Vanhojen Tuomeloiden päivitys nykyaikaan

Hermo

Hifiharrastaja
Liittynyt
26.11.2015
Viestejä
4 833
Onkohan kukaan päivittänyt vanhoja Tuomelan kaiuttimia nykyaikaisille elementeille? Varsinkin erikoisemmat mallit olisi kiinnostavia.
 
Tässä vuosien saatossa elementtien hinnat on kokeneet korotuksia, joku enempi toinen vähempi. Voisi tosiaan löytyä jotain wanhoja hyviä mallisarjoja, jotka ovat nyt edullisia tai kokonaan uusia parempia mallisarjoja. Mielenkiintoinen kysymys. Noissa wanhoissa seasseissa on kaksi perusvikaa, alumiini voice coil former ja liian häviöllinen ripustus. Tietty tämä on taas mielipidekysymys, että mistä tykkää..
 
Tavalliset kasarimallit eli terävänurkkaiset muutamalla elementillä ovat akustisesti varsin kehnoja, mutta niillekin lienee jonkinlaista kysyntää. Elementtejä per loota ei ole kuin pari-kolme, joten olisivat päivitettävissä minkä tahansa hintaluokan nykyisille elukoille.

Sen sijaan erikoisemmat monielementtiset mallit jouduttaisiin optimoimaan kustannusten mukaan, jotteivät tulisi maksamaan kohtuuttomasti. Halpojakin elukoita saa edelleen. Viidakossa muovista prässättyjä tms.

Kenellä sitten on motivaatiota päivittelyyn kun tötteröillä ja isoilla koksuilla saa tehtyä suurinpiirtein yhtä paljon suuntaavuutta ilman tusinaa elukkaa, taivuteltuja peltejä ja näkyviä villapaaleja. Eivät ole ääneltään ihan vastaavia, mutta silti.
 
Just erikoisemmat monielementtiset mallit olisi kiinnostavia. Niin sanottua järkeähän ei välttämättä olisi mutta hifistelyhengessä monimutkaisesti ja ulkonäön vuoksi. Jos äänikin olisi kelvollinen niin miksei.

Esim. C1, 120/12, 80/6 jne.
 
Kenellä sitten on motivaatiota päivittelyyn kun tötteröillä ja isoilla koksuilla saa tehtyä suurinpiirtein yhtä paljon suuntaavuutta ilman tusinaa elukkaa, taivuteltuja peltejä ja näkyviä villapaaleja. Eivät ole ääneltään ihan vastaavia, mutta silti.
Ja ainahan jokaisessa konstruktiossa on tosiaan oma saundi. Samoin jokaisella elementillä on omaa saundia. Mikä sitten onkaan se paras kaiutin tyyppi ja saundi?
 
Vanhoja päivitettäessä konseptiin ja toteutukseen pitäisi vain osata suhtautua omana itsenään, miettimättä yhtään sen aikakauden lähtökohtia ja suunnittelijan tavoitteita. Myönnettävä kuitenkin että nykyään on vaikea priorisoida rankkaa ja vasta noin 400 Hz:stä alkavaa suuntaavuutta ikäänkuin oletuksella olisi että kaikilla olisi kuuntelutiloissaan toivottoman paaska akustiikka keskialueelta alkaen, eikä alakeskaria...yläbassoa saa suuntaavaksi, joten on tyydyttävä laittamaan yksi basari lattialle. Tuo konsepti murtui isommissa vasta C-1:ssä, mutta siinäkin basso-osat ovat nykymittapuilla varsin rimppanoita. Akustiikka lienee ollut tuohon aikaan yleisemmin paaska kuin edes kohtalainen. Sitä mielikuvaa vahvistaa ettei kasari hifilehdissä puhuttu akustiikasta ja sen vaikutuksista selkeyteen aka akustiseen resoon ja transienttien vireeseen juuri...yhtään mitään.

Mulla on edelleen kuulematta C-1, mutta lähes kaikki muut paitsi C-1, 80/6 ja 120/12 on tullut myös raksattua jo ennen 90-lukua.
 
Tommoset lukemat ei onneksi aiheuta traumoja ainakaan täältä DIY-vinkkelistä, jos simulaattoriin ladataan aikaikkunoidut mittaukset ja kajari optimoidaan preference ratingilla. Hifi-elukoilla tuota ei ole hankalaa saada 7.3-8.2 väliin. Vähintään 7.3 jopa 5" basarilla, vaikka basson ulottuvuuden painotus on todella suuri. PA-kamalla jäädään yleensä alle 7 johtuen elukoiden resonansseista.
 
^Jos tuommosen "ihmekaiuttimen" suunnittelisi ja laittaisi rakennusohjeet myyntiin vaikka satkulla, niin montakohan paria menisi? Jokunen sata?

Saisikohan 5" bassokeskarin sovitettua isoon 29 mm disuun kapeaan laatikkomallin koteloon tommosessa toteutuksessa? Helppo kotelomalli.
 
^Jos tuommosen "ihmekaiuttimen" suunnittelisi ja laittaisi rakennusohjeet myyntiin vaikka satkulla, niin montakohan paria menisi? Jokunen sata?

Saisikohan 5" bassokeskarin sovitettua isoon 29 mm disuun kapeaan laatikkomallin koteloon tommosessa toteutuksessa? Helppo kotelomalli.
Kyllä jos viisikin manuaalia saat myytyä niin pullakahvit tarjoon.

Uskallan noinkin hövelin tarjouksen heittää kun en jaksa uskoa että tuollaista "ihmekaiutinta" syntyy.
 
^Siis tuon viestin tarkoituksena oli heittää idea ilmoille. Ei ollut millään muotoa tarkoitus tehdä tommosta itse. Pahoittelut (taas..) epätarkoista ilmauksista.
 
120/12 mallista kannattaa lukea lehdestä missä tuo esiteltiin että miten se suuntaavuus vaikutti kuuntelukokemukseen ja mitä tapahtui monille rakkailla levyille. Itse olen huomannut samoja ilmiöitä ja palstallakin on aikoinaan moni raportoinut yhtenevästi.

Nykyään kun on DSP mukana juonessa, tuon kaltaisiin konsepteihin saisi aivan uutta virtaa.

Eihän nuo täydellisiä olleet mutta eipä kaupallisetkaan ole edes mitatuilta vasteiltaan täydellisiä. Ehkä KEFin paremman pään purkit on ideaalisia jos vaan vasteen kokonaiskulma satuu kohdalleen. Kyllä Genelecinkin (itsellä 8361) vasteissa on hifikuuntelunkannalta paljon sanomista. DSP tietysti jotain asioita hoitaa kuntoon kunhan jaksaa viilata.

Jos intoa riittää niin ilman muuta kannattaa ottaa vaikka tuo 120/12 konseptina pohjaksi ja nakerrella oma näkemys aiheesta.
 
Jos intoa riittää niin ilman muuta kannattaa ottaa vaikka tuo 120/12 konseptina pohjaksi ja nakerrella oma näkemys aiheesta.
Oma näkemys eijoo enää "Vanhojen Tuomeloiden päivitys nykyaikaan", eikä 120/12 konseptista jää juuri mitään jäljelle jos alimman jaon suuntaavuusporras eliminoidaan - kuten pitäisi, jos meinataan saada ne rakkaat levyt soimaan stagen, reson ja tehospektrin puolesta edelleen jotenkin loogisesti ja tasapainoisesti.
Yksi positiivinen pointti noissa ja 60/4:ssä oli D21. Aika kultaa varmasti muistoja, mutta olihan se todella hyvä ja helposti sovellettava.

Tein 120/12:sta oman näkemyksen n. 1986 kuudella elementillä (WMMTMM). Eri basari, mutta muuten samat kalut. Vaakasuuntaavuutta selvästi pois, mutta kotelo edelleen kantti x kantti, joten parannettavaa jäi selvästi.
 
.... Akustiikka lienee ollut tuohon aikaan yleisemmin paaska kuin edes kohtalainen. ....

Jos ajatellaan erikseen akustoimattomia normiolohuoneita, niin mun on vaikea nähdä akustiikan niistä ajoista parantuneen.

Mikä uudemmissa asunnoissa ja/tai sisustustyyleissä tukisi akustiikan parantumista ? t. ' RIF '
 
Jos ajatellaan erikseen akustoimattomia normiolohuoneita, niin mun on vaikea nähdä akustiikan niistä ajoista parantuneen.

Mikä uudemmissa asunnoissa ja/tai sisustustyyleissä tukisi akustiikan parantumista ? t. ' RIF '
Aivan. Meikäläisen viestistä unohtui pari oleellista pätkää, joten se kääntyi tavallaan nurin. Ainakin tätä palstaa seuraavien hifistien tietoisuus akustiikan vaikutuksista ja mahdollisuuksista täytyy olla suurempi kuin harrastajien 35 vuotta sitten. Varsinkin nykyisen DIY-porukan, joka näitä päivitettyjä Tuomeloita tekisi. Monekaan ei tarvinne kuunnella huonoa toistoa siksi ettei ole vielä tietoinen ja kokemusta. Osa on jo panostanut merkittävästi akustointiin. Hellasärö-tapaukset sitten erikseen.
Muuten asumusten akustiikka ei ole tainnut parantua. Todennäköisesti päinvastoin, kun kirja- ja levyhyllytkin ovat osittain kadonneet.
 
Jos aina lähtökohdaksi otetaan täydellinen niin mitään ei saa aikaiseksi. Tämä on harrastus ja asioita kannattaa kokeilla ja tutkailla.

Jos taas tarkoitus on saada kaiuttimet musiikin kuunteluun, niin parempi ostaa ne valmiina ja keskittyä siihen kuunteluun.
 
Jos aina lähtökohdaksi otetaan täydellinen niin mitään ei saa aikaiseksi. Tämä on harrastus ja asioita kannattaa kokeilla ja tutkailla.

Jos taas tarkoitus on saada kaiuttimet musiikin kuunteluun, niin parempi ostaa ne valmiina ja keskittyä siihen kuunteluun.
Joo ja tossa kokeilun ja tutkailun aikana oppii myös kuuntelemaan hyvin. Eri konstruktioista lähtee aina erilainen ääni ja makukin saattaa muuttua matkalla ;)
 
Jos aina lähtökohdaksi otetaan täydellinen niin mitään ei saa aikaiseksi. Tämä on harrastus ja asioita kannattaa kokeilla ja tutkailla.
Lähinnä kannattaa kokeilla rahan kanssa sellaista mistä ei ole "kokemusasiantuntijoiden" kertomuksia käytettävissä. Itse en enää laita tonneja likoon tuottaakseni jätettä kaatikselle ja arvotavaraa varastoon makaamaan, jos on jo tiedossa tai hyvin todennäköistä että systeemi menee purkuun, eikä käteen ole jäämässä muuta kuin kokemus miltä epätasapainoinen toisto kuulostaa. Enkä nyt tarkoita pelkästään helposti ekutettavaa sointitasapainoa vaan huomattavasti kavalampia ongelmia.
Jos taas tarkoitus on saada kaiuttimet musiikin kuunteluun, niin parempi ostaa ne valmiina ja keskittyä siihen kuunteluun.
Tällainen ei oikein kuulu diy-alueelle.
 
120/12 mallista kannattaa lukea lehdestä missä tuo esiteltiin että miten se suuntaavuus vaikutti kuuntelukokemukseen ja mitä tapahtui monille rakkailla levyille. Itse olen huomannut samoja ilmiöitä ja palstallakin on aikoinaan moni raportoinut yhtenevästi.

Nykyään kun on DSP mukana juonessa, tuon kaltaisiin konsepteihin saisi aivan uutta virtaa.

Eihän nuo täydellisiä olleet mutta eipä kaupallisetkaan ole edes mitatuilta vasteiltaan täydellisiä. Ehkä KEFin paremman pään purkit on ideaalisia jos vaan vasteen kokonaiskulma satuu kohdalleen. Kyllä Genelecinkin (itsellä 8361) vasteissa on hifikuuntelunkannalta paljon sanomista. DSP tietysti jotain asioita hoitaa kuntoon kunhan jaksaa viilata.

Jos intoa riittää niin ilman muuta kannattaa ottaa vaikka tuo 120/12 konseptina pohjaksi ja nakerrella oma näkemys aiheesta.
Mietinnässä Hifilehden C-1 kapeana versiona, eli kahdeksan 8-tuumaisen (4 edessä ja 4 takana) / kaiutin sijaan tulisikin neljä 8-tuumaista / kaiutin. Asetelma 8"-5"-diskantti-5"-8" ja noilla 100...150Hz ylöspäin ja alakertaan kardioidi basso-osat 2 x 12" / kanava. DSP:llä jaot, ekvalisoinnit, takaelementtien viiveet jne. Saisi jonkin verran laajemmalle säteilykuvion, niin ei tulisi liian kuivaa soundimaailmaa.
 
Back
Ylös