Vinkkejä isojen (torvi)kajarien rakennussarjoista

PPalmroos

Käyttäjä
Liittynyt
4.12.2006
Viestejä
24
Moikka

Ihastuin messuilla Consonancen M15 kaiuttimien soundiin. En kuitenkaan ole valmis sijoittamaan niihin ihan niin paljoa kuin mitä hintalapussa lukee.

Löytyykö markkinoilta rakennussarjoja tai ohjeita isoille torvikaiuttimille, joissa 12-18" elementti? Tai siis löytyyhän näitä, mutta onko jotain erityisen hyviksi havaittuja?

Onko kukaan muuten purkanut M15:ta tai Tannoyn Prestge sarjalaisia ja piirtänyt kasausohjeita?

Nyt iski taas tee-se-itse fiilis.

T:pale
 
Nimimerkille Pappa: Huomasin juuri toisessa ketjussa pi4 kaiuttimesi. Oletko ollut tyytyväinen ja mihin vertaisit äänellisesti? Mitä vaihtoehtoja mietit tai kokeilit ennen pi4:sta?

T:pale
 
PaleRider sanoi:
Löytyykö markkinoilta rakennussarjoja tai ohjeita isoille torvikaiuttimille, joissa 12-18" elementti? Tai siis löytyyhän näitä, mutta onko jotain erityisen hyviksi havaittuja?

Hifitalolla viimeksi käydessäni nökötti oven suussa kaksi lastulevylaatikkoa, joissa oli 12" ja kompressiodriveri torvella. Joku uusi rakennussarja, mutta ei vielä ihan valmis - nettisivuilla ei aiheesta ole toistaiseksi mitään. Eighteen Soundin elementit, ei neliskanttinen vaan siistin ovaali torvi (XT1086 varmaan).
 
kkoskela sanoi:
troelsgravesenin DTQWT
2x10"
Elementit on siis alle tuon 12-18, mutta tuplakymppinä menee kartiopinta-alan suhteen haarukkaan.
Itsellä tekis mieli rakentaa, mutta kun on vielä edellinenkin kesken.
Itse taas mietiskelin, että miten tuo Troelsin yläpää toimisi perinteisen PA-tyylisen bassokotelon kanssa. Esim 15-tuumainen (tai kaksi 12-tuumaista) isossa refleksikotelossa eikä liian alas viritettynä.
 
Yläpääksi Jabo KH-53 torvet + joku sopiva kompressiodriveri (1" ehkä paras ja menee varmaan 1 kHz asti tuolla torvelolla, tuo BMS4590 koaksiaali vaatii monimutkaisen jakosuotimen), bassoksi esim. Beyma 15MI100:

KH-53 (löytyy punaisenakin):
http://cgi.ebay.de/JABO-KH-53-ALU-Kugelwellenhorn-53-cm-1-PAAR_W0QQitemZ290213658437QQcmdZViewItemQQptZDE_Lautsprecher_Martin?hash=item290213658437&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

15MI100 (toimittaakohan noi Suomeen, hinnat vaikuttavat edullisilta?):
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=BMA15MI100&product=Beyma_15MI100_15!dquote!_Mid-Bass_Woofer&browsemode=category
 
Klipschin klooneja sekä jatkokehittelyjä niiden pohjalta löytyy Klipschin omalta foorumilta.
Bob Critesiin kannattaa olla yhteydessä jos esim. Cornskalat kiinnostavat. Bobilta löytyy komponentit kaikkiin Heresy-sarjan kaappeihin sekä noihin hänen itsensä "jatko"kehittelyihin.
 
Millä perusteilla PA-elementit valitaan hifikäyttöön? Ei etteivätkö ne olisi ihan mainioita siihenkin mutta onko jotain virallisia valitaperusteita? Riittääkö hyvä herkkyys ja ns. "helppo" taajuusvaste? Voisi kuvitella että varsinkin nuo isommat keskibassot ovat aika säröttömiä tehoilla joilla niitä voi kotikäytössä ajaa.

Pekka
 
pjl sanoi:
Millä perusteilla PA-elementit valitaan hifikäyttöön? Ei etteivätkö ne olisi ihan mainioita siihenkin mutta onko jotain virallisia valitaperusteita? Riittääkö hyvä herkkyys ja ns. "helppo" taajuusvaste? Voisi kuvitella että varsinkin nuo isommat keskibassot ovat aika säröttömiä tehoilla joilla niitä voi kotikäytössä ajaa.

Pekka
"Kotibassot" on perinteisesti viritetty matalalle ulottuvaksi ja tästä syystä niillä on pieni herkkyys. Herkän yläpään kanssa tarvitaan herkkä basso. Aktiivijako ja basson herkkyyden puutteen kompensoiminen teholla johtaa helposti lämpökompressioon bassoelementillä, eli dynamiikka kaventuu.
 
Jyrki_H sanoi:
"Kotibassot" on perinteisesti viritetty matalalle ulottuvaksi ja tästä syystä niillä on pieni herkkyys. Herkän yläpään kanssa tarvitaan herkkä basso. Aktiivijako ja basson herkkyyden puutteen kompensoiminen teholla johtaa helposti lämpökompressioon bassoelementillä, eli dynamiikka kaventuu.
Jeps. Pitää paikkansa. En vain tarkoittanut ihan tätä kysymykselläni... ;) Lähinnä kävin arvuuttamaan että miten valita kahden PA-elementin välillä? Vai onko mitään sen erikoisempia perusteita kuin elementtejä valitessa muutenkaan?

Pekka
 
Kompataan tuota Jyrkin kyssäriä siitä minkälaiset (Q-arvot) elementillä pitäisi olla noihin torvivirityksiin.
Itsellä on hyllyssä pari ylimääräistä Beyma 8G40 -elementtiä ja niitähän voisi kokeilal jos osaisi torvet rakentaa. :-\

Yläpäähän löytyisi myös Beyman torvisuuntaimella varustettuja diskantteja.

Näitä kun on varastossa aina vähä niinkuin pahan päivän varalle.. :D :D ;)
 
Nimimerkille Pappa: Huomasin juuri toisessa ketjussa pi4 kaiuttimesi. Oletko ollut tyytyväinen ja mihin vertaisit äänellisesti? Mitä vaihtoehtoja mietit tai kokeilit ennen pi4:sta?

Olen ollut tyytyväinen JBL toimi omaviritys refleksikotelossa , jossa miellyttävin viritystaajuus on vielä hakusessa. Raksasin Pi4 boxit heti kun löysin JBL elementille käyttöä, elementit on maannu hyllyssä käyttämättömänä melkeen 10 vuotta . Tämä Pi filosofia on mielenkiintoinen kun ei joudu toivottomiin kaapelirumbiin eikä tartte suurta virranantokykyä .Tällä hetkellä soivat 6sn7/45 vahvarilla 1,5-2 wattii ihan mallikkaasti .


pappa
 
Matias. sanoi:
...minkälaiset (Q-arvot) elementillä pitäisi olla noihin torvivirityksiin.

Matala fs ja Qts, korkea BL. Torvi kuormittaa elementtiä huomattavasti rajummin kuin tavallinen refleksi tai suljettu kotsa, joten elementin mekaaniseen rakenteeseenkin kannattaa kiinnittää huomiota.

t: Pasi
 
Kun käytetään full-range - elementtejä takaa torvitetuissa koteloissa, herkkyys kasvaa hirveästi kaiuttimella. Mutta elementti suuntaa diskantteja eteenpäin, joten torven herkistää vain keskialuetta ja bassoja. Eikö tällöin taajuusvasteesta tule keskialue- ja bassokoroisteinen? Vai olenko ymmärtänyt asian ihan väärin?

Sitten näistä edestä "ladauista" torvista. Miten ne käyttäytyy akustisesti? Ovatko ne suuntaavuudeltaa samalla tasolla dipolin kanssa, pelastutaanko heijastuksilta, tärykaiuilta ja resonansseilta?
Miksi basso-osina käytetään refleksiä, eikä dibolia? Johtuuko tämä siitä, että herkkyyksiä ei saada samalle tasolle ja bassoelementtejä pitäisi olla valtava kasa? Jos kaiutin on suuntaava torven ansiosta, niin miksi pilata pistebassolla?

Pasi K sanoi:
Matala fs ja Qts, korkea BL. Torvi kuormittaa elementtiä huomattavasti rajummin kuin tavallinen refleksi tai suljettu kotsa, joten elementin mekaaniseen rakenteeseenkin kannattaa kiinnittää huomiota.

t: Pasi

Olisiko fs:sän hyvä olla vain alle alimman halutun taajuuden vai reilusti enemmänkin?
 
kahvis sanoi:
Sitten näistä edestä "ladauista" torvista. Miten ne käyttäytyy akustisesti? Ovatko ne suuntaavuudeltaa samalla tasolla dipolin kanssa, pelastutaanko heijastuksilta, tärykaiuilta ja resonansseilta?
Normaalin eli "edestä ladatun" torven avulla on mahdollista saada aikaiseksi hyvin raju suuntaavuus, jota ei muilla tekniikoilla ole kovinkaan helppo toteuttaa. Sivuvaikutuksena vain on julmetun suuri koko matalien äänten osalta.

Dipoli ei minusta kovinkaan suuntaava kapistus ole. Jos olisi, niin takaseinän vaikutusta ei tarvitsisi huomioida.

t. jjahifi
 
Tammikuun Hifimaailmassa ( ilmestyy 16.1 ) on tulossa juttua Consonance M15 kaiuttimista.

Ari Kolunsarka
 
kahvis sanoi:
Olisiko fs:sän hyvä olla vain alle alimman halutun taajuuden vai reilusti enemmänkin?

Jos esimerkiksi alle 40Hz:n taajuuksia haluaa torvella toistella, niin elementin fs on syytä olla korkeintaan 30Hz, mieluummin alle. Netistä löytyy kyllä laskuohjelmia joilla torvia voi suunnitella. Tuolla http://www.volvotreter.de/ on jonkin verran tietoa torvien rakentelusta, ja myös laskureita torven mitoitukseen.

t: Pasi
 
Aihetta sivuten: Onko kukaan tutustunut Zu Method subbaseen? Selvää lienee että oikeastaan mikään Eminencen elementti ei suljetussa lootassa toista niin alas kuin Methodin speksi lupailee (20Hz flat...). Miten mahtaa vaikuttaa se levy elementtien edessä? Vähän bandpass kotelon kaltaisesti kenties? Myös herkkyyslupaukset ovat aika hurjia tuolla alarekisterissä (96dB @ 20Hz)...

Pikaisen WinISD mallintelun perusteella kahdella noin suurella elementillä kyllä saa ihan kivasti painetta tuonne 20 hertsiin mutta ei ilman sahköisiä korjauksia tai muita kikkailuita. Ajatuksia tai valistuneita arvauksia?

Juttua ainakin täällä: http://www.6moons.com/audioreviews/zu3/method.html

Pekka
 
Back
Ylös