Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Paitsi minulla. Mutta kuten totesin, määritämme audion laadun eri tavoin, ja olen tulossa testannut saukinkin esimerkkejä. Vinyyli kuulostaa paremmalta. Mistähän se mahtaa johtua?Eli jos minulla digi kuulostaa paremmalta kuin lp, on tilanne todennäköisesti sama muillakin.
Tämä järkeily ei oikein saa tukea tosiasioista. AD-muunnos luonnollisestikin hukkaa informaatiota, koska ääretöntä resoluutiota ei ole. Analogiset formaatit vain hukkaavat sitä todistettavasti paljon enemmän, vaikka alkuperäinen äänite olisikin tehty täysin analogisin menetelmin.Mutta jos äänitys, miksaus ja masterointi on tehty täysin analogisesti, niin analoginen formaatti kuten vinyyli tai nauha ovat ylivoimaisia. AD-muunnos hukkaa heti informaatiota.
Suurin osa tuntuu aina toteavan että musiikki valitaan musiikin ehdoilla eikä äänitteen laadun ehdoilla. Näinhän sen kuuluisi tietenkin aina mennä. Mutta kun asiaa miettii niin heikkolaatuinen äänite ei soi hyvällä/neutraalilla/tarkalla/läpikuultavalla laitteistolla hyvin vaan juurikin uskollisesti äänitteelle. Eri asia sitten jos laitteisto tarkoituksella värittää toistoa suuntaan tai toiseen, nämä ovat valintakysymyksiä. Jos äänite on laadultaan surkea niin voi odottaa heikompaa kuunteluelämystä kuin laadukkaalla äänitteellä. Näin esimerkiksi joillain ohkaisen ja riipivän kuuloisilla kasariäänitteillä. Vaikka musiikki itsessään olisi kuinka hyvää niin ottaahan se nyt päähän jos äänenlaatu on ihan hanurista.
Monesti myös todetaan että hyvällä laitteistolla kaikki musiikki soi hyvin mutta eihän tämä yhtälö voi käytännössä olla 100% mahdollinen. Jos laitteisto silottelee/mussuttaa riipivää kasarimetallimusiikkia niin silottelee/mussuttaa se myös tasokkaasti tuotettua musiikkia jota ei suinkaan tarvitsisi silotella. Näin ollen tässä tilanteessa jotain menetetään aina.
Itse kannatan kuitenkin näkemystä että se kasarimetallikin soisi kuunneltavasti mutta ei se välttämättä mikään suurin nautinto tarvitse olla. Tärkeämpää on että tasokkaasti tuotettu musiikki soi äärimmäisen hyvin. Itsellä suurin osa musiikista tuntuisi menevän tähän kategoriaan, vaikkakin loudness warin tuloksena useilla levyillä on olematon dynamiikka. Kuunteluväsymystä en nykylaitteistolla ole onnistunut saamaan aikaiseksi edes useiden tuntien kuuntelusessioissa joten olen mielestäni onnistunut tavoitteessani.
Kaikenlainen ruoka pitäisi ainakin maistua, ehkä prosenttia kahta lukuunottamatta. Yli 1k kokoelmassani on ehkä se 10-20 harvinaisen karmeaa levyä.No itse olen sanallistanut äänitteen ja laitteiston laadun sellaiseen muotoon että huono äänite soi kyllä hyvällä laitteistolla paremmin kun huonolla. Ja kuitenkin äänitteiden laadulliset erot, sekä tuotannolliset ratkaisut kuuluvat selkeämmin hyvällä kun huonolla laitteistolla.
Asia kun ei ole aina itsestään selvä, vaikka kuvitellaan laitteiston olevan laadukas. Jos teknisesti heikompi äänite muuttuu kuuntelukelvottomaksi yhdellä laitteistolla ja toisella ei, niin mikään määrällinen paremmuus ei pelasta sitä että ensin mainittu laitteisto ei ole hyvä. Äänentoistolaitteiden ensisijainen tehtävä kun on palvella musiikkia ja houkuttella kuuntelemaan musiikkia – ei tallenteen teknisiä puutteita.
Asia ei tosiaan aina ole itsestään selvä. Tavallaan kannatan sitä että äänite toistetaan mahdollisimman uskollisesti muuttumattomana ja kaikkine virheineen, mutta toisaalta ymmärrän että mielummin huonoakin äänitettä kuuntelee ilman kuunteluväsymystä. Tasapainoa tästä väliltä ei ole aina helppo löytää.No itse olen sanallistanut äänitteen ja laitteiston laadun sellaiseen muotoon että huono äänite soi kyllä hyvällä laitteistolla paremmin kun huonolla. Ja kuitenkin äänitteiden laadulliset erot, sekä tuotannolliset ratkaisut kuuluvat selkeämmin hyvällä kun huonolla laitteistolla.
Asia kun ei ole aina itsestään selvä, vaikka kuvitellaan laitteiston olevan laadukas. Jos teknisesti heikompi äänite muuttuu kuuntelukelvottomaksi yhdellä laitteistolla ja toisella ei, niin mikään määrällinen paremmuus ei pelasta sitä että ensin mainittu laitteisto ei ole hyvä. Äänentoistolaitteiden ensisijainen tehtävä kun on palvella musiikkia ja houkuttella kuuntelemaan musiikkia – ei tallenteen teknisiä puutteita.
Samat sanat. Tietysti äänenlaadulle voi meillä kaikilla olla hieman erilaiset määritelmät. Sanoisin melkein liioitellen, ettei ole esim. folkki levyt saundanneet koskaan näin "selkeille" kuin nykyään, jonka koen itse ikäänkuin "realismina". Oisko mikit ja tallennusvälineetkin parantuneet; lauluäänet ja instrumentit holografisen käsinkosketeltavia. Hieman vaikea selittää....Kuuntelen jazzia, folkia, monentyylistä instrumentaalimusiikkia. Noilla reviireillä julkaistaan säännöllisesti hyvällä äänenlaadulla tallennettua uutta musaa. Siis nykymusaa.
Itse huomaan keskustelua seuranneena, etten liene hifisti lainkaan. En nimittäin juuri koskaan vaivaudu etsimään teknisesti parhaita versioita, vaan tyydyn useimmiten siihen, mikä on käsillä (korvilla). Pitkän kokemukseni perusteella musiikki on harvoin muuttunut remaster -prosesseissa mihinkään (sarkasmia). Ääni kylläkin...
Toisaalta uusi musiikki tulvii joka paikasta ja otan sen avokorvin vastaan. Juuri nyt soi esimerkiksi Sondre Lerchen Avatars of Love -albumi. Hienoa musiikkia, eikä saundeissa ole varsinaisesti valittamista. Digidiginä Qobuzista, en tiedä, onko tästä muuta kuin 44.1 -versiota edes olemassa.
Totta joka fontti.Tuskin se soundin hyvyys milloinkaan on näytteenottotaajuudesta tai bittisyvyydestä ollutkaan kiinni. Eiköhän sillä 16/44.1-versiollakin päästä hyvään lopputulokseen jos halutaan.
Black Metal on ollut todellinen eye opener.
- - -
Ei yhtään ota korviin, tai muutakaan negatiivista.
Ehdottomasti.Tuskin se soundin hyvyys milloinkaan on näytteenottotaajuudesta tai bittisyvyydestä ollutkaan kiinni. Eiköhän sillä 16/44.1-versiollakin päästä hyvään lopputulokseen jos halutaan.
Tämä MPS:n blogissa alunperin ollut video voi valaista asiaa, noin puolivälin paikkeilla kerrotaan mm. erilaisista mekaanisista syistä äänen koettuun paremmuuteen miksi esim. samasta digimasterista tehty lp voi hyvinkin kuulostaa paremmalle kuin CD.Vinyyli kuulostaa paremmalta. Mistähän se mahtaa johtua?
CD vie äänellään selvän voiton noissa esimerkeissä ja sitten vielä teknisistä asioista aivan lapsellisia selitelmiä, tuon pohjalta lp:n puolustajat käyttävät argumentteina pelkkiä uskomuksia, ei kai asia oikeasti ole noin huonolla tolalla?Tämä MPS:n blogissa alunperin ollut video voi valaista asiaa, noin puolivälin paikkeilla kerrotaan mm. erilaisista mekaanisista syistä äänen koettuun paremmuuteen miksi esim. samasta digimasterista tehty lp voi hyvinkin kuulostaa paremmalle kuin CD.
Tosissaanko YouTuben perusteella teet oletuksia äänenlaadusta?CD vie äänellään selvän voiton noissa esimerkeissä ja sitten vielä teknisistä asioista aivan lapsellisia selitelmiä, tuon pohjalta lp:n puolustajat käyttävät argumentteina pelkkiä uskomuksia, ei kai asia oikeasti ole noin huonolla tolalla?
Oliko sinulla tarjota parempia aikuismaisia vertaisarvioituja faktoja vinyylin paremmuudelle kuin ko. videon henkilöllä oli kontaktiensa kautta?sitten vielä teknisistä asioista aivan lapsellisia selitelmiä