Uusi äänirasia - Pro-Ject X2

Tilattu on tuo silikonihihna Briteistä, saa nähdä kauanko kestää tulla.

Vanhan soittimen Project 6.9 tämänhetken mitatut arvot (speed variance, wow & flutter) lattahihnalla ovat verrattavissa Projectin kalleimpien soittimien ilmoitettuihin, joten jos silikonihihnalla pääsee edes samoihin lukemiin kuin lattahihnalla, aluplatterilla ja muilla vermeillä, mitä olen uusinut, niin plussaa on jos moottorin värinää vielä vaimentaa paremmin.
 
Tuo Postinkulku on nykyisin kovin hidasta. Saksasta esim. levysoittimen välijohdon tulo (DHL) kesti lähes kaksi viikkoa.

Eilen sain vaihdettua tuon Ortofonin SUTin paikalleen. Koska tällöin RIAA-etuvahvistimen vahvistus on merkittävästi pienempi kuin suoralla MC-liitännällä, saavutetaan tässä jopa 20 dB parannus etuvahvistimen SN-suhteeseen. Näitten "halpojen" etuvahvistimien ominaisuudet MC-liitännässä eivät muutoinkaan ole niin kovatasoisia - vaikka tuo oma Cambridge Audio 640P onkin lähes kokonaan uudelleen rakennettu. MM-liitännällä 0,005 % särö ja signaali/häiriösuhde 86 dB:n luokkaa riittävät kyllä minulle suhteellisen hyvin. Fiilauksella tuohon lienee tullut muutama dB lisääkin.

Äänenlaatukin on nyt OK, onhan tuo Ortofonin ST-7 suunniteltu juuri näille Quintet-sarjan rasioille, eli sovitukset käyvät tässä kohdalleen.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Tuo Postinkulku on nykyisin kovin hidasta. Saksasta esim. levysoittimen välijohdon tulo (DHL) kesti lähes kaksi viikkoa.

Eilen sain vaihdettua tuon Ortofonin SUTin paikalleen. Koska tällöin RIAA-etuvahvistimen vahvistus on merkittävästi pienempi kuin suoralla MC-liitännällä, saavutetaan tässä jopa 20 dB parannus etuvahvistimen SN-suhteeseen. Näitten "halpojen" etuvahvistimien ominaisuudet MC-liitännässä eivät muutoinkaan ole niin kovatasoisia - vaikka tuo oma Cambridge Audio 640P onkin lähes kokonaan uudelleen rakennettu. MM-liitännällä 0,005 % särö ja signaali/häiriösuhde 86 dB:n luokkaa riittävät kyllä minulle suhteellisen hyvin. Fiilauksella tuohon lienee tullut muutama dB lisääkin.

Äänenlaatukin on nyt OK, onhan tuo Ortofonin ST-7 suunniteltu juuri näille Quintet-sarjan rasioille, eli sovitukset käyvät tässä kohdalleen.
Tässä vielä pieni lisäys Ortofonin sivuilta. Kuulosta loogiselta.

"This is due to the fact that the structure of harmonic and intermodulation distortion is fundamentally different between MC-preamps and SUTs. While an MC pre-amplifier has a constant resistive input impedance, an SUT has an input impedance that is frequency dependent. The harmonic distortion produced by SUTs is highest at the lowest frequencies and drops as the frequency rises, whereas in most MC preamps the distortion increases as the frequency rises. Combined with significantly lower Intermodulation Distortion (IMD), the sound produced with an SUT will be much more open, dynamic, spacious, and natural.”.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Alkuviikosta saapui silikonihihna, joten olen sitä nyt kokeillut ja seuraaviin tuloksiin päätynyt.

Hiukan on pyöreä silikonihihna lyhyempi kuin latta, eli kuormittaa laakeria ja moottoria hieman enemmän. Omassa soittimessa jouduin hiukan säätämään moottorin eristystä, mutta edelleenkään ei runkoon, mihin moottori on kiinnitetty, kuulu stetoskoopilla kuin vaimea hurina 45 kierroksen nopeudella. Silikonihihnassa on myös liimasauma, mutta hyvin laadukkaasti tehty, hihnan päät on tarkasti yhdessä eikä minkäänlaista paksuuseroa ole mitattavissa saumakohdassa.

Pyörimisnopeus on hieman alakanttiin verrattuna lattaan, mutta se on korjattavissa speed boxilla. Appilla mitattu lukema 33,33 rpm, kun SB näyttää 33,3 lattahihnalla. Vastaavasti pyöreä silikonihihna 33,33 rpm, kun SB lukema 33,5. Pyörimisnopeuden vaihtelu, huojunta ja värinä ovat muutaman prosentin sadasosan suuremmat kuin lattahihnalla, eli kun latalla 0,07%, niin 0.09% pyöreällä. Miten nuo tulevat muuttumaan kun hihna ajan myötä sopeutuu ja mahdollisesti venyy jää nähtäväksi. Kokemukseni lattahihnasta on, että hihnan kuluessa, venyessä, nopeus hiukan hidastuu, eli speed boxista täytyy pykälä nopeutta lisätä.

Näyttää aika hyvältä, silikonihihna aluplatterin ja pienemmän kosketuspinnan kanssa, teoriassa pienemmän moottorin värinän johtumisesta levylautaseen, rasiaan asti. Jotenkin tuntuu, että soittimen saaminen näinkin hiljaiseksi välittyy myös musiikkiin jollain tavalla selkeytenä, hiljaisten kohtien ja kappaleiden välien hiljaisuutena.
 
Alkuviikosta saapui silikonihihna, joten olen sitä nyt kokeillut ja seuraaviin tuloksiin päätynyt.

Hiukan on pyöreä silikonihihna lyhyempi kuin latta, eli kuormittaa laakeria ja moottoria hieman enemmän. Omassa soittimessa jouduin hiukan säätämään moottorin eristystä, mutta edelleenkään ei runkoon, mihin moottori on kiinnitetty, kuulu stetoskoopilla kuin vaimea hurina 45 kierroksen nopeudella. Silikonihihnassa on myös liimasauma, mutta hyvin laadukkaasti tehty, hihnan päät on tarkasti yhdessä eikä minkäänlaista paksuuseroa ole mitattavissa saumakohdassa.

Pyörimisnopeus on hieman alakanttiin verrattuna lattaan, mutta se on korjattavissa speed boxilla. Appilla mitattu lukema 33,33 rpm, kun SB näyttää 33,3 lattahihnalla. Vastaavasti pyöreä silikonihihna 33,33 rpm, kun SB lukema 33,5. Pyörimisnopeuden vaihtelu, huojunta ja värinä ovat muutaman prosentin sadasosan suuremmat kuin lattahihnalla, eli kun latalla 0,07%, niin 0.09% pyöreällä. Miten nuo tulevat muuttumaan kun hihna ajan myötä sopeutuu ja mahdollisesti venyy jää nähtäväksi. Kokemukseni lattahihnasta on, että hihnan kuluessa, venyessä, nopeus hiukan hidastuu, eli speed boxista täytyy pykälä nopeutta lisätä.

Näyttää aika hyvältä, silikonihihna aluplatterin ja pienemmän kosketuspinnan kanssa, teoriassa pienemmän moottorin värinän johtumisesta levylautaseen, rasiaan asti. Jotenkin tuntuu, että soittimen saaminen näinkin hiljaiseksi välittyy myös musiikkiin jollain tavalla selkeytenä, hiljaisten kohtien ja kappaleiden välien hiljaisuutena.
OK, pyörimisen tarkkuus on myös kiinni tuon uuden urapyörän symmetrisyydestä. Ja onko moottorin akseli 100 % suora. Silikoni varmaan käytössä jonkin verran venyy ... jolloin joustavuus jopa voi kasvaa ... tämä toki vaikuttaa hieman myös tuohon nopeuteen. Joka tapauksessa tämä valkoinen on havaittu laadukkaammaksi "malliksi" kuin tuo musta.

Mutta olen samaa mieltä, pohjaäänet tällä vaimentuvat entistä paremmin ... joka todennäköisesti kuuluu myös "parempana" äänenä. Pitäisi joskus kantaa tuo tietokone tuonne yläkertaan, niin saisi tästä myös mittaustuloksia. Rasian säädötkin saadaan helpommin kohdalleen tuolla oskilloskoopilla (Perytech DSO-U2400) ... mutta USB-laitteena tämä vaatii tuon tietokoneen + kuvaruudun ... Testilevynä olen käyttänyt "The Ultimate Analogue test LP" -levyä, jossain lienee myös tuo Ortofonin vastaava levy.

Ja tässä samalla Hyvät Joulut kaikille lukijoille ...
 
Ruiskupuristettu subplatter 125 g, alumiininen 680 g. Varmasti ero muodon ja mitan tarkkuudessa, tuo massan ero, vaikka paljon levylautasta pienempi onkin, on ehkä merkittävin? No, paikoillaan nyt kuitenkin kuten Bronzekin. Olisiko sointi nyt avarampi, erottelevampi, stereokuva selkeämpi? Kauniisti soi ennenkin, kauniisti nytkin.
 
Ruiskupuristettu subplatter 125 g, alumiininen 680 g. Varmasti ero muodon ja mitan tarkkuudessa, tuo massan ero, vaikka paljon levylautasta pienempi onkin, on ehkä merkittävin? No, paikoillaan nyt kuitenkin kuten Bronzekin. Olisiko sointi nyt avarampi, erottelevampi, stereokuva selkeämpi? Kauniisti soi ennenkin, kauniisti nytkin.
Tuo paino ei välttämättä tuo laadun parannusta, koska se kuormittaa levylautasen laakereita. Tämän vuoksi esim. X1:n pohjataso-rumble (-66,7 dB) on hieman tuota X2:ta parempi (-65,5 dB). Näissä siis samat laakerit. Suurin ero todennäköisesti johtuu valmistuksen tarkkuudesta, esim. miten keskellä apulautasta tuo "piikki" on. Eli levylautasen sivuttaisheilunta on sitten pienempi. Valitettavasti tähän ei saa kunnon laakeria ... esim. Regaan näitä parempia "fiilausosia" on saatavissa vaikka millä mitalla. Tätä voisi toki joskus kokeilla ... en tosin tiedä yhteensopivuutta ja hintaakin tuossa on ... https://www.acoustand.co.uk/collect...ter-upgrade-for-pro-ject-xpression-turntables .
 
Back
Ylös