Vaimennusmatot

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
27 286
Kaupunki
Korvessa
Avataan uusi keskuselu, tästä ehkä on keskusteltukin-Mutta... Minulla olisi tarvis hyvästä vaimennusmatosta. Olen Jyväskylässä joillakin automessuilla nähnyt mattoa jolla oli metalliämpäri vuorattu ulkoa, toinen ämpäri oli vuorattu sillä perinteisellä bitumimatolla. Esittelijä käski heittä 10mm pultin ensin perinteisellä vaimennusmateriaalilla vaimennettuun ämpäriin, ylemmät taajuudet kuuluivat silti.
Toiseen ämpäriin heitettäessä ämpäri oli vaimentunut tasaisesti.
Tuo matto maksaa muistaakseni noin 100€ neliö, vai miten se nyt oli.

En minä autoa ole vaimentamassa, levysoitinta. Dynamat Xtreme, tuollaiseen nimeen törmäsin. Tuotakin pitäsi ostaa 3.34 m2 ja hintaa tulisi Svh 199 euroa / paketti. Ei minun Thorens tarvitse noin paljon. Tuo on testien mukaan ilmeisesti markkinoiden paras vaimennusmateriaali
Onko teillä tiedossa jotain muuta, tai mistä saan tuota sen yhden palan?
 
Vibroplastissa se paketin SVH-hinta on 35 € / paketti. Paketissa on 8 arkkia ja arkin koko 375 x 265 mm. Arkin toisella puolella on folio ja toisella puolella tarrapinta.

vibroplast.jpg



Tuossa on edellinen keskustelu aiheesta Auton vaimentaminen:
https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php?46723
 
Seppo Kaksonen sanoi:
Avataan uusi keskuselu, tästä ehkä on keskusteltukin-Mutta... Minulla olisi tarvis hyvästä vaimennusmatosta. Olen Jyväskylässä joillakin automessuilla nähnyt mattoa jolla oli metalliämpäri vuorattu ulkoa, toinen ämpäri oli vuorattu sillä perinteisellä bitumimatolla. Esittelijä käski heittä 10mm pultin ensin perinteisellä vaimennusmateriaalilla vaimennettuun ämpäriin, ylemmät taajuudet kuuluivat silti.
Toiseen ämpäriin heitettäessä ämpäri oli vaimentunut tasaisesti.
Tuo matto maksaa muistaakseni noin 100€ neliö, vai miten se nyt oli.

En minä autoa ole vaimentamassa, levysoitinta. Dynamat Xtreme, tuollaiseen nimeen törmäsin. Tuotakin pitäsi ostaa 3.34 m2 ja hintaa tulisi Svh 199 euroa / paketti. Ei minun Thorens tarvitse noin paljon. Tuo on testien mukaan ilmeisesti markkinoiden paras vaimennusmateriaali
Onko teillä tiedossa jotain muuta, tai mistä saan tuota sen yhden palan?

Väärin! Dynamattia saa 6 erikokoista pakkausta, joista pienin on 0,025m2
Linkki Dynamatin maahantuojan sivuille: http://www.audioimport.fi/?tuotteet&merkki=4&mallisto=34&tuoteryhma=57

Tosiaan tuo Vibro on samankaltaista Dynamatin kanssa, mutta ei siis samaa. Eroista en jaksa alkaa löpisemään sen enempää.

Tuossa kyselit tehokkainta vaimmennus ainetta(mattoa), ainakin Autosound lehden testin perusteella Motonetin myymä nikesound (bitumi)matto vaimensi värähtelyt tehokkaimmin, mutta sen käyttäminen autossa on kamalaa sen taipumattomuuden ja murtuvuuden takia, suoria pintoja tosin silläkin voi vaimentaa, hinta ainakin oli halpa. En tosin muista paljonko. Ainakin halvempaa kuin Dyna ja Vibro
 
Janne-ii sanoi:
Väärin! Dynamattia saa 6 erikokoista pakkausta, joista pienin on 0,025m2
Linkki Dynamatin maahantuojan sivuille: http://www.audioimport.fi/?tuotteet&merkki=4&mallisto=34&tuoteryhma=57

Tosiaan tuo Vibro on samankaltaista Dynamatin kanssa, mutta ei siis samaa. Eroista en jaksa alkaa löpisemään sen enempää.

Tuossa kyselit tehokkainta vaimmennus ainetta(mattoa), ainakin Autosound lehden testin perusteella Motonetin myymä nikesound (bitumi)matto vaimensi värähtelyt tehokkaimmin, mutta sen käyttäminen autossa on kamalaa sen taipumattomuuden ja murtuvuuden takia, suoria pintoja tosin silläkin voi vaimentaa, hinta ainakin oli halpa. En tosin muista paljonko. Ainakin halvempaa kuin Dyna ja Vibro

Kiitti vastauksista. Kappas AudioVision Tikkakoskella myy ko. mattoa (Dynamat).
 
Miks´ei n. 10mm:n huopamatto n. 3mm:n bitumikerroksella toimisi hyvin. Kiinnitys: itseliimautava bitumikerros.
 
Mites pehmeitä nuo vibroplastit yms on? Minulla on tuossa semmoista, lähinnä superlonia muistuttavaa vaimennusmattoa ja sitten bitumia, ensinmainittu on liian pehmeää ja jälkimmäinen liian kovaa.
Idea olisi siis että laita levysoittimessani kehikon ulkoreunaa kiertämään ohuen kaistaleen jotain ainetta jonka päälle lasken sitten kansiosan, jolloin se ikäänkuin eristyy lattiasta päin ja samalla sen mahdolliset omat värinät häviäisivät tuohon siivuun.
Pehmeyttä sen vuoksi että tuo kansi on noin millin verran kupera joten pehmeyden kautta saataisiin hyvä kontakti joka kohdasta. Kuitenkin sen verran jäykkä ettei se ihan hyytelöä olisi. Hakusessa olisi ehkäpä semmoinen kohtuu kova solukumi tms. ratkaisu.
 
sihvis sanoi:
Mites pehmeitä nuo vibroplastit yms on? Minulla on tuossa semmoista, lähinnä superlonia muistuttavaa vaimennusmattoa ja sitten bitumia, ensinmainittu on liian pehmeää ja jälkimmäinen liian kovaa.
Idea olisi siis että laita levysoittimessani kehikon ulkoreunaa kiertämään ohuen kaistaleen jotain ainetta jonka päälle lasken sitten kansiosan, jolloin se ikäänkuin eristyy lattiasta päin ja samalla sen mahdolliset omat värinät häviäisivät tuohon siivuun.
Pehmeyttä sen vuoksi että tuo kansi on noin millin verran kupera joten pehmeyden kautta saataisiin hyvä kontakti joka kohdasta. Kuitenkin sen verran jäykkä ettei se ihan hyytelöä olisi. Hakusessa olisi ehkäpä semmoinen kohtuu kova solukumi tms. ratkaisu.

Vibroplast ja Dynamat eivät jousta "paksuus" suunnassa, mutta ovat paljon taipuisampia kuin esmes normaali bitumi.

Tuollaista solukumi tyylistä tuotetta löytyy myös Dynamatin ja Vibroplastin valikoimista. Eli Dynalla Dynaliner ja Vibrolta Splen3008.

Splen3008
http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm (tuolta tarvikkeet-vaimennus)

Dynaliner
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuote=446&teksti=Dynaliner1/2"

Lieneekö sitten materiaalia, jota olet hakemassa, nuo nyt ekana tulivat mieleen.
 
Ok, tuo splen ainakin hintansa, kokonsa ja kuvauksensa puolesta vaikuttaa sopivalle aineelle, pitää laittaa myyjälle kyselyä.
 
sihvis sanoi:
Ok, tuo splen ainakin hintansa, kokonsa ja kuvauksensa puolesta vaikuttaa sopivalle aineelle, pitää laittaa myyjälle kyselyä.

Tuo Dynaliner olisi tuohon sinun tarkoitukseen sopivampaa.
 
Niin, kun määrällinen tarve on noin 1 pala spleniä ->5e niin Dynaliner tuntuu kalliilta, varsinkaan kun ylijäämälle ei ole keksittynä
mitään sijoituspaikkaa.
Tosin voisin vielä säästää postikulujen verran jos kävisin paikallisessa Etolassa katselemassa valikoimaa...
 
Laittelin tässä kattoon Dynamat extremet ja ja boing-boing ääni muuttui tup-tup ääneksi kun taputteli kattoa ulkoa päin. Lisäsin vielä Extremen päälle katon keskivaiheille b-pilarista b-pilariin kulkevan rivin Spleniä. Ääni ei enää ollut ihan jämpti tup-tup, vaan jotain ylimääräistä tuli, voisi melkein sanoa lieväksi kumisevuuden lisääntymiseksi tai tup-tup äänen taajuus muuttui korkeammaksi. Tosi vaikea kuvailla.

Ajattelin laittaa myös oviin Extremen päälle, mutta en toistaiseksi laita, kun jäi vähän kummallinen maku tuotteesta.
 
Mites muuten nuo vaimennusmatot, vaikuttavatko merkittävästi sisälle kuuluviin rengas- ja käyntiääniin jne.?
 
vanquish sanoi:
Ajattelin laittaa myös oviin Extremen päälle, mutta en toistaiseksi laita, kun jäi vähän kummallinen maku tuotteesta.

Ja se kerää kosteutta, joten ei ole ovissa ihan paras aine.
 
M.Heikkilä sanoi:
Mites muuten nuo vaimennusmatot, vaikuttavatko merkittävästi sisälle kuuluviin rengas- ja käyntiääniin jne.?

Luonnollisesti kyllä. Paras tulos saavutetaan koko auton huolellisella käsittelyllä.
 
Dynamat Extremestä voisin todeta että yksi bulk paketti ei riitä merkittävään vaimentumiseen. Kahdella Bulkilla tuntuisi että vaikutusta voi sanoa jo merkittäväksi. Minulla tosin ei ole keskitytty pelkästään rengas ja moottoriääniin, vaan pääosin resonanssien vaimentamiseen hifiä ajatellen.

PS. Levysoitinvaimentajille vinkiksi että "geelityyny" on yksi parhaita tärinänvaimennukseen. Nyt Prismoissa ja muissakin on näkynyt kenkään kantapään alle laitettavia geeli"pohjallisia", niin sellaisista voisi kehitellä hyvät vaimentimet.
 
Menee taas auto vaihtoon. Nykyisessä laitettiin vuosi sitten 3 mm bitumivaimennusmatot pyöräkoteloihin.
Uuteenkin tulee 18" stiflat.

Mikä on nykypäivän tehokkainta ja sopivinta lisälokarin ja varsinaisen lokarin väliin. paksuus ei saa olla hirvittävä,
koska peltsareilla kiinni tuo lisälokari.
 
Back
Ylös