Vihdoinkin CD-soitin vinyylisoittimen spekseillä!!!!

kai tämä on pakko kirjoittaa, kun oikein sormia polttelee. Vaikka viikon verran onnistuin välttämään aihetta.AArrgh, nyt mennään...

!VAROITUS! Sisältää siis vain ja ainoastaan kirjoittajan omia mielipiteitä, joista saa provosoitua ihan vapaasti moderaattorin mittaan saakka.

Keskustelun kohteena oleva soitin on kuin leivänpaahtimen ja muutaman muun kodinkoneen epäpyhästä liitosta siinnyt värkki, jonka mittaustulokset korreloivat juuri em. lauseen sisällön kanssa. Ja se hinta, aikuisten oikeasti, hei. Vaikka olisi reguloitu sitä sun tätä ja optimoitu hipat ja vibat.

On sitten aivan eri asia, kuinka se kenenkin mielestä soi tai miltä se missäkin decossa loppujen lopuksi näyttää. Koska sillä on funktio, niin ei aivan bonkin puolelle mennä kuitenkaan. Värkin ulkoinen habitus rajoittaa allekirjoittaneen näkökulmaa (olen siis rajoittunut ja joustamaton), enkä jää miettimään, miltä se kuuluisa enkelin pieru kuulostaa.

Pah, hapatus, ja anteeksi
 
Hei taas,

Olisi kyllä erittäin mukava pistää tuo tabu "muuttumattomasta signaalista" käytännön koetukselle ja selvittää kuinka moni muusikko signaalin vääristymättömyyttä arvostaa tai edes kuulee. Jos kasattaisiin kaksi erilaista laitteistoa. Toinen Bluenote Stibbertin ympärille (setin arvo olkoon high endin mukaisesti 8000) ja toinen Hifistien korkealle arvostetun soittimen ympärille (setin arvo 4000 koska he-setistä puolethan on huijausta...) ja valittakoon molemmille settiin sopivat saman hintaiset ämyrit. Varustetaan identtiset vierekkäiset kuuntelutilat, piilotetaan laitteet (akustiikka levy pystyyn laitetelineen eteen, jottei ulkonäkö pääse vaikuttamaan) ja pyydetään artisteja ja muusikoita eri musiikin aloilta kuuntelemaan omia tuotoksiaan näiden kahden eri setin välityksellä. Otetaan tulokset ylös kummasta setistä kuunneltuna oma tuotanto kuulosti paremmalta ja mahdollisesti miksi.

Näin päästäisiin vertailemaan onko musiikin tyylisuunnalla, artistin ammatti- tai kokemustasolla, tai tallenteen tuotannon tasolla vaikutusta lopputulokseen ja kuinka paljon artistille on merkitystä mahdollisimman muuttumattomasta signaalista musiikkia kuunneltaessa. Tutkittaisiin kuulisivatko he epävireiset sävelet ja olisiko sillä merkitystä lopputulokseen. Voitaisiin päätellä onko musiikin tuotantovaiheen jälkeen artistille kuinka paljon merkitystä sillä, kuinka heidän musiikki kuulijalle tarjoillaan. Sataisiin vähän näkemystä siitä, kuinka olennaista teoria on käytännön kannalta ja kuinka se korreloi kuulohavaintojen kanssa. Olisi kiva tietää onko puristinen hifi pelkkää teoreettista kirjaviisautta vai absoluuttinen totuus hyvästä äänentoistosta. Samalla selviäisi kuinka kalliit he-laitteet pärjäävät hyville hifilaitteille kenttätestissä. Artistin valintaa lähemmäs totuutta ei pääse.
 
StoneHead, en ymmärrä tuota "puristinen hifi" ja "high-end" linjaustasi. On useita valmistajia, joita voisi luonnehtia määritteellä "puristinen high-end"... Mutta tämä on jo semanttista nillitystä, vaikka en tuota linjaustasi todallakaan hahmota.

t. jjahifi
 
Tuli juuri kuunneltua kaupunginorkesterin konsertti. Teokset

- Jean Sibelius: Sinfonia nro 7
- Gustav Mahler: Das Lied von der Erde

Nyt noiden ja muiden vastaavien teosten elävistä konserteista saatu kuulokuva on *minun* mielestäni se mittari. Okei, konserttisalit vaihtelevat ja mikkien sijoitus vaihtelee, mutta akustiset äänilähteet pysyvät samoina. Tavoitteena on se, että tuollaiset teokset kuulostaisivat mahdollisimman "aidoilta" kotioloissa. Tuo aitous edellyttää melko lailla signaalin muuttumattomuutta, IMHO. Vaikka alkuperäistä ei suoraan saavuteta, niin kyllä tuollainen konsertti jotain kertoo siitä missä oikeasti mennään ja miltä soittimien pitää kuulostaa.

En tältä pohjalta ymmärrä esittämääsi testiä.

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Tuli juuri kuunneltua kaupunginorkesterin konsertti.
Nyt noiden ja muiden vastaavien teosten elävistä konserteista saatu kuulokuva on *minun* mielestäni se mittari.

En tältä pohjalta ymmärrä esittämääsi testiä.

t. jjahifi

Erinomaista.
- Ja nyt meillä ei ole enää kuin yksi muuttuja:
Onko ainoa oikea "tulkinta" konserttisalin akustiikasta ja esim. jousiston soinnista Telarcin, Deutsche Grammophonin, Sonyn vai sittenkin Philipsin näkemys?
Vai onko noista näkemyksistä tai "tulkinnoista" kaikki johonkin suuntaan pielessä?
Minä tiedän mitkä noista "tulkinnoista" kuulostavat aidoilta minun laitteillani, mutta minä en tiedä mikä on absoluuttinen totuus. :(
 
RapsuZ sanoi:
Erinomaista.
- Ja nyt meillä ei ole enää kuin yksi muuttuja:
Onko ainoa oikea "tulkinta" konserttisalin akustiikasta ja esim. jousiston soinnista Telarcin, Deutsche Grammophonin, Sonyn vai sittenkin Philipsin näkemys?
Vai onko noista näkemyksistä tai "tulkinnoista" kaikki johonkin suuntaan pielessä?
Minä tiedän mitkä noista "tulkinnoista" kuulostavat aidoilta minun laitteillani, mutta minä en tiedä mikä on absoluuttinen totuus. :(
Höh. Minä tiedän. Pyydän tytärtäni soittamaan ja heti saan aidon referenssin viulun äänestä. Missä ongelma? ???

Etämikitetyssä akustisessa konserttisalin pitäisi olla jotain muuta kuin "tulkinta". Mutta mieluummin mahdollisimman vähän sössitty signaali joka tapauksessa, IMHO.

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Höh. Minä tiedän. Pyydän tytärtäni soittamaan ja heti saan aidon referenssin viulun äänestä. Missä ongelma? ???

Aivan, minäkin tiedän miltä laadukas viulu tai oboe kuulostaa soitettuna minun olohuoneessani. Ne soivat olohuoneessani täsmälleen eri intensiteetillä ja kaiuilla kuin samat soittimet konserttisalissa. Eivätkä likimainkaan niin kuin 2 oboeta ja 20 viulua.
- Eli referenssisi ei toimi konserttisalin ja sinfoniaorkesterin kanssa sillä konserttisalissa taltioidun äänen on kuulostettava kuuntelutilassa konserttisalissa kuullulta ääneltä. RSO ei mahdu meille soittamaan livenä, ja vaikka mahtuisikin, akustiikka ei ole konserttisalin akustiikka. :-\

jjahifi sanoi:
Etämikitetyssä akustisessa konserttisalin pitäisi olla jotain muuta kuin "tulkinta". Mutta mieluummin mahdollisimman vähän sössitty signaali joka tapauksessa, IMHO.

t. jjahifi

Ja tästä me olemme täysin yksimielisiä. 8)
 
RapsuZ sanoi:
Eli referenssisi ei toimi konserttisalin ja sinfoniaorkesterin kanssa sillä konserttisalissa taltioidun äänen on kuulostettava kuuntelutilassa konserttisalissa kuullulta ääneltä. RSO ei mahdu meille soittamaan livenä, ja vaikka mahtuisikin, akustiikka ei ole konserttisalin akustiikka. :-\
Hahah. :D Hyvä, olemme samaa mieltä. Eli ainoa keino on rikastua riittävästi, rakentaa konserttisali ja palkata oma orkka. Tai useampi, että voi aina halutessaan valikoida mieleisensä esityksen. :p

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Hahah. :D Hyvä, olemme samaa mieltä. Eli ainoa keino on rikastua riittävästi, rakentaa konserttisali ja palkata oma orkka. Tai useampi, että voi aina halutessaan valikoida mieleisensä esityksen. :p

t. jjahifi

Tähän tulokseen on tultu. Sitten mekin voisimme kehua että "settimme ovat tinkimättömiä". 8)
 
RapsuZ sanoi:
- Eli referenssisi ei toimi konserttisalin ja sinfoniaorkesterin kanssa sillä konserttisalissa taltioidun äänen on kuulostettava kuuntelutilassa konserttisalissa kuullulta ääneltä. RSO ei mahdu meille soittamaan livenä, ja vaikka mahtuisikin, akustiikka ei ole konserttisalin akustiikka. :-\

Eihän äänitystilan akustiikan toistoon kotioloissa kannata edes käyttää akustisilta ominaisuuksiltaan alkuperäistä esitystilaa vastaavaa kuuntelutilaa. Parhaiten tuo onnistuu kun kuuntelutila ei sotke liikoja omiaan joukkoon, eli lyhyt jälkikaiunta-aika ja/tai suuntaavat kaiuttimet.
 
sepi_1 sanoi:
Eihän äänitystilan akustiikan toistoon kotioloissa kannata edes käyttää akustisilta ominaisuuksiltaan alkuperäistä esitystilaa vastaavaa kuuntelutilaa. Parhaiten tuo onnistuu kun kuuntelutila ei sotke liikoja omiaan joukkoon, eli lyhyt jälkikaiunta-aika ja/tai suuntaavat kaiuttimet.

Niin, jos kuuntelee binauraalisia äänitteitä. Tosin siinä tapauksessa kannattaa käyttää kuulokkeita kuunteluun. Totuus on se, että miksauksessa otetaan kuuntelutila enemmän tai vähemmän huomioon. Tosin klassinen on tässä suhteessa armollisinta, koska äänitteet sisältävät saliaääntä keskimääräistä enemmän. Itse olen enemmän laajan säteilyn ja tasaisen tehovasteen kannattaja, huone ei saa tietenkään olla aivan toivoton akustiikaltaan.
 
Back
Ylös