Varsijohdot

  • Keskustelun aloittaja Tawe
  • Aloituspäivämäärä
Seppo,

Jos haluat saada halvalla hyvää, niin "tee se itse" pätee tähänkin ongelmaan. Elikä hanki vaikkapa jotakin 50ohm koaksiaali-piuhaa aluksi ja terminoi se. Jos ei miellytä, niin palmikoi eli puno jokin normaali asennus-kaapeli seuraavaksi ja kuuntele. Edellisissä on ääripäät edustettuina sähköisesti. Noiden em. jälkeen voit ruveta hienosäätämään suojausten, materiaalien, ymv. suureiden suhteen ja "katso", kyllä itte tekemälläkin voi "nirvanan" saavuttaa kunhan viitsii nähdä vaivaa. Lähes jokainen "huippukaapeli" on tehty edellisiä tapoja noudattaen. Jos haluaa pääästä halvalla, niin silloin ei kannata omalle työlle laskea hintaa. Mitään "mustaa hevosta" ei ole olemasa kuin korkeintaan "tuurilla" ja tsäkäänhän ei kannata luottaa kuin äärimmäisessä hätätapauksessa.

Hörhelö
 
santtu taitaa tuota cellon palmikkoa paljon käyttää

Jep, monessa Smeen20 tuo on ollut juuri SE varsijohto, siihen päätelmäni perustin.. ;)

Omassa setissäni kuvaisin ilmiötä, tarkastellassa esitystä lasinläpi, lopulta kaikki näkyi vaan
paremmin, kuten olisin usvaa lasista pyyhkinyt.
 
voisihan ton cellon letinkin varmaan joskus kokeilla.
 
Tawe,

Orpheus loistaa nimenomaan ylemmällä keskialueella ja aladiskantilla ei varsinaisella keskialueella, mikä tekee siitä "laid backin", mutta hyvin lievästi. Jos vertaan Orpheusta Ruby kolmoseen, niin "laid back" ilmiö on hyvinkin vähäinen Benziin verrattuna.

Mutta jos otan referenssiksi XV-1ässän, niin luonteeltaan Orpheus menee taka-alalle, ei kovin paljon mutta kuitenkin...

Nämä ilmiöt ei ole välttämättä kaikille itsestäänselvyyksiä, mutta itte väitän kuulevani ne. Orpheus on valtavan hieno rasia soundiltaan (omaa magiikkaa mitä hyvin harva rasia tekee), mutta ei kuitenkaan ehkä se mun juttu. Itse olen mieltynyt enemmän XV-1s maailmaan ja mahdollisesti yksi tuleva rasiani voisi olla Air Tight PC-1. Aro:eek:ni saattaisin tunkea jotakin Lyraa(Titan i on harkinnan alla).

En väitä kuitenkaan etteikö Orpheus voisi olla juuri se "oikea" juttu sopivaan järjestelmään. Orpheuksella kun on kuitenkin hyvin paljon annettavaa positiivisessa mielessä, "unohtumaton kokemus" sanoisin minä.

Hörhelö
 
Petri Mutanen sanoi:
Aro:eek:ni saattaisin tunkea jotakin Lyraa(Titan i on harkinnan alla).

Maailmalla (sumuisella saarella) näyttävät käyttävän Arokepissä paljon paitsi Lyraa (Helikon SL erityisesti), myös Dynavectoria. Itsellänikin on kokemusta Aro/XX-2 -kombinaatiosta, oikein hyvin kontrolloitu kierros. Aro näyttää tykkäävän hieman vähemmän joustavasta ripustuksesta ainakin lehtijousitetulla lavetilla (Sohvi N3).
 
Mallas,

No mulla on hyvinkin jäykkä "lankku" (TW Acustic Raven AC) kuten tiedät, joten rasioiden ripustuksia ei tartte ottaa huomioon ainakaan subchassiksen suhteen. Mutta, yleensä Arojen omistajat eivät ole kokeilleet näitä "top of the hill" rasioita soittimissaan, joten "herran haltuun" menee meikäläisen kokeilut tämän asian suhteen.

Se "huippurasia" voi olla mikätahansa esim. XV-1s, Orpheus, Titan i, Air Tight PC-1, Miyabi jne. Vain kokeilemalla voi voittaa tai jotain sinnepäin...

Hörhelö
 
Olen kyllä äärimmäisen "laiska" joissakin asioissa, luotan siis tuuriin. Olen toki päätynyt välikaapeleissa DIY- tuotokseen ja tuo kaapeli kuten saman merkin kaiutinkaapelit tarjosivat parhaan lopputuloksen täällä käytössä olleiden Transparenttin ja Analysisiksen verraten. Olen siis hieman skeptinen kalliiden kaapeleiden suhteen, saatan siis kokeilla esim. 50 Ohm koaksiaalikaapelia yms.
 
Petri Mutanen sanoi:
Se "huippurasia" voi olla mikätahansa esim. XV-1s, Orpheus, Titan i, Air Tight PC-1, Miyabi jne. Vain kokeilemalla voi voittaa tai jotain sinnepäin...

Tämä on totta, makuja ja preferenssejä on monia - kuten myös laitteistokokonaisuuksia. Itse en ole esim. täysin yhtä mieltä tuosta laidback asiasta, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Itselläni Orpheus päsäytti kaikkein uskottavimmin esim. fonit, laulut ja akustiset kitarat - kaukana laidbackistä. Dynavector XV-1s ja vaikka Lyra Skala ovat myös hiton hienoja rasioita, mun makuun liian samettisia - herkuttelijan valintoja. Mutta tärkein preferenssi itselleni on melodia ja rytmi, ja Orpheus hoitaa sen puolen mielestäni paremmin kuin mikään muu kuulemani - se on itselleni paras, ei välttämättä maailman paras.
 
Tawe,

Jokainen kuulee asiat niinkuin "haluaa" ne "kuulla". En lähde väittelemään, Orpheus on sun juttus ei mun, vaikka yksi parhaista onkin jopa minun mielestäni.

Hörhelö
 
Petri Mutanen sanoi:
Jokainen kuulee asiat niinkuin "haluaa" ne "kuulla"

Tuo ei pidä välttämättä paikaansa! Onhan se XV-1s munkin mielestä aivan huippurasia, ihan sikamagee - enempi sun kun mun juttu.
 
palatakseni vielä tuohon rasia-asiaan - on jännä ja hauskakin juttu, että tuonkin hintaluokan rasioissa on melko isoja eroja. eli edelleen jokaisen on tehtävä viime kädessä itse se valinta, joka natsaa parhaiten omaan makuun/laitteistoon/levystöön. ja jos/kun ei yhdellä pärjää, voi hankkia esim. levysoittimen johon saa 4 vipua! :-D - eikö vaan?
 
Tawe hyvä,

Mitä me tiedetään vinyylistä? Ei yhtään mitään.

Meiltä on kuulematta Kuzmat, Brinkmanit, Continuumit, Grand Prix Audiot jne.

Rasioista nykyiset Koetsut, Clearaudiot, Air Tightit, Lyran Titan i, jne.

Varsista Breuerit, AirTangent, Schröder jne.

Riaa etusista Boulder, Manley ja moni muu

Aika käpystä on väittää olevansa edes jonkunsortin asiantuntija, mä en voi ainakaan väittäväni olevani sellainen.

Hörhelö
 
No vitsiähän minä heitin tuon soitinasian kanssa! Kyllä, paljon on kuulematta, mutta tuolla nelivartisella sä tulet saamaan huimasti lisää kokemusta. Minä en ole asiantuntija, enkä sellaiseksi halua, kunhan saisin tuon oman prokkiksen jonkinlaiseen päätökseen. Ja Suomessa on pari ukkoa joita itse pidän asiantuntijana, toinen on Petri Mutanen ja toinen on Jari Råback - lisäksi tälläkin palstalla on pilvinpimein ukkeleita, joilla on enempi kokemusta vinyylistä kuin mulla.
 
Tawe,

Tämä vinyylimaailma on loputon suo kaikkine muuttujineen, mikä siitä ehkä niin mielenkiintoisen asian tekeekin. Perfektionistille vinyylijärjestelmän viilaaminen voi aiheuttaa helpostikkin vatsahaavan. Minä olen yrittänyt ottaa kevyesti ja tehnyt kokeiluni pitkällä aikavälillä. Vieläkin on kaikenlaisia juttuja mielessä, mutta mulla on onneksi "loppuelämä" aikaa tehdä niitä.

Onneksi soundit on ollut jo pidemmän aikaa senverran kohdallaan, että levyistään on voinut nauttia täysin rinnoin. Se reilut puolivuotta mitä nykyistä soitintani jouduin odottamaan meinasi olla kyllä yhtä tuskaa. Joku voisi katsoa tässä tilanteessa tulleensa perille, mutta minun henkilökohtainen uteliaisuuteni estää lopettamasta tähän pisteeseen. Meitä on joka junaan menijöitä ja osaa jää vielä asemallekkin, minä en ole edes itse varma olenko jäänyt asemalle vai onko joku juna huolinut.

Hörhelö
 
Aivan. Itseäni harrastajana kiinnostavat oikeastaan ja ainoastaan nuo vinyyliin liittyvät asiat. Kyllä täälläkin musiikista on koko aika nauttia saanut eikä mullakaan ole ollut kiire minnekään (Orpheus on kaivertanut takaraivossa kohta pari vuotta). Tosin suunnitelmat meni mönkään kun aloit tuota Smeekkeliä kaupitella! Itse en havittele kuuta taivaalta, ja voi olla, että oma "pääasema" junailussa häämöttää jo, mutta se ei tarkoita sitä etteikö sivuasemillakin olisi kiva käydä, esim. Rega P3/AT95 muodossa tai Gyro SE tai...
 
Pöljä kun olen, niin mulla on myös Rega P3/2000 pyöritin odottamassa asennustaan. Olen vähän pohtinut jos Aron laittais kiinni siihen. Sääli vaan kun tuossa Avidin Naim Slidessa on se tyhmä armrest mokkula joka pitäisi joko sahata pois tai Regan runkoon pitäisi jyrsiä kolo sitä varten.

Hörhelö
 
Petri Mutanen sanoi:
Pöljä kun olen, niin mulla on myös Rega P3/2000 pyöritin odottamassa asennustaan. Olen vähän pohtinut jos Aron laittais kiinni siihen. Sääli vaan kun tuossa Avidin Naim Slidessa on se tyhmä armrest mokkula joka pitäisi joko sahata pois tai Regan runkoon pitäisi jyrsiä kolo sitä varten.

Hörhelö

Hmm... no itse en rikkoisi Slidea ja vielä vähemmän Regaa (kakstonninen on monien mielestä paras versio), enkä ehkä muutenkaan naittaisi ARO Regaan, mutta kaikkeahan voi ja saa kokeilla...
 
Se varsi vois nippa nappa käydä asennusmittansa puolesta Regaan, heittääks se nyt puoli milliä, mutta varmaan uusi asennuslevy olisi järkevä teettää. Pääsis sitten Aron nullpointseilla laittamaan rasian (65/122). Muutoin ei ääni fokustoidu ainakaan hyvähiontaisella neulalla.
 
En ole itsekkään ihan varma laitanko tuota AROa kolmoseen vaikka ajatus himottaisikin. Jokatapauksessa tuosta pyörittimestä puuttuu vipu ja joku varsihan siinä olisi hyvä olla. Periaatteessa uudelleenjohdotetu RB300 on edullinen sekä toimiva kanki tuohon soittimeen ja käytännössä "plug in play". RB301 olisi myöskin helposti asennettavissa, ainoastaan kolmen puuruuvin ruuvaus nykyiseen plinttiin.

P3/2000 paremmuudesta en tiedä, mutta kyllä se ainakin kaunein kolmonen on. Omani on musta tummalla pölykannella, hopeana olisi vieläkin komeampi.

Hörhelö
 
Seppo,

Regassa ei ole asennuslevyä, vaan vipu tulee suoraan kiinni plinttiin. AROssa ei ole overhang säätöä, vaan varren kiinnityspaikalla haetaan oikea overhang, vakiopaikalla sopiva Linnin kolmiruuvi rasioille ja muutamalle muulle. Avidin Naim Slidella voidaan kätevästi säätää overhangia SME:n tyyliin, sekä saadaan lifti ja kätevämpi VTA-kulman säätö kaupanpäälle. Asennusreikä täytyy olla SME.n 9-tuumaisten vipujen mukaan tehty jotta overhang säätö toimisi tarkoitetulla tavalla.

Hörhelö
 
Back
Ylös