Vaimennettu torvi

Analog

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2006
Viestejä
3 008
Kaupunki
Pirkanmaa
Vilkaiskaapa tohtorin avoituksia. Torveen sijoitetaan superloninen kartio. Se ilmeisesti vaimentaa joitain resonansseja mutta taatusti myös pehmentää torven reunan sovitus koteloon. http://www.gedlee.com/Loudspeakers.htm

Genelecin uudessa Coxissahan on (jos en ihan väärin muista) superlonipintainen kartioelementti jonka ripustus perustuu samaan kartion pinnan superloniin (tai mitä se aine sitten lie).

Nytpä tulikin mieleen mitäpä jos suuntaimen pinnan päälystää muutaman millin superlonilla tai huovalla ja toisaalta mitäpä jos coxielementin kartion päälystäisi superloilla ja ulottaisi superlonin ylitse reunaripustuksen. Kartion päällystys ei välttämättä tarvtisisi olla kuin reuna-alueella...
 
rakas ystäväni analog. ohje taivaasta. älä peitä mitään kaitin elementtiä kokonaan edestä (se tummentaa saundia voimakkaasti koko sen elementin antamilta taajuusalueilta. sama ilmiö kuin kaiutin kotelossa olisi liikaa hötöö joka imee taajuudet sisäänsä ja hidastaa äänen kulkemista refleksiaukoita ulos tuoden korville tukahtuneen tunteen) vaan pehmennä diskantin/coxin suuntaimen reuna alueet pitkällä noin 3-4-5 cm karvoituksella ylt ympäri. "koska karvat siivilöittävät kaikkein heikoimmat paineaallon mikroturbulenssit" ja tasoittavat ikäänkuin tuulen virtausta lineaariseksi juoksevammaksi liikeeksi. jolloin stereo äänikuva selkeytyy ja vakautuu. ja heikotkin taajuudet tulevat mielyttävämmin esiin. eli puuvillakarvoitus toimii oikein hyvin kunhan sitä ei ole liian tiiviinä tai liian leveenä mattona suuntaimen ympärillä. synteettinen koriste karvoitus olisi taas karkeuden kautta hiukan kovahkoa materiaalina ja suodattaa näin ollen kapeata taajuus aluetta. jonka seuraksena luonteva pehmeys toistetussa äänessä kärsii lievästä karkeudesta/vajavaisuudesta.

;)

onni tulee onnen tykö.
otatko onnen vastaan ?


terv. behrelec31
 
behrelec31 sanoi:
rakas ystäväni analog. ohje taivaasta. älä peitä mitään kaitin elementtiä kokonaan edestä (se tummentaa saundia voimakkaasti koko sen elementin antamilta taajuusalueilta.

Vai fysiikan kirjoista?
 
Silti sinänsä hauska juttu, että teoriaa ja mittauksia löytyy ja kuuntelija-arviotkin ovat vähintäänkin positiivisia, mutta eihän ne osaakaan kuunnella oikein tuolla uudella mantereella.

Itse kyllä mielelläni kuulisin Geddesin tuotoksia, kuten monia muitakin, mutta ei just ny ole tuonne misikaanin suuntaan reissua. :)
 
Minusta Genen ja Geddesin ajatukset ovat vähän erilaisia. Geddes pyrkii vähentämään torveen tulevia resonansseja. Suoraan ulos tuleva ääni puhaltaa vaimentimen läpi yhden kerran, heijastukset sen sijaan moneen kertaan ja siten demppautuvat enemmän. Tuota on helppo tutkia. Akvaariokäyttöön myytävä 30PPI suodatinvahtomuovi on samaa kamaa, mitä Geddes käyttää. Suomen akvaariokaupoista sitä tosin saa tyypillisesti vain 5cm paksuna, joka ei oikein riitä. Saksan nettikaupat myyvät ainakin 10cm paksua, jolla esim. Eighteen Sound XT1086:ssa jo tekisi jotain.

Että siitä vain tekemään mittauksia ilman ja kanssa. Kunnollisesta kompressiodriveristä irtoaa niin paljon potkua, että pieni vaimentuminen suoraan eteenpäin ei haittaa, se vain pitää tietysti sitten ottaa huomioon suodinsuunnittelussa. Mutta kunhan lähtee liikkeelle mittaustuloksista niin asia toki huomioidaan "automatic". Joku huopaviritys torven pinnalla on mahdollista mitata samassa rytäkässä ja siinähän sellaisenkin toimivuus selviäisi. Suosittelen katsomaan enemmän vaimenemisvasteita kuin pelkkiä taajuusvasteita.
 
Vai fysiikan kirjoista?

ystäväni alspe. en lue fysiikaa. mutta kaiketi fysiikalla on perusteet, en epäile sen suhteen. kyse onkin kuinka tuo fysiikan hallinta tulee oivaltaa käytön hyödyn suhteen oikeissa paikoissa. itse apua tähän olen saanut kaikkein kuuluisammalta nimeltä. omalla taidoillani kun ei pitkälle pötkitä.
eikä tuo karvoihin katsominen ole kuin vasta alkutietä torven hyöty suhteiden maksimoimisessa. sanon minä.


;)

terv. behrelec31
 
^Ihan mielenkiinnosta joku voisi käydä mittaamassa vasteet ja säröt noista behrelecin torvista.

Haluaisin nähdä miten:
"koska karvat siivilöittävät kaikkein heikoimmat paineaallon mikroturbulenssit" ja tasoittavat ikäänkuin tuulen virtausta lineaariseksi juoksevammaksi liikeeksi. jolloin stereo äänikuva selkeytyy ja vakautuu.
korreloi mittaustuloksiin.
 
minun puolesta voi tulla kuuntelee sekä arvostelemaan saundia tai vaikkapa mittailemaan sitä. täällä nummelassa kun asustelen. tosin viikonloppu olisi ehkä paras hetki. pistä privaa viestiä. tosin voi tulla vaikka heti jos lähellä pyörit ympyrää.

:)

terv. behrelec31
 
Tähän viitaten olen n. 10v sitten laitellut kaiuttimieni etulevyt päällystäen ohuella n.2mm huovalla. Osin hieman pyöristetyin reunoin. Tavoitteena on, että äänet tulisivat vain elementeistä. Ei ole sen enemmän mittailtu nuita. Eivät aiheuta kuuntelupäänsärkyä.
 
ihan kysyn vaan että oletko ollut tyytyväinen äänenlaatuun ealab ?
:)

terv. behrelec31
 
Olen, paitsi varsinainen toistokäyrän tasaisuus/ sointitasapaino on vielä tulevien mittausten ja jakosuotimien säätöjen varassa. Tarkoituksena on vain saada se ääni esille, mikä johtoja myöten menee ja elementtien tuomana tulee ulos. Kotelo ei muuten vaikuttaisi, paitsi tilavuutena. Tämä on ollut pointsina rakenneltaessa. Varsinaiset kuuntelureferenssit puuttuvat. Kun tarkkoja ollaan, niin olen ollut havaitsevinani, että kotelon poikittaistuetkin kannattaisi vaimentaa.....refleksiputket jäykkää, paksua pahviputkea, joka on taatusti akustisesti paremmin vaimentuvaa, kuin muoviputki. Putkea saa mm. rättikaupoista, kunhan saavat rullan tyhjäksi ja jos mitat passaavat...myös leveistä muovikelmurullista....Älkää ihmetelkö asennettani materiaaleihin, olen aloittanut harrastuksiani sodan jälkeisenä pula-aikana. Ja tottunut tekemään itse, kun ei kaupasta saanut/ei ollut rahaa ostaa! Kaiken ei tarvitse aina olla muovia. Tuli vähän OT.
 
:)

jep jep.

refleksiaukoista/putkista ja niistä materiaaleista noin yleensäkkin. niin esim. alkuperäisissä behringerin kovaäänisissä käytetään muovisia noin seinä vahvuus 1-2 mm pitkulaisia reflecsiputkia. ja olen monesti ihmetellyt että onko ne siellä saksanmaaperällä kuuroja suunnittelijoita kun ne räpättää kuin mikäkin tuuliviiri. eli resonoivat tietyillä taajuuksilla häiritsevän erottuvasti. eli ei sitten mielellään muovia omiin kovaäänisiin ainakaan reflecsiputkeksi ellei se ole sitten vähän tukevampaa seinävahvuudella olevaa putkea ja hyvin liimattua kiinni. itselläni on noi putket tehty vanerista.


mitä yleensä vielä materiaaleihin. niin täällähän ollaan diy foorumilla. ei siis markkinoimassa valmiita kulutuskäyttöön olevia tuotteita, joten jokainen saa tehdä kuten haluaa rakentelunsa suhteen.

ei muuta kuin onnea matkaan ealab. :)


terv. behrelec31
 
Back
Ylös