Vihdoinkin CD-soitin vinyylisoittimen spekseillä!!!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FiveDotOne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
alspe sanoi:
Aika trollaavaa fleimailua jo... ???

Jeps.
Ehkä nyt kannattaisi pidätellä hevosia sen aikaa että merkin edustaja lausuu jotain nohevaa tästä testatusta koneesta.
- Ja jos ei lausu niin siitähän ei sitten kovin monenlaisia johtopäätöksiä voi enää vetääkkään... ;)

Edit: Kirjotushärö.
 
alspe sanoi:
Aika trollaavaa fleimailua jo... ???

Ennenminkin realistinen näkemys mahdollisesta totuudesta mielestäni. Väittäisin minäkin, että mikäli hintalappu olisi ollut kymmenesosan, niin kyllä pisteistäkin olisi helpolla pari numeroa karsittu. :-\
 
Vuti sanoi:
Kyllä ne Arrot vaan paremmalta kuulostaa kuin esim. mökissä käyneet luotisuorat dunlat. Jotkut kato osaavat tehdä tuotteita musiikin ehdoilla, eivät mittalaitteiden ;)

Uskon kyllä. Uskon myös etteivät kaikki ole tuosta asiasta samaa mieltä, eikä järjestys välttämättä säily samana tilasta toiseen siirryttäessä edes omasta mielestäsi. Tärkeintä kuitenkin on että jokaiselle löytyy mieleinen tuote, joten mitä tahansa saa toki valmistaa.
En edelleenkään koe että noin tarvitsisi tehdä. Massiivisesti maustettu toistolaite ei mielestäni ole kovinkaan kestävällä pohjalla, joka saattaa ilmetä dumppauksena ensihuuman haihduttua.
 
Samaa sarjaa kuin se Goldmundin Pioneerin dvd:n pohjalle rakentama tekele.

The Great High End Swindle
 
eemeli sanoi:
Arroja on tosiaan alkanut ilmestyä kierrätykseen. Ei kai tuo myyntiin ilmestyminen nyt mitenkään tavatonta ole, mutta onko ensihuuma kuitenkin vain sokaisevaa näiden särögeneraattoreiden kohdalla? Entä mahdollisesti kaikkiruokaisuus (puute) tai jokin muu mikä selviää vasta pienen hetken kuluttua? Onko kohta Bluenotetkin kauppatavaraa vai olisiko kuitenkin testiin osunut jonkin verran ennakoitu maanataikappale..?

Noh, itse ainakin pidin Arroista todella paljon kun niitä joskus ohimennen kuulin, enkä niitä moittimaan rupea. Bluenoteakaan en kuulematta teilaa.

Pitää nyt korjata epäkohta, mitkään särögeneraattorit Arrot eivät ole, taajuusvastekäyrän epätasaisuudesta oli puhe. Bluenoten soittimen kohdalla taas särökäppyröistä.

Kimmoston kanssa olen samaa mieltä siitä, että laitteiden suunnittelussa on hyvä lähtökohta suunnitella laite tosiaan ensin ns. oikein ja sitten suorittaa viilaus hyväksihavaittujen mittausarvojen jälkeen. Eli mittausta, kuuntelua, mittausta jne.
Mutta pidän vielä kiinni siitä, että suurimmissa keksinnöissä on yleensä ennen keksimistä varsin vähän järkeä, kyllähän se penisilliinikin on hallitun paskomisen tulos :D
 
kimmosto sanoi:
Ei 4% ole oikeasti kovin paha, jos on vain 2.harmoonista. Sitä ei erota helposti edes siniaallosta ilman AB-vertailua. Tässä 2 s ääninäyte wav-tiedostona, jossa on 500 ms pätkiä alkaen puhtaasta 1 kHz, jonka jälkeen lisäksi 2., 3. ja 4. harmooninen 4 % tasolla.

Epälineaarisuus aiheuttaa vielä keskeismodulaatiota, joka ilmenee riitasointuina. Noista olen eniten huolissani, koska epämusikalisoivat toistoa. Harmooniset muuttavat lähinnä sointisävyjä (kuten vasteheitotkin). Korkeamman kertaluvun parittomat lisäävät tietysti kireyttä ja metallisuutta, mutta niitä tuskin tuosta laitteesta löytyy.
Hey, come on. Et varmana oikeasti usko, että tuo 4% harmoninen olisi kuulokuvan kannalta katoavilla taajuuksilla. :P

Vehje pitäisi alistaa hieman kovempaan mittapenkkiin modulaatioiden yms mittaamiseksi. Ei tietenkään mahdotonta, mutta tylsää ja vaivalloista (lue: kallista).

Mutta kuten sanoin: jos töissä tulisi tuollainen vastaan, niin roskakori kutsuisi. Mutta en minä HE-tuotteiden kanssa pelaakkaan työkseni.

t. jjahifi
 
Vuti sanoi:
Pitää nyt korjata epäkohta, mitkään särögeneraattorit Arrot eivät ole, taajuusvastekäyrän epätasaisuudesta oli puhe. Bluenoten soittimen kohdalla taas särökäppyröistä.

Kimmoston kanssa olen samaa mieltä siitä, että laitteiden suunnittelussa on hyvä lähtökohta suunnitella laite tosiaan ensin ns. oikein ja sitten suorittaa viilaus hyväksihavaittujen mittausarvojen jälkeen. Eli mittausta, kuuntelua, mittausta jne.
Mutta pidän vielä kiinni siitä, että suurimmissa keksinnöissä on yleensä ennen keksimistä varsin vähän järkeä, kyllähän se penisilliinikin on hallitun paskomisen tulos :D

Jeh, vasteestahan kyse oli.

Hallitulle paskomiselle toki peukku (joka puuttuu täältä hymistelyistä). Ja miksei hallitsemattomallekin, vaikka tuoppi (joka puuttuu sekin). Penisiliini on hyvä juttu.
 
japanin keisari sanoi:
Kuitenkin se sai jotain 9 pinnaa,vai mitä se oli.
Jos siinä olisi ollut samoilla mitta lukemilla ja samalla äänellä varustettu 500 euron vaikka sony niin pojot olisi olleet jotain 7 pinnaa,vai mitä.
Tai ei sittenkään,tollaset arvot ei mene läpi halpis laitteessa.

Bluenote sai kuuntelusta arviot 9+ ja 9½. Samalla äänellä varustettu Sonyn 500 euron soitin saisi tietysti kuuntelusta samat pisteet. Asetelma on tietysti hypoteettinen. Tuskinpa 500 euron Sonyn mittaustuloksissa olisi noin suurta ongelmaa ja yhtälailla en jaksa uskoa, että se kuulostaisi yhtä hyvältä kuin Bluenote.

Väitteesi on aika kova hyökkäys lehden ja sen toimittajien journalistista rehellisyyttä kohtaan. Enpä lähtisi itse tuollaista heittämään ilman vankkoja todisteita.
 
jjahifi sanoi:
Hey, come on. Et varmana oikeasti usko, että tuo 4% harmoninen olisi kuulokuvan kannalta katoavilla taajuuksilla. :P

No en. Kuuluuhan tuo tietysti jos säröttömään vertaa, muttei ota ns. hermoon ellei sisällä ylempien kertalukujen harmoonisia. Jos säröön sisältyisi vaikkapa 2...7. harmooniset kohtuullisen tasaisesti, alkaisivat perusäänillä soivat soittimet kuten huilu saada lieviä Hendrix-vaikutteita. Pelkkää spekulaatiotahan tämä on kun ei tiedetä mitä tuo vehje linjalle tunkee...
 
ahaapalainen sanoi:
Bluenote sai kuuntelusta arviot 9+ ja 9½. Samalla äänellä varustettu Sonyn 500 euron soitin saisi tietysti kuuntelusta samat pisteet. Asetelma on tietysti hypoteettinen. Tuskinpa 500 euron Sonyn mittaustuloksissa olisi noin suurta ongelmaa ja yhtälailla en jaksa uskoa, että se kuulostaisi yhtä hyvältä kuin Bluenote.

Väitteesi on aika kova hyökkäys lehden ja sen toimittajien journalistista rehellisyyttä kohtaan. Enpä lähtisi itse tuollaista heittämään ilman vankkoja todisteita.

Epäilisin kyllä tämän paljon pinnalla olevan placebon merkityksen näkyvän tässäkin, mikäli testaajat tietävät etukäteen kyseessä olevan laitteen. Ja varsinkin siinä tapauksessa, mikäli mittausdata on etukäteen tiedossa. Ihmisiä ne testaajatkin ovat - ei tässä ketään sen suuremmin olla kuitenkaan syyttelemässä.

Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla, missä vaiheessa tuo mittausdata tulee kuuntelun suorittajien tietoon...
 
eemeli sanoi:
Epäilisin kyllä tämän paljon pinnalla olevan placebon merkityksen näkyvän tässäkin, mikäli testaajat tietävät etukäteen kyseessä olevan laitteen. Ja varsinkin siinä tapauksessa, mikäli mittausdata on etukäteen tiedossa. Ihmisiä ne testaajatkin ovat - ei tässä ketään sen suuremmin olla kuitenkaan syyttelemässä.

Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla, missä vaiheessa tuo mittausdata tulee kuuntelun suorittajien tietoon...

En usko, että mittausdata on tiedossa kuuntelujen yhteydessä. Tämä on kyllä puhdasta mutua.

Plaseboa kannattaisi kyllä ehkäistä sokkotesteillä vanhan Hifi-lehden malliin. Kummasti vaan edesmenneen lehden sokkotesteissä yleensä kalliimmat laitteet saivat halpoja paremmat kuunteluarviot.
 
Kun ei ole lehteä käsillä niin varmistaisiko joku, ennenkuin morkataan sinistänoottia lisää:
Olikos tuo 4% särö 0db vai -60db tasolla ilmoitettu? Muistaakseni alan kotimainen lehdistö ilmoittelee soittimien säröjä noilla tasoilla.
-60db tasolla ihan oikeaoppisetkin soittimet pukkaavat prosenttiluokan säröä.
 
Pasi P sanoi:
Kun ei ole lehteä käsillä niin varmistaisiko joku, ennenkuin morkataan sinistänoottia lisää:
Olikos tuo 4% särö 0db vai -60db tasolla ilmoitettu? Muistaakseni alan kotimainen lehdistö ilmoittelee soittimien säröjä noilla tasoilla.
-60db tasolla ihan oikeaoppisetkin soittimet pukkaavat prosenttiluokan säröä.

Nollatasolla. -60db:ssä särö on 4,6% lehden mukaan.
 
Mielenkiintoista nähdä minkälaisia kommentteja kyseinen testi on täälläkin aiheuttanut. Kaikille kyseisen mallin soinnista aidosti kiinnostuneille suosittelen omakohtaista tutustumista soittimen sointiin ihan omin korvin.

Ne jotka eivät viitsi nähdä vaivaa soittimen kuuntelemiseksi, voivat toki jatkaa omien kommenttiensa esittämistä soittimen äänellisistä ominaisuuksista. Jokainen voi kuitenkin sitten itse päättää kuinka paljon painoarvoa antaa tämän kaltaisille kommenteille.

Mitä tulee sitten ilmoitettuun 4% särölukemaan niin valmistajan mukaan normaalisti toimiva Stibbert Tube antaa lukemaksi 0.8%. Valmistaja epäili joko virhettä mittauksissa tai fyysisenä aiheuttajana mm. testin aikana vioittunutta putkea, ongelmaa putken virransyötössä... Maahantuojana voin kertoa, että lehden toimesta meihin ei otettu yhteyttä ja kysytty onko 4% lukema normaali. Kuten Hifimaailman testin kuuntelukokemukset osoittavat, ei itse kuunteluissa kumpikaan testaajista huomannut mitään "epänormaalia".

Tulemme joka tapauksessa vielä toimittamaan testissä olleen yksilön oman huoltomme mitattavaksi ja katsotaan sitten mitä tulokseksi saadaan. Sinänsä testissä esitetyt kommentit soittimen soinnista vastaavat omia ja asiakkaidemme kokemuksia. Ja kuten aikaisemmin mainitsin, demoan mielelläni soitinta niin harrastajille jotka valikoivat laitteistonsa omin korvin kuin mittari insinööreille oskiloskooppeineen ;)

Ystävällisin terveisin:

Martti Liikala
Concept Hifi
info@concepthifi.fi (jos haluat sopia ajan soitin demoon)
 
No sitten tuo on toivoton tapaus. Onneksi meidän kunnon hifistien ei tuota tarvitse kuunnella :D
 
Chifi sanoi:
Tulemme joka tapauksessa vielä toimittamaan testissä olleen yksilön oman huoltomme mitattavaksi ja katsotaan sitten mitä tulokseksi saadaan. Sinänsä testissä esitetyt kommentit soittimen soinnista vastaavat omia ja asiakkaidemme kokemuksia. Ja kuten aikaisemmin mainitsin, demoan mielelläni soitinta niin harrastajille jotka valikoivat laitteistonsa omin korvin kuin mittari insinööreille oskiloskooppeineen ;)
Hienoa, että maahantuoja ottaa kantaa asiaan. Mutta, mutta, kelpaako kiinnostuneiden joukkoon tyyppi, joka mielellään käyttää sekä korviaan että mittalaitteita? :D

Totta on kuitenkin se, että ammatillisella puolella tuollainen suoritus olisi roskakorikamaa.

t. jjahifi

PS. Noin suuri särölukema yhdessä surkean häiriöetäisyyden kanssa vaikuttaa viallisen vehkeen tuotoksilta (siis olettaen, että kyseessä *ei* ole aito tunarointi). Klasarin kanssa vehje olisi jo ongelmallinen noilla arvoilla. Mutta yksittäisen ostajan kannalta on aika lailla sama jos vehje on p*ska siksi, että siinä on suunnitteluvirhe tai siksi että oman vehkeen ongelma on surkean laadunvalvonnan seurausta. Voisi olla järkevää pistää tehtaalle pientä palautetta asiasta...
 
Chifi sanoi:
Mitä tulee sitten ilmoitettuun 4% särölukemaan niin valmistajan mukaan normaalisti toimiva Stibbert Tube antaa lukemaksi 0.8%. Valmistaja epäili joko virhettä mittauksissa tai fyysisenä aiheuttajana mm. testin aikana vioittunutta putkea, ongelmaa putken virransyötössä... Maahantuojana voin kertoa, että lehden toimesta meihin ei otettu yhteyttä ja kysytty onko 4% lukema normaali. Kuten Hifimaailman testin kuuntelukokemukset osoittavat, ei itse kuunteluissa kumpikaan testaajista huomannut mitään "epänormaalia".

Kuuntelu ensin, mittaukset sen jälkeen ja tässä välissä olisi tapahtunut jotain ei toivottua..?

Selittäisi ainakin tuon suuren eron valmistajan ilmoituksen ja mitatun datan välillä, tehden myös omaksuttavammaksi nuo testaajien positiiviset kommentit laitteesta. Samalla Hifimaailma olisi näpäyttänyt epäilijää-eemeliä sormille, oikealla (?) testijärjestyksellä.
 
eemeli sanoi:
Samalla Hifimaailma olisi näpäyttänyt epäilijää-eemeliä sormille, oikealla (?) testijärjestyksellä.
Tämä on jo off-topic, mutta: Periaatteessa kuuntelun ja mittaamisen riippumattomuus on riittävä kuvio. Ei ole syytä edellyttää ajallista järjestystä. Riittää, että tieto kuuntelusta ei vaikuta mittamiehiin eikä mittatulos kuuntelijoihin. Toisin sanoen riittää, että tietoja ei välitetä vaan hommat vedetään yhteen vasta valmiina.

t. jjahifi
 
Kuten edellisessä viestissä mainitsin, tulemme toimittamaan kyseisen yksilön vielä oman huoltomme testipenkkiin. Lisäksi Bluenoten soittimen lähtö on aidosti putkilla toteutettu, eikä jokin missä putki vain hehkuu fiilistä antamassa ja oikeasti hommasta huolehtii transistori tms. Putkilla on omat heikkoutensa, joista yksi on mekaanisen kestävyyden ja luotettavuuden "puute" verrattune perinteiseen transistoriin. Omakohtaisten kuuntelukokemusten pohjalta allekirjoittaneen täytyy kuitenkin todeta, että putkilla toteutettu soitin on musikaalisuudessaan pessyt kuulemani transistori pelit. Onko kyse sitten siitä, että en ymmärrä "puhtaan" toiston päälle, sen voi kukin itse päättää. Itse kuitenkin valitsen laitteet sen pohjalta innostaako lopputulos kuuntelemaan musiikkia vai ei.

Ja kyllä soitinta saa tulla kuuntelemaan ja ihmettelemään myös sellaiset harvinaisuudet kuin omin korvin kuuntelevat mitta insinöörit oskiloskooppeineen ;)

Yst terv:

Martti
 
jjahifi sanoi:
PS. Noin suuri särölukema yhdessä surkean häiriöetäisyyden kanssa vaikuttaa viallisen vehkeen tuotoksilta (siis olettaen, että kyseessä *ei* ole aito tunarointi). Klasarin kanssa vehje olisi jo ongelmallinen noilla arvoilla. Mutta yksittäisen ostajan kannalta on aika lailla sama jos vehje on p*ska siksi, että siinä on suunnitteluvirhe tai siksi että oman vehkeen ongelma on surkean laadunvalvonnan seurausta. Voisi olla järkevää pistää tehtaalle pientä palautetta asiasta...

Martti Liikalan viestistä päättelen, että hän on jo ollut yhteydessä valmistajaan säröarvoasiassa.

Mitä tuohon ongelmallisuuteen tulee niin laite joka "tuo vilpitöntä hyvää mieltä kuuntelijalle ja sopii kaikenlaiselle materiaalille" (lopputoteamus Samu Sauraman kuunteluarviosta) ei kuulosta minusta ongelmalliselta, pikemminkin päinvastoin.
 
Takaisin
Ylös