Vahvistimien soundi erot valimistajien välillä?

panum

Käyttäjä
Liittynyt
16.10.2008
Viestejä
347
Eli millainen ääni on tyypiliilisesti missäkin merkissä? Vai onko edes tietyillä valmistajilla omaa käsitystä hyvästä äänestä. Tarkoitan tässä ihan halvahkoja integroituja stereovahvistimia marantz, pioneer, yamaha, harman/kardon, denon ja nad noin esimerkiksi. Ja missäköhän olisi ns "lämmin" ääni. Jostain olisin saanut vaikutteen että esim yamaha suoraviivainen ja uskollinen alkup äänitteelle ja marantz lämmin ja herkkä, kumpaakaan en ole päässyt todellisuudessa kunnolla kuulemaan.( ja mielijohteen alkuperä on hämärä)
 
Itse olen ollut tuolla kodinkone alalla parikymmentä vuotta ja harrastellut välillä kevyemmin meillä myynnissä olevilla laitteilla ( Marantz, Onkyo, HK, Yamaha, Sony, Pioneer, Vincent ym..) kerran eksyin hiukan kalliimman pään laitteisiin tutun maahantuojan kautta mutta palasin taas takaisin perus laitteisiin, mopo kun meinasi ruveta karkaamaan käsistä!

Mutta tosiaan noista eroista, asiaan vaikuttaa moni seikka... mutta pientä vinkkiä

Lämmin sävyinen - Marantz, Sony, Pioneer
Neutraali- Onkyo, HK (Harman Kardon), Yamaha
Kylmä- Vincent

Nämä olen havainnut itse, tosin omassa kuuntelutilassa, sekalaisilla kaiuttimilla testaillen... eroja saattaa olla paljonkin, kuten
Harman Kardonin laitteissa.. 200 sarjan ääni on aivan eri kuin esim 8500 lippulaivan !!
 
Mites on tuon nad:in laita? Marantzia valoitti lisää tuo marantz topiikki. Ilmeisesti melko paikkaansa pitäviä arvioita nuo yllä olevat, kun ei niitä ole ketään kyseenalaistanut.
 
JTS-Mobile sanoi:
Itse olen ollut tuolla kodinkone alalla parikymmentä vuotta ja harrastellut välillä kevyemmin meillä myynnissä olevilla laitteilla ( Marantz, Onkyo, HK, Yamaha, Sony, Pioneer, Vincent ym..) kerran eksyin hiukan kalliimman pään laitteisiin tutun maahantuojan kautta mutta palasin taas takaisin perus laitteisiin, mopo kun meinasi ruveta karkaamaan käsistä!

Mutta tosiaan noista eroista, asiaan vaikuttaa moni seikka... mutta pientä vinkkiä

Lämmin sävyinen - Marantz, Sony, Pioneer
Neutraali- Onkyo, HK (Harman Kardon), Yamaha
Kylmä- Vincent

Nämä olen havainnut itse, tosin omassa kuuntelutilassa, sekalaisilla kaiuttimilla testaillen... eroja saattaa olla paljonkin, kuten
Harman Kardonin laitteissa.. 200 sarjan ääni on aivan eri kuin esim 8500 lippulaivan !!

Vincent kylmä ja Marantz lämmin. Pitänee putsata korvat, koska kokemukseni on täysin päinvastaiset.
 
Itse olen kyllä kokenut Vincentin stereovehkeet aika kirkkaiksi. Marantzin stereovehkeet ovat olleet neutraalista kirkkaahkoon. Taitavat uudet Yamahan stereovehkeet olla enemmän kirkassävyisiä kuin neutraaleja. Näin täällä.
 
Onko Marantz helteen puolella ja Vincent sitten paukkupakkasella? :D ...ei helv...eikö oikeesti vahvistimista oo muuta sanottavaa ku kylmä ja lämmin....mikä on sitte neutraali!? ???
 

Liitteet

  • 073 musta.jpg
    073 musta.jpg
    10,7 KB · Katsottu: 6
teekal sanoi:
Onko Marantz helteen puolella ja Vincent sitten paukkupakkasella? :D ...ei helv...eikö oikeesti vahvistimista oo muuta sanottavaa ku kylmä ja lämmin..

No eihän niissä ole kuin kaksi vaihtoehtoa ja siksi merkkejäkin on niin vähän. :p
 
op sanoi:
Itse olen kyllä kokenut Vincentin stereovehkeet aika kirkkaiksi. Marantzin stereovehkeet ovat olleet neutraalista kirkkaahkoon. Taitavat uudet Yamahan stereovehkeet olla enemmän kirkassävyisiä kuin neutraaleja. Näin täällä.
Voiko tosiaan sanoa, että kaikki XXX:n vahvistimet ovat lämpimiäja YYY:n kirkkaita!
Luulen, että vahvistin-kaiutinyhdisetmä ratkaisee äänen lämmön.
Lisäksi minulla on luulo, että tarkkaan ei tiedetä, miksi joku ääni on soinnikas ja toinen kylämä, kolmas täyteläinen jne..
Tähänkäsitykseen olen päätynty, kun olen yrittänyt selvittää miksi putkivahvistin kuullostaa miellyttävältä!
Siihen en ole löytänyt mitään selkeää selitystä!
 
jku sanoi:
Tähänkäsitykseen olen päätynty, kun olen yrittänyt selvittää miksi putkivahvistin kuullostaa miellyttävältä!
Siihen en ole löytänyt mitään selkeää selitystä.

Olet kai tietoinen putkivahvistimen erilaisesta harmonisesta säröstä, kontra transistori?
 
Joo tuosta säröstaä paljon puhutaan.
Siis että putkipäätteellä se on %-luokkaa ja transitoreilla tehdyssä siitä murto-osa.
Tämä on faktaa, mutta sitten jatko.....
Ennen muinoin kerrottiin sävyn tulevnkorkeista taajuuksista (>20kHz). Mutta sitten transitorivahvistiia kehitettiin että ne tuottavat kevyesti 100kHz. Maranzista mittasin 100k, Sanyosta 300kHz. Joten tuon voinee unohtaa!
Hgin yliopisto (nyk.Aalto-yliopisto) on tutkinut ihmsienkorvan kuuloaluetta/ ihmisen aistimia taajuuksia. Tulos: ihminset eivät sokkokokeessa tunnistanut suuria taajuuksia omaavia äänia, mutta EEg:ssä ne näkyivät.
Kerrotaan että ihmisen korva kuulee parillisia harmoonisia miellyttävänä ja parittomia epämiellyttävänä.
Putkista triodi synnyttää parillisia ja pentodi parittomia!!
Mutta kuitenkin puhs-pull-päätemuuntaja kumoaa parittomat!

Parhaana putkivahvisteman pidetään single-end-triodia.
Joten mitä tuosta voisi päätellä?
Siis single-end pentodi olisi paras???

Muutin omassa vahistimessani (AB) kytkennän, nin että voin kytkimellä muuttaa päätteen triodi<-> pentodi.
Minun puukorvani ei kuule eroa.
 
jku sanoi:
Joo tuosta säröstaä paljon puhutaan.
Siis että putkipäätteellä se on %-luokkaa ja transitoreilla tehdyssä siitä murto-osa.

Ei pelkästään, vaan että mittausten mukaan putkivahvistin tuottaa parillista harmonista säröä ja transistori "parittomia" sarjoja.
Tätä on esitetty erääksi syyksi miksi korva (aivot) pitää putkivahvistimen tuottamaa säröä miellyttävämpänä, vaikkakin se mitattuna on voimakkaampi.

Itse en ota kantaa siihen kumpi on hifikäytössä parempi. Olen kokeillut molempia, enkä ole putkiin päätynyt.

Kitaravahvistimeksi sen sijaan huolin vain putkivahvistimen.


http://apaja.dyndns.org/vintage/harmon1.htm
 
Saadaan transistoreillakin tehtyä parillisia enemmän sisältävää säröä, esimerkiksi jotkut First Watt pelit.
Mutta myös lähtöimpedanssi on monesti eri putki- ja transistorivahvistimilla.
Ja monilla digitaalisilla vahvistimilla (D-luokka) matalilla taajuuksilla kuten transistorivahvistin ja korkeilla taajuuksilla usein samassa luokassa kuin putkivahvistimilla.
 
khaho sanoi:
Saadaan transistoreillakin tehtyä parillisia enemmän sisältävää säröä, esimerkiksi jotkut First Watt pelit.

Hold your horses! Transistoripeleissä parilliset harmoniset dominoivat = pääsääntö, parittomat harmoniset dominoivat = poikkeus.

Tässä testissä (click) vain yhdessä vahvistimessa (Sony STR-DA1500ES) parittomat harmoniset dominoivat.

Ei unohdeta sitä, että särörakenteella ei ole juurikaan merkitystä jos säröjen taso on reippaasti kuulokynnyksen alapuolella. Niinkuin trankkupeleissä yleensä on.
 
No joo, en muista nyt kummin päin tuo menee, mutta First Watt laitteissa osassa on enemmän parillista ja osassa paritonta, kun topologiasta riippuen eri säröt kumoutuvat. Eli ei trankuillakaan aina samanlaista säröä tule, se riippuu kytkennästä.
 
Kun vielä miuistetaan, että trankkuvahvisitimilla on pyritty imitoimaan putkipelien särösisätöä kuitenkaan onistumatta saamaan samaa soundia, on asia mutkikkaampi, kuin kuvitellaan!
Vielä lisäksi jotkut herkkäkorvaiset kuulevat erilaisia soundeja eri putkivalmistajien tuotteilla.
Pari vuotta sitten ostelin uusiakin kirjoja Amazonista, luullen, että sieltä se vastaus löytyy.
Vaan eipä sitä löydykkään!
En ole löytänyt vielä mistään luotettavaa infoa (esim yliopistomaailman tutkimuksia tms).
Tämä on jo toinen ketju, kun tätä asiaa täällä ihmettelen.

Siis olen valmis uskomaan, että tuo parittomien/ parillisten yliaaaltojen teoria on enemmän legendaa.
Jos se riippuisi vain pääteasteesta, niin markkinoilla olis vahvistimia, joissa olisi etuasteet transitoreilla ja vain pääteaste putkilla (=halpa hinta).

Tuo kitaravahvistinjuttu on sensijaan ihan faktaa! Soitajat säätävät pääteasteen (biasoinnin)tahallaan sellaiseksi, että saavat ison särön. Putkivahvistimilla putken ominaiskäyrä kaartuu loivasti, transitoriaste menee jyrkemmin saturaatioon. Tällä saadana erilainen yliaasltosisältö. Näinollen vahvistin on osa taitelijan instrumenttia.

Joten edelleen ihmettelen tuota putkivahvistimen soundia!
 
Joo, taitaa olla että lähemmäs putkiääntä päästään imitoimalla lähtöimpedanssia, joko vastaavalla muuntajalla tai ilman. Toisaalta mitäs sen väliä miten laite on tehty, jos kuulostaa hyvältä ja noita löytyy sekä putkin että ilman.
 
Back
Ylös