Viimeisen päälle hiottu laitteisto?

moukkunen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
1 444
Kaupunki
Kärkölä
Kuinka tarkka olet mielestäsi oman laitteistosi suhteen? Onko laitteistosi jokainen "yksityiskohta" viritetty viimeisen päälle tarkasti, huolella ja pitkäjänteisesti, jotta siitä saadaan mielestäsi koko äänellinen potentiaali ulos?
Millaisia ääneen(kenties) vaikuttavia asioita on vielä tutkimatta, vai onko kaikki asiat setissäsi mielestäsi siten kunnossa, ettei kaikkiin pienempiin "yksityiskohtiin" laitteistossa kannata edes kiinnittää huomiota?
Tarvitseeko siis jokaista pientäkin asiaa laitteistossa mielestäsi edes tarkastella ja "virittää" viimeisen päälle iskuun, jotta setistä saadaan koko potentiaali ulos?
 
moukkunen sanoi:
Kuinka tarkka olet mielestäsi oman laitteistosi suhteen?

No en kyllä kovinkaan tarkka.

Onko laitteistosi jokainen "yksityiskohta" viritetty viimeisen päälle tarkasti, huolella ja pitkäjänteisesti, jotta siitä saadaan mielestäsi koko äänellinen potentiaali ulos?

No ei kyllä ole. On vielä monta ihan tiedossa olevaa asiaa ja läjä tiedostamattomia, mitä pitäis vielä ns. hioa.

Millaisia ääneen(kenties) vaikuttavia asioita on vielä tutkimatta, vai onko kaikki asiat setissäsi mielestäsi siten kunnossa, ettei kaikkiin pienempiin "yksityiskohtiin" laitteistossa kannata edes kiinnittää huomiota?

Matalimpia taajuuksia pitäis vielä töräyttää kuuluville ja tuoda keskiäänisaluetta vielä enemmän läsnäolevaksi/selkeämmäksi.

Tarvitseeko siis jokaista pientäkin asiaa laitteistossa mielestäsi edes tarkastella ja "virittää" viimeisen päälle iskuun, jotta setistä saadaan koko potentiaali ulos?

No ei ainakaan vielä tarvitse keskittyä mihinkään pienimpiin nyansseihin, mutta ehkä vielä tulevaisuudessa? Saas siis nähä. :)
 
En myöskään ole kovin tarkka.

Jokaista yksityiskohtaa ei ole viritetty, mutta tiettyä synergiaa ja laitteiden keskinäistä loogisuutta olen hakenut.

Kaapeleita olen hieman kokeillut yleisellä tasolla ja välikaapeleita hakenut ihan testaamalla. Välipuhat on nyt minulle sopivaan tasoon optimoitu ja seuraavaksi varmaan optimoin kaiutinkaapeleita. Erilaisia alustoja ja vaimennuksia voisin myös mielenkiinnosta kokeilla.

Kaikkiaan tyytyväisyyteni nykyiseen kokonaisuuteeni ylittää (aika olemattoman) pedanttisuuteni monin verroin.

:) v-a
 
moukkunen sanoi:
Kuinka tarkka olet mielestäsi oman laitteistosi suhteen? Onko laitteistosi jokainen "yksityiskohta" viritetty viimeisen päälle tarkasti, huolella ja pitkäjänteisesti, jotta siitä saadaan mielestäsi koko äänellinen potentiaali ulos?

En kovin tarkka. Musiikkimakuni on sellainen, etten ala virittämään settiä detaljien suhteen vaikka se hifiä olisikin. Viillaan enemmän hieman tummaksi, iskeväksi ja soljuvaksi jotta musiikki soi rasittamattomasti. Noista vain ensimmäinen on onnistunut. :D
 
Laitteisto ei ole laitteiden tason puolelta niin viimeisen päälle kunnossa, että jotain ihan viimeistä rasvausta kannattaisi lähteä tekemään ja miettimään sen kummemmin. Mieluummin korjaan isompia ongelmia pois yksi kerrallaan, sähköhäiriöt, tärinähäiriöt levarille, akustiikka ja tila yleensäkkin. Esim nykyisessä tilassa on yli puolen sekunnin jälkikaiku joka rokottaa ankarasti toiston tarkkuutta ja sen korjaaminen ei ole ihan pikkuproggis.

Toivottavasti joskus tuota viimeistä viilaustakin pääsisi tekemään, mutta ei tule tapahtumaan tässä asunnossa.
 
moukkunen sanoi:
Kuinka tarkka olet mielestäsi oman laitteistosi suhteen?saadaan koko potentiaali ulos?
Olen erittäin tarkka ja huolellinen tuolla saralla.

moukkunen sanoi:
Onko laitteistosi jokainen "yksityiskohta" viritetty viimeisen päälle tarkasti, huolella ja pitkäjänteisesti, jotta siitä saadaan mielestäsi koko äänellinen potentiaali ulos?
Kyllä, ehdottomasti.

moukkunen sanoi:
Millaisia ääneen(kenties) vaikuttavia asioita on vielä tutkimatta, vai onko kaikki asiat setissäsi mielestäsi siten kunnossa, ettei kaikkiin pienempiin "yksityiskohtiin" laitteistossa kannata edes kiinnittää huomiota?
Kaikki tutkittu niin kaapelointia myöden, merkittäviä parannuksia ei enää luvassa äänen osuudella, erilaisia variaatioita toki saavutettavissa niin haluttaessa. Selvä suunta mitä mikäkin tekee, mutta ei aihetta muuttaa toimivaa kokonaisuutta - Levyä kelkkaa ja lautaselle.

moukkunen sanoi:
Tarvitseeko siis jokaista pientäkin asiaa laitteistossa mielestäsi edes tarkastella ja "virittää" viimeisen päälle iskuun, jotta setistä saadaan koko potentiaali ulos?
Toki, tilallehan emme voi mitään - Harkiten dempattu, ei tapettu. Mitaten akustoitu/ammattilaisten suunnittelema tila voisi enää parantaa täydellistä laitteistoani.
 
Laitteet tietenkin hankittu budjetin mukaan. Mielestäni ne ovat hintaansa nähden varsin hyvät, mutta jos rahaa olisi kuin rantarosvolla, niin tietenkin virittäisin laitteistonkin aivan viimeisen päälle. Tosin, DIY laitteiden virittäminen tarjoaa enemmän mahdollisuuksia hienosäätöön. Esim. tällä hetkellä on tilauksessa laadukkaammat konkat ja koteloidut toroidit digietusen virtalähteisiin. Onko tämä sitten tätä "hionta" -osastoa...

Mutta, jos tässä ketjussa haetaan jonkun sortin friikkiyttä, niin olen älyttömän tarkka kuuntelupaikan ja kaiuttimien sijoittelusta. Täytyy myöntää, että senttipeliksi (toe-in säätö onkin sitten millipeliä) menee monesti. Minusta tuolla saakin puristettua laitteistosta helposti semmosen 30% lisää. Akustiset asiat muutenkin pistävät korvaan eniten ja OCD iskee välillä päälle. Esim. meillä oli olohuoneessa seinää vasten iso raskapuinen hylly, joka aiheutti ikävää toispuoleisuutta yläbassoihin ja lujaa soittaessa sen ovet alkoivat resonoimaan. Ihan itse könysin sen 100+ kilosen kaapin eri huoneeseen yksi aamu. Onneksi vaimolla riittää huumorintajua :D. Sitä tarvitaan.

Mutta en jokaiseen yksityiskohtaan jaksa kiinnittää huomiota. Kaapeloinnit ja laitetaso ovat vähän satunnaista sarjaa, eikä virtafilteriäkään ole hankittu.
 
Jokainen ketjun kysymys saa mut näkemään tulevaisuuteni rutiköyhänä varustelijana. Mulla on esim. ollut monet erittäin hyviksi rankatut kaiuttimet, mikä ei tietyssä mielessä vielä lupaa kuuta taivaalta. Mulla ei missään vaiheessa ollut tunnetta, että olisin saanut yhdestäkään näistä ämyreistä puserrettua "sitä kaikkea irti". Putkilaitteista sentään onnistuneesti luovuin (lue: eivät ole tehneet come back:iä).

No okei, valoisana puolena tietysti tulee mieleen sanat: "ei paluuta entiseen." :)

Mutta sitten taas toisaalta: kaikki kiinnostava vaikuttaa lopulta kokonaisuuteen. >:D
 
Ois varaa hioa aika paljon enemmän... joskus sitten, ehkä...
 
moukkunen sanoi:
Kuinka tarkka olet mielestäsi oman laitteistosi suhteen?

Olen varsin tarkka ja pyrin laitteiston maksimaaliseen optimointiin käytettävien resurssien puitteissa. Resurssit = €urot, mittauskalusto, aika

moukkunen sanoi:
Onko laitteistosi jokainen "yksityiskohta" viritetty viimeisen päälle tarkasti, huolella ja pitkäjänteisesti, jotta siitä saadaan mielestäsi koko äänellinen potentiaali ulos?

Laitteistopuolen virittelyä on lähinnä ainoastaan tehty kaapelipuolella, jossa on tällä hetkellä varsin toimiva kombinaatio.

moukkunen sanoi:
Millaisia ääneen(kenties) vaikuttavia asioita on vielä tutkimatta, vai onko kaikki asiat setissäsi mielestäsi siten kunnossa, ettei kaikkiin pienempiin "yksityiskohtiin" laitteistossa kannata edes kiinnittää huomiota?

Ääneen vaikuttavia asioita ei ole tutkimatta, mutta korjaamatta kyllä, eli ongelmat ovat tiedossa. Ongelmat eivät ole laitteistossa, vaan tilassa, joka vaatisi akustista uudelleen rakentamista. Rakentaminen on suunnitelmissa vuoden parin sisällä.

moukkunen sanoi:
Tarvitseeko siis jokaista pientäkin asiaa laitteistossa mielestäsi edes tarkastella ja "virittää" viimeisen päälle iskuun, jotta setistä saadaan koko potentiaali ulos?

Olen sitä mieltä, että laitteistosta pitää pyrkiä saamaan kaikki potentiaali käyttöön, miksi muuten hankkisi laatukalustoa, jos markettileluilla pääsisi audionirvanaan, eli niiden "laatu" riittäisi..
 
itelläni on kyllä suht koht. mieluinen äänenlaatu jo. mutta mitä enemmän kuuntelen ja rekisteröin tuttuja äänitteitä muistiini kaiuttimistani ja vertailen niiden keskinäisiä eri painottuvia suhteita sitten keskenään. niin sitä enemmän virheitä tai sanotaanko ominaisuuksia alkaa erottumaan omiksi välähdyksiksi musiikista joka tekee siitä erityisen innostavaa tai jopa joskus rasittavaa. se että kun virheitä tai lievemmin sanottuna puutteita tai musiikin seassa toimivia erillisiä kerroksia alkaa olemaan enemmän kuin 3-4 kenttää tai sanotaanko näin että jos lähes musiikilla kuin musiikilla erottuviksi erillisiksi tapahtumiksi soittavat laitteet tai ihmiset erottuvat puuromössö monomaisesta stereokuvasta artikuloiviksi eri mosaiikki pinnoiksi siis irti kokonaisuudesta omiksi eri dynaamisten vaihteluiden tiivistymiksi ääni pisteiksi runsaasti erillään toisistaansa niin mielestäni yli kolmen eri kerroksen tapahtumat siis erillisinä tapahtumina ovat jo kaiuttimille kova sana. se että äänitteiden kerroksissa on kuin tuhansia eripaksuisia erillisiä viipaleita limittäin syvälle stereokantaan kaiuttimien taakse kuin verho lähes kiinni verhossa, isoarakoa ja taas verhoa rakoa leveämmin ja taas verhoa, jne....ilmaistuna.

niin nämä verrattavat viipaleet/verhot ovat kuin läpinäkyviä suuria kelmuja joiden läpi nähdään ensimmäiset noin karkeesti heittäen viisi metriä mikäli tila antaa myöten enempikin. studiossa eri joo. mutta jos tila onkin isompi, niin takana olevat tapahtumat useinmiten ovat sumeamman/harmahtavan kelmun peitossa, ja sen johdosta takana sitten onkin olemassa ihmisiä tai että joiden soittimet soivat hiljakseen tai jopa epätarkasti/vireisesti jopa sumean monomaisesti. tarkennettakoon että eihän musiikissa ole mitään varsinaisia kerroksia lemassakaan. vaan minunkin on netissä helpompi kertoa mitä haetaan jos mielikuvalle haluaa kertoa havaittuja asioita joille siis annetaan tietyt rajatut raamit merkityksille.

esimerkki. toi katie meluan albumilta. - Piece by Piece,

niin heti eka biisi. noin minuutin kohdalla muistaakseni soittaa oikean pääkovaäänisen takana noin 6-7 metrissä kaiuttimen takana jotain raspia tai kampaa. eteenpäin levyä kulkiessa se erottuu voimakkammin taustasta ja soi kokoajan mukana. kuuletteko sen miellyttävän rytmin ajoituksen? tuota kampaa olen pystynyt itse vahvistamaan akustisesti. kuten myös eri levyjen muitakin ominaisuuksia esim. pink floydyn -wall albumin 2-biisin tv-länkkäri leffaa josta tein testinkin aikoinaan. joka tapauksena kun tuota taustaääntä tulee selkeämmin esiin. niin yleensä saundi paranee tai resoluutio on kasvanut. se ei kumminkaa saa mennä pää- esiintyjän kustannuksella. eli esittävä artisti näin sittenmin vastaavasti himmenee. ei vaan virhe on siinä jos tämän suunnan itsellensä hyväksyy. vaan jotta pääesiintyjä oman poppoonsa kanssa soittaa omalla desibelimäärällä voimakkaammin ja selkeämmin. niin myös taustasta pitäisi saada enempi irti. haastavaa.

musiikkilaitteiden parissa olen oppinut sen että näitä "niinsanottuja" erikerroksia on niinpaljon cd-musiikissa että äänenladun havaitsemat eri suhteiden vaikutusmekanismit noudattavat jo tiettyä kaavaa laadullisissa mitoissa. jossa kuuntelija luovii keskittymisen ja kokemuksen omaavan havaintojen ja omien tärkeiden ilmiöiden ja merkitysten välistäsuhdetta sille janolle kuinka paljon panostaa merkitysten ihannointiin tässä musiikissa/harrastuksessa. olen pannut huomiolle että mitä enemmän tarkkailee ja etsii virheitä sitä enemmän niitä myös löytyy. osaako sitten nauttia musiikista on raja siinä kuinka paljon on valmis antamaan periksi itsekurille hallita kuulonymmärtämisen tarkoitettuja resursseja ja antaako vain virran viedä yli musiikkia soiden. toisina päivinä se on hyvä toisina taas ei. työtä työtä sanon minä. tämä onkin vaikeata toisinaan. vähän niinkuin kuinka seurata puhdasta tai tasaista pintaa herpaantumatta eli veteenheitettyä kiven aikaan saamaa aaltoa niin pitkälle kunnes mielenkiintosi sammuu tietyssä pisteessä. ja jos se aalto osuu riittävän sivulla sitten pintakiveen yhteen tai moniin ja aiheuttaa uusia aaltoja kuinka montaa aaltoa synnyttääkseen myös ensimmäisen aallon reuna kiinittääkään enään huomiosi ajallisesti.

tilanne onkin haastava jos keskityy liiaksi yhdelle suunnalle aaltoja seuraten vedessä, tulee sokeaksi toisesta suunnasta. tärkeintä onkin mielestäni seurata kaikkia vaikutusmekanismeja mahdollisimman kokonaisvaltaisena ja pyrkiä etsimään riitävän luonteva tasapaino havaitun ja omien puutteiden hyväksyvälle tahdolle.

helpoin tie äänenlaadun rakentamiseen on tähän pyrkiessä mielestäni da-muuntimen resoluutio kylläisyyden lisääminen. huom! kovaääniset eivät saa olla tosin liian nuhaiset eli liian resoluutio köyhät, sillä kaittimet voivat syödä hyvänkin lähteen herkut päältä ja antaa vain osittain suuntaa antavaa parannusta. työtähän havaintojen merkitykset ovatkin monesti.


mutta se siitä nyt. enempää en jaksa vääntää.....

nyt kesällä tää harrastus jää hiukan paitsiooni. ja yleensä elo/syyskuussa syttyy taas. nyt mie meen kirjoitus romaanini jälkeen saunaan. eli hautsi vei kaikille :)

mutta eiköhän tässä vielä kirjoitella yhtä sun toista.

terv. behrelec 31
 
Back
Ylös