Vintage laitteistot parempia kuin nykyiset?

jiteko

Käyttäjä
Liittynyt
26.12.2006
Viestejä
1 464
Kaupunki
Jyväskylä
Levysoitin jumppailun merkeissa olen kuunnellut Beatlesin Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band levyä ja ihmetellyt kuinka paljon erillaisia äänimaailmoja onkaan levylla. Onko tuon ajan laitteet sittenkin parempia kuin nykyiset digihirmut kun kerta massayleisölle suunnatulta levyiltä löytyy jos jonkinlaista kilkettä? Tuntuu että nykymusiikissa ei tuollaista kikkailua enää pahemmin harrasteta. Millä vuosikymmenellä on siis parhaat laitteet tehty?
 
Vs: vintagelaitteistot parempia?

Ennenaikaan artistin ja studiohemmon piti osata suhteellisesti enemmän - soittaa, äänittää. Nykypäivänä tallentaminen on helppoa ja halpaa - on helppo pilata jutut ylityöstämällä. Jos puhumme jazzista, parhaat tallenteet tehtiin 50-60-luvuilla. Tietysti myös kovat hemmot olivat soittokehissä tuolloin :) Mutta omasta mielestäni parhaat toistovempaimet tehdään tänään, tai vasta huomenna.
 
Tuo äänimaailman runsaus johtuu vanhilla levyillä laadukkaasta tuottamisesta. Ennen vanhaan siihen kiinnitettiin huomiota ja levyä tehtiin hartaasti. Nykyisin tuo "massamusiikki" tuotetaan pääosin nopeasti ja digitaalisesti, lopuksi tuote komressoidaan rankasti. Näin puhuu vinylisti joka rakastaa 50-luvun originaalituotoksia.
Toki vanhat vehkeet tehtiin kestämään, mutta onko ne parempia, ei välttämättä. Hyvä esimerkki on LP 12. Levarin peruskonstruktio on vanha. Tuote on hyvä, yksi maailman parhaista. Vaan siihen on tullut päivityksiä matkanvarrella, aina parannuksia. Tämänpäivän levari on käsittääkseni parempi kuin ensivuosien tuotokset. Minulla testissä oleva Naim2 on joissain ominaisuuksissa parempi kuin uusi Supernait, omassa setissäni. Toisen setissä tilanne voi olla toisin päin.
 
Vs: vintage...

Vuosikertahifissä on toki myös se autenttisuuspuoli - kun kuuntelet kersantti pippuria 60-lukuisella Thorensilla ja putki-Quadeilla voit aistia historiallista yhteenkuuluvuutta, jota nykypelit eivät välttämättä tarjoa. Onko kyse 'paremmuudesta' vai sopivuudesta materiaaliin tai mielentilaan, onkin sitten toinen asia.
 
Taannoin tein saman havainnon testatessani MC 275 putkaria. Muutamalla äänitteellä jotka oli äänitetty 30-luvulla, niitä vaivannut kireys suli pois. Kuuli selvästi, miten ne oli äänitetty tavallaan yli. Tarkoituksena saada äänite kuulumaan luonnolliselta kun sitä kuunnellaan putkitoimisella toistimella, siis sen aikakauden vermeillä. Sama ilmiö on seurannut myös muilla putkareilla. Niinkään en ole havainnut tuota ilmiötä 50-60-luvun taitteen jälkeen tehdyissä äänitteissä.
 
Fundeeraaja sanoi:
Taannoin tein saman havainnon testatessani MC 275 putkaria. Muutamalla äänitteellä jotka oli äänitetty 30-luvulla, niitä vaivannut kireys suli pois. Kuuli selvästi, miten ne oli äänitetty tavallaan yli. Tarkoituksena saada äänite kuulumaan luonnolliselta kun sitä kuunnellaan putkitoimisella toistimella, siis sen aikakauden vermeillä. Sama ilmiö on seurannut myös muilla putkareilla. Niinkään en ole havainnut tuota ilmiötä 50-60-luvun taitteen jälkeen tehdyissä äänitteissä.

Tuota mietinkin että onko äänitteet tehty tietynlaisille laitteille. Ihmettelin yhden putkietusen kanssa sitä miksi se kuulosti niin kovin lattealta verrattuna tuoreenpaan putkietuseen. Ajattelin silloin että putkitus ja kytkentä on vain niin erillainen mutta osasyynä voikin olla että silloin materiaali on työstetty toisenlaiseksi ja toistonkin piti olla erilaista. Täytyy vissiin ruveta laittaa demo pystyyn ja testata tuo.
 
En tiedä ovatko parempia mutta kyllä erilaisia. Jossain toisessa ketjussa sanoin että Garrard 301 / SME 3012 / Denon 103R / NAD Model 200 / LS3/5a -yhdistelmäni tykkää tietynlaisista äänitteistä ja se on totta. Varsinkin mono-äänitteet, siis vaikkapa vanhempi jazz kertakaikkiaan tuntuvat soivan oikein tuolla yhdistelmällä. Siksi näen ja kuulen päiväunissani miltä mahtaisikaan kuullostaa kun korvaisin NADin jollain Garrardin ikätoverilla, vaikkapa Quad II parilla ja vielä Denonin Ortofon SPU monolla. Joskus täytyy kokeilla maksoi mitä maksoi mutta kyllä tuo 70-luvun NAD on sekin melkoisen hyvä peli.

Juhani
 
Molempi parempi.
Minun uudempi settikin lähestyy uhkaavasti 25 vuoden ikää kaiuttimia lukuun ottamatta,elikkäs ihan uusista ei ole kokemusta.
Vanhoissa on kuitenkin sitä jotain.
Aika usein tulee hakeuduttua fisher222 vir.vah/thorens td166/laajakaista systeemin pariin.
 
Niin tuskinpa hyvän äänenlaadun kannalta voi vastata aivan puhtaasti niinkään, että parhaat laitteet tehtiin juuri sinä tiettynä vuosikymmenenä. Sen sijaan voisi kyllä ounastella, että suhde hyvien laiitteiden tekemiseen ja hyvien äänitteiden tekoon oli pioneerihenkisempi 50 -60 luvuilla ja en nyt viittaa laitemerkkiin tai järjestöihin. Tarkoitan vaan, että matkittavia ja sitten halvalla kopioitavia tai vain vähän modifioitavia valmiita tuotemalleja ei ollut olemassa.

Tuolloin kun oltiin enemmän ns. puhtaalla pöydällä. Hyviä hifivalmistajia oli vähemmän tarjolla kuin nyt. . Oli oikeasti rajusti kehitettävä niitä laitteita joita oli ja oli kehitettäv aivan uusia.. Niin ja se mitä tehtiin, tehtiin siten oikeesti tosimielellä ja innostuneena. Lisäksi puuttui ehkä tämä nykyinen ankara bisnesskulttuurin paino lasti. Tuotekehitystä voitiin tehdä ajan ja tupakan kanssa, Hex:n ylittävää tuottoa ei ajateltu aina neljännes vuosittain kassaan.

Itse kyllä ja pidän aiemmin tehdyistä huippulaitteista, eräs arkinen syy on kyllä myös siinä, että nyt niitä saa edullisesti. Aikalaisena ei olisi ollut lainkaa rahaa hankkia niitä, eikä myös ollut tietoakaan niiden olemassa olosta. En edes tiennyt 1970-luvlla merkeistä AudioResearch, Conrad-Jonhson tai Quad. Kuluttajalle valinnat olivat silloin helpompia jos vain oli rahaa ja tietoa. Niitä taas oli vähänlaisesti, ainakin suomessa.

Olisi mielestäni koko harrastukselle hyödyllistä saada tietoa myös tämän päivän vakavasti tehdyistä huippulaitteista. Tästä aiheesta voisi aloittaa vallan oman keskustelunkin. Itse kyllä näen, että tekniikka kovinkin kehittyy. Mutta onko kehityksen tavoitteena parantuva äänenlaatu vaiko enemmänkin rahan tekemnen on vaikea kysymys. ???
 
Mallas sanoi:
Mutta omasta mielestäni parhaat toistovempaimet tehdään tänään, tai vasta huomenna.
R Virtanen sanoi:
Sen sijaan voisi kyllä ounastella, että suhde hyvien laiitteiden tekemiseen ja hyvien äänitteiden tekoon oli pioneerihenkisempi 50 -60 luvuilla ja en nyt viittaa laitemerkkiin tai järjestöihin.

Itse kyllä ja pidän aiemmin tehdyistä huippulaitteista, eräs arkinen syy on kyllä myös siinä, että nyt niitä saa edullisesti. Aikalaisena ei olisi ollut lainkaa rahaa hankkia niitä, eikä myös ollut tietoakaan niiden olemassa olosta. En edes tiennyt 1970-luvlla merkeistä AudioResearch, Conrad-Jonhson tai Quad. Kuluttajalle valinnat olivat silloin helpompia jos vain oli rahaa ja tietoa. Niitä taas oli vähänlaisesti, ainakin suomessa.

Olisi mielestäni koko harrastukselle hyödyllistä saada tietoa myös tämän päivän vakavasti tehdyistä huippulaitteista.

Tämäpä on mielenkiintoinen juttu. Olen nimimerkin Mallas kanssa samaa mieltä siitä, että parhaat vehkeet ovat tulossa --- ainakin periaatteessa. Mutta, mutta...

Nykyisin on kovalla hinnalla myynnissä roinaa, joka *ei* osoita kovinkaan tinkimätöntä suunnittelua teknologisessa mielessä --- hinta taas voi olla todellista high-endiä. Moisesta on keskusteltu muun muassa täällä. Toinen mielenkiintoinen keskustelu on käyty niin sanotusta mustasta taustasta, joka tuntuu asettuneen, näin teknologiamiehenkin ymmärtämäksi, S/N-suhteeksi.

Itse asiassa tuo musta tausta -aihe on siinä mielessä mielenkiintoinen, että ainakin itse kategorisesti kuvittelin moisten ongelmien olevan jo vuosien takaisia. Lisäksi vielä niin, että jos linjatasoisen sisääntulon S/N-suhde on vaffarissa selvästi alle 100db, niin mielestäni moista laitetta ei yksinkertaisesti kannata ostaa (huonoa suunnittelua nykyaikaisilla komponenteilla ja tietämyksellä). Mutta ainakin uudessa Hifimaailma-lehdessä oli jutta vaffarista, jonka S/N-arvot olivat todellakin veret seisauttavia. Eli eivät nuo ongelmat todellakaan ole kadonneet historian hämäriin.

t. jjahifi
 
jiteko sanoi:
Vintage laitteistot parempia kuin nykyiset?

Hyvä kysymys. Mitenkähän on ja mitä haetaan. Esimerkiksi vanhoja hyvin äänitteyjä vinyylejä kuunnellessa tulee tunne etteivät saaneet niistä kaikkea irti sen aikaisilla rasioilla, mutta mitenkähän tuokin on. Sanotaan kuitenkin niin, että nykyisin on keskituloisen mahdollisuus hankkia todella tasokas laitteisto, kun taas aikaan entiseen näistä juhli vain parempi väestön osa.
Eihän putkilaitteisto mihinkään ole vanhentunut, ehkäpä laitteet tuolloinkin oli vain erilaisia. Jokaisella kuuntelijalla on "se" oma juttunsa, mutta vastaan nykylaitteistot olevan huomattavasti parempia.
Kaiuttimien kyky toistaa on varmaan jokaisen harrastajan kuultavilla. Ehkäpä ylikirkkaat 1970- luvun lopun ja vielä 1995 vuoteen asti äänitteet miksattiin kirkkaiksi, anakin enemmän kuin nykyään koska tuon ajan yleisimmät kaiuttimet eivät kyenneet nykytoistoon, olivatkin enepi tummia sävyiltään.
Eipä ne sen ajan äänitteet kovin hyvin nyt soikaan kaikilla laitteistoilla. Ehkäpä 1950-1960- luvun äänittet on todellakin hyviä, mutta nykyään pystytään tekemään huomattavasti tasokkaampaa mikäli halutaan ja onneksi nykyään jo halutaan.
 
Viittiskö joku ? kelt.pörssissä Markun 2230 [Vs:Vintage laitteistot...?]

Kun ei itsellä juuri nyt polttele vintage-näppiä , mutta eikös' jollekin kelpaisi :

Keltainen pörssi :
" Ilmoitusnumero 8384271
Jätetty 27.11.2007 klo 09:11
Myydään: VIRITIN-VAHVISTIN
Osasto: Kotiteatteri- ja stereolaitteet
Ilmoitusteksti: Maranz Model 2230. H. 10 e
Hinta: 10 e "

mitään tämän enempiä tietoja ei mulla ole ,
mutta luulisi hinnan olevan 'kohdallaan' ,
jos toimii yhtään ?

KTS. seur. posti , erittäin hyvä ! Mahtavuutta !
 
rigging is fun sanoi:
Kun ei itsellä juuri nyt polttele vintage-näppiä , mutta eikös' jollekin kelpaisi :

Kiitos vinkistä, mutta hain tuon jo edellispäivänä pois! =) Täysin toimiva peli, ainoastaan asteikkovalot pimeänä kuten noissa yleensä. Samasta paikasta poimin myös Denon DP-57L-levysoittimen ja pinon levyjä.
 
Hä? Mitä? Luinko oikein? Denon DP-57L? TÄSMÄLLEEN sama kun mulla! Teretulemast kerhoon! Vintagea kehiin!!!
 
kronos sanoi:
Hä? Mitä? Luinko oikein? Denon DP-57L? TÄSMÄLLEEN sama kun mulla! Teretulemast kerhoon! Vintagea kehiin!!!

Kiitos kiitos, en tiennytkään että täällä on tuollainen jollain muullakin. Kävin toissapäivänä hakemassa tuon ja tänään otin ensimmäiset savut koneesta. Erittäin kaunis ja käyttäjäystävällinen kone.

Ääni on vielä hieman hakusessa, kun koitan löytää sopivaa rasiaa. Onko vinkkejä? Mukana oli pari Elac ESG 792 -rasiaa useilla varaneuloilla ja lisäksi saan lyötyä siihen kiinni AT95E:n, mutta en ole varma onko kumpikaan noista optimaalinen. Täytyy vielä kokeilla AaTeetä tuon suoran varren kanssa, mutta ainakin S-varrella ääni jäi diskanttivoittoiseksi eikä rytmi välittynyt parhaalla tavalla. Denon DL-103 kiinnostaisi kokeilla, kun tuosta löytyi mainintoja maailman foorumeilta näiden soittimien kaverina.
 
Mä oon käyttänyt Ortofonia ja olen tykännyt mutta paha sanoa onko se parempi vai huonompi kuin joku muu koska en ole jaksanut vertailla. Voishan sitä tietenkin itsekin intoutua kokeilemaan jotain muutakin...
 
Mikä Orton malli sulla on käytössä ja kummalla varrella? Osaatko kuvailla vahvuuksia/heikkouksia?
 
Kolmekymppinen, suora varsi. En millään halua lähteä arvailemaan vahvuuksia tai heikkouksia koska se vaatisi aina vertailua johonkin eikä vertailupohjaa tässä samassa setissä ole. Mutta ainakin omasta mielestäni se kuuluisa flättärien PRaT tulee messevästi ulos, heh heh...mutta siitäkin: tulisiko jollain muulla rasialla vielä enemmän ulos, en tiedä.
 
kronos sanoi:
Kolmekymppinen, suora varsi. En millään halua lähteä arvailemaan vahvuuksia tai heikkouksia koska se vaatisi aina vertailua johonkin eikä vertailupohjaa tässä samassa setissä ole. Mutta ainakin omasta mielestäni se kuuluisa flättärien PRaT tulee messevästi ulos, heh heh...mutta siitäkin: tulisiko jollain muulla rasialla vielä enemmän ulos, en tiedä.

Kiitos tästä. Pidän mielessä.
 
Back
Ylös