Vinkkejä puun pintakäsittelyyn ?

  • Keskustelun aloittaja DIA
  • Aloituspäivämäärä

DIA

Käyttäjä
Liittynyt
26.7.2006
Viestejä
1 260
Olen käsitellyt viilut aiemmin joko mattasprayllä, vesiohenteisella lakalla, danish oililla tai alkydilakalla. Massiivipuuta olen öljynnyt ja vahannut. Nyt pitäisi pintakäsitellä todella kovaa, rasvaista ja sävykästä eben-viilua. Eben puu on sellaisenaan aivan hävyttömän hienoa sävyiltään, mutta mikään pintakäsittely ei tunnu parantavan ulkonäköä, mutta pitäisi kuitenkin saada aikaan tahriintumista kestävä pinnoite.

Liitteenä olevassa onnettomassa kuvassa iso palikka on käsittelemätön ja alla olevat palikat on käsitelty seuraavalla tavalla:
Vasemmalta lähtien:
1. kirkas spray-lakka (todellisuudessa tosi kiiltävä ja saman sävyinen kuin kolmas palikka)
2. Osmocolor kirkas vaha (kokeilin toistakin öljyvahaa, mutta se näytti aivan samalta)
3. Danish oil (kokeilin toistakin laadukasta öljyä, mutta se näytti aivan samalta)
4. matta spraylakka
5. Himmeä vesiohenteinen Kiva kalustelakka

Yksikään käsittelyistä ei näytä yhtä hyvältä kuin käsittelemätön puu. Vahan pintakiilto näyttää luonnollisimmalta, mutta se kuten myös kirkas lakka ja öljy muuttavan puun sävyä radikaalisti. Vesiohenteinen lakka säilyttää sävyt hyvin, mutta pinnasta tulee vähän halvan ja kumisen näköinen. Matta spraylakka säilyttää sävyt myös hyvin, mutta pinnan kiilto näyttää vähän luonnottomalta.

Olisiko siis hyviä ideoita pintakäsittelyyn. Pinnoitteen tulisi mielellään:
1. sitoa viilua ja sen saumoja
2. ei saa vaikuttaa PVAC liimalla tehtyy liimaukseen
3. kiillon tulee olla himmeä ja luonnollinen
4. pitää säilyttää puun aito väri eikä värjätä sitä tummemmaksi tai punertavaksi

Ajattelin kokeilla vielä puolihimmeää spraylakkaa. Pitäisiköhän himmeän lakan alle laittaa ohut kerros kirkaslakkaa?

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Moi!

Duunikaverin kanssa tuli kerran jutuskeltua noista viilun käsittelyistä. Hän sanoi tehneensä aina pistämällä ensin matta-lakan, jonka päälle kirkkaan lakan. Tällä tavoin tulee tasainen ja kiiltävä pinta. Et vissiin ihan kiiltävää hae, mutta kannattaa varmastikin kokeilla myös näin. Tuo ehdottamasi ensin kirkas ja sitten matta saattaa myös toimia. Enempää en osaa sanoa, koska itse en sen kummemmin ole puuhaillut. Yksi toinen kaverini tosin on vääntänyt kaikki huonekalunsa ja tosihyvännäköisiä juttuja saanut aikaan. Voinpa kysellä häneltä huomenissa, miten hän pintakäsittelee juttujaan...
 
Minä olen lakkaillut pääosin Diccolla. Se ei värjää läheskään niin paljon kuin tärpättiohenteiset esim Helo.
Tuo on tosi hankalaa lakattavaa jos haluaa että pinta olisi käsittelemättä hyvä lakkauksen jälkeen. Mutta toisaalta tuo on varsin helppoa siinä mielessä että tuo lakka on kovaa ja sitä on helppo siklata. Lisäksi tuo kuivuu tosi nopeasti. Tuosta tulee nätti puolikiiltävä esim hinkkaamalla se lopuksi 0000 teräsvillalla. Ruiskulla tietysti onnistuu.

Tuo kama sitten haisee sen verran että kannattanee siirtää verstas ainakin väliaikaisesti pois olkkarin matolta.
 
Eikös rasvaisista puulajeista suositella ennen pintakäsittelyä poistamaan puun oma rasva spriihin kastetulla rätillä?

Jos lakkaa käyttää, aina alimmat kerrokset kirkkaalla lakalla. Vasta päälimmäiseksi himmennettyjä kiiltoasteita, jos niitä haluaa käyttää. (puoli)himmeissä lakoissa on mukana valon siroamista aiheuttavia pieniä partikkeleita. Eihän niitä kannata sinne pinnoitekerrokseen väliin jättää sotkemaan.

Hienon satiinikiillon saa aikaan seuraavasti: Ensin kiillotetaan kirkas pintakäsittely lähes peilikiiltäväksi siklaten/hioen. Pinta viimeistellään 0000 teräsvillalla. Liukasteena voi kayttää hiovaa autovahaa tai kliineriäkin. Näin lakkakerros on läpikuultava ja paksun näköinen, mutta uloin pinta on silkkisen himmeä.
 
Kiitos vinkeistä. En tällä kertaa haluaisi paksua lakkakerrosta, vaan haluaisin, että puu näyttää melkeinpä käsittelemättömältä. Eli sävyn pitäisi säilyä ja pintaa pitäisi saada luonnollinen himmeä kiilto. Pinnan pitäisi kuitenkin olla likaa hylkivä ja lisäksi pinnoitteen pitäisi sitoa puun syitä, ettei se rispaannu esim. kankaalla pyyhittäessä.

Kokeilin eilen vielä kirkasta lakkaa pohjalle ja himmeää päälle. Tulos oli ihan kohtuullinen. Kiilto ei ollut aivan tyydyttävä. Ehkä kuitenkin paras tähän mennessä kokeilluista. Kokeilin myös vahaa lakan päällä ja sekin oli ihan kohtalainen. Kokeilin vielä huvikseni autovahaa öljyn päälle, mutta ei siitäkään kovin häävi tullut.
 
Kokeilepa mehiläisvahaa (tai jotain muuta vastaavaa luonnonvahaa). Mulle jäi varsin miellyttävä vaikutelma muutama vuosi sitten kun käytin sitä eräässä projektissa. Valitettavasti en omista kyseistä tekelettä enää, joten kuvan ottaminen on luonnollisesti mahdotonta.
 
Joo, tuollainen vähän kiinteämpi vaha voisikin olla hyvä. Käynkin hakemassa tänään. Tulee aika kalliiksi näköjään tämmöinen täydellisyyden tavoittelu :-[
 
Laitathan, DIA, kuvia tänne sitten jos kokeilet tuota mehiläisvahaa? Itsellä pari khaya-mahongin palasta odottelee kohta pintakäsittelyä, eikä lakkaaminen vain vaikuta oikealta massiivipuun kohdalla.
 
Kävin hakemassa "kiinteää" vahaa. Pelkkää mehiläisvahaa ei passaa käyttää kun se taitaa olla kovin pehmoista. Sen sijaan pehmeän vahan ja kovan carnauba vahan pitäisi olla hyvää tälläiseen tarkoitukseen. Liberon:n Antiikkivaha vaikutti olevan sopivaa ja niin onkin. Mielestäni sillä tuli kaikkein paras pinta. En tiedä kuinka kestävä pinta lopulta on, mutta ulkonäöllisesti se on parasta kokeilemistani. Väri muuttuu vain hieman tummemmaksi ja pintaan tulee tosi ylellinen ja nätti kiilto ja puun tekstuuri säilyy hyvin.

Aine hierretään kangastupolla tai levitetään 0000 teräsvillalla. Ohut kerros riittää ja kiillotus tehdään 2-4 tunnin kuluttua. Ja hyvä tulee :D

Yritän ottaa kuvia. Levitin juuri äsken uuden kerroksen vahaa koekappaleeseen, joten juuri nyt kuvan ottaminen ei onnistu.

P.S. Aika hyvä kun tämä foorumisofta varoittaa jos kirjoittamisen aikana on tullut uusia viestejä :)
 
Morjens DIA!

Kuinka hyvin olet perehtynyt vanhanajan puunkäsittelymenetelmiin. Näillä tarkoitan lähinnä pulituurikäsittelyä tai ranskalaista lakkausta. Pulituurihan lienee spriihin liuotettua shellakkaa ja ranskalainen lakkaus tehdään tietynlaisella hankaustekniikalla vernissapohjaisella (vai pellavaöljy?) sekoituksella. En enää muista menetelmien yksityiskohtia mutta ohjeita varmasti löytyy maailmalta. Jos ei netistä, niin ainakin soitinrakennusalan kirjoista. Näitähän käytetään soitinrakennuksessa pintakäsittelyyn. Mm. jousisoittimet, kitarat yms. Sen lisäksi, että ovat hyvän näköisiä, eivät heikennä sointia. Itse olen käyttänyt niitä parikymmentä vuotta sitten harrastaessani kitaranrakennusta. Tietyissä puulajeissa antavat hienon näköisen lopputuloksen. En tiedä miten toimii ebenpuun kanssa.

t. Tapsa
 
En ole kokeillut pulituuria, mutta se on vuorossa seuraavalla kerralla kun haluan kiiltävää pintaa viiluun. Netistä tosiaan löytyy paljon ohjeita, mutta täytyy myöntää, että ei se homma aivan kirkkaana ole vielä mielessä. Etenkin oikeiden aineiden löytäminen tuottaa vähän päänvaivaa.

Tuossa on pari liitettä. Ovat aika isoja, jotta niistä näkisi jotain. Pintakäsittelyä ja väriä on mahdoton kuvata, mutta kai tuosta jotain selvää saa. Kuvassa, jossa on kaksi palikkaa, molemmissa on täysin sama antiikkivahakäsittely ja ne ovat saman sävyisiä (vaikka kuva muuta väittääkin). Kuvassa jossa on kolme palikkaa, alemmassa päällä olevista on Osmo Coloria ja yllä olevassa antiikkivahaa. Palikka, jossa on Osmo Coloria, on pinnaltaan hieman epätasaisempi, mutta suurempi syy antiikkivahaisen palikan pinnan tasaisuuteen on itse antiikkivaha. Tulee kyllä tosi nätti pinta omasta mielestä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Tuota vahaa myydään muistaakseni ainakin K-Raudassa ja itse ostin sitä Bauhausista. Taisi maksaa vajaat 9 euroa purkki. Tuntuu olevan tosi riittoisaa. Aika erikoista, että purkin kanteen on tehty keskelle pieni reikä eli vahaa ei säilytetä ilmatiiviissä tilassa. Mitenköhän vaha loppupeleissä kovettuu...

Vaha on helppo levittää, mutta isompiin pintoihin tahkoaminen on kyllä hieman työläämpää Osmo Coloriin verrattuna. Helppo homma kuitenkin ja varmaan aika vaikea mokata.

En ole vielä raaputellut pintaa. Pitäisi antaa kovettua jonkin aikaa. Tuskin tuo kovin paljon kaltoinkohtelua kestää. Kankaalla hinkkaaminen ei tee mitään jälkiä. Täytyy varmaan hakata sitä välikaapeleilla ja antaa kissoille raapimispuuksi vähäksi aikaa. :p

Omasta mielestä Danish Oil ei ole maineensa veroinen. Ei se pinta lopulta niin hieno ole, koska se muuttaa väriä aika paljon ja heikentää myös sävyjen kontrastia. Sen kovettuminen on kyllä merkittävä vahvuus.
 
Karnaubavahaa olen jossain vaiheessa käyttänyt, se ei mielestäni "syventänyt" väriä esim osmon tapaan. Vahoissa (oikeat vahat, ei siis osmocolor "luonnonvaha") tuo kovettuminen on juuri se ongelma miksi eivät monesti sovi kulutukselle alttiisiin paikkoihin. Samoin vahakitit esim. liberon ovat mielestäni käyttökelvottomia koska eivät koskaan kovetu kunnolla... Tuota tinnerillä pinnan pesua olen kokeillut sekä pintakäsittelyn että liimasauman (massiivipuussa) teossa, enkä ole huomannut eroa vaikka tuo rasvaisuus teoriassa on olemassa!

Kaiken maailman yleismessuilla on mielenkiintoisia osastoja joissa on jos jonkilaista vahaa, öljyä ja purnukkaa. Pitäisi vaan päästä kokeilemaan. Sama rakennehan niissä useasti on. Itse voisi tietenkin myös kokeilla... Esim danish oilia, kiinanpuuöljyä tai vaikka vernissaa levitettäessä ohennus on ollut monesti hyvä ratkaisu ainakin ensimmäiseen kerrokseen. On myös olemassa ihan pelkkää kovetetta öljyihin sekoitettavaksi. Perinteistä tietoutta ja aineita myy ja valmistaa suomessa sateenkaariväri. Sieltä vaan kysymään...

http://www.sateenkaarivarit.fi/
 
Mainiota, saatiin ammattilainenkin palstoille :D

Täytyy myöntää, että Liberon:n tuotteet eivät kyllä vakuuttaneet kautta linjan. Tämä vahakaan ei liiemmin vakuuttanut, mutta ihan hyvin se näyttää kuitenkin toimivan. Mun piti käydä hakemassa Sateenkaarivärien vahaa, mutta lähistöllä ollut jälleenmyyjänä toiminut antiikkiliike oli mennyt konkkaan. Muut liikkeet olivatkin sen verran etäällä... :(

Mun mielestä Osmocolor ei ainakaan tässä tapauksessa syventänyt sävyjä vaan tummensi puuta kautta linjan siten, että värien kontrasti heikkeni. Toisaalta käytin ohutta vahaa, jota käytän normaalisti merbau puisen keittiönpöydän vahaamiseen, mutta en usko, että paksumpi Osmo olisi tässä tapauksessa ollut sen parempi. Myös Danish Oil heikensi sävyjä.

Tässä muutama kuva, joissa on erilaisia pinnoitteita Zebranon päällä. Pinnan kuvaaminen on tosi vaikeaa, joten ei näistä paljon taida olla iloa:
Alustassa matta spraylakka:
http://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/8406/cat/500/ppuser/3104
Samoin tässä matta spraylakka:
http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/DIY/DACT/isosuoraetu.jpg
Tähän näyttöön laitoin liikaa mattaspraylakkaa ja lopputuloksena oli epämääräinen pinta, mutta syvät sävyt. Pitäisi hioa ja lakata uusiksi (pöytä on maalattu muistaakseni Helo lakalla ja pinta on oikeasti aika perseestä).
http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/DIY/LCD/valmis.jpg
Tässä Danish oil. Sävy synkkeni jonkin verran. En ole lopulta ihan tyytyväinen.
http://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/7204/cat/500/perpage/18/ppuser/3104
Näissä vesiohenteinen Kiva -lakka
http://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=5230
http://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=3793&d=1095787718
http://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=3794&d=1095787727
Laitealustassa matta spraylakkaa ja tv tasossa Kiva lakkaa
http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/DIY/varahtelyt/obj54pg1geo32p5.jpg

EDIT: Kyynäräisen sivuilla näkyy (massiivi?)zebranosta tehtyjä koteloja. Eikös nämä olekin Osmo Colorilla käsiteltyjä?
http://www.kyynarainen.com/testi/galleriakyynarainen.htm

EDIT2: Itse asia näytti unohtuneen :-\
Kokeilin raaputtaa antiikkivahapintaa kynnellä, ei jäänyt jälkiä mitä ei olisi saanut pyyhittyä kankaalla pois. Lyijytäytekynän terävällä kärjellä tuli helposti naarmua, mutta vahan lisääminen peitti naarmut aika hyvin. Kevyt hionta 600 hiomapaperilla poisti naarmut helposti. Osmo Colorilla käsitelty pinta oli kovempaa, joten esim. ruokapöytään tai muuhun kovaan kulutukseen joutuvaan kohteeseen en tuollaista antiikkivahaa laittaisi missään tapauksessa. Laitteen pinnassa menee varmaan ihan mainiosti.
 
Kuvissa olevat kaiuttimet ovat viilutettuja, emme tee myyntiin massiivipuisia mahdollisten ongemien välttämiseksi...
Ja nuo kappaleet ovat tosiaan vahattuja!

Sitten on huomattava vielä yksi pointti vahojen, lakkojen ja öljyjen suhteen, nimittäin kellastuminen. Se että pinta näyttää seuraavana päivänä hyvältä, ei ole sama asia kuin pinta vaikka puolen vuoden päästä. Esim osmoissa ei ole lainkaan uv-suojaa (paitsi värillisissä vahoissa olevat pigmentit jotka suojaavat maahantuojan mukaan)... Värierot ovat huimat uuden ja vanhemman pinnan välillä. Se on tietenkin makuasia meneekö väri paremmaksi vai huonommaksi. Koivusta tulee vahattuna ihan "näytteen" keltainen kun taas esim tammi paranee vanhetessaan... siis minun mielestäni. Ja kun nuo värit tuli puheeksi niin en missään tapauksessa käyttäisi värillisiä vahoja värjäykseen, parhaan lopputuloksen saa petseillä jotka sittemmin voi vahata!


Nämä ovat niin makukysymyksiä milloin puu on parhaimmillaan ja miksi... Liitteenä kuva miten pinta muuttuu esim vahatessa osmolla massiivizepranoa... Ja tosimiehet harjoittelevat ootraamaan :D heh....

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Ostin kerran jostain messuilta suomalaista vahaa, joka on toiminut erittäin mukavasti puun kanssa. Se on mehiläisvahan ja pellavaöljyn sekoitetta - muistaakseni. Varmaan jossain vielä purkki tallessa..

Pojat pohjanmaalla tietävät jotain satiinipintaisesta lakkauksesta. Nimittäin Swan -pursien tekijät. Jos en väärin muista, niin ensin tulee himmeä alle ja sitten kiiltävä päälle. ..Vai onko sittenkin toisinpäin?

Ossi
 
Vähän kommentteja tuosta vahasta.

+Hieno pinta ja kiilto

-ei niin kestävä kuin monet muut käsittelyt
-syviin koloihin jäävä vaha ei ole täysin läpikuultavaa vaan vaaleata
-sormenjälkiä jää suhteellisen helposti (tumma puu)

Ei siis sovi kohteisiin, jotka ovat kovassa käsittelyssä, muuten tosi hyvää matskua.

Pinnasta on mahdoton ottaa kuvaa enkä mielelläni esittele keskeneräisiä kapistuksia etenkään, jos nuppi on kiinnitetty paikalleen tussin, parin hauenleuan ja tinarullan avulla :D Mutta tässä nyt kuitenkin pari kuvaa :p On näköjään ehtinyt pölyyntymäänkin :-\

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Kokeilin tuota antiikkivahaa. Nättiä jälkeä tulee, muttei kannata näemmä vetää liian paksua kerrosta, eikä antaa kovettua yön yli ennen kiillotusta. Teetti meinaan työtä tuo kiillottaminen...

Todella hyvän ja viimeistellyn näköisiä kyllä nuo sinun tekeleesi, DIA! Hatunnosto.
 
DIA! Voitko laittaa tänne käyttämäsi antiikkivahan merkin ja mallin, siis mahdollisimman täydelliset tiedot ko. ökötistä.

Jokin vahan tyyppinen aine, jossa on lisäksi uv-suoja ja joka värjää puun omaa sävyä mahdollisimman vähän, on hakusalla. Vinkkejä otetaan vastaan.

Jussi
 
Itse käytin kiinteää Black Bison antiikkivahaa
http://www.laurikoski.fi/nettikauppa/tuote.php?id=14

Ostin tuota Bauhausista. Tuli kyllä tosi siisti pinta, mutta ei kovinkaan kestävä. Pintaan jää helpohkoski sormenjälkiä ja jos niitä pyyhkii märällä, pinta kärsii. Pitäisi kokeilla rasitustestiä uudelleen nyt kun vaha on saanut kovettua jonkin aikaa.
 
Back
Ylös