Valco vastamelukuuloke - arvio

sarte

Käyttäjä
Liittynyt
11.3.2008
Viestejä
3 997
Lupailin tuossa aiemmin, että Valcoista tulee jonkinlaista juttua kunhan kokemusta alkaa karttumaan. Luureja on nyt kuunneltu hyvä tovi, joten lienee aika jakaa vähän mielipidettä näistä. Päätin ottaa omaan ketjuun, kun en saanut arviota pidettyä muutaman sanan mittaisena.

Ensinnäkin alkuun disclaimerina, en ole kovinkaan kuulokeorientoitunut, joten seuraavaa arviota on hyvä lukea siitä vinkkelistä, että arviota tekee kaiutinharrastaja, jolle kuulokkeet ovat pääsääntöisesti musiikin kuunteluun kodin rauhasta poistuessa. Lisäksi olen erityisesti kuivan basson ystävä, joten omaan korvaan suurin osa senkuista on tuntunut liian paksuilta bassopäänsä kanssa. Kossin vermeitä en koskaan ole sietänyt yhtään. Joten tätä asiaa kannattaa peilata seuraavaa lukiessa.

Eli lähdetään liikkeelle siitä kaikkein suurimmasta elefantista posliiikaupassa. Yläbasson kumpu on todella raju. En oikein keksi millä muulla termillä sitä kuvaisin. Hillittyyn bassoon tottuneelle basso on suorastaan ylitsevuotaisen korostunut ja siihen totuttelemiseen meni aikansa. Edelleen tuo on suurin yksittäinen asia, joka luureissa itseäni häiritsee, vaikka olen bassoon pääsäntöisesti jo tottunut. Sinällään tuo yläbassokorostuma tuo bassoihin ihan kivaa napakkuutta, mutta valitettavasti saman asian ovat huomanneet mainstream musiikin masteroijat/miksaajat. Kun yläbassokumpu yhdistetään äänitteeseen, jossa masteroija/miksaaja on päättänyt terävöittää bassoa jo äänitysvaiheessa, nousee luurien keskinkertainen bassontoisto ikävästi pintaan. Bassot menevät tukkoon ja headspace on yhtäkkiä täynnä pelkkää kuminaa. Tilannetta pahentaa entisestään se ettei basson toisto ole ylipäätään kovinkaan tarkka. Hieman äänitteestä riippuen tarjolla on joko kumisevaa mössöä tai mukiinmenevää keskinkertaista bassoa. Joskin on sanottava, että etenkin melun keskellä liikuttaessa basson korostuma ajaa asiansa, jolloin tuo ei ole lainkaan niin häiritsevää. Jazzmanaut totesi jossain aiemmin, että kumpu on tarkkaan harkittu ominaisuus ja jos lähtökohtana on ollut tosiaan meluisa ympäristö, designpäätös puoltaa paikkaansa. Kuitenkin maaseutuasujana tuollaiset paikat ovat itselläni aika harvassa.

Mutta nyt kun basson toistosta on muristu useamman lauseen verran on hyvä lähteä pohtimaan niitä muita asioita. Lähdetään liikkeelle vaikka ergonomiasta. Luurit ovat ihastuttavan vankkarakenteisen oloiset. Vaikka kaikki rakenteelliset osat ovatkin muovia, on silti fiilis mukavan napakan oloinen. Toisin sanoen valmistustoleranssit ovat ainakin omissani erittäi napakat, enkä osaa moittia mitään mekaanista osaa huonolaatuiseksi. Koska pääsiallinen valmistusmateriaali on muovi, ovat luurit kevyet pitää päässä. Vaikka oma kuula on mallia XXXXL, riittää pannassa säätövarat, eikä panta purista päätä. Tyynyt ovat OK ja luureja olen pystynyt pitämään päässä yli 8h stinttejä kerrallaan ilman, että mikään paikka alkaa rasittamaan. Omalla kohdallani tämä on melko poikkeuksellista, eikä moiseen urotekoon ole pystynyt vielä kuin Etymoticin HF5:set korvaanvaletuilla tulpilla. Pisteet kotiin siis yleisestä ergonomiasta. Myös akkukesto on ihailtavaa. Luureissa tuntuu sähköä riittävän vaikka kuinka pitkään, eikä missään vaiheessa ole käynyt edes mielessä, että käyttöaika olisi jotenkin rajallinen. Sen verran pitää napista, että päätös käyttää microUSB:tä USB-C:n sijaan närästää ainakin itseäni. Olisi ollut kiva ladata luureja samalla piuhalla kuin puhelinta. Nyt reissuun joutuu ottamaan mukaan kaksi erillistä USB-piuhaa tai ainakin adapterin...

Soundi yleisesti on hämmentävän innostava. Luureissa riittää dynamiikkaa ja ne puristavat miellyttävää soundia ulos myös pilalle kompressoiduista äänitteistä paljon paremmin, kuin Etymoticin HF5:set tai Oppon PM-3:set. Siinä vaiheessa kun siirrytään vakavamielisempiin Jazz- tai klasariäänitteisiin alkaa soundi kuulostaa paikoin falskilta. Ei häiritsevästi, mutta kuitenkin sen verran, että luurit vaihtuvat itselläni toisiin. Toisaalta tätä ei tapahdu kovinkaan usein, koska luurit ovat kuitenkin päässä taustamusiikin takia, ei niinkään vakavamieliseen hifistelyyn. Pienikin taustamelu hukkaa nyanssit niin pahasti, ettei pellin klangin kuuntelussa juuri ole muutenkaan mitään pointtia. Normaalissa arkikuuntelussa soundi toimii kun kun pikajunan vessa ja jalka alkaa väistämättä vipattamaan äänitteestä riippumatta. Aika usein huomaaan, että tähän asti luottokuulokkeina toimivat oppot jäävät telineeseensä killumaan ja matkaan lähteekin Valcot. Toisaalta illan pimeisiin tunteihin, kun hifistelyllä ei halua häiritä muita, valikoituu kuuntelukumppaniksi Oppot. Jos taas ulkoiselta melulta haluaa suojautua tosissaan, ei Etymoticien kuusitulppien äänenvaimennusta päästä edes lähelle. Molemmat edellämainituista kuulokkeista ovat myös absoluuttisesti parempia, jos paremmuutta arvioidaan äänen neutraaliudella ja toiston tarkkuudella. Tämän sanottuani on kuitenkin todettava, että Valcojen soundi on innostava, raikas ja ennen kaikkea kepeä kuunnella, vaikka eivät ehkä ihan "oikein" hifipuristin vinkkelistä soikaan.

Vastamelupuoli oli itselleni uusi tuttavuus, joten voi olla, että osa kuvailemistani asioista on pikemminkin kuvausta tekniikasta ei niinkään Valcoista, mutta avataanpa myös näiden osalta sanainen arkku. Vastamelupuoli peittää tehokkaasti alleen bassojyrinät ja yleensä matalataajuksisen huminan. Yläpään suhteen äänet kuuluvat paljon paremmin läpi, mutta silloinkin jotenkin enemmän taustalla. Veikkaan tämän johtuvan siitä, ettei DSP ihan pysy perässä vastamelun toteuttamisessa, jolloin vastamelu aiheuttaa taustahälinään jonkinlaisen pienen vaihevirheen. Häiritsevää tuo ei kuitenkaan ole ja toisaalta esimerkiksi kaupungissa liikkuessa luurit päästävät juuri sen verran meteliä läpi, että rekkauatojen peruutuspiippaukset kuuluvat selvästi musiikin yli. Normaalia puhetta nuo suodattavat pois vaihtelevasti. Möreä miesääni suodattuu kyydistä lähes kokonaan, mutta kimakka lapsen ääni taas kuuluu läpi. Kertaalleen jäin Toolin albumia kuuntelemaan, että onko levylle tosiaan miksattu räminän taustalle lapsen itkua, ennen kuin tajusin, että itku kuului parin hyllyvälin päästä. Taustamelun päälle kytkeminen vaikuttaa vasteeseen ja ainakin tuntuisi rauhoittavan bassopäätä. Soundi on tasapainoisempi ja parempi vastamelutoiminto päällekytkettynä. Toisaalta vastamelun päälle kytkeminen saa aikaan myös varsin kuuluvan kohinan. Tämän huomaa selvästi etenkin kun luureista ei kuulu musiikkia, mutta kohina on sen verran voimakasta, että se häiritsee ainakin itseäni klasari-musiikin erittäin hiljaisissa kohdissa. Populaarimusiikin osalta dynamiikan vaihtelut ovat sen verran mitäänsanomattomia, että tuota ei kuule kuin ehkä biisien fadeouteissa. Sen verran on vielä mainittava, että jostain syystä Valcot ovat erittäin herkät päästämään tuulen suhinoita lävitseen. Yritin nämä päässä fillarilla ajella ja ei kyllä tuulen huminan takia tullut touhusta yhtään mitään. Ilmeisesti vastamelumikki nappaa helposti suhinoita, ja diskanttipitoisina suodatus ei pysy perässä. Normaalissa käytössä tuo ei kuitenkaan häiritse, kuin ehkä kaikkein tuulisimpina päivinä.

Kaiken kaikkiaan Valcot ovat erittäin positiivinen tuttavuus. Ne ovat sen verran hifiä, että vähän vaativammallekin kuuntelijalle tuovat varmasti hyviä säväreitä. Ne eivät ole kovin tarkat eivätkä neutraalit, mutta toisaalta kutittavat juuri sieltä mistä pitääkin. Kun ottaa vielä huomioon, että puhumme kuitenkin 150€ vastamelukuulokkeista, niin rahansa voisi sijoittaa todella paljon huonomminkin. Toisaalta jos nykyiset kuulokkeet ovat alle satkun hintaluokassa tarjoavat Valcot tällaiselle kuulijakunnalle varmasti myös lisääntynyttä hifinautintoa. Pieniä kauneusvirheitäkin toki on, mutta hintaluokassaan mitä mainioimmat päänkoristeet.

Loppuun vielä linkki verkkokauppaan: https://www.valco.fi/collections/imatran-kaatopaikka/products/valco-vastamelukuulokkeet
 
Kiitos hyvästä analyysistä Sarte. Arvostan todella paljon!

Pari asiaa omasta puolestani tuli mieleen tekstisi pohjalta: Mä lähdin alunperin ko. Kuuloketta virittäessäni liikkeelle mahdollisimman neutraalista lähtökohdasta, eli Harman-curvesta, joka toki jakaa mielipiteitä sekin. Mutta koska suurin osa ei-ammattilaisista ja neutraaliin äänentoistoon tottumattomista pitää flättiä äänentoistoa yksinkertaisesti tylsänä, niin nostin ihan alinta bassoa niin, että meluisassa kaupunkiympäristössä kuunneltaessa, se populäärimpi musiikki potkii ihanasti. Eli missään vaiheessa näistä ei ole pyrittykään tekemään neutraaleja tarkkuustyökaluja.
Jos sun laitteessasi on ekvalisaattori, niin laske 34Hz -4dB, Q:0.35-leveydellä, niin saat yllättävän tasaisen toiston.
Ja se on vielä sanottava tuon basson puolesta, että sitä virittäessäni, pidin visusti huolta siitä, että se botne on kanssa puhdasta, eikä säröarvot pääse sitä pilaamaan, kuten monilla kilpailijoilla tuppaa käymään, huomattavasti kovemmissa hintaluokissakin.

Mitä muovisuuteen tulee, niin kyllä suurin osa näistä on varsin laadukasta muovia (pakko olla suomen pakkasissakin kestävää), mutta kaikkein kriittisimmissä paikoissa, eli sangoissa ja sen saranoissa on ihan jousiterästä. Kaikista näistä myydyistä malleista olen kuullut kolmen hajonneen mekaanisesti: Yhdessä oli mukana kuorma-auto, yhdessä omien sanojensa mukaan ”läskin takapuoli” ja kolmannessa iso äijä astui päälle.

Vastamelu on vartavasten säädetty niin, että sen vaikutus lähtee laskemaan loivasti kilohertsin yläpuolelta, juurikin sen vuoksi, että tuolla liikenteessä palloilevat ihmiset kuulisivat sen niskaan tulevan kuorma-auton piipityksen ja muun liikenteen. Vasta kesällä joku tötöili itsensä junan alle boset päässä ja mä en halua semmoista kontolleni.
Ja kyllä, se vastamelupiiri kohisee hieman hiljaisuudessa, mutta toisaalta se maskautuu heti, kun sillä vastamelupiirillä on jotain tekemistä. ;)

Ja intohimoisena pyöräilijänä tuota suhinaongelmaa olen kyllä yrittänyt parantaa. Kamalan vaikea asia. Vaikka tekisi kuinka aerodynaamiset kupit, niin jossain kulmassa ne ottaa aina siihen viimaan. Ja sama homma vastamelumikkien sijoituksen ja aukkojen muotoilun kanssa. Sillä saralla on pelkkiä soita ja veteliä. Ehkä joskus tulevaisuudessa tähänkin löytyy ratkaisu. Teollisia muotoilijoita on tästä aiheesta herätelty kyllä ;) Itse vedän pyöräillessä hupun päähän. Se auttaa.

Jasse ”Jazmanaut” Kesti/Valco
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia Jazmanautille kommenteista.

Piti oikein itsekin alkaa analysoimaan, minkälainen toisto sopii omaan korvaani. Ja totta tosiaan, omistukseen on päätynyt luureja joissa kaikissa on basson osalta laskeva käppyrä. Harman-curve oli itselle entuudestaan tuntematon ja tuo tosiaan selittää aika pitkälti omat kokemukset. Fiilis oli alun alkaenkin, että ylempiä keskiääniä oli tökitty ylöspäin, mutta basson jälkeinen dippi jäi itseltäkin huomaaamatta. mutta soundi tosiaan on innostava ja dynaamisen oloinen, joten tuotahan pitää ihan mielenkiinnosta alkaa tutkimaan myös perinteisten kaiuttimien kanssa, josko moisella saisi eloa myös kaiutintoistoon. Tosin on kyllä sanottava, että kun on flättiin toistoon tottunut, niin voipi olla, että homma ei vakavammassa hifistelyssä meikäläisen harrastusympäristössä pärjää :)

Täytyy tosiaan kokeilla tuota bassojen tiputtamista. Ja se on tosiaan sanottava, että bassot soivat kyllä puhtaasti, mutta itselle tuo basson transienttitoisto on se eniten asiaa häiritsevä asia. Täytyy vielä tehdä vähän omia kokeiluja siten, että buustaan oppojen ja etyjen bassot valcojen kanssa samalle tasolle, jotta ymmärrän paremmin mistä tarkalleen on tuon basson toiston kanssa kysymys. Eli siis että onko puuroutuminen siis vaan oma ajatusrakennnelman harha, joka pohjimmiltaan johtuu siitä, että bassoa vaan on niin paljon enemmän kuin mihin on yleensä tottunut, jonka sitten erheellisesti yhdistää kuminaan ja puuroutumiseen.

Muovista on sanottava, että itse en siis näe muovisuutta mitenkään negatiivisena asiana. Luurit ovat muovin takia erittäin kevyet ja sitä kautta myös mukavat päässä.

Ja kiitoksia vastameluhuomioideni oikomisesta. Piti DSP:llä itsekin tehdä vähän kokeiluja ja tosiaan 1khz loivalla ylipäästöllä alkavat asiat kuulostaaman aika jännältä. Eli korjataan tosiaan, että se ei ole vaihevirhe minkä kuulen, vaan ainaostaan "luonnottoman" taajuuskaistan mihin en ole aiemmin törmännyt.

Tuosta vastamelupuolen suhinasta vielä, eli siis tuo suhina liittyy siihen, että istun hiljaisessa huoneessa ja vastamelupiirillä ei ole mitään tekemistä? Vai siis johtuuko siitä, että luureihin ei ylipäätään tule signaalia? Jään siis miettimään onko tuo musiikin hiljaisissa kohdissa kuulemani suhina, ihan vaan oman pään tuotoksia, vai kuuluko tuo oikeasti läpi niin kuin olen kuulevinani?
 
Hillittyyn bassoon tottuneelle basso on suorastaan ylitsevuotaisen korostunut ja siihen totuttelemiseen meni aikansa.

Tuo oli juuri se asia minkä vuoksi omat Valcot lähti kiertoon uudelle omistajalle muutaman kuunteluyrityksen jälkeen. En edes halunnut yrittää tottua tuohon bassoon. Sen verran korostunut se oli omaan makuun. Muuten olisivat olleet erittäin asialliset kuulokkeet. Harmi homma.
 
Siis tuo kuulokkeiden käyrä ei ole suoraan verrannollinen kaiuttimien vastaaviin, koska korva poimii ääntä kuulokkeiden tapauksessa äänen niin läheltä, että korvalehden ja käytävän heijastukset ja resonanssit tulevat mukaan yhtälöön ihan eritavalla, kuin vapaakentässä tahi diffuusissa äänikentässä kaiuttimien kanssa. Eli tuota Harman curvea pitää ajatella niin, että se käppyrä vastaa kaiutintoiston tasaista käyrää. Tai ainakin yrittää, koska eri ihmiset kuulevat korvan fysikaalisten erojen takia eri kuulokkeetkin monesti melko eritavalla.
Esimerkkinä yhdet syystäkin legendaariset kuulokkeet, eli Senkun HD600:t jotka ovat yhdet kaikkien aikojen suosikkini, mutta erittäin arvostettu kollegani ei voi niitä sietää, kun yläpää on hänen korvaansa räikeä. Minusta se on jopa hivenen pehmeä. Toisaalta mä en taas voi sietää HD800:ia, kun ne ne vasta räikeät ovatkin, mutta monille ne taas on just ihanat.

Ja kyllä se vastamelu hiljaisuudessa inasen kohisee. Se kun on kokoajan varpaillaan, josko sille tarjottais jostain suunnasta korjattavaa. Jos sen piirin säätäis niin, että se jäis hiljaisuudessa täysin kuulumattomiin, se laskis myös meluntorjunnan tasoa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 
Mulle Valcon bassotaso oli liian korkea. Samoin mun korvat ei pitäneet vastamelun toiminnasta; kuulin liikaa huminaa/jylinää.
OT:
Ohessa vaste kuulokkeesta joka taajuustasapainon puolesta on itselle täydellinen.
Kaikki me tosiaan kuulemme asiat omalla tavallamme, äänenlaadun arvostelukin siis on vähän niin ja näin.

vaste.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoittaa "target response" tuossa, ts. mikä on tuon katkoviivan tehtävä?
 
Sitä pitää kai kysyä mittausten suorittajilta. Minä en noista ole syvemmin perillä. :)
Tuolla on muutama mittaus lisää. Ja tuolla.
 
Target response tarkoittaa ihanteellista taajuusvastetta, joten tietysti sillä tarkoitus on. Ja tuo Kimmon kopsaama käyrähän on siis Focal Stellian.
 
Target response tarkoittaa ihanteellista taajuusvastetta, joten tietysti sillä tarkoitus on. ...

Juuri näin ja nimimerkki Korva tietää sen myös varsin mainiosti.

Kohta nimittäin alkaa taas vääntö siitä mikä on ihanteellinen tavoitevaste ja miksi eri valmistajat suosivat/tavoittelevat erilaisia tavoitevasteita jne.
 
Voinee vapaasti suomentaa tavoitevasteeksi, tuskin sillä sen syvällisempää tarkoitusta tai tehtävää on.
Juu, mutta tuo vaakasuora viiva ei kai millään voi olla kuulokkeen target response, siis esim. Harman target response.
https://www.innerfidelity.com/content/harman-tweaks-its-headphone-target-response
Tai sitten tuo Focalin käyrä olisi kai aika omituinen. Mutta korjatkaa vain, jos en ymmärrä asiaa, en ole mittarihifisti. Järkevää kai olisi, jos tuo katkoviiva esittää tavoiteltua neutraalia taajuustoteutumaa siellä, missä keskimääräinen korvan aistima taajuus mitattaisiin (eli esim. tärykalvo tai korvakäytävän suu), jolloin varsinainen kuulokkeen taajuuskäyrä olisi "kompensoitu" ts siinä olisi mukana huomioon otettu HRTF-tekijä, ehkä noin? Mutta käytetäänkö tuosta katkoviivan ehkä ilmaisemasta yleensä nimitystä "target response"?
"When measuring speakers, you measure the sound out in the free field with a reference microphone and assume if the sound measures flat, you’ll hear it as flat if you put your head where the microphone was --- which is true. But with headphones, there is no free field in which to measure the sound. Due to reflections and modal oscillations within the enclosed volume between the headphones and your ear, the sound at any particular point within that space may be different than the sound at another point. As a result, the only legitimate place to measure the sound from headphones is at the eardrum."
https://www.innerfidelity.com/content/headphone-measurement-proceedures-frequency-response
Kohta nimittäin alkaa taas vääntö siitä mikä on ihanteellinen tavoitevaste ja miksi eri valmistajat suosivat/tavoittelevat erilaisia tavoitevasteita jne.
Arvelemastasi ei ole kyse, vaan siitä, mitä arvoa tai asiaa tuo katkoviiva haluaa kuvata.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, mutta tuo vaakasuora viiva ei kai millään voi olla kuulokkeen target response, jos katsomme esim. Harman target response. ... ... Mutta korjatkaa vain, jos en ymmärrä asiaa, en ole mittarihifisti.

Tää on taas siellä lukemisen ymmärtämisen, tai ehkä se on jokin viitseliäisyys.

K.Ilomäkihän laittoi niitä lähteitään esille.

Sieltä se selitys löytyy



" Compensations & Curves
In the past I only simply posted the microphone-calibrated, but otherwise uncompensated (no headphone-curve) Frequency Response curves. These are done using the “RAW” calibration profile supplied by miniDSP.


Going forward I will also post Frequency plots using both the miniDSP-supplied “HEQ” (headphone) compensation profile and a custom compensation profile of my own. The custom profile is intended to show something that’s closer to what I actually hear while listening than I find with the supplied “HEQ” compensation. "
© https://forum.headphones.com/t/reviewers-references-disclaimers/3046/5

Se, että miten tuollaiseen 'kompensointiin' suhtaudun on sitten vähän niin-ja-näin. Näen tässä arvioijan agendaa mukana.

t. ' RIF '
 
Tää on taas siellä lukemisen ymmärtämisen, tai ehkä se on jokin viitseliäisyys.
Ehkäpä näin, mutta miksi laittaa mittauksia esille, jos ei tiedä, mitä ne ehkä esittävät, miten ne on saatu ja mitä ne kuulokkeesta kertovat? Onhan käyrät tietysti kauniita katsella. Eli jos laittaa käyrän esille, olisi hyvä mainita, miksi eli mitä haluaa tuoda mittauksen avulla esille kuulokkeesta (= mittauksen tulkinta).
Voisitko vielä vahvistaa selkeästi, mikä sinun mielestäsi ihan tarkkaan ottaen on tuon katkoviivan ilmaisema muuttuja ja miksi katkoviivaa kutsutaan ilmauksella "target response"?
Se. että miten tuollaiseen 'kompensointiin' suhtaudun on sitten vähän niin-ja-näin. Näen tässä arvioijan agendaa mukana. t. ' RIF '
Kuten edellä totesin tai ilmoittamassani lähteessä todettiin, jonkinlainen kompensointi on tarpeen kuulokemittausten luonteen vuoksi. Eri asia sitten, miten yleispäteviä ja vertailukelpoisia eri tavoin tehdyt mittaukset ovat keskenään. Tieteellisissä mittauksissa käytetään tietenkin standardikeinopäitä mm. standardikorvanlehtimuotoineen, jolloin samaa mittauskäytäntöä toteuttavat mittaukset ovat keskenään vertailukelpoisia. Jokaisella meistä on tietenkin omanlaisemme kalibrointitarve, mitä varten tekniikkaa on jo jossakin määrin kehitettykin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten edellä totesin tai ilmoittamassani lähteessä todettiin, ...

Koska omien ilmoitusten muokkaamista pidetään ketjujen pa___misena, niin totean että :
04.01.2020 00:31
04.01.2020 00:26
04.01.2020 00:25
04.01.2020 00:18
04.01.2020 00:18
04.01.2020 00:17
04.01.2020 00:15
04.01.2020 00:14
04.01.2020 00:13
04.01.2020 00:12
04.01.2020 00:11
04.01.2020 00:10
04.01.2020 00:10
04.01.2020 00:03
04.01.2020 00:00
03.01.2020 23:57
03.01.2020 23:56
03.01.2020 23:55
03.01.2020 23:55
03.01.2020 23:50
03.01.2020 23:46

, tuonkaltaisen oman postauksesi jälkisiivoamisen ( 20 kpl muokkauksia ) kautta huomauttelua siitä, mitä totesit ja ilmoitit lähteiksi , niin toteanpahan vain ettei niitä alkuperäisessä ollut. Eli jospa vaikka käytät tuon kolme varttia maltilla pohjustaaksesi oman postauksesi, niin silloin ei ehkä tule senkaltaista vastausta minkä minulta sait.

yst.t. ' RIF '
 
Kaikista tärkeintä lienee että miltä kuulokkeet kuulostavat?Itselle ei käppyröillä ole mitään merkitystä kuuloke tai kaiutin kuuntelussa,vaan miltä ne kuulostavat omiin korviin:D
 
En edes vaivaudu selittelemään tai vastailemaan Korvalle.
En oikeasti ymmärrä herran nillityksen lähtökohtaa.

Pahoittelut ketjun paskomisesta. Jospa annetaan tämän asian olla ja pidetään ketju Valcossa?
 
Back
Ylös