Uraltone / Pännäri RIAA esivahvistin

Aikoinaan oli käytössä Beogram 70-luvun lopulta, DIN-RCA-muunnoskappaleella integroidussa kiinni. Alkoi vaan yhtenä päivänä hurista. Hurina loppui saman tien kun viritteli B&O:n rungosta maadoituspiuhan vahvistimen runkoon. Mikä lie hurinan aiheutti, en tiedä.
 
Kasaillessa pännäriä onneksi mittasin rcarungot 2 osui koteloon, onneton prikka ei pitänyt. Halvinta laatua laitettu mukaan ja kytkentäjohdot varmaan mitattu senttimitalla ettei mene vahingossa liikaa. Muutama nippuside ja abikoja paketissa ei olisi huono. Täytyy joskus vaihtaa paremmat rcat mutta nytten ajellaan putkia sisään ja kuunnellaan.
 
Minulla on Uraltonelta aikoinaan hankittu Siemens PCC88 NOS sovitettu pari jotka tulivat AEG:n putkien tilalle, ovat selkeästi äänellisesti paremmat, tosin hintakin oli aika kova 95€/pari. AEG:t edelleen käytössä toisessa Pännärin riaassa, tosin ovat alkaneet välillä pitämään heikkoa vinkunaa ja toisen putken kohina hieman kovempi. Odottelenkin postista uusia JJ:n kultapinnisiä putkia.

Katso postaukseni #88 tällä palstalla.

Tuolta löytyy hieman vertailua eri putkilla Pännärilla:
 
Laitoin RT:n E188CC harvinaisemmat tuubit, sama kuin Philips SQ. Rahulia noistakin piti maksaa mutta kivalta kuulostaa.
 
Jos tämmöisen ottas askarteltavaksi niin oisko vinkkejä mitä kannattaa heti suosilla päivittää? Noista RCA liittimistä on ainaki ollu vähä negatiivista palautetta että vois olla paremmat.
 
Jos tämmöisen ottas askarteltavaksi niin oisko vinkkejä mitä kannattaa heti suosilla päivittää? Noista RCA liittimistä on ainaki ollu vähä negatiivista palautetta että vois olla paremmat.

Jep RCA liittimet toisenlaiset. Muuten hyvä peli.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ajattelin laittaa noi RCA liittimet erilailla, eli toiselle puolen vasemman input ja output ja toiselle puolen oikean input ja output, näin sais noi signaalivedot lyhyemmiksi.
 
Sain laittteen nippuun mutta ihan 100% ei lähteny tulille. Oikea kanava kuuluu hienosti, mutta vasen kohisee ja musiikki kuuluu vaimeasti, eli siltä osin jotain on pielessä. Vastukset oon kattonu pariin kertaan ja kyllä ne _pitäs_ olla oikein, ja nuo putkille menevät johdotuksetkin on ohjeen mukaisesti. Kohina häviää jos irrotan soittimen piuhan inputista. Oisko vinkkiä mistä kohtaa kannattas lähtee debuggaan?
*edit*

Jännitemittauksia. rca inputeissa ei mitää kytkettynä:

E = 181V L & R
F = 130V L
F = 134V R
A = 52V R
A = 46.5V L
B = 36.4V L & R
C = 158V L
C = 152V R
D = 55.2V R
D = 98.8V L
 

Liitteet

  • pannari1.jpg
    pannari1.jpg
    189 KB · Katsottu: 73
Viimeksi muokattu:
Olethan vaihtanut putket päikseen ettei vikaa ole niissä? Ja että fetti on oikein päin molemmissa kanavissa?

Kannattaa kokeilla piipparilla myös jatkuvuudet ja varmistautua ettei maakosketusta ole paikoissa joissa ei saisi olla (vrt. toimiva kanava). Ja se tietysti töpseli irti seinästä ja mieluiten ensin konkkapatteriston tyhjennys vastuksen kautta maihin.
 
Vasemman kanavan piste D:n jännite on huomattavasti pielessä. Irrota putket ja mittaa/totea ettei sinne "vuoda" jännitettä kytkentävirheen vuoksi.
 
Villi veikkaus: Vasemman kanavan vastus R8 joko väärä arvo tai kylmä juotos. Olisko vastukset R3 ja R8 voineet vaihtua keskenään? Jännitteet saattaisivat viitata tähän suuntaan.
 
Kunhan nyt ensimmäiseksi mittaat tuon viallisen kanavan katodin jännitteen ilman putkea. Senhän pitäisi olla nolla volttia. Jos (putki paikallaan) tuo mitattu 99 V pitää paikkansa, niin tuollaista jännitettä ei saa katodille aikaiseksi minkään kokoisella katodivastuksella. Hilalla on 47 V, joten näitten erotus olisi 52 V. Kyllä E88CC menee sulkutilaan paaaljon pienemmällä hilaetujännitteellä.
 
Itse tsekkasin yleismittarilla vastuksia varmuudeksi jotta koodit oli oikein luettu kun kasasin.
 
Tarkastaisin ensin että jännitesyötöt ja maadoitukset on oikein. Sen jälkeen etsimään kylmäjuotoksia, tinasiltoja ja komponenttivikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tasajännitemittauksilla löytyy 99% tämänkaltaisista vioista. Nyt on selkeästi yksi jännite n. 100% pielessä. Kannattaa säilyttää johdonmukaisuus ja keskittyä selvittämään miksi tämä jännite poikkeaa toimivan kanavan lukemasta noinkin paljon. Jos tuntee vähääkään putkien toimintaa, niin on selvää, että tuollaista jännitelukemaa (99 V) ei katodille voi syntyä minkään pielessä olevan vastusarvon vuoksi (kun hilalla on 47 V).
 
Nonii homma selvis. Oli R11 toinen jalka poikki, oli perhana piilossa siellä konkkien välissä. Kylläpä muuten soi hienosti. Toi kotelo vois olla kyllä pari senttii korkeempi. Ihan hyvä kyllä ekaks DIY-elektroniikka projektiks.
 
Seuraavaksi putkijumppaa löytyy omaan settiin sopiva saundi.
Se onki varmaan loputon suo kun siihen lähtee. Kyllähän tolla thetubestore.com sivulla kaikenlaisia putkiloita näyttää olevan. Ekaks ny kuitenki uus neula rasiaan ja sitten ton soittimen 40v vanhat piuhat vois vaihtaa uusiin.
 
Back
Ylös