitkä tekijät voivat kohinaa aiheuttaa? Todennäköisin lienee kondensaattorit?


----------------------


Mittasin uudestaan. Radio on soinut tällä välin.

Pinni 1: 21,1 V
Pinnit 4 ja 8: kaikissa 396V.
Pinni 3: kaikissa 438V.
Biakset vaeltaneet: 19,2 19,3 19,3 19,6 V (Viimeinen vieläpä se putki mikä eilen kävi punaisena. Ties kuinka ylös nousisi jos kone olisi koteloitu nyt, kun se lienee vuotavista konkista johtuvaa.)
 
Olet luonnollisestikin kaivanut esiin kaikki saatavilla olevat huoltomanuskat?

Minulla on jostain aivan pöllöstä syystä sellainen käsitys, että tuon vehkeesi huoltomanuskat pitäisi olla saatavilla. Oletko kysynyt valmistajalta suoraan? Moni japanilainen valmistaja on tosi ystävällinen noiden kuvioiden osalta. Skeema sinulla taisi ollakkin... Mutta ei haittaa vaikka kysyisit varsinaista huoltomanuskaa. Kannattaa erityisesti säätöpisteiden takia.

t. jjahifi
 
Kiitos vinkistä. Ei tässä vielä ole ehtinyt. Sunnuntaina sain laitteen.
 
K J Manner sanoi:
Ei tässä vielä ole ehtinyt. Eilen sain laitteen.

Skeema on ainakin syytä olla. Nappasin juuri sellaisen itsekkin uteliaisuuttani. Näyttää itse asiassa oikein kiinnostavalta vehkeeltä.

Äkkiseltään näin maallikkona ja tekniikkaa täysin tuntemattomana (:D) näyttäisi siltä, että skeema ei välttämättä riitä helppoon säätöön. Kysy tosiaan oikeaa huoltomanuskaa. Tosin kaikista tuon ajan Japaninvehkeistä moista ei ole, vaan joudut tyytymään pelkkään skeemaan ja laskemaan säädöt siitä itse.... :( (Nimimerkillä: Kokemusta on ja kärsimystä riittää.)

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Tosin kaikista tuon ajan Japaninvehkeistä moista ei ole, vaan joudut tyytymään pelkkään skeemaan ja laskemaan säädöt siitä itse.... :(

Mitähän säätöjä tarkoitat? En tiedä myöskään laskemisista näissä, kuten edellä huomataan. Näkyy tuolla etuasteiden puolella jotakin säädettävää, mihin ei ole tehnyt todellakaan mieli koskea. Joutuuko säätämään kun konkkia vaihtaa? (Tuo pääteasteen säätö taitaa jo olla hanskassa.)
 
Samaa mieltä jjahifin kanssa,

Japskeilla on yleensä pirun hyvät huoltomanuskat, mutta toisinaan jotkut komponenttiarvot voi heittää snadisti elikä arvot kannattaa kattoa myös itse koneesta. Tuossa jonkun postaamassa linkissä oli mm. maininta jonkun tasurielkon arvosta, jonka arvon kasvattaminen poisti brummin. Em. asian takia mm. Morgan Jonesin kirjojen hankinta haukkuu itsensä helposti takaisin. Kannattaa todellakin tutustua myös tuohon teoriapuoleen ennenkuin alkaa tekemään turhaa työtä. Tuo Sansui on niin kompleksi kone kuten Pappa mainitsikin, että teorian ja käytännön sovellutusten on syytä olla kunnossa ennen perusteellista uudelleeenkunnostusta.

Torvelohörhelö
 
K J Manner sanoi:
Mitähän säätöjä tarkoitat? En tiedä myöskään laskemisista näissä, kuten edellä huomataan. Näkyy tuolla etuasteiden puolella jotakin säädettävää, mihin ei ole tehnyt todellakaan mieli koskea. Joutuuko säätämään kun konkkia vaihtaa?

Yleensä vastaan tulleissa vahvistimissa on joukko säätöpisteitä, jotka pitää laittaa kohdilleen aina kun vehkeelle jotain tekee. Eli ainakin omissa vaffareissa huoltomanuaali yksiselitteisesti sanoo, että kun vaihdat jonkin osan (minkä tahansa), niin noudata säätörutiinia ja säädä säätöpisteiden virrat/jännitteet kohdilleen. Pahimmissa tapauksissa pisteitä on niin p*eesti. Nappasin tuossa yhden vanhemmanpuoleisen viritintahvistimen huoltomanuskan käteen ja näyttää pojat tehneen siihen vain 25 säätöpistettä kanavaa kohden, eli yhteensä 50 juttua (ei, en kerro merkkiä, mutta todella kovan tason vehje, pesee uudet jos on kunnossa). Tietenkin samat per kanava pitää olla balanssissa.Tosin säätö on ko vehkeessä helppo, katsotaan vain, että (kun laite on ollut tunnin päällä ilman että mikään muu piuha kuin virtapiuha on kytkettynä) pisteiden jännitetasot manuskan mukaiset. Jos ei ole, niin jokaista kohtaa kohden on ohje siitä mitä nipukkaa vääntää...

Ainakin yhden esivaffarin tapauksessa ei ko manuskaa ole saatavilla, joten pisteet piti päätellä skeemasta ja fyysisestä laitteesta. Oma ammattitaito ei kaikkeen riittänyt. Aidosti ikävä kapistus huollon kannalta moinen on ollut. Itse löysin ekat 20 säätöpistettä ja asiantunteva saksalainen huolto löysi puuttuvat 10. Päättelin puuttuvien säätöpisteiden olemassaolon sopivista komponenteista, eli en edes yrittänyt säätää kun totesin että en laskemalla löydä ko pisteitä ja niiden arvoja... Tottai kai pieni lisäopiskelu olisi auttanut, mutta kun päivätyö edellyttää aivan toisenlaista lisäosaamista... :(

Lisäyksenä: Yhdessä päätteessä taas näyttää ko pisteitä olevan peräti kaksi per kanava. Ei paha... :D

t. jjahifi
 
Huoltomanuska onkin sitten etsittävä käsiin seuraavaksi ja äkkiä.

Miten noitten konkkatyyppien kanssa sitten on, kun joku sanoi että muovikonkkia vaan ja Nissinen ihmetteli asiaa ja sanoi ettei elektrolyyttejä voi niillä korvata. Mitä siis noitten Elnojen ja Suzukien tilalle? http://xs216.xs.to/xs216/07242/alta2.jpg
 
URGENT :HANKI BILTEMASTA PUNASET PUUTARHA/KUMIKÄSINEET KUN HEILUT VOLTTIMITTARISI KANSSA!!!!

Vaikka ei henki mene niin väärät yhteydet vahingossa volttimittarilla räsähtää ja lujaa lisäksi silmät on vaarassa jos lyytti poksahtaa liian korkeasta yhtäkkisestä jännittennnoususta.
Jos epäilet käänny asiantuntijan puoleen (minä olen harrastelia!!!) Muuten omalla vastuulla !!!!


Pääteaste on kunnossa jos pinnissä 3 on identtiset jännitteet kaikilla 4 putkella .Jos ne vähän vippaa Schemassa olleista jännitteistä niin ei niin vaarallista olennaista on se että ne on kaikissa vastaavissa paikoissa suht identtiset .Jos vielä joku putki punottaa niin se vetelee viimesiään?
Lyyttien kuluminen ei niinkään aiheuta kohinaa enemmänkin hurinaa

Kaunis peli Sansui .Olen itse kytännyt McIntosh 1500 integroitua joka on melkein identtinen hinta on vaan melkoinen käytettynä. Sansuin Hashimoto muuntajat pitäisi ollla laadukkaita tehdään vielä nykypäivinäkin .


Pappa
 
K J Manner sanoi:
Huoltomanuska onkin sitten etsittävä käsiin seuraavaksi ja äkkiä.

Miten noitten konkkatyyppien kanssa sitten on, kun joku sanoi että muovikonkkia vaan ja Nissinen ihmetteli asiaa ja sanoi ettei elektrolyyttejä voi niillä korvata. Mitä siis noitten Elnojen ja Suzukien tilalle? http://xs216.xs.to/xs216/07242/alta2.jpg

Vintage-miehenä sanoisin, että samanlaisia kuin alkuperäiset. Tosin moni vähemmän restoraatiosta innostunut sanoisi, että lähinnä vain arvoiltaan yhteensopivia.

Jos olisin löytänyt yhtä upean kapistuksen kuin tuo Sansui (kade, lisäksi juuri missasin vielä yhden 60-luvun Luxmanin putkivaffarin ebayssä... :(), niin pyrkisin käyttämään NOS-osia. Mutta se olisi jo ideologiaa, ei pragmatiikkaa. Pragmaattisesti ajatellen käyttäisin mahdollisimman samanlaisia kuin alkuperäiset. Äänikin on silloin lähempänä alkuperäistä ajateltua. Jos taas on mukavuudenhaluinen, niin kestävämpiä uudempia malleja, mutta arvoiltaan mahdollisimman uskollisia alkuperäiselle.

Lisäksi: Muista turvallisuus kun rupeet säätämään. Aidosti kovaa kamaa voi silmille tai sormille possahtaa...

Ja myönnettäköön uudelleen: kade olen. :D

t. jjahifi
 
Nyt biakset nouseet edelleen: 19,6 19,4 19,6 20,1 V.

Mistä tuo kohina tai suhina voisi johtua? Se on aika tavalla kuin avaruuskohinaa radiosta.

K J Manner sanoi:
Balanssisäädin pitää kovaa ääntä. Muut säätimet ja kytkimet hyviä.

Cd (aux) toimii hyvin, ei häiriöitä.
Radio samoin, vaikka en ole sitä tarpeeksi vielä kuunnellut. Pitäisi tulla hiljaisia kohtia ohjelmassa kanssa. Radio on kuitenkin uskomaton: Olen toistaiseksi kuunnellut sitä ilman antennia. Venäjänkielistäkin kuuluu kaikkien tavallisimpien suomalaisten lisäksi.

Loppuja en ole kuunnellut kuin ilman ohjelmalähdettä.
Phono 2 on hiljainen kuten cd. En tiedä onko se sellaisenaan toiminnassakaan. Sisään saa joitain rasiakohtaisia MC-palikoita laitettua ja nyt siellä on vain jonkinlaiset tulpat. Pitäisi saada käyttöohje.
Phono MM kohisee vasen kanava.
Tape kohisee vasen, selvästi phonoa matalampi kohina, mutta yhtä voimakas.
Mic kohisee vasemmalla kuten MM, mutta hiukan matalammin sävyin.

--------------------

jjahifi sanoi:
Ja myönnettäköön uudelleen: kade olen. :D

t. jjahifi

Jos nyt pelottelette tarpeeksi, ettei tuota taida ehkä kuntoon saadakaan, niin luovun tästä kohta! ;)
 
K J Manner sanoi:
http://xs216.xs.to/xs216/07242/saatoa1.jpg

Nyt biakset nouseet edelleen: 19,6 19,4 19,6 20,1 V.

Mistä kohina tai suhina voisi johtua?

Jessus. Upea kapistus! Kade olen tuon kuvan perusteella. Rankka kapistus korjata itse...

Vakiintuvatko arvot? Tunnissa? Ikävästi vaikuttaa siltä, että tarttet huoltomanuskan tai mukavan epämääräisen mittaisen tuokion sopivan simulointisoftan kanssa. Jos moinen softa sopivilla elektroniikan simuloinnin lisäpaketeilla ei ole koneesi perussoftia, niin varaudu itkuun ja hammastenkiristykseen kun lasket asiat käsin... Nimimerkillä kokemusta on (enkä tosiaan osannut, mikä sinänsä ei ole ihme)... :(

Kapistus on hieno, mutta jotain on asioita täysin tuntemattoman mielipiteeni mukaan säätämistä vaille... ???

Kaikki kytkimet ja liittimet olet varmasti jo puhdistanut? Rätinät ja kohinat on useissa vehkeissä kiinni noista eikä elektroniikkaosista...

t. jjahifi
 
Konkat vuotavat, on tässä jo kerrottu biasin nousun syyksi. Se olisi lämpötilariippuvaa. Näyttää etteivät vakiinnu, paitsi ehkä juuri lämpötilan mukaan, minkä laite kulloinkin saavuttaa. Nyt on tuossa täysin avonaisena ja parvekkeen ovi auki. Eipä taida enää nousta.

Tänään sain puhdistusainetta, vaikken usko että se tuota kohinaa vie. On sen verran yksinkertaiset avonaiset ja jämäkät valitsimet.

En minä tiedä yhtään mistä laskemisesta ja simuloinnista puhut. Miksi sellaiseen pitäisi ryhtyä? Mutta kaipa se on tietenkin sitä huumoria! ;) Että tulihan se sieltä! :D
 
K J Manner sanoi:
Konkat vuotavat, on tässä jo kerrottu biasin nousun syyksi. Se on lämpötilariippuvaa. Täydellisessä tietämättömyydessäniOmalta kannaltani toki puhetta vaan, niin kuin aivan kaikki.

Tänään sain puhdistusainetta, vaikken usko että se tuota kohinaan vie. On sen verran yksinkertaiset avonaiset ja jämäkät valitsimet.

En minä tiedä yhtään mistä laskemisesta ja simuloinnista puhut. Miksi sellaiseen pitäisi ryhtyä? Mutta kaipa se on tietenkin sitä huumoria! ;) Että tulihan se sieltä! :D

No jaa. Voipi olla, että vaihtamalla konkat alkuperäisten speksien mukaisiin kaikki on OK. Mutta *jos* ei ole, niin säätöpisteet saa kaivettua esiin skeemasta. Tai näin ovat isot pojat parkkiksella kertoneet... :D Tuolloin voi vehkeen speksien ja skeeman perusteella harrastaa "reverse-engineering"-puuhaa ja laskea mitä pitää säätää ja miksi. Tämäkin on niitä isojen poikien juttuja, ovat moista kertoneet. :D

Eli itse mittaisin mitkä konkat ei toimi oikein, vaihtaisin ne ja kokeilisin josko pelittää. Jos pelittää ilman ongelmia niin olisin tyytyväinen. Jos taas ei pelitä, niin sitten reverse-engineering iskee kuvaan ja lysti vähenisi ainakin omassa tapauksessani. Eli huoltomanuska olisi aika poppis.

t. jjahifi
 
K J Manner sanoi:
Jos nyt pelottelette tarpeeksi, ettei tuota taida ehkä kuntoon saadakaan, niin luovun tästä kohta! ;)

Pöh. Ei sitä kukaan liene sanonut. Enintään sitä, että ei kuntoon pistäminen ehkä olekkaan helppoa... :D Hieno laite joka tapauksessa. Tuon ikäisen laitteen saa *varmasti* kuntoon. Ei IC-piirejä ja käytetty yleensä hyvin suoraviivaisia konstruktioita. Nuo on itse asiassa loistavia vehkeitä, tuolloin monissa vehkeissä olivat osat sellaisia, että edes moni nykyinen kovan tason valmistaja ei moisia raaski käyttää...

t. jjahifi
 
Takaisin
Ylös