Useampibassoiset 2-tie kaiuttimet

alspe

Käyttäjä
Liittynyt
13.3.2007
Viestejä
15 027
Kaupunki
Tampere
Aloitan tämmöisellä otsikolla topicin koska en viitsinyt line array-ketjuun keskustella.

Eli suuntaavuuden lisäääminen ja lattiadipin vähentäminen käyttämällä useata bassokeskiääntä (tai vaihtoehtoisesti 0,5 tien lisääminen 2-tien jatkoksi).

Aurelian Saphirassa on 4 bassokeskaria, mutta se on vain 2-tie. Ja kaikki keskarit ovat diskantin alla. Ajattelin aiemmin, etteihän tuo voi olla edes mahdollista ilman että ääni laskee tosi alas. Ilmeisesti erityisvaatimus on matala jakotaajuus diskantille mennessä. Miksihän tuossa ei ole yhtä keskaria nostettu diskantin päälle?

Tuo tyyli tehdä 2-tie on kuin puolittainen line source. Voisi ideana olla kampasuotovaikutuksen vähentäminen? 4 bassoisessa kaiuttimessa on jo hieman suuntaavuutta, mutta silti elementit aika kompaktisti nipussa. Myöskin impedanssiksi saadaan lähes aina helppo 8 ohmia.
 
Gretch sanoi:
En nyt ole ihan varma haitko tätä, mutta esim Explorerit ovat 2.5-tie ja WTWWW asettelulla.

Joo suurin osa ja 2 ja 4 bassoisista lattiamalleista on juuri 2,5-tietä.

2-tiellä saavutetaan suuntaavuutta korkeammille taajuuksille, mutta mitä menetetään?
 
2.5-tien (jossa kaikki bassokeskarit ovat disun alla) helmasynti on se että voimakkain keila kääntyy lattian suuntaan kaistalla, jolla .5 tien bassot alkavat pistellä pillejä pussiin. Tuo voi olla hyväkin asia, jos ison kartion suuntaavuutta on tarvetta vähentää. Voimakkain keila saadaan suunnattua kuuntelusuuntaan (mikäli niin halutaan) tekemällä normaali 3-tie. Samalla pystytään myös vähentämään tehovasteen tilttiä suhteessa etuvasteeseen, eikä sivuvasteisiin tule lovea kuten Saphirassa.
 
kimmosto sanoi:
2.5-tien (jossa kaikki bassokeskarit ovat disun alla) helmasynti on se että voimakkain keila kääntyy lattian suuntaan kaistalla, jolla .5 tien bassot alkavat pistellä pillejä pussiin. Tuo voi olla hyväkin asia, jos ison kartion suuntaavuutta on tarvetta vähentää. Voimakkain keila saadaan suunnattua kuuntelusuuntaan (mikäli niin halutaan) tekemällä normaali 3-tie. Samalla pystytään myös vähentämään tehovasteen tilttiä suhteessa etuvasteeseen, eikä sivuvasteisiin tule lovea kuten Saphirassa.

Useampielementtisen linjan voi kyllä tehdä ilman merkittävää keilan kääntumistä ja silti niin, että ääni keskittyy haluttuun elementtiin ja vielä niin, että linjan pituus muuttuu taajuuden mukaan. Tämä siis analogisesti. Tein tähän liittyvän keksinnön jokunen viikko sitten.
 
^^ootko kimmosto kokeillut tuollaista 2-tietä jossa on useaita keskareita matalalla?
 
Analog sanoi:
Useampielementtisen linjan voi kyllä tehdä ilman merkittävää keilan kääntumistä ja silti niin, että ääni keskittyy haluttuun elementtiin ja vielä niin, että linjan pituus muuttuu taajuuden mukaan. Tämä siis analogisesti. Tein tähän liittyvän keksinnön jokunen viikko sitten.

Juu, saahan tuon tehtyä vaikka all-passilla lajemman kaistan elementeille, mutta sellaiset toteutukset eivät liene kovin yleisiä.

alspe sanoi:
^^ootko kimmosto kokeillut tuollaista 2-tietä jossa on useaita keskareita matalalla?

ennoo.
 
kimmosto sanoi:
Juu, saahan tuon tehtyä vaikka all-passilla lajemman kaistan elementeille, mutta sellaiset toteutukset eivät liene kovin yleisiä.

Ei all-passilla. Tarvitaan vain muutama konkka ja vastus 8)
 
Analog sanoi:
Ei all-passilla. Tarvitaan vain muutama konkka ja vastus 8)

Jos ei ole all-pass ja vastus mukana niin porrastat vissiin tasoa? Ehkä on paree että laitat kytkennän näkyviin niin ei tarvii arvuutella ja käy ilmi soveltuuko BSC-hommiin eli 2.5-tiehen.
 
Onko mitään aavistusta mitä äänelle tekisi jos järjestys olisi MTMMM eikä TMMMM. Jako vaikka 2000 hz
 
^Eiköhän tuo mene pykälän jalustakajarin suuntaan jos korkeutta samalla nostaa. Jos kajaria ei korota, disun laskeminen alemmas hiukan söhrää yläpäätä. Tuolleen inno-hoikkana integraatio on edelleen vähän tuurissaan, koska puolikaskin linja hoitelee vain pystysuuntaisia heijastuksia.
 
Jees. Ihan kokeilemisen arvoinen ja yksinkertaisen tuntuinen ajatus, hyvä Aurelia (A.L.). Ideanahan tuo on hyvin saman kaltainen kuin 2-tie jalustapönpeli, mutta omaa varmasti enemmän auktoriteettia ja tulisiko se kuuluisi hyvin integroitunut ja kiinteä basso-osasto lattiaboostin avulla ja dippailun vähenemisen kautta? Äänikuva voi olla matalampi ja vähemmän eteerisen ja ilmavan leijaileva kuin pienessä jalustakaiuttimessa, mutta sehän nyt toisarvoista. :)
 
alspe sanoi:
...tulisiko se kuuluisi hyvin integroitunut ja kiinteä basso-osasto lattiaboostin avulla ja dippailun vähenemisen kautta?

Varmasti pieneen jalustapömpeliin verrattuna, mutta onhan tuossa vielä kehitysmahdollisuuksia. Todennäköisesti potkis vielä pönäkämmin ja integroituneemmin jos olis HM95 tyylinen, mutta 2 kpl 4 ohmin 12W500. Hiukan eri konsepti, mutta innoa lukuunottamatta samat tavoitteet.
 
kimmosto sanoi:
Todennäköisesti potkis vielä pönäkämmin ja integroituneemmin jos olis HM95 tyylinen, mutta 2 kpl 4 ohmin 12W500. Hiukan eri konsepti, mutta innoa lukuunottamatta samat tavoitteet.

Mulla on protot, joilla mitata yhtä vs. kahta bassoa. 12-tuumaisille ja 15-tuumaisille. Pohja on vielä viisto niin, että purkkeja voi kallistaa taaksepäin etulevyn ja etulevy pysyy maassa kiinni. Katsotaan, löytyykö optimaalinen kulma, jolla lattiaheijastus saadaan minimoitua (myös torvelta) ja homma muuten vielä pysymään nipussa. Etenkin 15-tuumaisen kanssa käytetty iso XT1464-torvi on hankalan syvä passiivisuotimelle. Jos tulokset ovat lupaavia niin yleisön pyynnöstä huolimatta joskus tulevaisuudessa saattaa tulla vielä yksi herkän kaiuttimen rakennusohje (johan sitä marmatettiin, että nyt varmaan riittäisi tuo aihepiiri).
 
Älkääs nyt ryöstäkö topikkia. Tää oli mielenkiintoinen aihe.

Täyspitkästä linjasta on vouhotettu jo jonkin aikaa. Köyhällä, kun ei ole vara ostaa kokeeksi elementtejä ihan lattiasta kattoon ja jakaa kaistaa kolmeen tiehen, niin parin elementin lisääminen lisääminen tolppaan kuulostaa investointiin nähden fiksulta ratkaisulta. Lattiaheijastukseenhan tällainen TWWWW systeemi puree aika kivasti. Suhteellisen tavallinen 2-tie d'appolito WTW auttaa tähän jo ihan kivasti verrattuna standardin mukaiseen pönttökaiuttimeen. (Jos jakotaajuudet ja poikittaiset suuntakuviot saa sovitettua kivasti.)

Henk. koht. tämä lattiaheijastus ei standardin mukaisessa pönttökaiuttimessakaan häiritse niin paljoa, ettäkö TWWWW rakenteesta ei voisi kahta alinta elementtiä komentaa 2,5-tie periaatteella BSC:n oikaisukäyttöön. Voisin kuvitella, että diskantin alta toistoa jatkavat keskarit olisi mahdollisimman hyvä pitää diskantin alla vierekkäin. Jos tästä rakenteesta tekee d'appolito:n WTW:n, pitää olla tosi tarkka elementtivalinnan suhteen. Suuntaimellisella diskantilla (joka mahdollistaisi monen diskantin matalamman jaon, ja helpottaisi poikittaisen suuntakuvion sovittamista) bassot karkaa niin kauas, että bassojen toistokaistan ylimmät nuotit liuskoittuu. Tätä pitäisi tietysti taas koittaa jollain pienellä protokotelolla, onko se WTW:n tarjoama näennäinen pistesäteilijämäisyys omaan korvaan miellyttävämpää, kun kaistan vahva liuskoittuminen. (Monet Gradientin yms. seasin koksu elementtiin luottavat kaiutinmallit kyllä viittaisivat siihen, että pistemäinen äänilähde tuottaa ihmisen korvaan poikkeuksellisen luonnollista ääntä.)

Varsinainen ongelma, johon monella bassoelementillä (koko järjestelmää pahasti monimutkaistamatta,) pyrkisin, on kuitenkin bassoilla. Kerrostalon betonibunkkeri mokoma tekee (kiitos seisovien aaltojen) bassoista pahasti yksinuottisia ja kumisevia. (Nimim: Autoon saa sitä kuuluisaa rintakehässä toimivaa potkua niin paljon helpommalla.) Etenkin pystysuuntainen seisova aalto häiritsee pahasti, koska sijaitsee korkeammilla taajuuksilla, joilla on musiikissa enemmän materiaaliakin, ja korva on herkempi virheille.) Antimode puree kuulemma tähänkin, mutta kaista pitäisi jakaa taas rehellisesti 3-tiehen. KISS säännön mukaan (J. Tamminen - Keep It Simple Stupid) tykkäisin ratkaista tämänkin ongelman akustisesti. Bassoelementtejä siis pinoon niin paljon, kun budjetti sallii eikö vain?

Jos kuitenkin pysytään sen verran aiheessa, että koitetaan pärjätä neljällä basarilla, niin:
- Onko fiksumpaa järjestellä elementit WTWWW 2-tie, WTMMW vai WMTMW 2,5-tie tai 3-tie systeemillä?
- Olisiko tolkkua jatkaa linjaa ilman lisäelementtejä sijoittamalla elementtejä hallitusti kauemmas toisitaan niin, että sanotaan nyt vaikka neljän bassoelementin tapauksessa niiden keskipisteiden välit olisivat 1/3 oktaavin välein? Näin aina suuntaan, johon joku vierekkäinen elementtipari tuottaa liuskoittuvalla kaistalla tuottaa nollakohdan, tuuttaisi kaksi muuta vierekkäisparia ihan ok teholla.
 
Onko kyseistä "hieman pystysuuntaavaa 2-tie kaiutinta" kukaan funtsinut? Olisko tuossa konseptissa järkeä siihen nähden, että kaiutin olisi
a) simppeli 2-tie
b) parempi suuntavuus kuin jalustapönikällä
c) lattiasuckoutien puutos (kohta b)
d) pienehkö koko, edukas rakentaa (ei kalliita matalan jaon jakosuodinosia tai hintavaa bassoelementtiä)


Olisiko hieman pystysuuntaava nauhadiskantti kättä kinnasta tässä konseptissa?

TMMMM olisi sijoittelu.
 
Jotain tuon suuntaista on mulla kyllä paperilla. Elementit on edukkaita nauhadiskanttia myöden, mutta kotelo ei todella tule olemaan erityisen kompakti. Elementit ajattelin järjestellä 2,5-tienä joko MTMWW tai WTMMW periaatteella. Pitää kokeilla, kumpi niistä tuottaa viihdyttävämpää ääntä, ja pohtia sitten iltojen pimetessä, että miksi niin.

Monesti on puhuttu laajakaistoista koostuvan linjan ominaisuuksista. Sanotaan, että jos linjasta halutaan suotaa yläpää toistettavaksi vain yhdelle elementille liian liuskoittumisen estämiseksi, pitäisi se elementti olla linjan keskellä, eikä ainakaan päässä. Miksi näin? Pyritäänkö tällä D'appolito tyyppiseen rakenteeseen, jolla kaiuttimen akustinen keskipiste pysyisi paikallaan? Onko idea vain vältellä 2-tie kaiuttimille tyypillistä ongelmaa pystysuuntaavuuden muutoksen kanssa jakotaajuudella? Entä, jos diskanttina käytetään pystysuuntaavaa nauhaa, ja keskaritkin saadaan pystysuuntaamaan pienellä linjalla kivasti?.. Hmm...

- F
 
^Jos yläpäätä toistava elementti olisi linjan ylä- tai alapäässä, niin eiköhän se äänen tulokorkeus alkaisi jo erottua kuuntelupaikalle. Lisäksi sitä häiritsisivät katon tai lattian läheisyys. Tuskin sen yläpään toistimen tarvitsisi kuitenkaan tasan keskellä linjaa olla.
 
Back
Ylös