Ja ainahan jokaisessa konstruktiossa on tosiaan oma saundi. Samoin jokaisella elementillä on omaa saundia. Mikä sitten onkaan se paras kaiutin tyyppi ja saundi?Kenellä sitten on motivaatiota päivittelyyn kun tötteröillä ja isoilla koksuilla saa tehtyä suurinpiirtein yhtä paljon suuntaavuutta ilman tusinaa elukkaa, taivuteltuja peltejä ja näkyviä villapaaleja. Eivät ole ääneltään ihan vastaavia, mutta silti.
Kyllä jos viisikin manuaalia saat myytyä niin pullakahvit tarjoon.^Jos tuommosen "ihmekaiuttimen" suunnittelisi ja laittaisi rakennusohjeet myyntiin vaikka satkulla, niin montakohan paria menisi? Jokunen sata?
Saisikohan 5" bassokeskarin sovitettua isoon 29 mm disuun kapeaan laatikkomallin koteloon tommosessa toteutuksessa? Helppo kotelomalli.
Oma näkemys eijoo enää "Vanhojen Tuomeloiden päivitys nykyaikaan", eikä 120/12 konseptista jää juuri mitään jäljelle jos alimman jaon suuntaavuusporras eliminoidaan - kuten pitäisi, jos meinataan saada ne rakkaat levyt soimaan stagen, reson ja tehospektrin puolesta edelleen jotenkin loogisesti ja tasapainoisesti.Jos intoa riittää niin ilman muuta kannattaa ottaa vaikka tuo 120/12 konseptina pohjaksi ja nakerrella oma näkemys aiheesta.
.... Akustiikka lienee ollut tuohon aikaan yleisemmin paaska kuin edes kohtalainen. ....
Aivan. Meikäläisen viestistä unohtui pari oleellista pätkää, joten se kääntyi tavallaan nurin. Ainakin tätä palstaa seuraavien hifistien tietoisuus akustiikan vaikutuksista ja mahdollisuuksista täytyy olla suurempi kuin harrastajien 35 vuotta sitten. Varsinkin nykyisen DIY-porukan, joka näitä päivitettyjä Tuomeloita tekisi. Monekaan ei tarvinne kuunnella huonoa toistoa siksi ettei ole vielä tietoinen ja kokemusta. Osa on jo panostanut merkittävästi akustointiin. Hellasärö-tapaukset sitten erikseen.Jos ajatellaan erikseen akustoimattomia normiolohuoneita, niin mun on vaikea nähdä akustiikan niistä ajoista parantuneen.
Mikä uudemmissa asunnoissa ja/tai sisustustyyleissä tukisi akustiikan parantumista ? t. ' RIF '
Joo ja tossa kokeilun ja tutkailun aikana oppii myös kuuntelemaan hyvin. Eri konstruktioista lähtee aina erilainen ääni ja makukin saattaa muuttua matkallaJos aina lähtökohdaksi otetaan täydellinen niin mitään ei saa aikaiseksi. Tämä on harrastus ja asioita kannattaa kokeilla ja tutkailla.
Jos taas tarkoitus on saada kaiuttimet musiikin kuunteluun, niin parempi ostaa ne valmiina ja keskittyä siihen kuunteluun.
Lähinnä kannattaa kokeilla rahan kanssa sellaista mistä ei ole "kokemusasiantuntijoiden" kertomuksia käytettävissä. Itse en enää laita tonneja likoon tuottaakseni jätettä kaatikselle ja arvotavaraa varastoon makaamaan, jos on jo tiedossa tai hyvin todennäköistä että systeemi menee purkuun, eikä käteen ole jäämässä muuta kuin kokemus miltä epätasapainoinen toisto kuulostaa. Enkä nyt tarkoita pelkästään helposti ekutettavaa sointitasapainoa vaan huomattavasti kavalampia ongelmia.Jos aina lähtökohdaksi otetaan täydellinen niin mitään ei saa aikaiseksi. Tämä on harrastus ja asioita kannattaa kokeilla ja tutkailla.
Tällainen ei oikein kuulu diy-alueelle.Jos taas tarkoitus on saada kaiuttimet musiikin kuunteluun, niin parempi ostaa ne valmiina ja keskittyä siihen kuunteluun.