Uusi projekti hakusessa

Analog

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2006
Viestejä
3 138
Kaupunki
Pirkanmaa
No niin siinä kävi, että vanha projekti meni pesään kun olohuoneeseen pitää saada kapeammat kauttimet. Projektista jäi 24kpl HiVi B3N:iä. Tuo oli aikas kunnianhimoinen harjoitus. ajatus oli tehdä Hifi 120/12 kaltainen mutta käyttää samoja elementtiä kaikissa kehissä ja niin, että mitä kauemmaksi keskeltä mennään sitä enemmän suodatetaan yläpäätä pois
Ongelmista suurin oli se, että kauimpana kaiuttimen keskipisteestä olevian elementtien etäisyys yhdessä ne pois pudottavien suotojen kanssa johti siihen, että eri elementtien fyysinen+suodollinen etäisyys ero tuli liian suureksi ja vasteeseen alkoi tulla sitä kautta heittoja. Homma toimi kun kaikki pikku elementit toisti saman kaistan mutta suuntaavuus sivusuuntaan oli liian voimakas keskialueella siitä ylös. Toinen ongelma oli tietysti Visatonin nauha mutta ei siitä sen enempää.

No nyt pitäisi keksiä perusidea ns. loppulliseen kaiuttimeen. Suuntaavuutta pitäisi olla jonkin verran. Pidän äänestä missä on rajallisempi määrä heijastuksia. Dipolin takaheijastuksista en pitä ollenkaan.

Vaihtoehto 1
MMMTMMM jossa jokainen M on kaksi peintä HiVin elementtiä vierekkäin jollon tehollinen leveys olisi n. 15cm. Diskanttina kalotti suuntaimella.
Tuo olisi sen verran matala, ettei kuuntelupaikalla mentäisi lähikenttään kunhan jako jää alle 3k. Tästä tulisi se etu, että ääni ei ehkä muuttuisi etäisyyden mukaan kovin paljoa.
Kotelointi olisi takaavaimennettu dipoli tai resistanssiviritys

Vaihtoehto 2
MMMTMMMMMMMMM mikä toimisi jo lähikentässä jakotaajuusalueella pystysuunnassa mutta sivusuuntaan suuntaavuus oli heikko tai sitten kotelo pitäisi olle hyvin kapea ja vuoto sivuille suuri ja lähtisi jo korkealta. Epäselvää olisi aiheuttaisiko diskantin sijoittaminen epäsymmetrisesti ongelmia.

Vaihtoehto 3
Yhdistelmä edellisistä niin, että midit on kahdella pystyakselilla mutta akselien etäisyys olisi puolet siitä mitä vaihtoehdossa 2, tällöin korkeutta olisi väheän enemmän ja tehollinen leveys vastaisi 5" metallielementtiä. n korkeutta metrin verran.

Elementtejä ei ehkä kannattaisi pudottaa taajuuden mukaan pois paitsi jos etulevy olisi sivusta katsoen niin kaareva, että jokaisen elementin ääni saapuisi kuuntelupaikalle samaan aikaan. Pois pudottamisessa on kyllä se etu, että vaste ei muutu etäisyyden mukaan niin paljon kuin ns. viivalähteellä jossa lähikentän ja kaukokentän raja jäisi kuitenkin toistettavalle kaistalle.


Olisko juryllä ehdotuksia kommentteja?
 
Jos käytät tavallista diskanttia luulisin että helpoin on suodattaa elementtejä pois sitä mukaa kun siirytään kauemmaksi diskantista. Silloin diskantin ja keskiäänisen suodon toteuttaminen on yhtä helppoa kuin minkä tahansa kaksitiekaiuttimen. Jos elementtejä ajaa yhtenä ryhmänä on niiden pystysuuntaavuus huima verrattuna diskanttiin. Silloin kaveriksi sopisi paremmpin koko kaiuttimen korkuinen nauha.

Tuo elementti kai toistaa aika ylös joten olisi mahdollista kokeilla hyvin loivaa suotoa jos diskantti sen sallii.

Itse olisin eniten mieltynyt symmetrisen rakenteen MMMTMMM. Alaosaan jää tyhjää, mutta sen tilan voi täyttää hiekalla ja jakosuotimella.

Basson riittävyys takaa avoimessa kotelossa on kysymysmerkki. Onko tarkoitus käyttää lisäbassoa? Millaista? Muuten pitäisin suljettua koteloa yhtenä vaihtoehtona. Tai jos transmissiolinjatyyppinen kotelon suunnittelu innostaa niin voisi ajatella Arielin tyyppistä toteutusta, jossa on kaksi eripituista transmissiolinjaa. Ylimmät MMM omassa ja alemmat MMM toisessa transmissiolinjassa. Tämä kuitenkin hankaloittaa rakennetta huomattavasti. Suljettu kotelo olisi mukavan yksinkertainen ja omalla tavallaan erittäin hyvä. Ääni olisi enemmän normaalin kotelokaiuttimen kaltainen mutta pystysuuntaavuus olisi parempi, joten katto- ja lattiaheijastukset olisivat pienemmät.
 
No juuri tuo elementtien tiputtaminen taajuuden mukaan on ogelma kun samalla pitäisi viivästää ylemmäs toistavien ääntä jotta vaihe-eroista ei tulisi heittoja vasteeseen. Jotenkin olen itsekin mieltynyt ajatukseen MMMTMMM tai jopa MMTMM niin, että aina kaksi keskiääntä rinnakkain.
Pitäisiköhän elementtien sijoittelu etulevyy olla "satunnainen" jottei mikään tietty taajuus korkostuisi/vaimentuisi sivusuntiin? Toisaalta pienet elementit vieriviereen sijoitettuna kai pitäisi käyttäytyä kuin yksi iso.
Eräs vaihtoehto voisi kai olla TMMM, missä kaksi keskiääntä rinnakkain. Tuo olisi kuten se AW:n proto missä oli neljä midiä ja isolla suuntaimella varustettu diskantti.

Oliskos kenelläkään hyvin käyttäytyvän pyöreän ison loivahkon suuntaimen funktiota mittoja?
Olen tähän asti käyttänyt lähinnä Tuomelan suuntainta mutta se on turhan pieni jos tarkoitus olisi saada jako alemmas. Muuten ko.

Jonkinlainen basso tulis mukaan kuvioon. Joutilaana olisi pari 10" Vifoja jotka toimisi suljettuna hyvin. Sovitus suuntaavaan yläosaan on sitten kysymysmerkki.
Huoneessa on jo nyt monttu 200Hz kohdalla koska kuuntelupaikan etäisyys taka- ja sivuseiniin ja kattoon on kaikkiin saman suuruinen. Pientä parannusta oli haivattavissa yhdessä dipoliprotossa. Dipoli vain ei enää käy kun etäisyys kaiuttimen takapuolen seinään etulevystä tulee olemaan 60cm ja jatkossa jopa alle.
 
No juuri tuo elementtien tiputtaminen taajuuden mukaan on ogelma kun samalla pitäisi viivästää ylemmäs toistavien ääntä jotta vaihe-eroista ei tulisi heittoja vasteeseen.

Ajattelet ilmeisesti tilannetta että elementit ovat suorassa linjassa ja kun kuunteluetäisyys on 2-3 metriä niin uloimmat on vähän etäämmällä kuin sisimmät?
Silloin minusta ongelmaan auttaisi nimenomaan uloimpien suodattaminen pois. Elementtien välinen muutaman senttimetrin etäisyysero merkitsee merkittävää vaihe-eroa vasta aika korkeilla taajuuksilla. Ehkä jossain 1-2Khz alueella aikaisintaan elementtien vaihe-erot tekee mutkia vasteeseen. Jos uloimmat eivät toista näitä taajuuksia kovin merkittävästi ongelma pienee. Jos koko rivi toistaa ylös asti elementtien keskinäiset vaihe-erojen vaikutus olisi tällöin suurempi.
 
Itseasiassa se suodattaminen viivästää niitä uloimpia elementtejä ja paljon. kun elementtien tasoero on 3dB on vaihesiirto 30 ja 6dB kohdalla 60 astetta. Eli jos 3db kohta olisi 1kHz kohdalla se tekisi 2.8cm ja kun sama tulee helposti matkaeroa kuuntelupaikalle, ollaan 60 asteen vaihesiirrossa yhteensä ja kun tasoeroa on vain 3dB, vaikuttaa vaimennettu voimakkaasti kokonaisuuteen. Juuri tämänkaltaiset vaihe-ero-ongelmat kuulostavat jostain syystä karmealta vaikka vasteen oikaisisikin.
Ulompien elementtien vaimentaminen tapahtuu loivasti (6dB/okt) jotta homman saa ylipäänsä pysyvään hallinnassa. Tällöin sisemmät ja ulommat toistavat paljon yhteistä aluetta missä kuitenkin on vaikuttava vaihe-ero. Vaikka suotoa jyrkentäisi, tilanne ei muuttuisi koska vaihe-ero muuttuisi mukana.

Vähän sama juttu tulee esille ihan kahdellakin elementillä. Jos ne ovat sarjassa ja toisen rinnalle laitetaan konkka, kääntyy maksimi paineen akseli konkalla varustelun puolelle koska sen signaali viivästyy ja toisen siirtyy vaihemielessä eteenpäin.
 
Voipi hyvin pitää paikkansa. Itse olen kyllä todennut että ns. 2,5 tie kaiutin on parhaimmillaan oikein toimiva mutta yleensä olen silloin harrastanut kaltevia etulevyjä, jolloin voi pelata elementtien etäisyyserolla.
 
Tuo viisto etulevy voisi olla hyvä ratkaisu jos luopuisi D'Appolito rakenteesta ja pistäisi diskantin ylimmäksi.
Eräs toinen ongelma näyttäisi liirryvän noihin HiVin pikkusiin ja muihinkin pieniin elementteihin. Jos niiden kanssa yhdistää suuntaimellsien diskantin. Se suuntain vie helposti diskanttin jopa liian taakse verrattuna midien kartioon. Keskiäänialue-elementin siirto sähköisesti taaksepäin on kyllä aikas helppoa sekä passiivisesti, että aktiivisesti joten kaippa siitä jotenkin selviää.

Lopullinen voisi olla jotain tällaista TMMMMMMW jossa jokainen M olisi kaksi HiVi B3Nää vierekkäin. Etu levy vino ja pilarin pituus muuttuisi taajuuden mukaan. Diskantilla n. 20cm halkasiainen suuntain. Jaot voisi olla 1.5k ja 200.
 
Back
Ylös