StoneHead sanoi:
Ja ruvetaan vaan kaikki harrastamaan samalla tavalla. Unohdetaan miltä lopputulos kuulostaa ja keskitytään siihen miten se on toteutettu, koska muullahan ei ole väliä. Jee! Ja unohdetaan vaan se taidenäkökulma kun äänite on nauhoitettu. Loppuhan on pelkkää tiedettä (hifiajattelun märkäpaise). Unohdetaan omat mieltymykset ja pakottakaamme itsemme pitämään jostain, mitä muita viisaammat oikeaoppiseksi kutsuvat. Eihän tämä harrastus saa olla hauskaa, josta jokainen nauttii omalla tyylillään. Täytyy olla oikea ja väärä, jotta lokerointi on mahdollista ja maailmassa säilyisi järjestys. Ja jos mieltymykset ja mittaustulokset eivät kohtaa, niin vika on tietenkin kuulijassa, koska ne asiat jotka eivät ole mitattavaissa, eivät ole todellisia. Hifiharrastaja myös poimii tietenkin jonkun postista lauseenpätkän ja tarttuu siihen, koska ei ole väliä mitä virkkeessä sanotaan, vaan miten se on kirjoitettu. Vähän kuin hifissäkin. Ei nähdä metsää puilta.. ei kun siis, soitinta komponenteilta... vai miten se nyt menikään.
Sitten haluaisin nähdä asiantuntijoiden listan soittimista jotka saavat maksaa 4000+€ ja millä perustein? Kokemuksia tämän hintaluokan laitteista kuitenkin varmasti on enemmän kuin ennakkoasenteita?
Minun mielestäni ketään ei olla pakottamassa mihinkään. Itse ainakin peräänkuulutan kyseenalaistamista: Onko oikein maksaa 4000 euroa särögeneraattorista, jonka sähköinen toteutus on mahdollista sisällyttää budjettiluokan CD-soittimeen? Jos mieltymykset ja mittaustulokset eivät kohtaa, niin kuulijassa ei ole mitään vikaa. Ero, oli se sitten todellinen tai kuviteltu, on kuulijalle totta. Minun mielestäni tärkeintä on se, että on tietoinen niistä tekijöistä, jotka oman subjektiivisen mielipiteen muodostumiseen vaikuttavat. Rahallinen panostus on suhteellista riippuen harrastajan varallisuudesta, mutta jokainen kai hakee rahoilleen vastinetta. Kuuntelijalle, joka hakee ääntä vääristämällä subjektiivista nautintoa tulisi tuoda markkinoille DSP-purkki, joka pystyy simuloimaan erilaisia säröjä ja vasteita. Näin ääntä voisi paremmin muokata aina oman maun ja äänitteen mukaan. Miksi tällainen ratkaisu olisi yhtään tinkimättömämpi kuin vain yhden tempun tekevä laite? Löytyyhän toki Cello Palette, joka on yleisesti arvostettu ja "hifipiireissä" hyväksytty taajuuskorjain.
Edelleenkin mittauksen ja kuulohavainnon korrelaatio ei ole aivan yksiselitteinen asia. Osittain tämä johtuu ihmisen korvan epäherkkyydestä tietyntyyppisille ja herkkyydestä toisenlaisille, hyvinkin pienille virheille. Toisaalta ihmisen kuulo on adaptoituva ja se perustuu myös elämän varrella oppittuun. Sitä tosiasiaa ei kuitenkaan voi kiertää, että kaikilla todellisilla äänellisillä eroilla täytyy olla sen aiheuttava syy, joka on myös mitattavissa. Ongelmana on se, että kun ero tai vääristymä löytyy, on vielä selvitettävä mikä on sen subjektiivinen vaikutus koettuun äänenlaatuun. Tämän vuoksi poikkeavan mittaustuloksen saanutta laitetta ei saisi suoralta kädeltä tuomita. Toisaalta tässä tapauksessa mitattu säröprosentti on erittäin korkea ja viittaa vikaan tai huonoon suunnitteluun asiassa, jonka pitäisi olla itsestään selvää elektroniikkaa suunniteleville. Tahallisena toteutuksena tuo taas olisi melko arveluttava.
Hinnanmuodostuksesta markkinataloudessa ollaan keskusteltu ennenkin. Hinta on silloin oikea, kun saadaan maksimaalinen voitto. High end -segmentissä myyntivoluumit ovat melko pieniä, joten katteet ovat suuria. Mitään yhteyttä materiaali- ja valmistuskustannusten kanssa ei ole (paitsi, että myyntihinnan pitäisi yleensä olla niitä korkeampi), vaan arvo määräytyy kuluttajan valmiudesta maksaa pyydetty hinta.
Mitä tähän Blue Noteen tulee, niin itselleni tuo särötulos antaa epäluottamuslauseen valmistajan laatua ja suunnittelutaitoa kohtaan, jolloin valmius maksaa 4000 euroa laitteesta on minimaalinen jo lähtökohtaisesti kuunteluhavainnosta riippumatta. Toivottavasti kyseessä on kuitenkin rikkoutunut putki tai muu vastaava vika.