Uusi blogi julkaistu: Diabolus in HiFi

Taas lisää juttua, eli uusi testibiisi omalla listallani. Tällä kertaa kirjoitan tarinaa Opium Warlords -bändin biisistä The God in Ruins. Nyt on niin erikoinen kappale tarjolla, että voi monella nousta kahvit takaisin suuhun.

Iiik! Opium Warlords jakoi julkaisuni 🙂 https://www.facebook.com/OpiumWarlords/
 
Taas lisää juttua, eli uusi testibiisi omalla listallani. Tällä kertaa kirjoitan tarinaa Opium Warlords -bändin biisistä The God in Ruins. Nyt on niin erikoinen kappale tarjolla, että voi monella nousta kahvit takaisin suuhun.

Olen joku vuosi sitten vaihtanut muutaman viestin Sami Hynnisen (mies Opium Warlordsin takana) kanssa. Laitoin hänelle meilissä tosiaan linkin tähän juttuun, ja hieman muutakin tarinoin.

Hynnisen elämä ei ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista, ja harmi ettei hän voi paljonkaan kertoa tuon biisin tekemisestä. Alla lainausmerkeissä pätkä hänen viestistään:

"Tuosta sessiosta on kohta kymmenen vuotta... suoraan sanottuna en muista paljoa... muistan paremmin tietyt miksaamisistunnot, mutta en juuri tuon biisin kohdalta. Kai minä samalla tavalla menin siihen oikeaan tilaan kuin muidenkin biisien kanssa. Tuossa vaan se vaadittu tila itsessään on niin poikkeuksellinen koska, kuten itsekin tuot esille, tuossa pitää kuvata Jumalan eksistenssiä ja "tunteita". "
 
Tämä kuva on teaseri seuraavasta jutusta. Liekö tästä ollut ainoatakaan kirjoitusta alan lehdissä...?
 

Liitteet

  • IMG_20210928_184112.jpg
    IMG_20210928_184112.jpg
    112,3 KB · Katsottu: 86
Nyt on sitten suoritettu testien testi! Nimittäin kaiutinkaapeleiden sokkokuuntelu; ensin singlejohdotus vs. tuplajohdotus, sitten vielä kahden eri kaapelin vertailu. Olen työntänyt pääni silmukkaan, kuka ehtii ensimmäisenä potkaisemaan tuolin alta?

 
Mites jos vaihtais kerran päivässä ja makustelisi pidemmän session jonka mukaan tekee arvion mikä kaapeli soi?
 
Kiitos taas kerran mielenkiintoisesta testistä. Antoisaa luettavaa monellakin tapaa. Mielenkiintosia olivat huomiot, että ensimmäinen arviointi osui aina oikeaan ja sitten oli vaikeampaa. Testissä tuli hyvin esiin myös sokkotestistressin merkitys. Ei sokkotestaus näköjään tosiaankaan ole helppoa...

Siinä mielessä kivat tulokset, että sekä eroihin uskovat että erojen kieltäjät saivat mieleisensä tulokset :D
 
Mielenkiintoinen setti. Olisi hauska nähdä (ja analysoida vanhojakin testejä siten), että paranisivatko rivit, jos tekisi pitemmän testin kaikkine stresseineen, mutta sitten ottaisi analyysiin vain ne ensimmäiset otokset.

Jos ekoilla riveillä saisi aina riittävän monta oikein (pitäisi tietty vielä erikseen laskea ykkösriveille merkitsevyys), voisi päätellä, että 1) eroja on ja 2) että useimmat sokkotestit on väärin suunniteltu.
 
Mielenkiintoinen setti. Olisi hauska nähdä (ja analysoida vanhojakin testejä siten), että paranisivatko rivit, jos tekisi pitemmän testin kaikkine stresseineen, mutta sitten ottaisi analyysiin vain ne ensimmäiset otokset.

Jos ekoilla riveillä saisi aina riittävän monta oikein (pitäisi tietty vielä erikseen laskea ykkösriveille merkitsevyys), voisi päätellä, että 1) eroja on ja 2) että useimmat sokkotestit on väärin suunniteltu.
Erittäin mielenkiintoinen kommentti! Kiitos. Olin tosiaan ihmeissäni että mihin osittain selvätkin erot katosivat, ja vielä enemmän ihmeissäni olin ensimmäisten testien onnistumisesta.
 
Kiitos taas kerran mielenkiintoisesta testistä. Antoisaa luettavaa monellakin tapaa. Mielenkiintosia olivat huomiot, että ensimmäinen arviointi osui aina oikeaan ja sitten oli vaikeampaa. Testissä tuli hyvin esiin myös sokkotestistressin merkitys. Ei sokkotestaus näköjään tosiaankaan ole helppoa...

Siinä mielessä kivat tulokset, että sekä eroihin uskovat että erojen kieltäjät saivat mieleisensä tulokset :D
Juu ei ole sokkotestaus helppoa, ei. Oma kokemattomuuteni siinä kävi varmasti kaikille selväksi. Lopputulos jättää tosiaan jossiteltavaa, eipä tule mieleen että moista havaintoa olisi aiemmin missään raportoitu. Ja onpa moisia nyt testaamiani asioita testattu & raportoitu aiemmin sokkona varsin harvoin, jos ollenkaan.

Tuloksien tulkinnanvaraisuudesta tulee aina mieleen Musiikin Äänen kommentti, kun messuilla kuuntelijoille demottiin absoluuttisen vaiheen kääntöä. Yleisöltä kysyttiin kumpi vaihtoehto oli parempi, ja käsiä nousi molempien vaihtoehtojen puolesta. MÄ taisi ottaa tämän positiivisesti niin, että ainakin eroja kuultiin, joskaan ei aina samansuuntaisesti.
 
Facebook kaatui hieman sen jälkeen kun raportoin testitulokseni. Sattumaako?
 
Juttu on luettu jo 346 kertaa alle kahdenkymmenen tunnin sisään, vaikka kaadoin Facebookin. Kiitos harrastajat!


Nyt pieni gallup: mitä haluaisitte minun testaavan seuraavaksi?
 
Testisi vahvistaa omaa kokemustani jolla vertailen laitteistojen ja kaapeleiden eroja. Aluksi bongaan mahdollisimman nopeasti kuulemani erot, tähän testibiisin /-biisien valinta on tärkeää, valitsen siis sellaisen biisin josta olen jo etukäteen päättänyt mitä siitä kuuntelen ja vertaan. Toisesta biisistä sitten jokin muu asia. Mutta tärkeintä on löytää nopeasti se ero, 30 sek alkaa olla maksimi mitä muistaa ja jaksaa keskittyä. Näitä vertailtavia kohtia sitten useampaankin kertaan eestaas sahaillen varmistaakseni kuullun.
Varsinainen lopullinen testaus liittyy sitten pidemmän aikavälin rauhassa ajan kanssa monipuoliseen kuunteluun, ilman pakottamista, jossa sitten selviää tuntuuko musiikki oikealta / oikeammalta.
Eli itse erotan siis erojen kuuntelun omaksi jutukseen jolla valikoituu minkä kuunteluun ylipäätään kannattaa lähteä paneutumaan ja rennolla pidemmällä kuuntelulla vasta löytyy musiikin välittämä tunne (tai aitous, tunne sekin) joka määrittää lopullisen tuloksen.

Ps. Anna p@skan vaan lentää, mitä sitä muiden ehdoilla elelemään. Ja toisaalta julkisten mielipiteiden (mm. blogit) kai on tarkoituskin saada keskustelua aikaan, se voi olla monipolvista ja kaikkien ulosanti ei ole yhtä fiksua, mutta omalla asenteella sieltä voi löytää ennemmin hyvät kuin huonot puolet. Ja asiasta kiinnostuneet kiittävät! 👍
 
Testisi vahvistaa omaa kokemustani jolla vertailen laitteistojen ja kaapeleiden eroja. Aluksi bongaan mahdollisimman nopeasti kuulemani erot, tähän testibiisin /-biisien valinta on tärkeää, valitsen siis sellaisen biisin josta olen jo etukäteen päättänyt mitä siitä kuuntelen ja vertaan. Toisesta biisistä sitten jokin muu asia. Mutta tärkeintä on löytää nopeasti se ero, 30 sek alkaa olla maksimi mitä muistaa ja jaksaa keskittyä. Näitä vertailtavia kohtia sitten useampaankin kertaan eestaas sahaillen varmistaakseni kuullun.
Varsinainen lopullinen testaus liittyy sitten pidemmän aikavälin rauhassa ajan kanssa monipuoliseen kuunteluun, ilman pakottamista, jossa sitten selviää tuntuuko musiikki oikealta / oikeammalta.
Eli itse erotan siis erojen kuuntelun omaksi jutukseen jolla valikoituu minkä kuunteluun ylipäätään kannattaa lähteä paneutumaan ja rennolla pidemmällä kuuntelulla vasta löytyy musiikin välittämä tunne (tai aitous, tunne sekin) joka määrittää lopullisen tuloksen.

Ps. Anna p@skan vaan lentää, mitä sitä muiden ehdoilla elelemään. Ja toisaalta julkisten mielipiteiden (mm. blogit) kai on tarkoituskin saada keskustelua aikaan, se voi olla monipolvista ja kaikkien ulosanti ei ole yhtä fiksua, mutta omalla asenteella sieltä voi löytää ennemmin hyvät kuin huonot puolet. Ja asiasta kiinnostuneet kiittävät! 👍
Kiitos, erittäin hyvä viesti. Hyvin samansuuntaisia ajatuksia ja käytäntöjä myös täällä 🙂
 
Hyvistä kaupallisista diffuusori- ja resonaattoritesteistä on oikeasti huutava pula. Sellaista vertailua arvostaisin kovasti.
Nuo tuommoiset taas vaativat akustiikan tutkimuslabran, että niistä saa mitään yleispätevää tutkituksi ulos. Ja lisäksi mahdollisen loppukäyttäjän tulee myös osata ymmärtää niitä yleispäteviä tutkimustuloksia. Jokainen tila on erilainen. Aivan kuten jokaisen settimieltymyskin on. Ja niihin on jokaisella erilaiset ratkaisut. Jos mennään subjektiivisella suosittelulla akustointimateriaaleissa, niin ollaan jo mielestäni psykoakustiikan ja kaiken kamalan keskellä. Akustointi on enemmän tiedettä kuin letkujumppa on henkilökohtaista harrastusta.
 
Nuo tuommoiset taas vaativat akustiikan tutkimuslabran, että niistä saa mitään yleispätevää tutkituksi ulos. Ja lisäksi mahdollisen loppukäyttäjän tulee myös osata ymmärtää niitä yleispäteviä tutkimustuloksia. Jokainen tila on erilainen. Aivan kuten jokaisen settimieltymyskin on. Ja niihin on jokaisella erilaiset ratkaisut. Jos mennään subjektiivisella suosittelulla akustointimateriaaleissa, niin ollaan jo mielestäni psykoakustiikan ja kaiken kamalan keskellä. Akustointi on enemmän tiedettä kuin letkujumppa on henkilökohtaista harrastusta.
Onhan se noinkin, mutta ihan rennolla otteella voi tuonkin ottaa siinä missä letkuttamisetkin.
 
Onhan se noinkin, mutta ihan rennolla otteella voi tuonkin ottaa siinä missä letkuttamisetkin.
Itse haluaisin jotain teknis-objektiivista pohjaa aina subjektiivisten kertomusten taustalle.

Myönnän, etten tuota viimeisintä isännän blogipostausta ole lukenut, mutta kaapeleiden eroista kertoessa voisi valaista hieman kaapeleiden rakenteista ja käytetyistä materiaaleista, että mistä ne erot syntyvät. Näin väärinkäsityksen mahdollisuus puputtamisesta ja jopa epäoikean tiedon levittämisestä vähenisi. Tahtoisin asiantuntevuutta ja asioihin perehtymistä muutenkin monen alan median juttujen taustalle enemmän. Siitä voi sitten keltanokkakin ymmärtää, että miksi sininen kaapeli voikin kuulostaa erilaiselta kuin vihreä - tai miksi absorboimalla lopputulos on erilainen kuin diffuusoimalla.

Jassaiskohan sitä lukeakin jotain taas...
 
Itse haluaisin jotain teknis-objektiivista pohjaa aina subjektiivisten kertomusten taustalle.

Myönnän, etten tuota viimeisintä isännän blogipostausta ole lukenut, mutta kaapeleiden eroista kertoessa voisi valaista hieman kaapeleiden rakenteista ja käytetyistä materiaaleista, että mistä ne erot syntyvät.
Hyvä pointti ja ehdottomasti noista olisi mukavaa lukea. Sun artikkeleissa muuten tuo puoli on ollut aina hyvin kunnossa. Toivottavasti jaksat joskus kirjoitella harrastusmielessä lisää.
 
Back
Ylös