Vastavaiheiset subbarit - akustinen FIR?

hoffa

Sepittäjä
Kaupallinen toimija
Hifiharrastaja
Liittynyt
11.2.2007
Viestejä
7 301
Kaupunki
Joensuu
Mietin tuossa kuinka kahdella erillisellä subbarilla saisi tasaisen toiston koko kuuntelutilassa ja mieleen tuli toteuttaa se tavallaan akustiisella FIR-suodolla. Digitaalisesti FIR-suodot toki onnistuvat, mutta ei kaikilla DSP-prosessoreilla. Ajatuksena siis on käyttää tilassa kahta samanlaista subbaria, jotka sijoitetaan joko vastakkaisiin nurkkiin tai vastakkaisille seinille. Ehkä nurkkasijoitukset toimisivat paremmin.

Ensimmäinen subbari sovitetaan pääkaiuttimiin mahdollisimman hyvin, mutta sille ei tehdä mitään korjauksia. Tämän järjestelmän toisto mitataan kuuntelupisteestä ja mittausten perusteella tehdään korjauskäyrä vastakkaiselle subbarille, minkä vaihe on 180 astetta eri kuin ensimmäisen. Ensimmäisen subbarin toistossa oleville korostuneille taajuuksille tehdään myös piikkikorostukset parametrisesti toisen subbarin toistoon. Käytännössä on siis kaksi samoilla taajuuksilla korostunutta subbaria, mutta ne ovat eri vaiheissa. Täten korostumat kumoutuvat tilan toistossa, kun toisen subbarin taso säädetään sopivaksi.

Vaimentumien korjaus voisi toimia samalla periaatteella, mutta en nyt itse osaa hahmottaa toimiiko tämä koko ajatus käytännössä. Periaatteena on siis luoda toisella subbarilla samaan tilaan vastakkaisvaiheinen moodi toiselta puolen huonetta, jolloin toisto saadaan tasaiseksi.



Yleinen keskustelu on vapaata. Kiitokset kaikille asiantuntevasta osallistumisesta :)
 
Schroeder-taajuuden alapuolella tuo on hiukka haasteellista. Ensimmäisen subbarin korostumia kumoutuu jo suoraan toisen subbarin lisäämisellä, jolloin yhden subbarin mittauksen avulla tehty korjaus ei enää päde.

Yksi tapa hallita bassotoistoa on viivästää huoneen takaseinällä olevan subbarin ääntä ja kääntää se vastavaiheiseksi. Tällöin takaseinä tavallaan "syö" etusubbarin äänen sen kuljettua kuulijan ohitse. Tämä syö samalla systeemin kapasiteettia.
 
Niinhän se syö kapasiteettia, mutta se ei ole ongelma. Ajatukseni tosin vaatii melko symmetristä tilaa akustiselta käyttäytymiseltään. Tässä yritän juuri erotella impulssivasteesta moodeja eli korostumia/vaimentumia erilleen suorasta vasteesta ja sitten luoda REW:iin tai ARTA:an näistä summan eri vaiheissa eli mallintaa teoriassa kuinka nuo menee yksiin, mutta hieman on hankalaa...
 
Hokasinpa jopa asentaa tuoreimman 5.1 version REW:stä ja siinähän on ihan huoneen mallinnukseen työkalu, mikä laskee mittojen mukaan moodit yms. Sillä pystyy mallintamaan useampaakin subbaria yhtäaikaa.
 
Mietin tuossa kuinka kahdella erillisellä subbarilla saisi tasaisen toiston koko kuuntelutilassa ja mieleen tuli toteuttaa se tavallaan akustiisella FIR-suodolla. Digitaalisesti FIR-suodot toki onnistuvat, mutta ei kaikilla DSP-prosessoreilla. Ajatuksena siis on käyttää tilassa kahta samanlaista subbaria, jotka sijoitetaan joko vastakkaisiin nurkkiin tai vastakkaisille seinille. Ehkä nurkkasijoitukset toimisivat paremmin.
Kahdella subbarilla on yleensä mahdotonta saada aikaiseksi tasaista toistoa koko kuuntelutilaan mikäli tarkoitus on kompensoida moodeja yms. Toisaalta mikäli tila ei herätä ikäviä moodeja, niin kaksi koko äänialueen kajareita tarjoaa saman kuin kaksi subbaria.

Kaikki tulokset mitä olen nähnyt usean subbarin käytöstä ovat olleet tilariippuvaisia. Kahdella subbarilla ei nyt vain irtoa tilassa kuin tilassa.

t. jjahifi
 
Lähtökohtainen ajatus FIR-impulssin tuottamisesta akustisesti tuntuu nyt olevan vaikea muille. Tähänhän periaatteessa useamman subbarin toiminta samassa tilassa tavallaan perustuukin.

Ehkä minunkin pitäisi miettiä asiaa enemmän kompromissin tasolla, että miten kannattaa lähestyä DSP:llä kahden eri puolille tilaa sijoitettujen subbareiden korjausissa. Myöskin tämä vastakkaisvaiheisuus on huomioitava kokonaisuuden kannalta, koska esimerkiksi REW:n Room SIM kertoo, että joissakin tilanteissa samoilla säädöillä olevat subbarit jopa kannattaa laittaa vastakkaisvaiheisiksi, että saavutetaan paras lopputulos mm. kuuntelupisteeseen. Tämä tosin vaikuttaisi toimivalta ratkaisulta lähinnä erittäin matalilla taajuuksilla.
 
Yksin ongelma on kokonaisuuden sisältämä viive. On aika hyvin kuviteltavissa se, että bassoilla aloitetaan ensiksi ja tuodaan korkeammat taajuude tmukaan myöhemmin. Saattaa kuulostaa hyvältä. (En tiedä.)

Mutta saat hieman avata tuota FIR-kuvion käyttämistä tasaisen bassovasteen aikaansaamiseksi.

t. jjahifi
 
Minun käsitykseni mukaan lisäämällä subbareita tilaan ja sijoittamalla ne oikein tapahtuu vastaavanlainen akustinen summautuminen mitä digitaalisesti tehtäisiin FIR-suodolla. Toki asia on hieman monimutkaisempi kuin pelkkää yhtä FIR-suotoa ajatteleminen eli yhden moodin käyttäytyminen tilassa.

Vastavaiheisilla subbareilla hain takaa ajatusta, että jollakin sijoittelulla ja tietyllä taajuudella/moodilla saadaan parempi tulos nimenomaan kääntämällä toisen subbarin vaihe 180 astetta, jolloin moodin jyrääminen tilassa korjaantuu paremmin. REW:n Room SIM:n mukaan on mahdollista saada esimerkiksi kuuntelupisteeseen korjattua vaimentunut bassotaajuus paremmin kuin saman vaiheisilla subbareilla. Näin omaa ajatusta yleisesti selventäen. En tiedä onko useamman subbarin sijoituksen, vaiheen ja viiveen simulointiin kaupallisesti joku erittäinkin hyvä ohjelma, mutta REW:nkin mallinnuksen avulla pystyy miettimään paremmin kuinka kannattaa lähestyä useamman subbairin systeemissä digitaalista korjausta.
 
Back
Ylös