Vanerin taivutus

sepi_2.0

Hifiharrastaja
Liittynyt
30.10.2006
Viestejä
15 518
Löytyykö keltään kokemusta "lennokkivanerin" taivutuksesta? Tarkoituksena on koittaa miten kotikonstein onnistuu tällaisten diffusoivien reikäresonaattorien teko:

http://www.ply.fi/index.php?ply=119...nd=133350307&article_id=2943&__from_id__=2793

Materiaalin valmistajan kotisivu, 3 laatuluokkaa, jatka valikosta "ohutviiluvanerit" ja "lataa" kuvakkeesta:

http://w3.upm-kymmene.com/wps/internet/cms/wisacmsfi.nsf/$all/30DCCE64B09DCC94C2256F4F00359859?OpenDocument&qm=menu,2,6,0&smtitle=Ohutviiluvanerit

Kyllähän tuollaisen 60cm:n arkin voi laittaa vaikka ammeeseen ja katsoa miten alkaa löystymään mutta jos on ideoita niin kertokaa. Myös noiden reikien koot ja määrät + sijainnit ovat täysin auki, eli mikä on tehokkain yhdistelmä? Myytävissä malleissa on "Sky" ja "Moon" hauskan eläväkuvioisia malleja.

Kehikon suorat sivut ja päädyt voisi tehdä paksummasta vanerista. Kun sabluunalla kloonaa ja sahaa kuviosahalla päätylevyn paloiksi niin siitä "ylimääräisestä" kappaleesta saa vinkoille puristuskappaleen kuivumisen ajaksi. Liimauksen voinee suorittaa samalla kertaa? Noissa aidoissa näyttää olevan syrjät viilutettu lisäksi erikseen mutta on niillä hintaakin, 215€ Vepsäläisellä. Tarkoitus on tehdä ainakin 8 kpl mutta aion koittaa ensin yhdellä. Aitoihin kun ei ole "varaa" :D
 

japanin keisari

Käyttäjä
Liittynyt
3.5.2007
Viestejä
796
sanotaan nyt ekaks että tuommoisesta ei ole kokemusta mutta puutöistä jonkun verran.

ensin tekisin sellaisen kehikon jossa vaakakappaleisiin sahataan kuvio/vannesahalla samanlainen aaltomuoto.
sahaus "yhdellä vedolla" koska vasta kappaletta käytetään puristusvaiheessa.

viilu leikataan aaltosivujen väliin oikeaan mittaan,toiseen suuntaan jätetään ylimääräistä.

sitten otetaan isokasa puristimia ja hitaasti kuivuvaa puuliimaa ja liimataan viilu kehikkoon käyttäen em. vastakappaletta.

viilua en kastelisi koska kuivuessaan se vaan halkeaa ja jos mutkat on loivia niin no problem.

reikiin ja akusto-ominaisuuksiin en uskalla ottaa kantaa mut tostahan voi periaatteessa tehdä niin syvän kuin huvittaa.
 

sepi_2.0

Hifiharrastaja
Liittynyt
30.10.2006
Viestejä
15 518
japanin keisari sanoi:
viilua en kastelisi koska kuivuessaan se vaan halkeaa ja jos mutkat on loivia niin no problem.

reikiin ja akusto-ominaisuuksiin en uskalla ottaa kantaa mut tostahan voi periaatteessa tehdä niin syvän kuin huvittaa.

Pitänee mennä Vepsäläiselle vakoilemaan toteutusta. Saattaahan se olla niin notkeaa taivuteltavaa että ei edes tarvitse kostutusta, alle 1mm vanerit varsinkin. Perforoinnit kannattanee porata monen arkin läpi kerralla alustanaan vaikka lastulevy. Heh, kohta alan diilaamaan myydään -osastolla piraatteja >:D
 

ealab

Käyttäjä
Liittynyt
3.8.2006
Viestejä
1 084
Vaan otettava huomioon muotoa sahattaessa seuraavaa: Sahan terän leveys tai yleensä sahausjäljen leveys = tulevan materiaalin paksuus. Näinhän nuo prässimuotit tehdään. Joskus kansalaiskoulun veistotunnilla vaneria prässäänneenä muistan näin tehdyn.
 

sepi_2.0

Hifiharrastaja
Liittynyt
30.10.2006
Viestejä
15 518
Tuo 0,4 mm vaneri ei tarvitse kostutusta kun se on taivutussuunnassaan joustavaa kuin vetelä pahvi. Tänään sain jo kehykset sirklattua jiirikulmilla. Seuraavaksi kuviosahausta sabluunan mukaan. Taitaa tulla kesäksi valmiiksi...
 
Ylös