Olen tässä ajatellut viedä Lencon modifioimisen taas astetta pidemmälle. Uutta plinttiä suunnitellessa tulee toistuvasti vastaan tosi asia, että en saa siitä ulkonäöltä haluamani näköistä ellen rakenne koko runkoa uudelleen.
Tavoitteena on matkia DPS:ää niin pitkälle kuin pystyn, sillä olen siihen kovasti tykästynyt. Nyt on soitin purettu osiksi. Laakerointi, moottori ja kitkapyörä huollettu uuden veroisiksi. Päädyin purkamaan koko moottorin osiin, sieltä löytyikin yllätys - säätöruuvi, jolla voipi värinät minimoida. Oma moottorini oli näemmä kolmessakymmenessä vuodessa muuttanut käyttäytymistään niin paljon, että putsaaminen, huoltaminen ja säätäminen puolitti sen mitatun värähtelyn.
Itse asiaan, ajattelin teettää itselleni laser-leikatun ja cnc-koneistetun rungon. Maailmallahan on yksi moinen projekti toteutettukin.
Tuossa on tehty pari erittäin hyvää ratkaisua. Suurimmat tekniset hyödyt ovat, että moottori on nyt irrallaan top platesta ja levyn kontaktipinta muuhun runkoon on aivan valtavasti isompi kuin alkuperäisellä. Toisekseen levylautasen noustessa ylös päin varsien VTA-säätö helpottuu huomattavasti.
Itse ajattelin tehdä tuosta hieman paremman version, säilyttäen alkuperäiset virran katkaisu ja nopeuden säätö ominaisuudet. Olisiko muilla harrastajilla kiinnostusta osallistua suunnitteluun? Minulla on hyvät suhteet erääseen hienomekaaniseen konepajaan, missä kyseiset levyt voidaan teettää. Hinta-arvio koneistukselle on 50e/kpl eli varsin halpaa siis.
Tavoitteena on matkia DPS:ää niin pitkälle kuin pystyn, sillä olen siihen kovasti tykästynyt. Nyt on soitin purettu osiksi. Laakerointi, moottori ja kitkapyörä huollettu uuden veroisiksi. Päädyin purkamaan koko moottorin osiin, sieltä löytyikin yllätys - säätöruuvi, jolla voipi värinät minimoida. Oma moottorini oli näemmä kolmessakymmenessä vuodessa muuttanut käyttäytymistään niin paljon, että putsaaminen, huoltaminen ja säätäminen puolitti sen mitatun värähtelyn.
Itse asiaan, ajattelin teettää itselleni laser-leikatun ja cnc-koneistetun rungon. Maailmallahan on yksi moinen projekti toteutettukin.



Tuossa on tehty pari erittäin hyvää ratkaisua. Suurimmat tekniset hyödyt ovat, että moottori on nyt irrallaan top platesta ja levyn kontaktipinta muuhun runkoon on aivan valtavasti isompi kuin alkuperäisellä. Toisekseen levylautasen noustessa ylös päin varsien VTA-säätö helpottuu huomattavasti.
Itse ajattelin tehdä tuosta hieman paremman version, säilyttäen alkuperäiset virran katkaisu ja nopeuden säätö ominaisuudet. Olisiko muilla harrastajilla kiinnostusta osallistua suunnitteluun? Minulla on hyvät suhteet erääseen hienomekaaniseen konepajaan, missä kyseiset levyt voidaan teettää. Hinta-arvio koneistukselle on 50e/kpl eli varsin halpaa siis.