Uraltone All Octal SE

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jusky
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jusky

Hifiharrastaja
Liittynyt
24.1.2011
Viestejä
7 563
Kaupunki
Tervakoski
Aloitetaas uusi lanka ko. Putkivahvistimesta. Tuommoinen makaa kotona osina ja tarkoitus tässä hiljalleen käryttää tuo kasaan. Laite on tekniikaltaan mielenkiintoinen, sillä perinteisen SE-putkivahvistuksen seurana on käytännössä hakkurivirtalähteet. Laitteeseen tulee sisälle hakkuriperiaatteella toimivat regulaattorit, joita ruokkii niin ikään 12V (min.7A)ulkoinen hakkurivirtalähde. Kivasti sekoitettu nykyaikaa ja vanhaa. Tuo on myös maallikkoystävällinen rakennella, kun ei tarvitse olla suoraan 230V verkkosähkön kanssa tekemisissä. Max tehot ovat riippuen putkista ~2x5-2x8W, eli tällä soittelee kyllä jo ihan peruskaiuttimiakin. Päivittelen lankaa sitä mukaan kun saan jotain aikaiseksi. Etuasteen putket ovat Ukrainalaiset (tai Venäläiset?) vuodelta 1974, pääteputkien vuotta en löytänyt, mutta taisivat olla Tsekkoslovakialaiset? Joku voi korjata jos olen väärässä.
20240801_162848.jpg20240801_175832.jpg20240801_175920.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kytkentä näyttää olevan samanmoinen kuin OldChenissäni. Kaksi triodin puoliskoa rinta rinnan etuasteessa.
 
Ohjeistuksessa vielä on (maallikolle) hieman epäselvyyksiä. Tai lähinnä jäin ihmettelemään layoutia, kun siellä ei oltu piirrelty lainkaan muuntajilta tulevia 4ohm annon johtoja. Valokuvissahan se kylläkin näkyy, että keltaiset johdot tulee 4ohm antoihin. Tuohon kohtaan voisi muutenkin tehdä oman päivityksen ja laittaa kytkimet tai toiset + navat 4ohm annoilla, jotta ei tarvitsisi tinaamalla siirrellä johtoja. Joskin omassa käytössä lienee turvallisin ja paras valinta käyttää 4ohm antoja. Kaiuttimet eivät ole mitkään kovinkaan herkät, muutoinkin kuormaltaan perus jalustat. Taisi ohmit mennä pitkänkin matkaa 4 pinnassa jossain yläbassoilla.
 
Ohjeistuksessa vielä on (maallikolle) hieman epäselvyyksiä. Tai lähinnä jäin ihmettelemään layoutia, kun siellä ei oltu piirrelty lainkaan muuntajilta tulevia 4ohm annon johtoja. Valokuvissahan se kylläkin näkyy, että keltaiset johdot tulee 4ohm antoihin. Tuohon kohtaan voisi muutenkin tehdä oman päivityksen ja laittaa kytkimet tai toiset + navat 4ohm annoilla, jotta ei tarvitsisi tinaamalla siirrellä johtoja. Joskin omassa käytössä lienee turvallisin ja paras valinta käyttää 4ohm antoja. Kaiuttimet eivät ole mitkään kovinkaan herkät, muutoinkin kuormaltaan perus jalustat. Taisi ohmit mennä pitkänkin matkaa 4 pinnassa jossain yläbassoilla.
Olikos tuon kotelo suunniteltu niin ettei siihen mahdu terminaaleja sekä 8 että 4 ohmin kaiuttimeille samanaikaisesti? Jos tilaa ei ole mutta katkaisija kumminkin mahtuisi niin impedanssinvaihtokytkin on minustakin hyvä ajatus.

JJ on nykyäänkin toiminnassa oleva slovakialainen putkivalmistaja ja etuasteputkissa näkyisi olevan Reflektorin logot. Tämä tehdas käsittääkseni sijaitsee Venäjällä (jep, Saratovissa) joten on aika todennäköistä että nuo ovat neukkuaikaista tuotantoa. Valmistusviikon ja vuoden pitäisi näkyä putken merkinnöistä. Tehdas on tehnyt ja tekee edelleen putkia myös "Sovtek" brändillä. Tietty nykytilanteessa on kannattavaa yrittää hankkia näitä putkia myyjiltä Ukrainan alueelta. Minäkin hommasin 6S3P-EV -putkia hybridikuulokevahvistimeeni sieltä. Vaikka kaikki lukijat varmaan muistavatkin asian niin sivuhuomautuksena kyseisessä putkihybridissä tehdään myös anodijännite hakkurilla :). Lisäksi myös hehkut tehdään hakkurilla ja syöttö tulee kaupallisesta 230 VAC / 24 VDC hakkurimodulista. Mulla oli siis vähän samaa ajatusta siinä kuin Uraltonellakin nyt tämän kanssa.
 
Olikos tuon kotelo suunniteltu niin ettei siihen mahdu terminaaleja sekä 8 että 4 ohmin kaiuttimeille samanaikaisesti? Jos tilaa ei ole mutta katkaisija kumminkin mahtuisi niin impedanssinvaihtokytkin on minustakin hyvä ajatus.
Saattaisi tulla kyllä aika ahdasta ylimääräisille terminaaleille. Jos tuota olisi alkujaan suunniteltu nuo terminaalit hieman tiiviimmin, niin tuohon varmaan menisi kolmas pari terminaaleja. Yksi suunnittelun lähtökohta taisi olla, että tuo on yksinkertainen ja väljä rakennella. Kytkimet ei tosin tuolla veisi juurikaan tilaa. Kolmas vaihtoehto on laittaa kaiuttimien plussiin laattaliittimet.
 
Joo, tutkin rakennusohjetta pikaisesti sen verran että tilanahtaus iskisi helposti jos pitäisi lisätä vielä yhdet kaiutinterminaalit. Kotelosta riippuen vaihtokytkimen lisäys takaseinään voisi olla toimiva ajatus.

Ihmettelin hieman noita rakennusohjeita sillä interaktiivinen osasijoittelukuva jollainen oli EL95 micron rakennusohjeissa puuttuu. Toisaalta tässä on ehkä hieman vähemmän osia ja isompi piirikortti johon merkinnät mahtuvat oikein hyvin joten taulukkomuotoisella listalla tulee toimeen. Toinen juttu jota en löytänyt ohjeista oli hakkurimodulin BOM-lista ja kytkentäkaaviot molempiin (vahvistin, hakkurimoduli). Toimitetaanko nämä paperikopioina sarjan mukana?
 
Toivottavasti tulee vielä silti selkeyttäviä parannuksia noihin vahvistimen ohjeisiin. PSU:n kytkistä vahvistimeen ei tosiaankaan ole... yhdessä kuvassa kyllä näkee johtojen paikat ja ne on kyllä aika selkeästi merkitty noihin levyihin. Tuohon potentiometriin kaipaisi kyllä kans jonkinlaisen kaavion... ei ole kuin tuon epämääräinen kuva, jossa näkyy johtosotku.

Edit:

Tuo myös kuvissa kummastuttaa, että joissain kuvissa kaiuttimien - liittimen ja kotelon välissä on muoviprikka ja toisissa kuvissa sitä ei ole :unsure: Ei löydy myöskään tekstistä mitään tuosta... pitääkö maadottaa kuoreen vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa on omat ohjeet ja osalistat.

Olen varmaan puusilmä mutta löydän vain vahvistimen osalistan, en hakkurikortin osalistaa ja kelasin rakennusohjeet tarkkaan (ainakin yritin ja kahdella eri selaimella :) ) läpi. Siksi oletin että ainakin se on jaettu paperikopiona. Samoin oletan että piirikorttien kytkentäkaaviot on jaettu paperilla kun niitä ei netin rakennusohjeissa näy. Rakennussarja ilman kytkentäkaaviota on aika puutteellinen enkä itse ainakaan sellaista ostaisi.

Noista kaiutinterminaalien maadoituksista: Veikkaan että suunnittelija on kokeillut molempia tapoja terminaalien maadoittamiseen eli johdotusta piirikortilta ja ja eristämistä kansilevystä sekä kansilevyn ja kaiutinterminaalien miinusten yhdistämistä suoraan. Kansilevy pitää joka tapauksessa maadoittaa mutta voi olla että paras häiriötaso saavutetaan vetämällä maajohdot terminaaleista erikseen piirikortille. Siinä tapauksessa kansilevyn pitää maadoittua jotain muuta kautta.
 
Eka PSU kasassa... saakeli kun ei pääse testaamaan. Transistorin jalkojen kanssa tuli tinauksessa ongelmia... jouduin rapsaamaan välit auki lopulta... kun tietäisi varmaksi, onko oikosessa... noh... ei ainakaan yleismittari piipannut eri kantojen välillä ja niistä tuli jotain järkeviä ohmeja.
20240802_205100.jpg
 
Eka PSU kasassa... saakeli kun ei pääse testaamaan. Transistorin jalkojen kanssa tuli tinauksessa ongelmia... jouduin rapsaamaan välit auki lopulta... kun tietäisi varmaksi, onko oikosessa... noh... ei ainakaan yleismittari piipannut eri kantojen välillä ja niistä tuli jotain järkeviä ohmeja.
katso liitettä 310950
Transistorit on paras mitata yleismittarin dioditestillä mutta kylä ohmialuekin paljastaa ovatko oikarissa vai ei.

Tuollaisista tinasilloista pääsee parhaiten eroon lisäämällä juotokseen geelifluxia. Tina juoksee sen avulla juotospisteeseen eikä halua tehdä oikareita. Sitä ei tietenkään läheskään kaikilla ole työkalupakissa mutta itse en enää luovu siitä. Eniten siitä on apua kun juottelee SMD-kompoja lyijyttömällä tinalla mutta silloin tällöin käytän sitä muissakin yhteyksissä.
 
Viimeksi muokattu:
Transistorit on paras mitata yleismittarin dioditestillä mutta kylä ohmialuekin paljastaa ovatko oikarissa vai ei.

Tuollaisista tinasilloista pääsee parhaiten eroon lisäämällä juotokseen geelifluxia. Tina juoksee sen avulla juotospisteeseen eikä halua tehdä oikareita. Sitä ei tietenkään läheskään kaikilla ole työkalupakissa mutta itse en enää luovu siitä. Eniten siitä on apua kun juottelee SMD-kompoja lyijyttömällä tinalla mutta silloin tällöin käytän sitä muissakin yhteyksissä.
Mites muuten nuo juotospastat? Olisiko apua esim. joidenkin liittimien juotoksissa, joissa tahtoo vähän tehot loppua kolvista?
 
Mites muuten nuo juotospastat? Olisiko apua esim. joidenkin liittimien juotoksissa, joissa tahtoo vähän tehot loppua kolvista?
Eipä siitä tuollaiseen ole apua. Pasta toimii pintaliitoskomponenttien juotoksissa jos on käytössä säädettävä uuni tai kuumailmajuotin. Perinteinen tinalanka on parasta läpiladottavien tai muidenkin liitinten (kuten isojen kaiutinterminaalien) juotokseen. Jos juottimen teho loppuu, paksumpi terä ja tehonsäätö täysille auttaa. Tetysti perinteinen tina-lyijy sulaa n. 40 C matalammassa lämpötilassa kuin lyijytön tina joten sekin auttaa jos sellaista sattuu omistamaan. On olemassa myös matalalämpötinoja joissa on yleensä tina-vismutti seosta ja sitä saa sekä lankana että pastana. Se voi pelastaa tilanteen koska sulamislämpötila on reilusti matalampi kuin tina-lyijyllä mutta on kallista ja muuten vähän huonommin juoksevaa kuin tina-lyijy.

Jos tilanne että juottimen teho loppuu eikä tina tahdo sulaa liitokseen tulee usein, on parasta hommata kunnon termostaattiasema vähintään 60 W mutta mieluiten 80 W kahvalla johon saa helposti vaihtoteriä.
 
Eipä siitä tuollaiseen ole apua. Pasta toimii pintaliitoskomponenttien juotoksissa jos on käytössä säädettävä uuni tai kuumailmajuotin. Perinteinen tinalanka on parasta läpiladottavien tai muidenkin liitinten (kuten isojen kaiutinterminaalien) juotokseen. Jos juottimen teho loppuu, paksumpi terä ja tehonsäätö täysille auttaa. Tetysti perinteinen tina-lyijy sulaa n. 40 C matalammassa lämpötilassa kuin lyijytön tina joten sekin auttaa jos sellaista sattuu omistamaan. On olemassa myös matalalämpötinoja joissa on yleensä tina-vismutti seosta ja sitä saa sekä lankana että pastana. Se voi pelastaa tilanteen koska sulamislämpötila on reilusti matalampi kuin tina-lyijyllä mutta on kallista ja muuten vähän huonommin juoksevaa kuin tina-lyijy.

Jos tilanne että juottimen teho loppuu eikä tina tahdo sulaa liitokseen tulee usein, on parasta hommata kunnon termostaattiasema vähintään 60 W mutta mieluiten 80 W kahvalla johon saa helposti vaihtoteriä.
Jep, joskus vain käynyt mielessä koittaa juottaa liittimiä, joissa tuleva johti menee sisälle "holkkiin" täyttämällä se pastalla ja juottaa kuumapuhaltimella.

On kyllä juotosasema (Uraltonen) 80W ja kärkiä, mutta joskus on puhti loppunut. Lääkkeenä olen käyttänyt esilämmitystä kuumailmapuhaltimella, ettei tarvitse hukata kolvin tehoja rautapalan lämmitykseen. Apua on ollut.

Edit: pitäisi varmaan hankkia yleismittari, jolla voi mitata lämpötiloja. Ei ole tietoa oikein tuon juotosasema todellisista lämmöistäkään eri kärjillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuumailmapuhaltimella auttaminen on hyvä kikka kunhan varoo ettei sulata jotain minkä ei kuulu sulaa. :)

Katsoin mitä Uraltonella on tarjolla ja siellä oli ainakin Yuihuan asemia jotka ovat hintaansa nähden hyviä. Minulla on sellainen jossa on kuumailmajuotin ja tavallinen juotin samassa ja lämpötilansäätö toimii yllättävän tarkasti. Asema pärjää ihan hyvin Wellerin 80 W asemalle. Näissä kiinalaisissa asemissa on se vika että sopivia varateriä saa monestakin paikasta mutta laatu vaihtelee todella paljon eikä kärjen ulkonäön perusteella voi päätellä mitään. Jotkut kärjet syöpyvät pilalle tunnin käytöllä ja jotkut taas kestävät siinä missä Wellerin kärjet.
 
Kuumailmapuhaltimella auttaminen on hyvä kikka kunhan varoo ettei sulata jotain minkä ei kuulu sulaa. :)

Katsoin mitä Uraltonella on tarjolla ja siellä oli ainakin Yuihuan asemia jotka ovat hintaansa nähden hyviä. Minulla on sellainen jossa on kuumailmajuotin ja tavallinen juotin samassa ja lämpötilansäätö toimii yllättävän tarkasti. Asema pärjää ihan hyvin Wellerin 80 W asemalle. Näissä kiinalaisissa asemissa on se vika että sopivia varateriä saa monestakin paikasta mutta laatu vaihtelee todella paljon eikä kärjen ulkonäön perusteella voi päätellä mitään. Jotkut kärjet syöpyvät pilalle tunnin käytöllä ja jotkut taas kestävät siinä missä Wellerin kärjet.
Yuihuan asema. Kärjet olen ostanut myös Uraltonelta. Ovat toimineet, eivätkä ole kalliita. On myös Yuihian Long Life -kärkiä. En tiedä kuinka hyviä sitten ovat, kun ei nuo halvemmatkaan ole loppuun vielä käytetty, pl. yksi, jota käytetty kovilla lämmöillä paljon komponenttien irroitukseen.

Edit: tuohon asemaan saa muuten Uraltonelta sitten erikseen varaosana tuon "juotoskynän", jos tulee tarve se uusia.
 
Viimeksi muokattu:
Hommasin tämän puuilon 60w juotosaseman. Muuten toimii hyvin, mutta kärjet syöpyy nopeasti. Tämä on termostaatillinen ja kärki on kierteellä eikä semmoinen ruuvipuristettava. Näyttää laitteessa kolvin lämpötilan ja säätelee tehoa tarpeen mukaan. Hyvä siis, mutta kärjet kakkoja. Tuntuu ettei ole tehty lyijyttömälle tinalle. Pitää yrittää etsiä jostain sopivia ja parempia kärkiä.
 
Yuihuan asema. Kärjet olen ostanut myös Uraltonelta. Ovat toimineet, eivätkä ole kalliita. On myös Yuihian Long Life -kärkiä. En tiedä kuinka hyviä sitten ovat, kun ei nuo halvemmatkaan ole loppuun vielä käytetty, pl. yksi, jota käytetty kovilla lämmöillä paljon komponenttien irroitukseen.
Käväisin Motonetissä ja ostin samalla salmiakkikiven. Kärjestä joka ei messinkipallolla hapettumisesta enää puhdistunut tuli tuollainen:

IMG_3419.jpeg

Tilasin aseman kanssa muutaman kappaleen jokaista kärkeä, mitä ajattelin tarvitsevani. Mutta aliarvioin näköjään niiden keston.
 
Viimeksi muokattu:
PSU:t kasassa. Tinaukset nyt on mitä on, mutta molemmista ainakin yleismittarilla saa identtisiä mittauslukemia. Hyvät tsäänssit, että nuo toimii. Kolvin kärki on tuon näköinen näiden jälkeen. Asteita oli 370.
20240803_104808.jpg20240803_104827.jpg20240803_104910.jpg
 
Takaisin
Ylös